Hunters
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של Hunters

מוזיאון אושוויץ: סדרה חדשה של אמזון פריים פוגעת בזכר השואה

הסדרה Hunters מציגה סצנה אשר לטענת המוזיאון מציירת את זוועות השואה כקריקטורה ומעודדת מכחישי שואה. יוצר הסדרה: "הסצנה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופגנדה הנאצית" 
רועי בהריר-פרל |

אתר הזיכרון ומוזיאון אושוויץ-בירקנאו נמצא לאחרונה בעיצומו של מאבק נגד גופי ענק שלטענתו פוגעים בזכר השואה והניצולים. בחודש שעבר, האשים המוזיאון את פייסבוק בעקבות מאמר של ג'ייסון גרינבלט ב-USA Today - בעל שהפך לפלטפורמה עבור מכחישי שואה. כעת, על הכוונת נמצאת חברת אמזון.

הטענה נוגעת לסדרה חדשה בכיכוב אל פצ'ינו בשם Hunters שהעלתה אמזון פריים. הסדרה מגוללת את סיפורם האמיתי של ציידי נאצים שפעלו בניו יורק בשנת 1977, כשבין סצנות המתח והאקשן מוצג מעין משחק שחמט שבו האסירים במחנה ריכוז הם הפיונים ואחת לכמה זמן אחד מהם נעלם מהלוח. לטענת מוזיאון אושוויץ, הסצנות הללו "מסוכנות".

"אושוויץ היה מקום עמוס בסבל ובזוועות שתועדו בחלקם על ידי ניצולים", צייץ המוזיאון בטוויטר, "הצגה של האירועים במחנה כסוג של משחק, כפי שנעשה בסדרה Hunters, לא מצטיירת רק כקריקטורה, זאת טיפשות מסוכנת: היא גם מעודדת מכחישי שואה עתידיים. אנחנו מכבדים את זכר הניצולים ושומרים על דיוק עובדתי".

בתגובה, סיפר יוצר הסדרה דייוויד וול, במסגרת הודעה רשמית שהוציאו אולפני אמזון, כי סבתו היא ניצולת אושוויץ וכי הוא נשבע למסר 'לעולם לא עוד' כשביקר לראשונה באושוויץ. בנוסף, הוא ציין שהסדרה אינה דוקומנטרית ושלפני שניגש למלאכת היצירה, הוא התלבט ארוכות בשאלה כיצד להציג את המאורעות מבלי לעשות שימוש בקורותיו של אסיר אמיתי. כמו כן, הוא ציין שהוא נמנע מלעשות שימוש במספרים אמיתיים של אסירים בקעקועי היד הידועים של אושוויץ וכי סצנת השחמט בסדרה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופוגנדה הנאצית.

התשובה לא ממש הורידה את הלהבות, שהתפשטו גם למקומות אחרים - למשל, מרכז ויזנטל לחקר השואה. מי שעומד בראשותו, הרב מרווין הייר, התבטא נגד הסדרה וטען כי "אין סיבה להמציא דברים. צריך פשוט לספר את מה שקרה שם, בלי דרמטיזציה מיותרת. אני מופתע שהם בחרו ליצור משהו שלא היה קיים".

דברים אלה באים על רקע האשמה נוספת של מוזיאון אושוויץ כלפי אמזון, אשר טען כי ענקית הסחר אחראית לשוק פעיל של מוצרי תעמולה נאציים הנמכרים באתר שלה. לקריאה נגד אמזון הצטרפו גופים נוספים שעוסקים בשימור זכר השואה, ביניהם הארגון הבריטי "ברית החינוך להנצחת השואה".

הארגון הבריטי פרסם מכתב בטוויטר ובו דרש מהשלוחה הבריטית של אמזון למנוע מכירת ספרים וכתבים אחרים של ג'וליוס סטרייצ'ר, מייסד העיתון האנטישמי דר שטורמר מתקופת מלחמת העולם השנייה. העיתון פרסם במהלך שנות ה-30, בין היתר, סיפורי ילדים עם אלמנטים גזעניים מובהקים, כמו למשל "הפטרייה המורעלת", ששימוש כעדות נגד הנאצים במשפטי נירנברג, והללו נמכרים כעת בין השאר באמזון. "ספרים כאלה צריכים לצאת מאמזון באופן מיידי", צייץ מוזיאון אושוויץ בנוגע לעניין.

תגובתה של אמזון הייתה: "אנחנו מאמינים במתן גישה לחומרים שנכתבו במהלך ההיסטוריה - גם אם הם בעלי תוכן בעייתי. עם זאת, אנחנו לוקחים לתשומת ליבנו את הדאגה ואת הרגישות לנושא של ברית החינוך להנצחת השואה, ומעניקים קשב רב לפידבקים שלהם ושל גופים נוספים".

זו לא הפעם הראשונה, אגב, שאמזון נכנסת לכוונת של מגיני השואה בשל העובדה שניתן לרכוש באתר את "הפטרייה המורעלת". שלדון לזרוס, במאי הסרט "אושוויץ: העד האחרון", טען לא מזמן כי "אם אמזון יכולה לנחש אילו ספרים אני ארצה לרכוש בה, אני מאמין שהיא יכולה גם לעצור את הזבל הזה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.