בלעדי

שמו יצא למרחקים: ל-Bizportal נודע כי החזקות הזרים ברמי לוי הגיעו ל-28%

עד כה היה ידוע על הקרנות NSD ו-FMR שמחזיקות במניות רמי לוי והינן בעלות עניין (14.1% יחד), ל-Bizportal נודע כי יש זרים נוספים בנייר
אבי שאולי | (4)
נושאים בכתבה רמי לוי

המשקיעים הזרים יושבים חזק במניות רשת רמי לוי. לפי הדיווחים לבורסה, שני המשקיעים הזרים הגדולים בחברה הם MSD Capital עם 7.51% וקבוצת Fidelity עם 6.68%. יחד הן מחזיקות ב-14.2% ממניות הרשת בהיקף כספי של 380 מיליון שקלים. ל-Bizportal נודע כי מעבר לאותן 2 קרנות זרות, ישנם משקיעים זרים נוספים במניית רמי לוי שעד כה לא היה ידוע עליהם כיוון שהם אינם בעלי עניין (כלומר מחזיקים בפחות מ-5%). אותם משקיעים זרים נוספים מחזיקים ב-14% נוספים כך שאחזקת הזרים באופן כללי עומדת על כ-28% מהרשת. לכן אין זה מקרה שהחברה שחררה אתמול מצגת עדכנית באנגלית - שמיועדת כמובן למשקיעים הזרים.

רשת רמי לוי הונפקה בשנת 2007 כשמנתה 8 סניפים בלבד לפי שווי של 435 מיליון שקל. מאז עברה החברה שינוי דרמטי: אז עמדו ההכנסות על כ-160 מיליון שקל ברבעון, חמישית מההכנסות הרבעוניות היום. השיפור בא לידי ביטוי במחיר המניה ומתחילת השנה היא זינקה ב-43% למחיר המשקף לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל.

"המניות שמכרתי ב-350 מיליון שקל שוות היום 1.3 מיליארד שקל"

לוי, המכהן בתפקיד מנכ"ל החברה, מחזיק ב-51% מהון המניות בשווי של 1.4 מיליארד שקל. הנפקת החברה הפכה את לוי לאחד האנשים העשירים ביותר בישראל. מאז הונפקה הרשת נהנה ביחד עם אשתו מדיבידנדים, מכירת מניות ומשכורות בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד שקל. "המניות שמכרתי ב-350 מיליון שקל שוות היום 1.3 מיליארד שקל", אומר רמי לוי.

ימכור מניות או לא, לוי לא מוריד את הרגל מדוושת הגז וממשיך לעבוד במרץ להגדיל את נפח הפעילות של הרשת. התוכנית האסטרטגית היא לפתיחת 23 סניפים עד שנת 2015. היום יש לחברה 27 סניפים והיא מעסיקה 4,000 עובדים. לחברה יש גם מועדון של 700 אלף לקוחות והיא מעניקה שירות ל-70 אלף לקוחות סלולר (MVNO).

איך תכפיל את מספר הסניפים?

לוי: "זה מה שאנחנו רוצים לעשות - אנחנו נמצאים רק בשליש מישראל והתוכנית היא שיהיה לפחות סניף אחד בכל עיר. הבעיה היא שיש בישראל הרבה בירוקרטיה. בוכים, אבל כשאני רוצה לפתוח סניף ולייצר 200 מקומות מוציאים לך את הנשמה בהיתרים".

עוד לפני שיצליח לנצח את הבירוקרטיה ולהרחיב את הרשת, חברת רמי לוי, מציגה תוצאות מרשימות: סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 1.6 מיליארד שקל ורווח נקי של 60 מיליון שקל (אחרי דיבידנד של 38 מיליון שקל).

לוי מבקר כעת בתערוכת מזון בגרמניה וסמנכ"ל התפעול של החברה, רן אפרתי, ניפגש עם משקיעים זרים בלונדון. תשומת הלב לשותפים החדשים באה לידי ביטוי גם במצגת באנגלית שפורסמה באתר הבורסה ובה הסלוגן: "Wherever we come - We bring the discount message with us Whenever we come -

קיראו עוד ב"שוק ההון"

We bring the change!".

"הכוח נמצא בידיים של הצרכן: הוא בוחר היכן לקנות ואיזה מוצר"

הזרים קונים מניות של רמי לוי והישראלים קונים ברשת עצמה. המחירים אצל לוי נחשבים לזולים יותר, אך עדיין בשורה התחתונה הישראלים משלמים בסופרמרקט עבור המוצרים יותר מאשר במדינות המערב.

לוי: "הכוח נמצא בידיים של הצרכן - יש תחרות רק צריך לדעת מה לבחור. הוא בוחר באיזה רשת לקנות ואם הוא מתעקש לרכוש מוצר של חברה ספציפית אז זאת בעיה שלו. הכוח בידיו - אם זה יקר אל תקנה. בנוסף, עלויות התפעול בישראל כמו חשמל, מים ארנונה וכולי מאוד גבוהות וזה מה שמייקר בסוף את המוצרים לצרכנים. השירותים שאנחנו מקבלים מהסקטור הציבורי מייקרים את המוצר הסופי ובמיוחד הקרקעות שהמדינה שולטת בהן כמונופול".

מה דעתך על הרשת החדשה שמוכרת קפה ב-5 שקלים?

לוי: "כל הכבוד לו. הוא מייצר תחרות ומוריד מחיר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הזועם 09/10/2013 13:44
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי עלה על טריק ישן- מוכר מס' מוצרים זולים לפרק זמן קצר. בכל יום-יומיים משנה את ההנחות למוצרים אחרים. בקיצור מריץ אותך אליו על בסיס יומי. כל יום תקנה משהו אחר בהנחה. העיקר שלא תקנה אצל המתחרה. הוא גם מפעיל מועדון לקוחות בשביל למנוע תחרות (גם האחרים עושים אותו דבר). המועדונים האלו דופקים את הציבור. הם פשוט לא מבינים את זה. בלי מועדונים החברות הנ"ל פשוט יצטרכו להתאמץ יותר. הציבור נהפך ללקוח שבוי. אז השוק מתחלק בין הרשתות הגדולות אשר נלחמות בינהן בעיתונים ובשקט כולם צוחקים כל הדרך לבנק ולרווחים העצומים. רמי לוי צנוע? אולי פעם. מי שמושך כאלו משכורות לעצמו ולבני המשפחה ודיבידנדים (מגיע לו -זה שלו) לא יכול להחשב "צנוע". זה הכל משחק של תדמיות. שמעתי אותו פעם בהרצאה. ממש לא הלהבתי. הכי חשוב של השם של המוג שלו. הוא תמיד חייב שהמותג יחשב "זול". נכון או לא נכון זה לא חשוב. בשביל המותג "הזול" שלו הוא יעשה הכל. והציבור הולך שולל אחרי התדמית הזו. הייתי בסניף שלו. לא התרשמתי. לא מהסחורה, לא מהתצוגה, לא מהשרות. אגב, מה השכר הממוצע של כל העובדים שלו? וגם השכר החציוני שלהם?
  • 3.
    אסתר 09/10/2013 08:26
    הגב לתגובה זו
    נהנתי לשמוע אותו נותן מוסר לשתי עובדות ,דברו בשקט ותכבדו את הקונים, דרך ארץ קדמה לתורה
  • 2.
    מלך צריך אחד כזה שר אוצר או רוהמ (ל"ת)
    תודה רמי 09/10/2013 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר 09/10/2013 08:21
    הגב לתגובה זו
    הוא נראה כל כך צנוע, בכל הראיונות שראיתי אותו נראה עדין ונחמד לא חוצפן,לא לבוש במותגים, מתנהג כפשוטי העם, לכן הבורא איתו יישר כוחך רמי לוי
רז רודיטי רייזור לאבס
צילום: ישראל פררה

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה

תמיר חכמוף |

אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.8%   ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:


מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול

אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.

הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?

מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.

לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.

הנפקת הייפ שנעלם במהרה

ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס, רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

דלק רכב עולה 5%, פלסאנמור מאבדת 7%; ירידות קלות בבורסה

פעילות ערה בבורסה כשמחזור המסחר מזנק מעל 3.2 מיליארד שקל בעקבות פקיעת אופציות על מניות ומדדים; מגזר הפיננסים בולט לחיוב עם עליות בחברות הביטוח
מערכת ביזפורטל |

אחרי יום חיובי במיוחד, המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים ביציבות עם נטייה לירידות. ת"א 35 יורד 0.2% בעוד ת"א 90 יורד כ-0.4%.

בהסתכלות ענפית - מגזר הפיננסים בולט לחיוב - מדד הבנקים עולה 0.3%, בעוד מדד ת"א ביטוח עולה 2.3% בו בולטות מנורה מב החז , כלל עסקי ביטוח 1.89%  , ו- הפניקס 3.34%  . מדד הנדל"ן יורד 0.8%, ת"א נפט וגז מוסיף 1%.


המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות לפקדונות בבנקים, וחלק מהכסף מוצא את דרכו לשוק האג"ח הקונצרני. מתחילת השנה היקף הגיוסים טיפס ל-127.4 מיליארד שקל, עלייה של כ-71% לעומת 2024 ופי שניים מהיקף ההנפקות בשנת 2023 תמונת מצב - שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים 


ואם דיברנו על האג"ח, באפיק הממשלתי נרשמות ירידות היום, בדגש על האפיקים הארוכים. ייתכן כי האמירות של יו"ר הפד מאמש ציננו מעט את ציפיות הורדת הריבית גם בישראל, אם כי השוק עדיין מצפה להורדת ריבית אחת עד לסוף השנה. אג"ח ממשלתי עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.02%.



בשורות טובות לנהגים (ולאינפלציה) מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש. לאור ירידה במחיר הבינלאומי ובשער הדולר, מעדכן משרד האנרגיה והתשתיות כי מחירי הדלק שבפיקוח יירדו החל מהלילה שבין שבת לראשון; המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעמוד על 7.07 שקלים, ירידה של 16 אגורות לעומת העדכון הקודם