עושים ביזנס, בלי BDS: "מקווים שפורמטים יימכרו כבר בכנס"
כמה שבועות לפני כנס מיפ בקאן, יתקיים בתל אביב כנס פורמטים שימשוך חברות הפקות וגופי שידור זרים - במה שאמור להוות לחברות ישראליות במה ראשונה להציג את מרכולתן. את הכנס עורכים מכון היצוא, מנהל סחר חוץ במשרד התעשייה והכלכלה ומשרד החוץ, כאשר המטרה היא לקיים מפגשים עסקיים בין יוצרי ומפיצי הפורמטים ותכניות הטלוויזיה ובין לקוחות פוטנציאליים מחו"ל, וכן להמשיך במיצוב ישראל כמדינה מובילה בענף יצוא הפורמטים הטלוויזיוניים, כשנתיים לאחר שהיא הייתה מדינת הנושא במיפ.
שוק הפורמטים הישראלי הנמכרים לחו"ל, התעורר עם השעשועון הכספת של ארז טל שעלה לאוויר בשנת 2000, ונמכר לארה"ב. בהמשך הייתה זו הסדרה בטיפול של HOT, ואחר כך נפרצו כל הסכרים - ועם הצלחות ענק כמו הומלנד של קשת, לעוף על המיליון של ערוץ 10 ומחוברים של HOT. כיום נמכרים כמה עשרות פורמטים מדי שנה, בשוק שיוצר הכנסות של כ-380 מיליון דולר, נכון לשנת 2015.
מכון הייצוא זיהה כבר לפני יותר מעשור את הפוטנציאל בשוק זה, ומדי כנס במיפ - יריד הטלוויזיה הגדול בעולם שנערך פעמיים בשנה בריוויירה הצרפתית - מקים ביתן ישראלי שמאכלס כ-20 גופים ישראליים בכל יריד, מלבד הביתנים של החברות הגדולות, קשת אינטרנשיונל, ארמוזה פורמטס ודורי מדיה.
ציר מרכזי בשיווק תעשיית הטלוויזיה הישראלית בחו"ל היא מירה גשל, מנהלת ענף תוכן קולנוע במכון. "אנחנו עושים כנסים בתחומי החקלאות והתיירות למשלה, וכן - גם בנושא נקודתי כמו פורמטים, כי זה דבר שאנחנו מאמינים בו", הוא אומרת בשיחה עם אייס.
לדבריה, "אנחנו רואים גידול רציני בעשור האחרון, מ-2-3 פורמטים ו-2 חברות שעוסקות בזה, לעשרות תכניות שמוצאות למכירה ונמכרות, להרבה מאד חברות שמתעסקות בזה, וגם למפיקים קטנים לצד חברות גדולות".
ההתעניינות בתכנים הישראלים זכתה לדחיפה גם בזכות של גופי מדיה ישראלים גדולים, כגון פתיחת קשת אינטרנשיונל, ההצטרפות של אנדמול לשותפות על הזכיינית רשת, השת"פ בין ענני תקשורת לנטפליקס, ובכלל – העבודה של ארמוזה פורמטס ודורי מדיה בשוק הבינ"ל.
לכנס בתל אביב נרשמו עד כה כ-70 נציגים מגופי שידור ובתי הפקות ברחבי העולם, בהם אנדמול שיין, תאגיד גלובל הברזילאי, קאנל פלוס, TF1, חברת VIACOM ההודית, וייתכן שאף סוני. שם מוכר מאד שיגיע ארצה הוא אדם ברקוביץ' - מנהל-שותף בחטיבת הטלוויזיה של סוכנות הבידור CAA, מהמובילות בטלוויזיה האמריקאית, שמכר את סיינפלד ל-NBC ואת בית הקלפים לנטפליקס.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
הגורמים המקומיים שיקחו חלק כוללים את קשת, רשת, HOT, yes, ארמוזה פורמטס, רם לנדס מקודה תקשורת, אסף גיל מגיל הפקות, ועוד. ערוץ 10 טרם החליט בנושא. את האירוע עצמו ינחה ישי גולן, שמככב בלא מעט תכניות אוכל רחוב ותיירות שמפיקה ענני תקשורת במיוחד לשידור בחו"ל.
ציר מרכזי. מירה גשל (צילום: רונן אקרמן)
"זה כנס הפורמטים הראשון בישראל, שיכלול פאנלים אבל עיקר העניין בו הוא הפגישות העסקיות שיקיימו ישראלים עם אורחים מחול", אומרת גשל. "עד כה כבר תואמו מראש 150 פגישות בין גורמים מחו"ל לגורמים ישראלים. בניגוד לעבר, הרבה יותר אנשים עצמאיים מציעים פורמטים, כי פשוט יותר קל טכנולוגית לפנות למפיקים ולמפיצים בעולם כמו למשל יניב סוויסה ולירז מיה שגריר עם הפורמט X Y Z שזכו בתחרות הפורמטים האחרונה של מיפ".
-אז למה אני צריך את מכון הייצוא?
"המכון נותן תמיכה טכנית וקשרים, בהחלט קשרים. אני מתקשרת למי שצריך, אני מזמינה למיפ, עוזרת לתאם פגישות ביריד מפיקים פוטנציאליים וגופי שידור. לפני כמה זמן היו פה נציגי תקשורת מגרמניה וארגנו להם פגישות עם חבר'ה עצמאיים כדי שישמעו הצעות לפורמטים".
-ולמה אותם נציגים מחו"ל צריכים להגיע לישראל, כשזמן לא רב לאחר מכן הם כבר יראו את התוצרת הזאת במיפ?
"ראשית לא כל מי שיציג פה, יהיה בקאן או יכול להרשות לעצמו להגיע לקאן. שנית, אפשר יהיה לסגור בלעדיות עוד לפני שכולם ייראו את זה במיפ. ביום הראשון של הכנס פה בארץ יוצגו התכנים, וביום השני יהיו הפגישות, ושם אנחנו מקווים שכבר ייחתמו עסקאות ויימכרו פורמטים".
-כמעט בכל תחום עם ממשק לחו"ל, הישראלים נתקלים בשנים האחרונות בניסיונות לחרם, לעיתים ביוזמת ארגון ה-BDS. בשוק הזה הדבר גם קורה?
"בענף שלנו לא מזהים את זה – לא מצד מחברות בחו"ל שלא רוצות לעשות עסקים או שזוכות לאיומים. לא רואים חרמות ולא כלום. הגישה היא עסקית נטו - פורמט טוב, פורמט מעניין, בוא נשמע אותו. לא נתקלים בהרמות גבה, עיקום פרצוף. הם הבינו את החדשנות הישראלית, גם הטכנולוגית, ולכן הגישה היא עסקית פרופר".
לתחרות הפורמטים שתתקיים במסגרת הכנס בתל אביב, כבר הוגשו 60 הצעות, ואת התחרות ינחה ארז טל, כן כן, ההוא מהפורמט הישראלי הראשון שנמכר לחו"ל.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.