עפרה שטראוס עופרה שטראוס
צילום: דוברות קבוצת שטראוס

גבירותי ורבותיי, מהפך: שטראוס תעבוד עם משרדי הפרסום לפי מודל תגמול חדש

בשטראוס מפסיקים לדבר ועוברים למעשים. על הפרק - מודל תגמול שמבוסס על ריטיינר לפי היקפי עבודה צפויים ובונוס בצידו. הסבירות לקבלתו גבוהה
משה בנימין | (12)

האם שטראוס (במקביל לבנק הפועלים) תהיה החברה שתוביל את שוק הפרסום למחוזות חדשים כשתיקח אחריה את שאר המפרסמים למודל תגמול חדש? החודשים האחרונים שהיו בסימן איתור חלופות לשיטת התגמול של משרדי הפרסום מקבלים תוקף ממשי מצד שטראוס. המפרסמת המובילה בישראל מנהלת בימים אלו מגעים עם 3 משרדי הפרסום שלה: באומן בר ריבנאי, Y&R ישראל ואדלר חומסקי לקראת מעבר למודל עבודה חדש.

לאייס נודע כי ההצעה שעומדת על הפרק, ובעלת סבירות גבוהה להתקבל, מדברת על מודל של ריטיינר בנוסף לעלויות היקפי העבודה הצפויים של המשרדים לפי תוכנית הפרסום השנתית של שטראוס. שיטה זו שהייתה בין אלו שהוצגו ביום העיון שקיים איגוד חברות הפרסום היא אחת המקובלות בעולם. בנוסף כולל המודל שמציעה שטראוס בונוס למשרדים על בסיס עמידה ביעדי החברה, ותמחור ספציפי לפי פרויקט במידה שהמשרד מתבקש לעבוד על דבר שלא תוכנן מראש.

כפי שהתבטאו בעבר, במשרדי הפרסום טוענים ששיעור הרווחיות שמבטיח שהם לא יפסידו מהטיפול בלקוחות עומד על 19-20%. רכיב זה הוא הסעיף המרכזי שנידון בין משרדי הפרסום לשטראוס. מטבע הדברים, המשרדים מעוניינים לשריין לעצמם ריטיינר שמבטיח שיעור רווחיות שעומד על כ-19% ומעלה.

להחלטה שתקבל שטראוס יש משמעות גדולה מאוד עבור ענף הפרסום. חברות רבות במשק נושאות עיניים לחברה שפרסמה בהיקף של 111 מיליון שקלים ב-2012. מודל העבודה החדש שהיא מושכת אליו יגדיר במידה רבה את עתיד ענף הפרסום. במידה ויעלה יפה יש להניח שחברות רבות יאמצו אותו ויבקשו לעבוד לפיו, במידה וייכשל, יקלע הענף למבוי סתום ויצטרך לחפש מחדש פתרונות יצירתיים אחרים למודל העמלות שרבים מאסו בו.

כזכור, מעל במת הפאנל שעסק בשינוי שיטות התגמול אמר יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי: "אנחנו בנקודה שאם לא נראה שינוי בעוד 5 חודשים - התעשייה שלנו תלך לאבדון". אמיר גיא, מבעלי אדלר חומסקי אמר אז: "השינוי תלוי יותר בלקוחות מאשר במשרד או בענף. נותנים לנו יותר מדי קרדיט כשמייחסים לנו את היכולת לקבוע את שיטת התשלום". לדברי גיא, "יש לנו במשרד לקוחות בריטיינר, על פי פרויקטים וגם כאלו שמשלמים על הצלחה - אנחנו עובדים בכל השיטות".

שטראוס ומשרדי הפרסום שלה הם לא היחידים שעושים צעד חלוצי קדימה. מפרסם בולט נוסף שהחליט להכניס רגל לתוך המים הקרים הוא בנק הפועלים שעובד בצמוד לגיתם BBDO ואדלר חומסקי. ביום העיון שהתקיים בנושא שיטות התגמול הכריז אלי כהן, מנהל מטה השיווק בבנק הפועלים כי בקרוב תיבחן מסגרת עבודה חדשה בשיתוף גיתם. בפיילוט שייצא לדרכו יתוגמל משרד הפרסום לפי מספר פרמטרים בדגש על חישוב שעות העבודה של צוותי בנק הפועלים בגיתם.

באותו הדיון אמרה מיכל המאירי, מנכ"ל גיתם BBDO כי "יש זילות. מעמדנו נשחק, גם באשמתנו. כשאתה כלקוח משלם על מה שאתה מקבל - אתה מעריך את זה. היום מעמיסים את כל השירותים על העמלות ולא משלמים על כלום. אם אנחנו רוצים ענף בועט ומקצועי - אנחנו חייבים לשנות את השיטה".

במשרדי הפרסום ובשטראוס סירבו להתייחס לפרטים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טל 13/03/2013 13:09
    הגב לתגובה זו
    אני שמחה שמשהו משתנה. בסך הכל מדובר בשותפות לדרך, בחוויית הצלחה משותפת. אני מאוד מקווה שזה גם ישפיע על היכולת לתגמל את העובדים החרוצים, המשקיעים, האכפתיים והחכמים כמו שצריך.
  • 8.
    מירי 13/03/2013 08:27
    הגב לתגובה זו
    ליד השולחן המו"מ בין איגוד המפרסמים לבין איגוד הפרסומאים, אין נציג של עובדי הענף למה? כי אתם בינוניים ואין לכם אומץ להתאגד
  • 7.
    פרשן 12/03/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    הכל שמות ומיתוגים למהלך שמטרתו אחת, להוריד את העמלות ולשפר את העסקאות אז אפשר להירגע
  • 6.
    אחד שיודע 12/03/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
    תרכשו בעצמכם את המדיה ותחסכו מליונים!! אל תתנו לחברות מדיה לרכוש עבורכם! הם גוזרים קופון שאתם הלקוחות לא מודעים לו.
  • לקוח 12/03/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    ממש גילית את אמריקה.. למה שזה בכלל יעניין אותנו?
  • 5.
    פלנר 12/03/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    ...
  • 4.
    המבקרת 12/03/2013 13:56
    הגב לתגובה זו
    באמת, אל תיתן לנו את השורה התחתונה, רוצים להבין איך זה עובד - אתם מגזין של עולם התקשורת והפרסום, נכון? נכון. מדובר באחד השינויים הכי גדולים של הענף, נכון? נכון. אז תעשו טובה ותכתבו על זה יותר לעומק, או שפושט לעבור לגלובס ולהתייחס אליכם במידת הרצינות שאני מתייחסת למזבלה.
  • 12/03/2013 15:00
    הגב לתגובה זו
    תנייה שנייה לנשום ולעכל את המידע..
  • 3.
    טוחן מסביב לשעון 12/03/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    או פחות שעות?
  • 12/03/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    כי בפועל החברות ישלמו על העבודה
  • 2.
    סחטיין. מחזיק אצבעות (ל"ת)
    קופי צעיר 12/03/2013 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאללה. אם זה ישנה משהו בקריאייטיב, בכיף (ל"ת)
    12/03/2013 13:23
    הגב לתגובה זו