"רק רשת תחנות הטעינה של טסלה יכולה להיות חברת פורצ'ן 500"
אילון מאסק ידוע כבן אדם בלתי צפוי, לכן הראיונות איתו מעניינים במיוחד מכיוון שאין לדעת איזו פיסת מידע הוא עלול לפלוט או איזו הצהרה פרובקטיבית הוא יאמר הפעם. אתמול מאסק התראיין אצל אנדרו רוס סורקין בכנס Dealbook וסיפק כמה הצהרות מעניינות הנוגעות לחברת הרכבים החשמליים שלו TESLA INC .
רשת הטעינה המהירה
ראשית, מאסק בעצם חשף שרשת הטעינה המהירה של טסלה מכניסה מעל ל-7 מיליארד דולר בשנה: "רק רשת הטעינה יכולה הייתה להיות חברת פורצ'ן 500 אם היא הייתה חברה נפרדת", אמר מאסק. כידוע, בשביל שחברה תיכלל ברשימת פורצ'ן 500 היא צריכה להציג מחזור שנתי של לפחות 7 מיליארד שקל, אז מכאן ההנחה כי זה המחזור השנתי המינימלי של רשת הטעינה.
רשת הטעינה המהירה של טסלה היא בעצם כמו רשת תחנות דלק. טסלה היא הבעלים של כל המכשור בתחנות והיא גם מוכרת את החשמל עצמו, ועם זאת החברה לא מספקת מידע לגבי רשת הטעינה בדוחות שלה, אז לפי ההצהרות של מאסק ניתן להסיק כי רשת הטעינה מהווה עד 10% מהמחזור של טסלה, והחלק הזה צפוי לגדול בשנת 2024 כאשר טסלה תפתח את רשת הטעינה שלה גם לרכבים חשמליים אחרים.
מאסק שונא איגודי עובדים
"אני לא אוהב איגודי עובדים אבל לא מהסיבה שאתם חושבים", אמר מאסק, "אני חושב שהאיגודים מנסים ליצור סביבה שלילית ולצייר את התמונה שזה העובדים נגד המנהלים". מאסק מעדיף גישה בה כולם שווים, או לפחות מתומרצים יותר. הוא ציין שהרבה עובדים בחברה, אפילו כאלה בפס הייצור, מתומרצים בעזרת קבלת מניות של החברה ושחלקם אפילו הפכו למיליונרים בזכותן.בני אדם הם נהגים נוראיים
מאסק התבטא כבר פעמים רבות לגבי אפשרות הנהיגה האוטנומית של רכבים, וכך גם בועידה האחרונה: "בני אדם מסמסים בזמן נהיגה, נוהגים שיכורים, מתווכחים תוך כדי נהיגה ומה לא. ברגע שתהיה נהיגה אוטונומית מה שנראה זה הפחתה דרסטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים". כיום נהרגים בין 40-50 אלף אמריקאים בתאונות דרכים כל שנה, ולפי מאסק, אפשר להוריד את המספרים האלה בעד 90%.
כמובן שצריך לשכנע את הרגולטורים לאשר נהיגה אוטונומית, אבל זאת אולי לא משימה כל כך קשה כפי שחושבים: "צריך להציג מספרים כל כך גדולים וברורים שפשוט לא יהיה אפשרי להתעלם מהם".
ההאטה בתחום הרכבים החשמליים?
בזמן האחרון נשמעים קולות המודאגים מהירידה בביקושים לרבים חשמליים בארה"ב, מה שמעלה את החשש מכך שאולי השוק האמריקאי עדיין לא מוכן לעשות את המעבר הזה. אבל כמובן שמאסק רואה את הדברים קצת אחרת: "הטענה הנגדית הטובה ביותר שאני יכול לתת היא שמודל Y של טסלה הולך להיות הדגם הנמכר ביותר בעולם השנה, ולא רק בהשוואה לרכבים חשמליים אלא בכלל".

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.