יבואניות רכב נגד משרד התחבורה

ארבע יבואניות עתרו נגד משרד התחבורה בעקבות חיובן לתקן על חשבונן כלי רכב שלא הן ייבאו
יואל פלרמן, אוטו |

ארבע יבואניות רכב – חברת המזרח (יגואר, לנד רובר), יוניון מוטורס (טויוטה), סמל"ת (אבארט, אלפא, ג'יפ, סובארו, פיאט, קרייזלר, ראם), קרסו (דאצ'יה, ניסאן, רנו) – עתרו בסוף השבוע הקודם לבית המשפט לעניינים מנהליים ("בג"ץ הקטן") כנגד משרד התחבורה. העתירה היא כנגד חיובן לבצע, ללא תשלום, תיקוני רכב בתקופת האחריות – גם אם הרכב שיובא ביבוא אישי/מקביל לא זכאי לאחריות יצרן בישראל, מה שיוצר מצב בו הן נאלצות לתקן על חשבונן רכב שלא הן ייבאו ארצה.

 

שגגה שיצאה מבית המחוקקים

כידוע, לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שהתקבל ב-2016, מחויב היבואן הרשמי בטיפול במכוניות שהובאו ארצה – גם אם הן מיובאות שלא על ידו, אפילו אם מדובר בדגמים שאינם בהיצע שלו – ולכבד את אחריות היצרן שניתנה לרכב בחו"ל.

היבואניות טוענות כי במקרים מסוימים, למכוניות המגיעות ארצה ביבוא אישי או מקביל, אין כלל אחריות יצרן התקפה בישראל. כלומר, האחריות שניתנה לרכב החדש עם קנייתו מוגבלת רק לאזור בו הוא נמכר, צפון אמריקה למשל.

במצב כזה, אם היבואן מתקן רכב הוא אינו יכול להזדכות על העלות מול היצרן כמקובל. המשמעות היא, כאמור, שיבואן המותג הוא זה שמשלם מכיסו עבור תיקון של רכב שנקנה בלי כל מעורבות שלו.

 

החברות שתופסות טרמפ

חלק ניכר מהדגמים המיובאים לישראל ביבוא אישי/מקביל אכן זוכים לאחריות בין לאומית, והיבואן הרשמי יכול לכן לתת שירות במסגרת האחריות ולהזדכות מול היצרן – אבל לא כולם. יבואניות הרכב תובעות לכן גם את החברות העוסקות ביבוא אישי/מקביל, ומביאות לארץ כלי רכב שאין להם אחריות בין-לאומית, ולפי הנאמר בתביעה אותן חברות מודעות לכך.

 

היבואניות מציינות בעתירה כי לפי החוק הן אכן מספקות חלקי חילוף, מתקנות ומטפלות בכלי הרכב שלא יובאו על-ידן וכוללות אותם בקריאה לשירות מטעם היצרן (Recall), כולל דגמים שאינם מיובאים על ידן. עם זאת, נטען בעתירה, כי משרד התחבורה, בהסתמך על החוק הנ"ל, מחייב את יבואניות הרכב לתקן כל רכב במסגרת האחריות, ואינו מקבל את הטענה שיש דגמים שאינם זכאים לאחריות התקפה בישראל. היבואניות טוענות כי דרישה זו של משרד התחבורה מנוגדת לחוקים אחרים – וגם להיגיון הפשוט, אם תשאלו אותנו – ומכיוון שהבעיה לא נפתרה עד כה, נאלצו לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולס

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH

בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026

יואב פולס |

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.

הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.

ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.

המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.

ג'ילי Starray EM-i סביבת נהג. צילום יואב פולס