ניסאן והונדה במגעים למיזוג: צעד ענק בתעשיית הרכב
המיזוג המתוכנן עשוי להפוך את ניסאן והונדה לכוח השלישי בגודלו בעולם בתעשיית הרכב, תוך מענה לאיומים מצד יצרני רכבים חשמליים סיניים וטסלה
ניסאן והונדה, שתיים מיצרניות הרכב הגדולות ביפן, הכריזו על כוונתן להתמזג ולהפוך ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם לפי מכירות. המהלך מגיע בתגובה לשינויים המהירים שעוברת תעשיית הרכב, עם מעבר נרחב לכיוון רכבים חשמליים וטכנולוגיות מתקדמות. העסקה המסתמנת כוללת גם את הצטרפותה של מיצובישי, שותפתה הקטנה של ניסאן, לשיחות על איחוד העסקים.
חזון האיחוד והאתגרים שבדרך
נשיא הונדה, טושיהירו מיבה, הבהיר כי החברות מתכננות להקים חברת החזקות משותפת שתשמש כגוף מאחד לניהול פעילותן. במסגרת ההסכם, הונדה תוביל את ההנהלה הראשונית, תוך שמירה על עקרונות המותגים הנפרדים של כל חברה. המטרה היא לחתום על הסכם סופי עד יוני ולהשלים את האיחוד עד אוגוסט 2026, עם רישום החברה המשותפת בבורסת טוקיו.
למרות החזון האופטימי, הודגש כי קיימים אתגרים משמעותיים, כולל אי-ודאות בנוגע להצלחת המהלך. מיבה ציין כי “האפשרות שהאיחוד לא יתממש עדיין קיימת”. לפי הערכות, אם האיחוד ייצא לפועל, שלוש החברות ייצרו יחד שווי שוק של מעל 50 מיליארד דולר, שיאפשר להן להתמודד עם תאגידי ענק כמו טויוטה ופולקסווגן.
האיחוד צפוי לחזק את יכולותיהן של החברות בתחומי הרכב החשמלי והטכנולוגיה האוטונומית. ניסאן תביא לשותפות את מומחיותה בייצור סוללות ובפיתוח רכבים חשמליים, בעוד הונדה תוכל להרחיב את קו המוצרים שלה לרכבים גדולים כמו רכבי שטח יוקרתיים.
- ניסאן מזנקת ב-11%: בוחנת מיזוג עם הונדה
- מכירות רכב בעולם - טויוטה בראש, ומה יכולה BYD ללמוד מהשוק הישראלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, המיזוג מתרחש על רקע קשיים כלכליים שחוות שתי החברות. ניסאן חוותה הפסדים כלכליים משמעותיים, כולל פיטורי 9,000 עובדים ברחבי העולם וצמצום של 20% ביכולות הייצור הגלובליות, בעוד שהונדה סבלה מירידה ברווחים, במיוחד בשוק הסיני. דירוג האשראי של ניסאן אף הורד לאחרונה על ידי Fitch, אך החברה ממשיכה להחזיק במבנה פיננסי חזק ומזומנים משמעותיים.
השלכות גלובליות ושינויים בשוק
השפעות האיחוד עשויות להיות מרחיקות לכת. חיזוק המעמד של יצרניות יפניות בשוק העולמי יסייע להתמודדות עם מגמות התייעלות וקונסולידציה בענף הרכב. בממשלה היפנית הביעו תקווה כי המהלך יחזק את כושר התחרות של החברות, במיוחד בתחומים כמו סוללות ותוכנה, החיוניים לשרוד בשוק הגלובלי.
בהכרזה על המהלך, ציינו מנכ”לי החברות כי האיחוד יאפשר להן לספק ערך רב יותר ללקוחותיהם ולהתמודד טוב יותר עם שינויים דרמטיים בתעשייה. “אם האינטגרציה הזו תצליח, נוכל להציע ערך רב יותר לקהל לקוחות רחב יותר”, סיכם מנכ”ל ניסאן, מקוטו אוצ’ידה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
לגו (תמונה מרשתות)השקעה בלגו: קופסה סגורה ששווה אלפי דולרים ומייצרת תשואה מרשימה
איך ערכות לגו הפכו לאפיק השקעה עם תשואות של מאות אחוזים
ערכות לגו מצליחות למשוך יותר ויותר משקיעים וככל שהערכה ישנה יותר ומוגבלת יותר כך ערכה עולה. זאת כבר השקעה לכל דבר ועניין - רוכשים ערכות לגו וערכן עולה. לא מיד, לא כל הערכות, אבל הסדרה המוגבלת, יוצרת לרוב עליית מחירים כשקהל המתעניינים-משקיעים הולך וגדל מדי שנה.
התשואה הממוצעת עד לפני כשנתיים-שלוש היתה כ-11% בממוצע שנתי, אך נתונים מהשנים האחרונות מראים שהביקוש העלה את התשואה: ערכות מסדרת Animal Crossing הניבו תשואה שנתית של 22%, סדרת Star Wars הניבה 11.6% ו־Icons הגיעו ל־19.7%. לא מעט ערכות הניבו תשואות של מאות ואף אלפי אחוזים.
הזדמנות על המדף: איך זה עובד
כל ערכה של לגו מיוצרת לתקופה מוגבלת של שנתיים עד חמש שנים. עם סיום הייצור, ההיצע קופא, אבל הביקוש ממשיך לעלות, בעיקר מצד קהילת חובבי הלגו הבוגרים (AFOL), שמונה כיום כ־2 מיליון חברים פעילים. בשנת 2025 נרשמה עלייה של 15% במכירות לקהל בגילאי 18 ומעלה. מתוך כ־900 ערכות חדשות שהושקו השנה, 604 צפויות לצאת ממעגל הייצור עד סוף השנה.
מה שמזניק את הערך של הערכות הן סדרות בולטות כמו Star Wars, Harry Potter והבניינים המודולריים. הערכות המודולריות, שמונות בין 2,900 ל־4,000 חלקים, מאפשרות בנייה והרחבה מתמשכת, תכונה שהופכת אותן לפופולריות בקרב אספנים. מהדורות מוגבלות, אירועים מיוחדים ותוכנית BrickLink Designer מגבירים את הביקוש בשל הנדירות המובנית.
משקיעים פועלים כך: רוכשים ערכות בחודשים האחרונים שלפני סיום הייצור, שומרים על האריזה המקורית והסגורה, ועוקבים אחרי מחירים באתרים כמו BrickEconomy ו־BrickLink. השקעה מפוזרת שכוללת מגוון ערכות, תוך הגבלה של החשיפה הכספית, מפזרת את "תיק ההשקעות" שלכם. אבל צריך מקום לאחסן את ערכות הלגו הסגורות. הנה כמה דוגמאות לערכות שהניבו תשואה פנומנלית:
Millennium Falcon UCS (75192) הושקה ב־2017 במחיר של 800 דולר ומחירה כעת עומד על כ־7,500 דולר, תשואה של 837%.
Mr. Gold מ־2013, במהדורה של 5,000 יחידות בלבד, עלתה מ־2.3 דולר ל־1,200–1,500 דולר תשואה של כ־40,000%.
Daily Bugle (76178), שהושקה ב־2024, עלתה מ־350 דולר ליותר מ־900 דולר תוך שנה.
