מוזיאון אושוויץ: סדרה חדשה של אמזון פריים פוגעת בזכר השואה
אתר הזיכרון ומוזיאון אושוויץ-בירקנאו נמצא לאחרונה בעיצומו של מאבק נגד גופי ענק שלטענתו פוגעים בזכר השואה והניצולים. בחודש שעבר, האשים המוזיאון את פייסבוק בעקבות מאמר של ג'ייסון גרינבלט ב-USA Today - בעל שהפך לפלטפורמה עבור מכחישי שואה. כעת, על הכוונת נמצאת חברת אמזון.
הטענה נוגעת לסדרה חדשה בכיכוב אל פצ'ינו בשם Hunters שהעלתה אמזון פריים. הסדרה מגוללת את סיפורם האמיתי של ציידי נאצים שפעלו בניו יורק בשנת 1977, כשבין סצנות המתח והאקשן מוצג מעין משחק שחמט שבו האסירים במחנה ריכוז הם הפיונים ואחת לכמה זמן אחד מהם נעלם מהלוח. לטענת מוזיאון אושוויץ, הסצנות הללו "מסוכנות".
"אושוויץ היה מקום עמוס בסבל ובזוועות שתועדו בחלקם על ידי ניצולים", צייץ המוזיאון בטוויטר, "הצגה של האירועים במחנה כסוג של משחק, כפי שנעשה בסדרה Hunters, לא מצטיירת רק כקריקטורה, זאת טיפשות מסוכנת: היא גם מעודדת מכחישי שואה עתידיים. אנחנו מכבדים את זכר הניצולים ושומרים על דיוק עובדתי".
בתגובה, סיפר יוצר הסדרה דייוויד וול, במסגרת הודעה רשמית שהוציאו אולפני אמזון, כי סבתו היא ניצולת אושוויץ וכי הוא נשבע למסר 'לעולם לא עוד' כשביקר לראשונה באושוויץ. בנוסף, הוא ציין שהסדרה אינה דוקומנטרית ושלפני שניגש למלאכת היצירה, הוא התלבט ארוכות בשאלה כיצד להציג את המאורעות מבלי לעשות שימוש בקורותיו של אסיר אמיתי. כמו כן, הוא ציין שהוא נמנע מלעשות שימוש במספרים אמיתיים של אסירים בקעקועי היד הידועים של אושוויץ וכי סצנת השחמט בסדרה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופוגנדה הנאצית.
התשובה לא ממש הורידה את הלהבות, שהתפשטו גם למקומות אחרים - למשל, מרכז ויזנטל לחקר השואה. מי שעומד בראשותו, הרב מרווין הייר, התבטא נגד הסדרה וטען כי "אין סיבה להמציא דברים. צריך פשוט לספר את מה שקרה שם, בלי דרמטיזציה מיותרת. אני מופתע שהם בחרו ליצור משהו שלא היה קיים".
דברים אלה באים על רקע האשמה נוספת של מוזיאון אושוויץ כלפי אמזון, אשר טען כי ענקית הסחר אחראית לשוק פעיל של מוצרי תעמולה נאציים הנמכרים באתר שלה. לקריאה נגד אמזון הצטרפו גופים נוספים שעוסקים בשימור זכר השואה, ביניהם הארגון הבריטי "ברית החינוך להנצחת השואה".
הארגון הבריטי פרסם מכתב בטוויטר ובו דרש מהשלוחה הבריטית של אמזון למנוע מכירת ספרים וכתבים אחרים של ג'וליוס סטרייצ'ר, מייסד העיתון האנטישמי דר שטורמר מתקופת מלחמת העולם השנייה. העיתון פרסם במהלך שנות ה-30, בין היתר, סיפורי ילדים עם אלמנטים גזעניים מובהקים, כמו למשל "הפטרייה המורעלת", ששימוש כעדות נגד הנאצים במשפטי נירנברג, והללו נמכרים כעת בין השאר באמזון. "ספרים כאלה צריכים לצאת מאמזון באופן מיידי", צייץ מוזיאון אושוויץ בנוגע לעניין.
תגובתה של אמזון הייתה: "אנחנו מאמינים במתן גישה לחומרים שנכתבו במהלך ההיסטוריה - גם אם הם בעלי תוכן בעייתי. עם זאת, אנחנו לוקחים לתשומת ליבנו את הדאגה ואת הרגישות לנושא של ברית החינוך להנצחת השואה, ומעניקים קשב רב לפידבקים שלהם ושל גופים נוספים".
זו לא הפעם הראשונה, אגב, שאמזון נכנסת לכוונת של מגיני השואה בשל העובדה שניתן לרכוש באתר את "הפטרייה המורעלת". שלדון לזרוס, במאי הסרט "אושוויץ: העד האחרון", טען לא מזמן כי "אם אמזון יכולה לנחש אילו ספרים אני ארצה לרכוש בה, אני מאמין שהיא יכולה גם לעצור את הזבל הזה".

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.