Hunters
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של Hunters

מוזיאון אושוויץ: סדרה חדשה של אמזון פריים פוגעת בזכר השואה

הסדרה Hunters מציגה סצנה אשר לטענת המוזיאון מציירת את זוועות השואה כקריקטורה ומעודדת מכחישי שואה. יוצר הסדרה: "הסצנה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופגנדה הנאצית" 
רועי בהריר-פרל |

אתר הזיכרון ומוזיאון אושוויץ-בירקנאו נמצא לאחרונה בעיצומו של מאבק נגד גופי ענק שלטענתו פוגעים בזכר השואה והניצולים. בחודש שעבר, האשים המוזיאון את פייסבוק בעקבות מאמר של ג'ייסון גרינבלט ב-USA Today - בעל שהפך לפלטפורמה עבור מכחישי שואה. כעת, על הכוונת נמצאת חברת אמזון.

הטענה נוגעת לסדרה חדשה בכיכוב אל פצ'ינו בשם Hunters שהעלתה אמזון פריים. הסדרה מגוללת את סיפורם האמיתי של ציידי נאצים שפעלו בניו יורק בשנת 1977, כשבין סצנות המתח והאקשן מוצג מעין משחק שחמט שבו האסירים במחנה ריכוז הם הפיונים ואחת לכמה זמן אחד מהם נעלם מהלוח. לטענת מוזיאון אושוויץ, הסצנות הללו "מסוכנות".

"אושוויץ היה מקום עמוס בסבל ובזוועות שתועדו בחלקם על ידי ניצולים", צייץ המוזיאון בטוויטר, "הצגה של האירועים במחנה כסוג של משחק, כפי שנעשה בסדרה Hunters, לא מצטיירת רק כקריקטורה, זאת טיפשות מסוכנת: היא גם מעודדת מכחישי שואה עתידיים. אנחנו מכבדים את זכר הניצולים ושומרים על דיוק עובדתי".

בתגובה, סיפר יוצר הסדרה דייוויד וול, במסגרת הודעה רשמית שהוציאו אולפני אמזון, כי סבתו היא ניצולת אושוויץ וכי הוא נשבע למסר 'לעולם לא עוד' כשביקר לראשונה באושוויץ. בנוסף, הוא ציין שהסדרה אינה דוקומנטרית ושלפני שניגש למלאכת היצירה, הוא התלבט ארוכות בשאלה כיצד להציג את המאורעות מבלי לעשות שימוש בקורותיו של אסיר אמיתי. כמו כן, הוא ציין שהוא נמנע מלעשות שימוש במספרים אמיתיים של אסירים בקעקועי היד הידועים של אושוויץ וכי סצנת השחמט בסדרה נועדה לשקף את הקיצוניות של הפרופוגנדה הנאצית.

התשובה לא ממש הורידה את הלהבות, שהתפשטו גם למקומות אחרים - למשל, מרכז ויזנטל לחקר השואה. מי שעומד בראשותו, הרב מרווין הייר, התבטא נגד הסדרה וטען כי "אין סיבה להמציא דברים. צריך פשוט לספר את מה שקרה שם, בלי דרמטיזציה מיותרת. אני מופתע שהם בחרו ליצור משהו שלא היה קיים".

דברים אלה באים על רקע האשמה נוספת של מוזיאון אושוויץ כלפי אמזון, אשר טען כי ענקית הסחר אחראית לשוק פעיל של מוצרי תעמולה נאציים הנמכרים באתר שלה. לקריאה נגד אמזון הצטרפו גופים נוספים שעוסקים בשימור זכר השואה, ביניהם הארגון הבריטי "ברית החינוך להנצחת השואה".

הארגון הבריטי פרסם מכתב בטוויטר ובו דרש מהשלוחה הבריטית של אמזון למנוע מכירת ספרים וכתבים אחרים של ג'וליוס סטרייצ'ר, מייסד העיתון האנטישמי דר שטורמר מתקופת מלחמת העולם השנייה. העיתון פרסם במהלך שנות ה-30, בין היתר, סיפורי ילדים עם אלמנטים גזעניים מובהקים, כמו למשל "הפטרייה המורעלת", ששימוש כעדות נגד הנאצים במשפטי נירנברג, והללו נמכרים כעת בין השאר באמזון. "ספרים כאלה צריכים לצאת מאמזון באופן מיידי", צייץ מוזיאון אושוויץ בנוגע לעניין.

תגובתה של אמזון הייתה: "אנחנו מאמינים במתן גישה לחומרים שנכתבו במהלך ההיסטוריה - גם אם הם בעלי תוכן בעייתי. עם זאת, אנחנו לוקחים לתשומת ליבנו את הדאגה ואת הרגישות לנושא של ברית החינוך להנצחת השואה, ומעניקים קשב רב לפידבקים שלהם ושל גופים נוספים".

זו לא הפעם הראשונה, אגב, שאמזון נכנסת לכוונת של מגיני השואה בשל העובדה שניתן לרכוש באתר את "הפטרייה המורעלת". שלדון לזרוס, במאי הסרט "אושוויץ: העד האחרון", טען לא מזמן כי "אם אמזון יכולה לנחש אילו ספרים אני ארצה לרכוש בה, אני מאמין שהיא יכולה גם לעצור את הזבל הזה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.