נהג אובר
צילום: טוויטר

מתכוננים למיתון - מה דוחות אובר ודורדאש מרמזים על הכלכלה האמריקאית?

החששות ממיתון בארה"ב התגברו אחרי נתוני התעסוקה החלשים שפורסמו בשבוע שעבר, ודוחות חברות ה-Gig Economy מרמזות שהאמריקאים כבר מתחילים להתכונן
רוי שיינמן | (4)

דוחות התעסוקה שפורסמו בארה"ב לפני שבוע אכזבו בגדול וסיפקו זריקת מרץ לכל החוששים ממיתון בארה"ב. מוקדם יותר השבוע וול סטריט חוותה ירידות שערים חדות (שהושפעו גם מגורמים אחרים כמו הקריסה בשווקי יפן) שנתנו משנה תוקף לאותם חששות. תקופת מיתון היא קשה לשווקים ולרוב החברות בין היתר מכיוון שהיא בד"כ כוללת פיטורי עובדים בכלל התחומים. מי שכן עשויות להתעלות מעל השאר אלה אותן חברות "כלכלת החלטורה" (Gig Economy) אליהן פונים העובדים המפוטרים בשביל למצוא הכנסה מהירה וזמינה. מה אפשר ללמוד על הסנטימנט בשוק האמריקאי מהדוחות האחרונים של חלק מחברות בתחום?

 

האם המייסדת של כלכלת החלטורה - אובר קפצה אחרי הדוחות

אובר נחשבת לאחת מהחברות הראשונות בתחום כלכלת החלטורה וכזאת שבעצם הולידה את המושג. אובר מציעה שירותי הסעה פרטיים (תחלופה למונית) כאשר הנהגים הם אנשים רגילים שמשתמשים ברכב הפרטי שלהם. הנהגים לא מחויבים לשום מסגרת שעות והם יכולים לעבוד כמה שהם רוצים כאשר ככל שהם עובדים יותר הם מרוויחים יותר - העיקרון הזה הוא העיקרון המרכזי בכל חברות כלכלת החלטורה.

אובר; קרדיט: טוויטר

אובר; קרדיט: טוויטר

אובר היכתה את הצפי בדוחות האחרונים כשדיווחה על הכנסות של 10.7 מיליארד דולר, לצד רווח מתואם של 47 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 10.57 מיליארד דולר ורווח מתואם של 31 סנט למניה, אך מה שמעניין לראות הוא את העלייה בתשלומים לנהגים.

התשלומים לנהגי אובר ברבעון הסתכמו ב-17.9 מיליארד דולר (כולל טיפים), עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל ועלייה של 8% מהרבעון הראשון של השנה, אז התשלומים הסתכמו ב-16.6 מיליארד דולר. העלייה בנתון הזה מרמזת לנו שיותר ויותר אנשים מצטרפים לשרת כנהגים של אובר, בין אם כהכנסה נוספת או כהכנסה עיקרית.

 

חברת האם של וולט מאפשרת לכל אחד להיות שליח

תחום פופולארי נוסף בכלכלת החלטורה הוא משלוחי מזון. השחקנית העירית בישראל בתחום אותה כולנו מכירים היא החברה הפינית וולט שנרכשה לפני שנתיים על ידי דורדאש, ענקית המשלוחים האמריקאית.

קיראו עוד ב"גלובל"

דורדאש; קרדיט: טוויטר

דורדאש; קרדיט: טוויטר

גם בדורדאש ובחברות הבנות שלה לא דורשים מהשליחים שום דרישות מיוחדות או התחייבות למשמרות בשביל להתקבל לעבודה. ניתן לבצע משלוחים בכל זמן ובכל דרך - על אופניים, על אופנוע, ברכב או אפילו ברגל אם אתם מוכנים לכך. 

לרבעון השני דורדאש דיווחה על הכנסות של 2.63 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 2.54 מיליארד דולר, ועל הפסד של 38 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה להפסד של 9 סנט למניה. בעוד שדורדאש לא מפרטת כמה בדיוק שילמה לשליחים שלה במהלך הרבעון, היא כן מציינת את מספר ההזמנות שהיו ברבעון.

ברבעון השני בוצעו 635 מיליון הזמנות באפליקציית דורדאש ובחברות הבנות שלה, עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל ושל 2.5% לעומת הרבעון הראשון, אז בוצעו 620 מיליון הזמנות. מאחר ויותר הזמנות דורשות יותר שליחים ניתן להניח כי גם מספר השליחים גדל בקצבים דומים ברבעון.

 

מה אפשר ללמוד על האמריקאים מדוחות אובר, דורדאש ואחרות?

הצרכנים עדיין מתמודדים עם מחירים גבוהים במיוחד בכל הענפים ובמיוחד בתחום המזון, למרות ההאטה באינפלציה בחודשים האחרונים. בנוסף, משלוחים, ובמיוחד באמצעות שירותי צד שלישי, עולים ללקוחות יותר מאשר לקנות מוצרים בחנות. לקוחה אחת של Instacart פרסמה ב-TikTok כי שילמה כמעט 100 דולר יותר על מוצרי מכולת שהוזמנו באמצעות השירות מאשר אם הייתה קונה אותם בסופרמרקט. עם זאת, מהדוחות של החברות עולה כי הצרכנים עדיין מוכנים לשלם את הפרמיות הללו בשביל לקבל את המוצרים עד לדלת ביתם.

"אנחנו לא רואים חלק מהאתגרים שאתם אולי שומעים או קוראים עליהם בכותרות אחרות", אמר מנכ"ל DoorDash, טוני שו, במהלך שיחת משקיעים. דורדאש ממשיכה לצמוח בקצב מסחרר, כאשר חלק ניכר מההצלחה נובע מהרחבת פעילותה מעבר לתחום המסעדות המסורתי. השנה, למשל, החלה החברה לספק משלוחים עבור רשת העשה זאת בעצמך לואי, והעמיקה את שיתוף הפעולה שלה עם רשת הקוסמטיקה אולטה. "אנו רואים יותר ויותר לקוחות שמגיעים אלינו בפעם הראשונה דווקא עבור מוצרים שאינם קשורים למסעדות", אמר מנכ"ל החברה.

עם זאת, חשוב לציין כי צרכנים המזמינים משלוחים אינם מדד מדויק למצב הכלכלה הכללית. מנכ"ל אוּבר ציין כי החברה "לא רואה רכות או צמצום הוצאות בקרב אף קבוצת הכנסה". עם זאת, הוא הודה כי לקוחות החברה "נוטים להיות בעלי הכנסה גבוהה יותר" מהאוכלוסייה הכללית.

לצד זאת כאמור חלה עלייה בנותני השירות של החברות הללו, אזרחים שמצטרפים כנהגים או שליחים בשביל לקבל הכנסה נוספת לצד ההכנסה העיקרית שלהם, או כטיפוח של מקצוע חדש למקרה שיפוטרו מעבודתם בתקופת המיתון שעלולה להגיע.

על רקע אותם חששות ממיתון והדוחות של החברות, שתי המניות מציגות תשואות חיוביות מתחילת השנה. דורדאש עלתה ב-27% מתחילת השנה בעוד אובר עלתה ב-11%, זאת בהשוואה למדד ה-S&P 500 שעלה ב-12% מתחילת השנה.

מניית אובר מתחילת השנה

מניית אובר מתחילת השנה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבל איר-בנב על הפנים (ל"ת)
    ארנון 09/08/2024 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הדרך הטובה לשמור על ערך הכסף אצלי בבלטות. (ל"ת)
    צרנוחה 09/08/2024 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 09/08/2024 17:59
    הגב לתגובה זו
    לא נשאר הרבה זמן לפיצוץ = החזרת תקן הזהב ....הכלכלה העולמית מחוייבת לחזור לתקן הזהב , תעשו מה שהבנקים המרכזיים עושים ותתעלמו ממה שהם אומרים - הם רוכשים כמויות מטורפות של זהב , כי הם יודעים מה שהציבור לא יודע !!!
  • הכל בועה 09/08/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    הגנה מפני הבלתי נודע וגם םטור ממס.מחזיקים כספת באירופה ואז לא מפרנסים חרדים
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.