תכנית תחבורתית ענקית תשדרג יישוב שלם - כנסו לפרטים
משדרגים את מבשרת ציון: תכנית רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת מגורים ומרכז מסחרי ותחבורתי על שטחו המתפנה של מחלף הראל, הסמוך לירושלים, אושרה למתן תוקף בועדה לתכניות לאומיות.
התוכנית מציעה להקים במבשרת ציון, מרכז שיחבר את 'מעוז ציון' בדרום ו'מבשרת ירושלים' בצפון, שהופרדו עד כה על ידי מחלף הראל וכביש 1. על פי תכנית שאושרה בוועדה לתכניות לאומיות (תת"ל 16) מתכוונת החברה הלאומית לדרכים לשנות באזור זה את תוואי כביש מס' 1, להעבירו במנהרה מתחת לשלוחת "הקסטל" וכן להקים מסוף תחבורתי לשרות תושבי מבשרת ציון והסביבה בתחום המיועד לצומת.
בעקבות העבודות לסלילת כביש 1 החדש יבוטל המחלף ועל השטח המתפנה יבנו שכונת מגורים ומרכז מסחרי ותחבורתי עם חניון חנה וסע. החניון יאפשר התחברות ישירה לכביש 1, תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית.
בשנה האחרונה הושלמה כריית מנהרות הראל. אורכה של כל מנהרה כ-800 מטרים, קוטרה 15 מטר והן נחפרו בעומק של כ-40 מטר מתחת לאדמה. המנהרות יכללו שלושה נתיבי נסיעה בכל כיוון, מעברי חרום בין המנהרות ואמצעי בטיחות אש ובקרת תנועה משוכללים. צמד המנהרות ימתן משמעותית את השיפועים והעקומות בכביש. מנהרות הראל גם ישפרו את זרימת התנועה באזור בו קיים היום גשר הראל.
- מירי רגב הופכת את נתיב פלוס 3 בדרך מתל אביב לירושלים לפלוס 2
- נפתחו עוד 1,200 מקומות חניה בחניון הנתיב המהיר לת"א, בשפירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מציעה בצדה המזרחי הקמה של 265 יח"ד מתוכן 20% יח"ד קטנות עם חזית מסחרית, שטח של 2 דונם למבנים ומוסדות ציבור ו- 2.7 דונם שטח ציבורי פתוח.
במסגרת התכנית יוקם חניון חנה וסע לכ- 1,000 כלי רכב בחינם וחניון בתשלום לכ- 500 כלי רכב ומעליו במפלס הרחוב שטח מסחרי בשטח של כ-6,000 מ"ר עיקרי ומעליהם משרדים בשטח של 14,000 מ"ר עיקרי. בניית החניון תעודד ותמריץ את תושבי מבשרת והישובים בסביבה וגם נוסעים לירושלים מאזורים נוספים, להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית ובכך להפחית את עומסי התנועה בכניסה לירושלים ובעיר עצמה.
- 2.dw 20/08/2015 10:51הגב לתגובה זו265 יח"ד זה לא שכונה. זה בקושי רחוב. מציע להגביה את הבנינים בכמה קומות טובות וככה לייצר שכונה שקרובה מאד לירושלים, כך שלא צריכה להיות בעיה מיוחדת לאכלס אותה.
- דני 23/08/2015 16:18הגב לתגובה זווהכל דרך כביש גישה יחיד, שמשרת גם בי"ס יסודי, חטיבת ביניים, קניון ושכונת מגורים בת 115 יחידות דיור. נראה לי שזה יותר ממספיק. ובניה לגובה תחרוג מקו הרקיע ותגמד את הקסטל והשמורה ההיסטורית שעליו. מי שלא מכיר את השטח שלא יציע הצעות...
- 1.אומרים "היכנסו" ולא "כנסו" (ל"ת)נעם 19/08/2015 15:42הגב לתגובה זו

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.

ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
מנכ״ל רמ״י, שלאורך התקופה האחרונה נשאר עקבי עם אמירותיו לגבי מחירי הדיור וטען באופן חד משמעי שהם בדרך לרדת - עכשיו קוצר את הפירות; עם ירידה במחירי הדיור בארבעת מדדי הדיור האחרונים שמבטאים כבר ירידה של 7%-10%; וגם: האם זה הזמן לקנות? או שיש עוד מקום לירידות
הבוקר התכנסנו בבורסה לניירות ערך בתל אביב לצורך וועידת התשתיות של ביזפורטל - להלן קישור לתוכן והנושאים אשר יעלו בוועידה - וכמובן שנמשיך לעדכן אתכם בתכנית בשוטף. בין האורחים המעניינים שהגיעו לכנס היה ינקי קוינט, מנכ״ל רמ״י - שבעוד מספר שבועות יסיים את תפקידו. קוינט ענה לנו על מספר שאלות חשובות שבוערות כיום לישראלי מהרחוב ששוקל האם לרכוש דירה או שלא. בין היתר הוא דיבר גם על שדה דב ואמר כי המחירים ירדו בעקבות השיווק האגרסיבי שביצעה רמ״י בשנה שעברה במתחם. כשעלתה שאלה מהקהל שאמרה: ״איך זה מתכתב עם מחיר דירה ממוצע של 8.5 מיליון שקל?״ ינקי ענה על זה משני כיוונים, דבר ראשון אלו לא באמת המחירים המייצגים ועדיין ניתן למצוא דירות עם מפרטים שונים ומיקומים אחרים במחירים נגישים יותר - ״בממוצע כ-60 אלף שקל למ״ר״ כדבריו. דבר שני, המנהל לא רצה ששדה דב יהפוך לאיזור שיאוכלס על ידי אוכלוסיה אמידה, ומבוגרת ולכן דחף להוזלת המגרשים והרחבת ההיצע.
ואז עלתה שאלה אפילו יותר ׳יומיומית׳ משתתף אמר שכבר בדרך לכנס הוצעה לו דירה בהנחה של 400 אלף שקל - הוא פנה בכנות לקוינט - ׳מה אתה אומר, היית לוקח את העסקה?׳. השואל אמר שהוא נדרש לקחת משכנתא של 1 מיליון שקל ולהביא הון עצמי מהבית - לסיכום - האם היית הולך על כזאת עסקה. קוינט ענה כי הוא חושב שהתשובה מורכבת, ובין היתר צריך לחשוב האם המקום נוח למגורים, האם המקום אטרקטיבי וכו׳. אבל כשעלתה שאלה חדה יותר שאמרה כי ״בשורה התחתונה - לקנות עכשיו או לחכות? ענה קוינט: ״הירידות לא יהיו דרמטיות, אנחנו מעריכים ירידה של אחוזים בודדים״. אם לנסות לתרגם את זה - קניית דירה למגורים לא כדאי לתזמן, המחירים יורדים זה נהיה נגיש יותר ויותר ואם היכולות שלכם מאפשרות את זה, אז לכו על העסקה. בעניין של השקעה, כנראה שיש למחירים עוד לאן לרדת.
בנוסף, ינקי טען כי יש נושא חשוב שלא מספיק מדובר ולא מתרחשת בו מספיק התקדמות והוא נושא הדיור להשכרה. אנחנו כותבים הרבה על נושא הדיור להשכרה ובין היתר קוינט נשאל בידי הקהל: מדוע בעצם צריך להוציא מכרזים של דיור להשכרה בשדה דב? והוא ענה כי עיריית תל אביב דרשה את זה וכשנשאל האם זה בעצם שוחד - ענה כי לא מדובר על שוחד אלא על כיפוף ידיים מסוים. גם כאמור, עיריית תל אביב הייתה מעוניינת לגוון את הקהל שיאכלס את המתחם ושהוא לא יאוכלס אך ורק על ידי אוכלוסיות אמידות ומבוגרות.
מצב הקרקעות בישראל
מעבר לשאלות הישירות מהקהל, קווינט עלה לבמה ונשא נאום מקיף על מצב הקרקעות והתשתיות בישראל. כבר בפתיחה הוא ביקש לתקן את מה שהוא מגדיר כסטיגמה: "אני כבר לא אוהב את הכותרת ש'קרקע היא חסם'. הקרקע היא הכלי שמאפשר את פרויקטי התשתיות, היא לא הבעיה אלא הבסיס לכל תהליך."
- פסק תקדימי: רמ"י תוכל לתעדף מילואימניקים ונכי צה"ל בשיווק מגרשים
- מלחמת עולם בין לשכת השמאים לרמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, האסטרטגיה של רמ"י בשנים האחרונות הייתה לקחת תחומים שבעבר נוהלו בפטור ממכרז קרקעות חקלאיות, שטחי תעסוקה, מחצבות ואף מטמנות – ולהעביר אותם לעולם המכרזים. "עצם התחרות מייצרת ערך," אמר. "זה לא חייב להיות ערך כלכלי נטו. לפעמים זו יכולה להיות תחרות על מחיר למשתכן, על תעריף, על מחיר מטרה. אבל עצם המכרז מביא שקיפות, מאפשר לכל שחקן לגשת ומונע ספסרות."