עפרה שטראוס עופרה שטראוס
צילום: דוברות קבוצת שטראוס

גבירותי ורבותיי, מהפך: שטראוס תעבוד עם משרדי הפרסום לפי מודל תגמול חדש

בשטראוס מפסיקים לדבר ועוברים למעשים. על הפרק - מודל תגמול שמבוסס על ריטיינר לפי היקפי עבודה צפויים ובונוס בצידו. הסבירות לקבלתו גבוהה
משה בנימין | (12)

האם שטראוס (במקביל לבנק הפועלים) תהיה החברה שתוביל את שוק הפרסום למחוזות חדשים כשתיקח אחריה את שאר המפרסמים למודל תגמול חדש? החודשים האחרונים שהיו בסימן איתור חלופות לשיטת התגמול של משרדי הפרסום מקבלים תוקף ממשי מצד שטראוס. המפרסמת המובילה בישראל מנהלת בימים אלו מגעים עם 3 משרדי הפרסום שלה: באומן בר ריבנאי, Y&R ישראל ואדלר חומסקי לקראת מעבר למודל עבודה חדש.

לאייס נודע כי ההצעה שעומדת על הפרק, ובעלת סבירות גבוהה להתקבל, מדברת על מודל של ריטיינר בנוסף לעלויות היקפי העבודה הצפויים של המשרדים לפי תוכנית הפרסום השנתית של שטראוס. שיטה זו שהייתה בין אלו שהוצגו ביום העיון שקיים איגוד חברות הפרסום היא אחת המקובלות בעולם. בנוסף כולל המודל שמציעה שטראוס בונוס למשרדים על בסיס עמידה ביעדי החברה, ותמחור ספציפי לפי פרויקט במידה שהמשרד מתבקש לעבוד על דבר שלא תוכנן מראש.

כפי שהתבטאו בעבר, במשרדי הפרסום טוענים ששיעור הרווחיות שמבטיח שהם לא יפסידו מהטיפול בלקוחות עומד על 19-20%. רכיב זה הוא הסעיף המרכזי שנידון בין משרדי הפרסום לשטראוס. מטבע הדברים, המשרדים מעוניינים לשריין לעצמם ריטיינר שמבטיח שיעור רווחיות שעומד על כ-19% ומעלה.

להחלטה שתקבל שטראוס יש משמעות גדולה מאוד עבור ענף הפרסום. חברות רבות במשק נושאות עיניים לחברה שפרסמה בהיקף של 111 מיליון שקלים ב-2012. מודל העבודה החדש שהיא מושכת אליו יגדיר במידה רבה את עתיד ענף הפרסום. במידה ויעלה יפה יש להניח שחברות רבות יאמצו אותו ויבקשו לעבוד לפיו, במידה וייכשל, יקלע הענף למבוי סתום ויצטרך לחפש מחדש פתרונות יצירתיים אחרים למודל העמלות שרבים מאסו בו.

כזכור, מעל במת הפאנל שעסק בשינוי שיטות התגמול אמר יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי: "אנחנו בנקודה שאם לא נראה שינוי בעוד 5 חודשים - התעשייה שלנו תלך לאבדון". אמיר גיא, מבעלי אדלר חומסקי אמר אז: "השינוי תלוי יותר בלקוחות מאשר במשרד או בענף. נותנים לנו יותר מדי קרדיט כשמייחסים לנו את היכולת לקבוע את שיטת התשלום". לדברי גיא, "יש לנו במשרד לקוחות בריטיינר, על פי פרויקטים וגם כאלו שמשלמים על הצלחה - אנחנו עובדים בכל השיטות".

שטראוס ומשרדי הפרסום שלה הם לא היחידים שעושים צעד חלוצי קדימה. מפרסם בולט נוסף שהחליט להכניס רגל לתוך המים הקרים הוא בנק הפועלים שעובד בצמוד לגיתם BBDO ואדלר חומסקי. ביום העיון שהתקיים בנושא שיטות התגמול הכריז אלי כהן, מנהל מטה השיווק בבנק הפועלים כי בקרוב תיבחן מסגרת עבודה חדשה בשיתוף גיתם. בפיילוט שייצא לדרכו יתוגמל משרד הפרסום לפי מספר פרמטרים בדגש על חישוב שעות העבודה של צוותי בנק הפועלים בגיתם.

באותו הדיון אמרה מיכל המאירי, מנכ"ל גיתם BBDO כי "יש זילות. מעמדנו נשחק, גם באשמתנו. כשאתה כלקוח משלם על מה שאתה מקבל - אתה מעריך את זה. היום מעמיסים את כל השירותים על העמלות ולא משלמים על כלום. אם אנחנו רוצים ענף בועט ומקצועי - אנחנו חייבים לשנות את השיטה".

במשרדי הפרסום ובשטראוס סירבו להתייחס לפרטים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טל 13/03/2013 13:09
    הגב לתגובה זו
    אני שמחה שמשהו משתנה. בסך הכל מדובר בשותפות לדרך, בחוויית הצלחה משותפת. אני מאוד מקווה שזה גם ישפיע על היכולת לתגמל את העובדים החרוצים, המשקיעים, האכפתיים והחכמים כמו שצריך.
  • 8.
    מירי 13/03/2013 08:27
    הגב לתגובה זו
    ליד השולחן המו"מ בין איגוד המפרסמים לבין איגוד הפרסומאים, אין נציג של עובדי הענף למה? כי אתם בינוניים ואין לכם אומץ להתאגד
  • 7.
    פרשן 12/03/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    הכל שמות ומיתוגים למהלך שמטרתו אחת, להוריד את העמלות ולשפר את העסקאות אז אפשר להירגע
  • 6.
    אחד שיודע 12/03/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
    תרכשו בעצמכם את המדיה ותחסכו מליונים!! אל תתנו לחברות מדיה לרכוש עבורכם! הם גוזרים קופון שאתם הלקוחות לא מודעים לו.
  • לקוח 12/03/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    ממש גילית את אמריקה.. למה שזה בכלל יעניין אותנו?
  • 5.
    פלנר 12/03/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    ...
  • 4.
    המבקרת 12/03/2013 13:56
    הגב לתגובה זו
    באמת, אל תיתן לנו את השורה התחתונה, רוצים להבין איך זה עובד - אתם מגזין של עולם התקשורת והפרסום, נכון? נכון. מדובר באחד השינויים הכי גדולים של הענף, נכון? נכון. אז תעשו טובה ותכתבו על זה יותר לעומק, או שפושט לעבור לגלובס ולהתייחס אליכם במידת הרצינות שאני מתייחסת למזבלה.
  • 12/03/2013 15:00
    הגב לתגובה זו
    תנייה שנייה לנשום ולעכל את המידע..
  • 3.
    טוחן מסביב לשעון 12/03/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    או פחות שעות?
  • 12/03/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    כי בפועל החברות ישלמו על העבודה
  • 2.
    סחטיין. מחזיק אצבעות (ל"ת)
    קופי צעיר 12/03/2013 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאללה. אם זה ישנה משהו בקריאייטיב, בכיף (ל"ת)
    12/03/2013 13:23
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.