הנחות סלב? שוק הנדל"ן מוכיח עד כמה הוא רחוק מהצרכנות
חיה נחום, בעלת "המטבחון פרסום" ומומחית למיתוג פרויקטי נדל"ן למגורים, על החשדות אודות העלמת המס של בר רפאלי - האם שיווק נדל"ן שווה למיתוג מוצרי אופנה וצרכנות?
"הפסטיבל" התקשורתי סביב החשדות על העלמת המס של דוגמנית העל בר רפאלי בסוף השבוע האחרון, העלה שוב את הדיון בלגיטימיות ובאפקטיביות של ההנחות הרבות שמקבלים ידוענים, אם בתמורה להשתתפות באירועי השקה, מפרסמים מגוון מוצרים וכמובן כאשר הם מאשרים לפרסם כי רכשו דירות בפרויקט מגורים.
השימוש בידוענים הוכח כאפקטיבי כאשר זה נוגע למכירת מוצרי צריכה כמו בשמים, שעונים או סכיני גילוח. אבל לניסיוני כשמדובר בשיווק ומיתוג של פרויקט נדל"ן - זה לא ממש עובד. הדבר אולי יעזור לידיעה יח"צנית במדורי הרכילות, אך לא יקדם כהוא זה את הפרויקט או את מכירת הדירות שלו - דירת יוקרה היא לא שעון יוקרה, והציבור אמנם מאוד אוהב לעקוב ברשת אחרי ידוענים, אך ממש לא לגור לידם.
רחוק מהעין
סקר שערך לאחרונה מכון גיאוקרטוגרפיה, ביקש לבדוק האם הציבור מעדיף לגור בשכנות לידוען. התוצאות קבעו באופן נחרץ, כי למרות שאנחנו נוהגים לקרוא בשקיקה את מעללי הידוענים או לצפות בהם מעל מסך הטלוויזיה, אנחנו לא באמת רוצים להיתקל בהם בחדר המדרגות בערב או להיענות לבקשותיהם לכוס סוכר בבוקר.
68% מהנשאלים ציינו כי יעדיפו שלא לרכוש דירה ליד ידוען מול 10% ציינו כי יעדיפו להתגורר בבניין בו מתגורר סלבריטאי. מכוכבי תוכניות הריאליטי למשל, בוחר הציבור ככל הנראה להתרחק כמו מאש, שכן בקושי 1% מהנשאלים הביעו עניין לגור לידם למרות שבטלוויזיה מדובר בתכניות הגורפות את הרייטינג הגבוה ביותר.
- התוצאות החלשות של נטו גרמו לעדי עזרא לקבל מניות בשווי מצומק
- פעם שלישית בר רפאלי: תשמש שוב כפרזנטורית בקמפיין חדש ל-FEMINA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחירה נכונה בידוען תצטייר בעיני הציבור כחיובית, כשמדובר אך ורק במוצרי נוחות וצריכה . הבחירה בידוען הנכון להוביל קמפיין מסויים, תוכיח עצמה כמוצלחת מאחר ובמקרה הזה הוא מצטייר כמוביל דעה. מאחר והצופים מעוניינים לחוש את החוויה שהוא משדר או חולמים להיות מצליחנים כמוהו, הם לבטח ירכשו את המוצר. אבל כאמור כל זה עובד כאשר הציבור צופה בהם ממרחק ביטחון ובוחר בצורה חופשית להזדהות איתם. הידוענים מושכים את עינינו במדורי הרכילות או כשהם מרוחים על שלטי פרסומת בנתיבי איילון, אך כאן עובר הגבול. בסופו של היום, נעדיף שהם לא יהיו השכנים שלנו.
אז מדוע המשיכו להתהדר במפורסמים כרוכשי דירות?
לא מזמן התבשרנו שכוכבות הריאליטי האחיות קרדשיאן רכשו דירה ופנטהאוז ב-120 מיליון שקלים ברחוב הירקון בתל אביב, ושני הזוגות, החברים הטובים, שיפרה קורנפלד ומולי שגב, ויונית לוי ועידו רוזנבלום רכשו מגרש בשכונת נווה צדק היוקרתית בכמעט 10 מיליון שקלים. בפרשת המיסים האקטואלית בעניין בר רפאלי, פורסם כי העובדת שמכרה את פרויקט YOO ונחקרה לגבי המקרה, ציינה כי החברה שילמה לשוכר הדירה כמעט 200 אלף שקלים נוספים על שכר הדירה כדי לאפשר את מגוריה של רפאלי בבניין לצרכי מיתוג, ומשפחת רפאלי הסכימה בתמורה כי יועברו למדורי הרכילות הדלפות לגבי כך.
פרסומים כאלה בתקשורת עדיין מביאים יזמי נדל"ן להזדרז ולתת לידוענים הנחות במחיר הדירה המגיעות להערכתי ל-5%-7% נוספים מעבר להנחה המרבית. זאת, מתוך רצון להשתמש בידוען כמקדם מכירות לפרויקט ולמיתוגו. למרות שמדובר בהנחות מכובדות מאד במחיר, בגובה של עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים, נראה שידיעת יחסי ציבור על הידוען שקנה בפרויקט עלולה דווקא להרחיק את המתעניינים בדירה. בסופו של יום, עולם הנדל"ן מוכיח עד כמה הוא רחוק מעולם הצרכנות, ועד כמה רכישת דירה שונה מרכישת מותג אופנה, או שעון יוקרה אותם לפעמים מקבלים הידוענים בחינם רק כדי שיגיעו לאירועי השקה מיוח"צנים.
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
לסיכום, מדובר בתופעה שלילית, שגם לתקשורת יש בה חלק לא מבוטל, בזכות החגיגה במדורי הרכילות על עוד סלב שנראה בהשקה נוצצת. הדברים האלה מחלחלים והידוענים הישראלים מצדם פשוט התרגלו עם הזמן לקבל דברים בחינם, בסיוע הסוכנים שלהם כמובן, או כמו שהידוענית, מיכל אמדורסקי, אמרה כשנשאלה לאחרונה "גם להגיע להשקות זו עבודה". זה היה רק עניין של זמן עד שהתופעה הזו תגלוש גם לתחום הנדל"ן, אבל כאן זה עובד רק בגלל התפישה השגויה שזה עובד - בפועל זה ממש לא.
- 2.שלמה 28/03/2018 23:28הגב לתגובה זומה הנחה שקיבל אהוד ברק
- 1.גל 25/12/2015 14:19הגב לתגובה זומילא תוכן שיווקי, לפחות שיהיה תוכן

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?
מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?
ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.
האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.
בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.
בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.
- ראלי סוף שנה בפתח? כל מה שמשקיע צריך לדעת עכשיו
- האם הירידות בוול סטריט מלמדות על הביצועים בשנה כולה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?
למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.
