העלאת ריבית לא תפגע במסחר במניות בוול סטריט
בעקבות הצהרות בג'קסון הול על אפשרות העלאת ריבית בארה"ב משקיעים נכנסים למגננות במזומן ובאג"ח. 0.25% עליה בריבית לא ישנו את המגמה החיובית במניות בחודשים הקרובים. הפד לא ימהר להעלות ריביות במהירות וברציפות
כנס הבנקאים החשוב והמסורתי בג'קסון הול עסק כצפוי בריבית המוניטרית בארה"ב, ושפע רמזים על העלאה אפשרית צפויה כבר בספטמבר, פחות מחודש מהיום.
סוחרים, אנליסטים, חברות ובנקים להשקעות (גולדמן זאקס) הזדרזו לפרסם הערכות שהסיכוי להעלאת הריבית מהיר לאחר שנים של ריבית אפסית עד 0.25% מצד הפד. הצפי הכללי הוא העלאת ריבית מתונה של 0.25% אם דו"ח התעסוקה הקרוב יצביע על שיפור נוסף. פרשנים נוספים העריכו שכבר בדצמבר 2016 תהיה העלאת ריבית נוספת (שוב בשיעור מתון של 0.25%) והם שאבו עידוד להערכה מדבריו של סטנלי פישר, סגנה של ג'נט ילן, שהמשיך בדבריו לדון בריבית אחרי ילן שרמזה על אפשרות העלאת ריבית.
המסחר ביום שישי בוול סטריט שנפתח במניות בעליות קלות התנדנד בעקבות דיוני הקדם ריבית וסיים במגמה מעורבת עם נטייה לירידות קלות. הדולר שסבל מחולשה עד ג'קסון היל התחזק במסחר בעולם. מדיניות של ריבית נמוכה מעודדת משקיעים לקנות נכסים בסיכון גבוה כמו מניות ואג"ח קונצרניות כתחליף למזומן. כשהריבית עולה, הנטייה להשקיע היא בפיקדונות ואג"ח ממשלתיות.
הרצון לקחת סיכון יורד
לאחר העלאת ריבית ותוך ציפיות להמשך עליות במהלך 2017, בהנחה שלא יהיו זעזועים כלכליים בעולם שיעכבו העלאה, צפויה להיווצר אלטרנטיבת השקעה למניות תוך הקטנת הסיכון למשקיעים שחלקם בחר בסיכון מחוסר תשואה בהשקעות סולידיות. להעלאת הריבית יש פנים נוספות כמו פגיעה אפשרית ביצוא האמריקאי בגלל התחזקות הדולר ולאור העובדה שהריביות על מרבית המטבעות בעולם כיום שלילית (שוויץ, יפן ונוספות) או אפסית. לכן אפשרית פגיעה מסוימת במניות אמריקאיות שפעילותן העיקרית ביצוא.
לפי תיאוריית תורת המשחקים, שבאה לנתח מצבי שוק ולמקסם רווחים, העלאת ריבית צריכה להקטין את ההתלהבות מהשקעה במניות לטובת אפיקים סולידיים. השפעה נוספת חשובה על בחירת ההשקעות מתמקדת במכפילי רווח וסיכויי צמיחה של חברות מובילות בארה"ב שחלקן מגרדות ברבעונים האחרונים את תקרות הזכוכית לרווחים ומתקשות להציג רווחיות חריגה לטובה. צריך לזכור שממדי הצריכה הפרטית בארה"ב אינם צומחים משמעותית וכך הקטליזטור לגידול במכירות של חברות בתוך ארה"ב גדל באיטיות.
- שרת האוצר של ארה"ב נוחתת בסין. האם היא מסוגלת לאחות את קרע "המלחמה הטכנולוגית"?
- הבשורה האמיתית של פאוול: ההתייצבות לטובת המערכת הבנקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נחבר את הצהרות הפד והציפיות בקרב המוסדיים, נקבל תמונה עם סיכוי טוב לפחות להעלאת ריבית אחת ב-2016 ויתכן אפילו לשתי העלאות. העלאות הריבית עשויות להגיע על רקע מדדי מניות שרשמו עליות נאות בשנים החולפות, בוודאי מסיום משבר 2008, ולכן הסיכוי לכאורה לירידות במניות מוחשית. ברור שהעלאת ריבית אינה פועלת "בחלל ריק" ולנתונים נוספים ומרכזיים יש השפעה על התנהגות המניות כמו: נתוני צמיחה, מדיניות מוניטרית מלווה, היקף התעסוקה (הכללי והאמיתי), השכר הממוצע, פעילות תעשייתית ורווחי החברות.
בסקירה שפרסם בעבר בנק הפועלים עלה כי להסרת אי הוודאות של העלאת ריבית יש משקל מרכזי יותר מהעלאת הריבית עצמה בפועל, בהנחה שהפד הכין את הציבור להעלאה אפשרית. הפד כידוע מכין כבר יותר משנה את הציבור להעלאת ריבית. סביר להניח שכאשר הפד יתחיל לעלות את הריבית יעברו מספר ימים של ירידות שערים יתכן שיהיו מינוריות עם יום-יומיים תנודות יותר חדות. כיוון שהסיכונים בריבית זכות של 0.5% עדיין אינם גבוהים בהנחה שהעליות הבאות ייעשו בזהירות רבה ובהדרגתיות איטית, הפיתוי להשקיע במניות יקטן מעט אבל יישאר באופן בסיסי. יתכן שימים של ירידות במניות נבחרות ינוצלו לאיסוף סחורה. מניות הבנקים יגיבו בחיוב לעליה בריבית וככלל הזעזועים עד תחילת 2017 יהיו לכל היותר מתונים אם בכלל.
נראה שאין היגיון בשינוי פוזיציות מהותי כלפי ההחזקה במניות ויש לעקוב אחרי ירידות במניות איכות במטרה לשקול רכישות. ג'קסון הול ועליות ריבית קרובות אינם מבשרות את סיום סיבוב העליות במניות סביר שרק את פתרון בעיית אי הוודאות בנושא הריבית מול המשקיעים שדשים בנושא כל העת. חשוב לזכור שהעלאות ריבית מינוריות וזהירות אינן סוף העליות במניות והשווקים יכולים להמשיך ולשבור שיאים תוך כדי מימושים ותיקונים כבימים ימימה. סיבה לבהלה ולשינוי אופי השקעה מהותי אינו נראה הגיוני כיום.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- 19.שושן 30/08/2016 16:11הגב לתגובה זואולי כשזה יקרה בפועל נחזה בירידות חדות. כרגע אין התרגשות והאנליסטים לא נשמעים מבוהלים.
- 18.דוד 29/08/2016 15:41הגב לתגובה זוהציפיות להעלאת הריבית מקננות כבר שנה לערך ומבחינה פסיכולוגית ההכנה כבר נעשתה למשקיעים. ברגע שהריבית תעלה סביר שהשוק ירד יומיים ויירגע. אין צורך להתרגש מדי.
- 17.שם 29/08/2016 14:28הגב לתגובה זוהעלאת ריבית מפוצצת בועות טמבלים תתעוררו נכון הדבר של דבריה אם השוק נמוך כאשר יש שתי בועות אמתניות בועת אגח גם קונצרני גם ממשלתי ומניות בנאסדק במחירי סופר בועה העלאת הריבית היא טריגר שתרסק הכלללל ראו הוזהרתם
- 16.שם 29/08/2016 14:26הגב לתגובה זווהיא מחרטטת אין לה הבנה מינימלית בנושא ריבית והשפעתה על הבורסה . כל חאראטה והבארטה שלה
- 15.יונתן 28/08/2016 21:10הגב לתגובה זוואם ניקח בחשבון את המיסים שכחלון מטיל שמזיזים הרבה משקיעים מהשקעות נדל"ן, מגמת העליות בבורסה תימשך.
- 14.לימור 28/08/2016 20:29הגב לתגובה זומדובר בהעלאה מתונה שתגרום ליומיים שלושה ירידות במניות ואז השוק ירגע ויעכל את העליה. המסר של הפד כשתעלה הריבית חשוב למשקיעים כדי להבין מה צפוי במדיניות בהמשך. הבחירות בנובמבר גם יצרו מתח בבורסות.
- 13.גבי 28/08/2016 19:21הגב לתגובה זוצריך לבחור בוול סטריט מניות בפינצטה כי גם ללא עליית ריבית מימוש הוא דבר סביר.
- 12.תומר 28/08/2016 18:30הגב לתגובה זורבע אחוז וגם חצי אחוז עליה בריבית לא ישנו את הרצון לקחת סיכונים במניות.
- 11.שלום 28/08/2016 17:52הגב לתגובה זוומה עם הבחירות הממשמשות ובאות בנובמבר? אין שום התייחסות אליהן.
- עופר 29/08/2016 09:46הגב לתגובה זוזה לא טוב ליצוא מארה"ב אבל זה טוב לשאר העולם שמייצא לשם.
- 10.משקיע וותיק 28/08/2016 17:48הגב לתגובה זואף אחד לא יסיט כספים לאפיקים סולדים בשביל ריבית כזו נמוכה , עליה של 0.25 ממש לא תשנה כלום. עובדה היא שמאז העלאה האחרונה השווקים דווקא שברו לשיאים חדשים. כדי שהציבור יתחיל להסיט את כספו מאפקי סיכון לאפיקי חסרי סיכון הריבית תצטרך להיות גבוה יותר משהו באזור 2-3 אחוזים , ריבית כזו תתאפשר רק בעקבות צמיחה חזקה שתוביל לאינפלציה , וזה לא מה שקורה כרגע , השוק האמריקאי אכן מתאושש אבל הוא עושה את זה לאט מידי , לכן גם אם תהיינה עליות ריבית הן יהיו בצורה מתונה והשוק ידע להתאים את עצמו לרמות הריביות העתידיות.בסה"כ כולנו מצפים לשיפור הכלכלה שתביא לעליית הריבית זה רק יעיד על שיפור המצב.
- 9.חנה 28/08/2016 17:39הגב לתגובה זוהשאלה היא עד כמה הריבית תעלה בשנה הקרובה?
- 8.תמשיכו לפאנטז 28/08/2016 17:14הגב לתגובה זולפני צוק הנפילה האיומה הנאסדק מנותק בין השווי האמיתי לשווקים הכלכלי אגחים ללא ריבית תרחיש יום הדין
- 7.גדי 28/08/2016 17:13הגב לתגובה זולא יקרה אסון אם השוק יתממש קצת ויאסוף כוח לסיבוב עליות חדש.
- היה כבר מימוש בפברואר השנה (ל"ת)אלי 28/08/2016 17:49הגב לתגובה זו
- 6.תמשיכו לפאנטז 28/08/2016 17:13הגב לתגובה זוהריבית הבאות מיקרו את עלויות המימון האגחים בועות האגחים יתפוצצו בעוצמה רבה חברות יתאדו מניות יתעסקו כאשר מגדילים חובות חברה בצורה של אגחים חושפים את החברה לחדלות פרעון כאשר החברה מבצעת רכישת מניות שלה גרוע הקטנת ההון העצמי הגדלת חובות חכו לצונמי אוקטובר אוקטובר האיום מתקרב
- אתה חולמת 28/08/2016 17:50הגב לתגובה זוגם אם יעלו אותה.
- 5.נדב 28/08/2016 16:30הגב לתגובה זולאור האופציות בשוק האמריקאי לדעתי צפויה המשך התחזקות בשוק המניות האמריקאי
- לפאנטז (ל"ת)תמשיכו לפאנטז 28/08/2016 17:14הגב לתגובה זו
- 4.אסף 28/08/2016 16:26הגב לתגובה זואם הכיוון הוא עליה מתמשכת איטית בריבית בשנה הקרובה אזי המניות ירדו בגלל הסטת כספים לאפיקים סולידיים. אם מדובר בעליה קטנה של הריבית השוק באמת יירגע מהר.
- 3.אורן 28/08/2016 16:25הגב לתגובה זולמרות שנשמע שהדברים שקולים ונכונים
- תמשיכו לפאנטז 28/08/2016 17:15הגב לתגובה זונגמרו העליות מדובר בכמה פעימות לא רק אחת
- אתה חולמת 28/08/2016 18:40לא מתאים לי פקמ
- 2.ניסן 28/08/2016 16:10הגב לתגובה זואחרי 8 שנים שהריבית נמוכה עליה של רבע אחוז לא צריכה לגרום מהפך. חשוב יותר להסתכל בתל"ג וגם במאזני החברות המובילות.
- 1.גק'י 28/08/2016 16:07הגב לתגובה זוברגע שהעלאת הריבית תהיה מעשית יהיו "עצבים " בשוק וכמה ימי ירידות אבל לא צפויה בהלה. כיוון שאי אפשר לתפוס סכין נופלת הייתי נזהר ברכישות אם הירידות יהיו איטיות ומתמשכות.
- רועי 28/08/2016 16:28הגב לתגובה זושינוי בריבית יכול להיות סיבה למימוש של 5% ואולי יותר. השאלה מה הפד ישדר בהודעה על העלאת הריבית.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
