האם ניהול עצמי בקופות גמל (IRA) הוא "תיקון 190" הבא?
כשאני מגיע בזמן האחרון להרצאות בנושא הפנסיה והאפשרויות העומדות בפני החוסך כמעט אין פעם שלא מתרוממות בסוף ההרצאה כמה אצבעות עם השאלה הבאה: "ולמה לא דיברת על תיקון 190?".
תיקון 190 למי שטרם שמע, ראה, הקליק על באנר באינטרנט או נחשף לתשדיר רדיו אשר מזמין מי שעבר את גיל 60 ליהנות מהטבה שהמדינה נותנת לו, הינו תיקון בפקודת מס ההכנסה אשר מאפשר להפקיד כספים לקופת גמל, לנהל אותם במסגרת אותה קופה ובעתיד לקבלם כפנסיה פטורה. כל זאת כולל הרווחים שנצברו או לחלופין בהנחה שהוא עומד בתנאים מסוימים: מעבר לגיל 60 ומקבל פנסיה מזערית כהגדרתה בחקיקה (כיום כ-4,500 ש') לבצע משיכה חד פעמית (היוון) בניכוי מס רווח הון של 15% על הרווח הנומינלי.
הדבר המעניין בכל הסיפור, הוא שהקהל הרחב נחשף לאפשרויות שמקנה התיקון, ולמי שיודע לפעול על פיהם בצורה נכונה אכן ישנן אפשרויות מעניינות. אלא שניצולן קרה רק בשנה וחצי האחרונות למרות שהתיקון נכנס לתוקפו כבר ב-2012. באותה תקופה מי שניצל את יתרונות התיקון היו בעיקר אלו שידעו לקבל את הייעוץ או ההכוונה האישית ומטבע הדברים כנראה היו אלו הלקוחות עם הממון הרב יותר.
מגמה דומה מתגלה בכל הקשור לאפשרות של ניהול עצמי של כספים בקופות גמל וקרנות השתלמות – IRA. גם כאן כמו בתיקון 190 מדובר על אפשרות שרוב הציבור אינו מכיר, וגם כאן כמו בתיקון 190 לא ברור אם מדובר על אפיק המתאים לכל אחד. אבל אין ספק שמדובר על אפשרות מעניינת מאוד שיכולה לתת ערכים מוספים גדולים גם ללקוחות שלא מנהלים מיליוני שקלים.
- יורחבו תנאי הפטור ממס לקופות גמל
- קופות גמל להשקעה - מה התשואה של הקופה שלכם ביחס לאחרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על מה מדובר?
בשנת 2009 הוצאו תקנות אשר מאפשרות בחלק מהמכשירים הפנסיונים כמו לדוגמה קרן השתלמות, קופת גמל עצמאית נזילה, ועוד לצאת מ"פול" ניהול ההשקעות של הקופה ותחת הגבלות המוגדרות בתקנות, לנהל את ההשקעות באופן אישי או על ידי מנהל תיקים.
למה מדובר על הזדמנות כה גדולה?
ראשית, מכיוון שחלק מהלקוחות מנהלים תיק מנוהל ממילא ולכאורה הם יכולים לנהל "תיק מנוהל" תחת הפלטפורמה האטרקטיבית יותר והזולה יותר של קופת גמל. שנית, מכיוון שחלק מהלקוחות לא מסכימים עם דרך ניהול ההשקעות של הקופה ומאמינים כי על ידי בניית אסטרטגיית השקעות אישית הם יגיעו לתוצאות טובות יותר. שלישית, הפלטפורמות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות נהנות מיתרונות מיסויים רבים בניהול כספים שרבים לא מנצלים אותם. כך לדוגמה רבים שוכחים לקחת בחשבון את הקרנות והקופות הנזילות כאשר הם מסתכלים על רמת הסיכון של הכסף הנזיל שלהם ובכך שהם לא רואים את התמונה המלאה חלוקת הסיכונים שלהם אינה אופטימלית והם מפספסים יתרונות מיסויים.
האם זה מתאים לכל אחד?
התשובה היא שכנראה שלא. יחד עם זאת אין ספק שקיים פלח שוק גדול של לקוחות אשר מחוסר מודעות וחוסר נגישות אינם מכירים את האופציה הזו' וכתוצאה מכך הם כאמור לא מנצלים את ההזדמנויות אשר מאפשר ניהול זה. בנוסף יש לקחת בחשבון שנכון להיום לא ניתן לנהל את כל המכשירים הפנסיוניים תחת פלטפורמה זו ועל כן חלק נכבד מהחסכונות הפנסיוניים עדין מנותק מאפשרות זו.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
בכל מקרה, לכל מי שמתעניין בנושא מומלץ לעיין בתקנות שפורסמו ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.
- 4.עדי 09/02/2017 18:32הגב לתגובה זולא ענית על השאלה שבכותרת הכתבה - תשובה בבקשה.
- התשובה לשאלתך נמצאת תחת הכותרת "על מה מדובר" (ל"ת)יצחק 30/03/2017 15:46הגב לתגובה זו
- 3.אלון 02/02/2017 16:23הגב לתגובה זושאוכלים את כל הטבת המס...
- שש 02/02/2017 22:05הגב לתגובה זואם אתה מנהל בעצמך אתה לא צריך לשלם דמי ניהול אלא דמי תפעול זולים וזהו.
- אלון 04/02/2017 15:42איפה מקבלים דמי ניהול מתחת ל - 0.5% ל - IRA? בד"כ בתי ההשקעות לוקחים את כל ההטבה לעצמם
- 2.יוסף 02/02/2017 13:19הגב לתגובה זוהאם ישנה אפשרות לדרוש ניהול עצמי של כספים שנמצאים בקרן השתלמות מעל 6 שנים ? (ללא הוצאתם ממסגרת הקרן)
- אלון 02/02/2017 16:23הגב לתגובה זואבל תצטרך להעביר אותה לקרן השתלמות מסוג IRA
- 1.מוטקה 01/02/2017 09:54הגב לתגובה זוכמה אנחנו קרובים ליום בו שכירים (ולא רק העצמאיים) יוכלו לנהל את קופות הגמל בIRA?
- זה כבר המצב, למי שצבר מעל מיליון (ל"ת)יוני 20/12/2017 01:00הגב לתגובה זו
- אבשלום 04/02/2017 12:52הגב לתגובה זושכיר עם קרן מהעבודה

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
