ענקית הפארמה שטסה 17% ב'טרום' לאחר הצלחה בניסוי

חברת הפארמה Vertex מציגה הצלחה בניסוי לתרופה ניסיונית שתשלב את התרופה הקיימת שסבלה מירידה במכירות עקב תופעות לוואי
גיא בן סימון |
נושאים בכתבה פארמה

מנייתה של חברת הפארמה Vertex (סימול: VRTX) מזנקת כעת ב-17% בשלב של טרום המסחר בוול סטריט, וזאת לאחר שהחברה דיווחה אמש כי הטיפול שלה המשלב את תרופה ניסיונית ואת התרופה הממותגת שלה Kalydeco שיפרו באופן משמעותי את תפקוד הריאות בחולי סיסטיק פיברוזיס. כעת נסללה הדרך להגשת בקשת אישור לשיווק מהרגולטורים בהמשך. 

על פי הנתונים שהתקבלו משני ניסויים קליניים בשלבים מאוחרים, המטופלים בתרופה המאוחדת הראו שיפור משמעותי בתפקודי הריאות. בתוך כך, אחוז הפסקת הטיפול במוצר בשל תופעות לוואי שליליות, כולל אלו הקשורות לנשימה, היה נמוך ודמה לפלסבו. כעת Vertex תפעל להגיש בקשת אישור שיווק לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) ומקבילתה האירופית (MA), וזאת במהלך הרבעון השלישי של השנה.

הניסוי בתרופה המשולבת הציג מעט יותר תופעות לוואי מהתרופה הקודמת של החברה, Orkambi, שהיתה לתרופה הראשונה שהצליחה להתמודד עם מאסה גדולה של חולי CF עם אישורה ב-2015. מכירותיה של Orkambi ירדו משמעותית לאחר ש-15% מהמטופלים בתרופה הפסיקו לקחת את הטיפול עקב תופעות לוואי, כמו לחץ בחזה. התרופה הניסיונית המשולבת צפויה להציע חלופה למטופלים שסובלים מתופעות הלוואי של Orkambi. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.