ראיון

"רואים ניצני התחדשות עירונית בהיקפים משמעותיים גם בפריפריה"

בראיון ל"ביזפורטל", מנכ"ל הרשות להתחדשות העירונית אלעזר במברגר מאשר כי ההתחדשות העירונית זולגת מחוץ לאזור המרכז. על צד ההיצע: "עתודות הקרקע הפנויות בארץ מוגבלות". על המגזר החרדי: "קשיים הלכתיים מנעו פעילות משמעותית יותר"
איציק יצחקי | (4)

תחום ההתחדשות העירונית הוא אחד התקוות הגדולות של שוק הנדל"ן. בזמן שהיצע הדירות נמוך, המדינה מנסה לבנות לגובה דרך פרוייקט של פינוי בינוי ובכך מגדילה את ההיצע מבלי להגדיל את שטח הקרקע. בישראל חסרות מדי שנה כ-55 אלף דירות, והגדלת ההיצע לצד ירידה בביקוש בחוד  שים האחרונים, שמורידה את מחירי הדיור, יכולה לצמצם את הפערים. נכון, בישראל יש בעיה של היצע מוגבל. התחלות הבניה קטנו באופן משמעותי לצד הירידה בביקוש, מה שלא תורם לתהליך שהמדינה רצתה לייצר - ירידה חדה במחירי הדיור. ואולי בגלל זה, תחום ההתחדשות העירונית חשוב כל כך - בטווח הארוך, הוא עשוי לספק פתרון נהדר להגדלת ההיצע.

מי שאחראי על תחום ההתחדשות העירונית הוא מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר. בראיון חג לביזפורטל, הוא מדבר על הכל - משבר הדיור, הורדת רף החתימות הדרוש, חוסר ההיענות של הקבלנים בפריפריה ועוד.

הרבה מאוד מונח על הכתפיים של במברגר. ההתחדשות העירונית מגדילה את ההיצע בעוד 30 אלף דירות בשנה, ורוצה לפתור את משבר הדיור. אבל מצד שני, הליך התכנון והוצאת היתרים ארוך יותר.

מה עושים כדי לשנות את זה, האם ישראל יכולה לייצר 60 אלף יחידות כאלה בשנה ובכך לסגור את הפער בין הביקוש להיצע? האם התחדשות עירונית תפתור את משבר הדיור?

"תחום ההתחדשות העירונית בישראל צומח בהתמדה, ותופס מקום מרכזי בשוק הנדל"ן הישראלי, וזאת באופן טבעי, כאשר עתודות הקרקע הפנויות בארץ מוגבלות, ויש צורך לא רק לחדש את המבנים שהתיישנו, אלא גם לנצל באופן מיטבי יותר את הקרקע באזורים הבנויים. המגזר העיסקי מזהה את המפנה הזה, ומסיט חלק משמעותי מכלל הפעילות לתחום. תקציבי הממשלה בשנים האחרונות לטובת קידום תחום ההתחדשות העירונית קפצו בסדרי גודל גם כן, ומסמנים תפיסה חדשה מצד הממשלה בדבר מקומו של התחום בסדר העדיפות הלאומי. בתכנית האסטרטגית לדיור של מדינת ישראל עד לשנת 2040, התחדשות עירונית תופסת חלק משמעותי בפתרון משבר הדיור, וכבר עתה עומדת על כשליש מיחידות הדיור החדשות בישראל. פיתחנו כלים חדשים לקידום ההתחדשות העירונית בהתאמה לתנופה זו, כאשר בין הכלים הבולטים ניתן למנות את הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית שמעניקים לרשויות המקומיות תקציב ממשלתי למימון הפיתוח הציבורי הנדרש, קידום מסיבי של תכנון מפורט של מתחמי התחדשות עירונית חדשים, הרחבת פעילות המינהלות העירוניות בערי ישראל, ועוד".

איך לא הבינו את זה קודם?

"הרחבת הפעילות בשוק, ועידודה בכלים ממשלתיים, הוכיחו את עצמם באופן חד משמעי, ואת התוצאות אנו רואים במספר גבוה של היתרי בנייה, ולא פחות מכך בהיקפי התכנון הגדולים של מתחמים חדשים, אשר יהוו את העתודה לשנים הבאות בתחום זה. לכל מי שעוסק בתחום בשנים האחרונות היה ברור שהתחדשות עירונית היא הכרח המציאות. מרכזי הערים בערי ישראל השונות יעברו בשנים הקרובות תהליך מסיבי של בנייה מחדש, ואנו מכינים כבר היום את התשתית לכך שפעילות זו תתאפשר במעגלים רחבים ככל הניתן, באופן איכותי ויעיל".

ההחלטה להוריד את רף החתימות מ-80 ל-66. כמה היא מסייעת?

"כבר בחוק ההסדרים משנת 2021 הכנסנו תיקון לעניין הרוב הדרוש לצורך קידום פרויקטים של פינוי בינוי, והשנה החלנו את התיקון הזה גם על  פרויקטים מכוח תמ"א 38 וחלופותיה. התיקון נעשה על בסיס התפיסה שרוב של 67% משקף רוב מבוסס ומשמעותי של דיירים המעוניינים בפרויקט התחדשות העירונית באופן פוזיטיבי. מהמידע שקיבלנו ברשות, כמו גם במינהלות העירוניות הפועלות מטעמנו, עולה כי הורדת הרוב הדרוש בחוק הביאה להתקדמות משמעותית ומהירה של פרויקטים שהשיגו את אותו רוב מבוסס הנדרש לקידום הפרויקט, אך היו עלולים להתעכב עוד במשך שנים. עם זאת, לאור פרק הזמן הקצר יחסית שעבר מאז תיקון החקיקה מוקדם לקבוע באופן חד משמעי את היקף השפעת התיקון, ואנו ממשיכים בבחינת השפעתו על השוק".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

המדינה לא עשתה עוול לקשישים והחולים, שלא מוכנים לעבור ומבחינתם מדובר באסון?

"לצד תיקונים אלו, הכנסנו שורה של תיקוני חקיקה אשר כל יעדם הוא הגנה זכויותיהם של אותן אוכלוסיות אשר לא מעוניינות מסיבות שונות לקדם התחדשות עירונית. בין ההגנות שיצרנו קיימות אפשרויות לקבל דירה באופן מיידי תמורת הדירה ממנה יוצאים, מעבר לבית אבות וקבלת השלמה כלכלית של שווי הדירה, קבלת דירת תמורה קטנה עם השלמה כלכלית ועוד. הרגולציה שיצרנו לנושא מאזנת בין הצורך לקדם פרויקטים חשובים אלו לטובת חידוש סביבות מגורים ישנות, מיגון מפני טילים, חיזוק בפני רעידות אדמה, הגדלת מלאי הדיור ועוד, לבין צרכיהם של האוכלוסיות השונות המתגוררות בשכונות המתחדשות".

למה אין מספיק התחדשות עירונית בפריפריה - כמה המכפיל משפיע, זה לא משתלם לקבלנים (טוענים שמרוויחים בחלק מהפרוייקטים 2%, לעומת 20% ויותר במרכז)? מצד שני, פרסמנו שיש חברות שכן זולגות לפריפריה ומוכנות להרוויח פחות. 

"השנה, לראשונה, אנו רואים את ניצני פעילות ההתחדשות העירונית בהיקפים משמעותיים בערי הפריפריה, עם דגש מיוחד על הערים הנמצאות על השבר הסורי אפריקני ונמצאות בסיכון סיסמי גבוה. תהליך זה החל בעקבות גיבוש תפיסת מדיניות ממשלתית רחבה בשנה שעברה, לגבי האופן בו יש לקדם פינוי בינוי בערי הפריפריה, ואישורה בקבינט הדיור. בד בבד לגיבוש התפיסה הכולל, פורסם קול קורא להתחדשות עירונית בפריפריה בישובים בעלי סיכון סיסמי או בטחוני, בו זכו ארבעה מתחמים בישובים קרית שמונה, מגדל העמק, שלומי ושדרות, שבהם מקודמים כיום פרויקטי התחדשות עירונית באמצעות סובסידיה ממשלתית. ההמלצות שהוצגו לקבינט הדיור כללו כלים מעולם התקצוב והמענקים, המיסוי והתכנון".

ועדיין, חלק מהקבלנים טוענים שיש פרוייקטים שלא רווחיים.

"הוצגה תכנית פעולה סדורה לאיתור מתחמים המתאימים ביותר להליכי פינוי בינוי, תכנון סטטוטורי באותם המתחמים, והוצאתם לפועל באמצעות מתן מענקים לצורך יצירת כדאיות כלכלית, לצד הסדרי מיסוי ייחודיים אשר ישפרו רווחיות של הפרויקטים וכך גם יצמצמו את גובה הסובסידיה הנדרשת מהמדינה. שילוב כל הכלים שהוצגו יאפשר הנעת תהליכי התחדשות עירונית בפריפריה, ולאורך זמן ירחיב את מעגלי הפעילות של התחדשות העירונית בפריפריה עד להיקף הנדרש. השנה התחלנו ביישום ההמלצות, ואנו בעיצומו של הליך מיפוי ותכנון מפורט של המתחמים המתאימים לפינוי בינוי בערי הסיכון הסייסמי המוגבר. לצד זאת, אנו מקימים מינהלות עירונית בכלל היישובים הללו, המנוהלות על ידנו בשיתוף עם העיריות השונות, והן מקדמות התארגנות מיטבית של התושבים לתהליכי ההתחדשות, כך שינוהלו באופן שקוף, הוגן ויעיל".

מה מעכב כיום פרוייקטים של תמא 1/2? איך הממשלה יכולה להגדיל עוד את ההיצע? האם יש לכם הצעות/מדיניות להגדלת ההיצע במקומות נוספים והאם אתה רואה באופק אפשרות להגדלת מספר הקומות בכל פרוייקט (כיום הוא מוגבל).

"בשנים האחרונות יצאה הרשות הממשלתית במהלך רחב של החלפת תכנית תמ"א 38 הארצית בתכניות להתחדשות של בניינים בודדים בסגנון תמ"א 38, ברמה העירונית. מהלך זה שנמצא בשלביו האחרונים עם התקדמותן של התכניות מחליפות התמ"א לאישור במוסדות התכנון, כאשר הרשות הממשלתית מתכננת את מרבית התכניות האלו עבור הערים השונות. תכניות אלו צפויות לא רק לשמר את הפעילות של תמ"א 38, אלא גם להאיץ אותה בשל טיפולן בנקודות החולשה של תכנית תמ"א 38. הטעם העיקרי להחלפתה של תמ"א 38 הוא העדר התייחסות לתשתיות השונות הסובבות את המבנה שעובר תהליך התחדשות מסוג תמ"א 38, כלומר לצד תוספת של דירות ודיירים לבניין, לא נוספו מוסדות ציבור, כיתות לימוד, חניות, תשתיות מים או חשמל וכו'. בתכניות החלופיות החדשות שאנו יוצרים, התכנון של התחדשות הבניין נעשית תוך בחינה רחבה של האזור במטרה לוודא כי כל התשתיות מותאמות לצמיחת האוכלוסייה. לצד זאת, בחוק ההסדרים האחרון הכנסנו תיקון המייצר השוואה בהטבות השונות שיש לפרויקטים של פינוי בינוי לאלו שניתנו לתמ"א 38 וחלופותיה, ואנו צופים כי התכניות החדשות, לצד ההסדרים החדשים שנקבעו כעת בחוק, יביאו להגברת הפעילות מסוג זה".

טוענים שיש בעיה במגזר החרדי, שהוא לא מוכן להיכנס לפרוייקט שאין בו מעלית שבת. זה תוקע פרוייקטים? מה עושים כדי לעזור למגזר הזה, שמשווע לדירות, ואיזה פוטנציאל יש כאן?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מותנה בחמדנות היזמים שרוצים להתעשר על חשבון תמימים (ל"ת)
    לא בדיוק ... 30/09/2023 15:24
    הגב לתגובה זו
  • ציקי 01/10/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
    המחירים גבוהים מאוד עבודה בעיניים לא תורם להורדת מחירים ההיפך
  • 1.
    העולם לא יחזיק מעמד בריבית כזו (ל"ת)
    שטויות 30/09/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
  • אלון 30/09/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
    ריבית ברמות אפסיות זה המצב החריג
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?

מתי משלמים על השכרת דירה אפס מס, מתי 10% ומתי 50%, ומתי הפעילות נחשבת עסקית ומה המשמעות?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה שכר דירה

שוק השכירות בישראל נהנה מהקלות מיסוי פוליטיות - משה גפני יו"ר וועדת הכספים נלחם במס על משכירים בכל כוחו, הוא זרק את נציגי האוצר שהגיעו לוועדה בטענה ש"אל תבואו אלי כל כמה חודשים, לא קרה שום דבר, זה בזבוז זמן שלנו". כשהאוצר ורשות המסים רצו שיהיה דיווח כולל כדי שיוכלו לעלות על כאלו שלא מדווחים, גפני לא העלה את הדיון לישיבה. הוא זה ששולט בסדר יום הכלכלי והוא זה שבעצם מונע מס הוגן והגון על שכר הדירה. שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים אומר מעל כל במה אפשרית שחייבים להעלות את המס על שכר דירה כדי שיהיה כמו מס על רווחים מבורסה, אבל גפני לא מוכן להקשיב. הוא מוכן להעלות את המע"מ ב-1%, הוא מוכן להטיל גזרות כלכליות על כולם, גם על מי שאין לו, אבל במשכירים שיש להם דירות להשקעה ולרוב הם משכבות מבוססות ועשירות הוא לא מוכן לגעת. 

אוי זאת באמת התפיסה שלו, אולי הוא מגן על אינטרסנטים עם הרבה דירות, צריך גם להזכיר שיש הרבה מאוד חברי כנסת שיש להם כמה  דירות. זה עוול גדול למסות את הציבור כולו ובתוכו גם ציבור חלש ב-1% נוסף במע"מ ולא לגעת במס על שכר הדירה שהוא כיום מס מגוחך. 


יש שלוש אפשרויות למיסוי שכר דירה: מס מופחת של 10% על ההכנסה נטו ללא ניכויים (מסלול פופולרי וקל), תשלום מס שולי לפי מדרגות המס הרגילות (עד 50%) עם אפשרות לניכוי הוצאות כמו פחת וריבית, או פטור ממס עד תקרה של כ-5,500 שקל לחודש לדירה. לעומת מדינות אחרות בעולם המערבי, שבהן שכר דירה ממוסה לעיתים כהכנסה רגילה בשיעורים של 30%-50%, המיסוי בישראל נחשב נמוך – מה שמושך משקיעים אבל מעורר ביקורת רבה בטענה שישראל ממשיכה "להגן" על משקיעי נדל"ן בזמן ששכירים נושאים בנטל כבד יותר - למה שמיסוי על שכר דירה יהיה אפס או נמוך בעוד שמיסוי על עבודה הוא עד 50% ומיסוי על רווחים בשוק ההון הם 25%? אין באמת סיבה טובה.

על הרקע הזה, משכיר של 6 דירות שחולקו ל-8 דירות העז לטעון שההכנסות משכר דירה הם לא מעסק. הוא ציפה לשלם 10% וטען שזה לא עסק כי בעסק משלמים לפי שיעור מס שולי שיכול להגיע ל-50% וזאת למרות שלפי כל הגיון בריא מדובר בעסק לכל דבר ועניין. זה כסף גדול, זה דורש התעסקות, וזה מנגנון של כמה דירות. 


קריאה רלבנטית לכתבה:

ככה רשות המסים תלכוד משכירי דירות שהעלימו מס