מניית אנפייז צוללת מאז ניצחון טראמפ – האם זו הזדמנות קנייה?
מאז הבחירות לנשיאות ארצות הברית, רוב השווקים הפיננסיים נהנים מרוח גבית בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ. אבל תחום אחד נשאר מאחור – האנרגיה הירוקה. בתוך הענף הזה, מניית אנפייז המספקת ממירים לפאנלים סולאריים ומתחרה ראש בראש בסולאראדג' הישראלית, בולטת לרעה עם צניחה של כמעט 30%. היא בצמרת של המניות הגרועות במדד S&P 500 בשבועות ובחודש האחרון והשאלה לאן היא הולכת מכאן?
האתגרים של אנפייז
הירידות במניה נובעות ממספר גורמים: ראשית, ישנו החשש המתמיד ממדיניות עוינת כלפי אנרגיה מתחדשת בממשל טראמפ השני, שממוקד בתמיכה בדלקים פוסיליים. נוסף לכך, אנפייז הודיעה על פיטורים נרחבים – 17% מכוח העבודה שלה, שהם כ-500 עובדים – שיתבצעו עד סוף הרבעון הראשון של 2025. הצעד הזה הגיע אחרי גל פיטורים נוסף של 350 עובדים בסוף 2023. החברה גם הודיעה על סגירת פעילות במקסיקו ועל התמקדות בייצור בארה"ב, הודו וסין, במהלך שצפוי לעלות כ-20 מיליון דולר.
לדברי מנכ"ל החברה, בדרינרייאנן קות'נדרמן, "השנה הייתה קשה מאוד לשוק הסולארי, והאתגרים נמשכים גם ב-2024. אנו נוקטים צעדים נחוצים כדי להבטיח את עתיד החברה."
השוק פשוט ברח לחברה ולמתחרה סולאראדג' היו בצמיחה מרשימה עד אמצע 2022. אז הכללים השתנו וזה קרה מהר. עליית הריבית הפכה את המימון של הפאנליים לפחות כלכלית עבור בעלי הבתים, כשבמקביל נשארו אצל המפיצים כמויותענקיות של ממירים. החברות לא ידעו (בעיקר סולאראדג') שהן בעצם לא מוכרות ללקוחות סופיים אלא למפיצים שחששו מבעיית מחסור והגדילו את המלאי בצורה פראית.
- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- ורינט קפצה ב-15%, קמטק עם 7%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצרכנים הפחיתו קניות והמלאי אצל המפיצים לא הצריך רכישות חדשות בכמויות גדולות - הנפילה בתוצאות היתה ברורה, מה שלא היה ברור זה מתי יגיע המפנה. זה תלוי בהורדת הריבית וזו אכן ירדה, אבל לא מספיק. אנפייז' הצליחה לשמור עד לפני חודש את הראש מעל המים כשהיא מנצלת את גמישותה התפעולית ומצליחה לייצר רווחיות גולמית ותפעולית. סולאראדג' כבר שנה לא מצליחה להרוויח אפילו ברמה הגולמית.
הזדמנות או מלכודת למשקיעים?
למרות האתגרים, יש אנליסטים שמאמינים שדווקא עכשיו מדובר בהזדמנות קנייה עבור אנפייז. החברה מחזיקה בנתח שוק של כ-45% משוק המערכות הסולאריות הביתיות בארה"ב, והיא מתכננת להשיק ב-2025 שני מוצרים חדשניים: הדור הרביעי של סוללות IQ9 וממיר סולארי חדש. הפיתוחים הללו, לפי ההערכות, עשויים לשמור על רווחיות החברה ואף לשפר אותה.
אנליסט מבית ההשקעות Truist, ג'ורדן לוי, הדגיש כי "אנפייז מתמודדת עם אתגרים טוב יותר מחברות רבות אחרות בשוק. המוצרים החדשים צפויים לשמר את שולי הרווח ולהבטיח את עמדת ההובלה שלה בתחום."
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הפוליטיקה וההשפעה על השוק
האיום הגדול של החברה הוא כנראה ממשל טראמפ. מדיניות טראמפ נתפסת כמאיימת על מגזר האנרגיה הירוקה, אך לא נראה שיהיה ביטול מלא של החוק לעידוד אנרגיה ירוקה (Inflation Reduction Act). החוק, שהעביר תמריצים כלכליים לפרויקטים ירוקים, יצר מקומות עבודה רבים, במיוחד במדינות רפובליקניות. כך, למרות הביקורת, גם חברי הקונגרס מהמפלגה הרפובליקנית יתקשו לבטל את החוק מבלי להיתקל בהתנגדות מקומית.
אז מה המשמעות למשקיעים?
להערכת לוי, המניה של אנפייז נמצאת כעת במחיר נמוך משמעותית, שמגלם כבר את רוב החדשות הרעות. אמנם מדובר בהשקעה עם סיכון גבוה בשל התנודתיות הרבה והאתגרים הפוליטיים, אך עבור מי שמאמין באנרגיה מתחדשת, אנפייז יכולה להוות לדעתו הזדמנות נדירה.
לגישתו, עם תוכניות לפיתוח מוצרים חדשים, נתח שוק חזק בארה"ב ופעילות גלובלית מתרחבת, יש לאנפייז פוטנציאל לחזור למסלול הצמיחה בשנים הקרובות. גם אם התנאים הפוליטיים אינם אידיאליים הביקוש לאנרגיה סולארית ממשיך לעלות, מה שמותיר את החברה בעמדה טובה להצליח בטווח הארוך.
מניית החברה נסחרת ב-62 דולר, המבטא שווי של 8.4 מיליארד דולר. המכירות השנה צפויות להסתכם ב-1.33 מיליארד דולר ובשנה הבאה לעלות למעל 1.75 מיליארד דולר. הרווח למניה צפוי להיות השנה 2.17 דולר למניה ושנה הבאה 3.85 דולר. מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-17.
- 4.מרקו 17/11/2024 09:36הגב לתגובה זומכיוון שתחום האנרגיה הירוקה בשפל היה נכון לו כמה חברות גדולות למשל enoh וsedg היו הופכות לחברה אחת גדולה ובכך מצמצמת. הוצאות הנהלה גדולות ומתייעלות וכך היו מצילות גם את התחום וגם את שתי החברות כי במצב הקיים אין מקום לשתי חברות כאלה על אותו מגרש
- 3.הזדמנות לפרסם, ולהפסיד כפול (ל"ת)קובי 16/11/2024 10:00הגב לתגובה זו
- 2.אני 15/11/2024 21:47הגב לתגובה זוטראמפ נגד אנרגיה ירוקה ובעד שימוש בזהב האמריקאי, הלא הוא הנפט.ארצות הברית חוזרת לזיהום, דלקים ומכירה של פחם לטעינת הטסלות של הנשיא החדש והאמיתי, מאסק.תחום האנרגיה הירוקה הוא מעולה כעת לשורטיסטים בלבד.
- טראמפ נגד סיבסוד של אנרגיה ירוקה-שכולם יתמודדו בשוק (ל"ת)אמונחטאפ 16/11/2024 15:56הגב לתגובה זו
- אתה מפיץ בורות אם אתה אומר שאנרגיה סולארית לא מזהמת (ל"ת)אור 16/11/2024 00:03הגב לתגובה זו
- 1.דנה 15/11/2024 21:25הגב לתגובה זואחרת פשיטת רגל תוך חצי שנה.
- צודק ב- 100% (ל"ת)אמונחטאפ 16/11/2024 15:56הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
