הסייברטראק של טסלה סוף סוף עולה על הכביש. מה זה יעשה למכירות של החברה?
ארבע שנים לאחר ההכרזה, ביום חמישי הקרוב תמסור טסלה TESLA INC בשידור חי את ההזמנות הראשונות של הטנדר החשמלי בעל העיצוב העתידני. בעבר, כשטסלה השיקה דגם חדש, זה השפיע לטובה על מכירות יתר הדגמים ועל מחיר המניה. האם זה יקרה גם עכשיו?
הסייברטראק של טסלה, קרדיט: אתר החברה
מאסק הופך עוד חלום למציאות
עוד חזון של אילון מאסק יהפוך השבוע למציאות כאשר חברת טסלה תעביר בשידור חי ביום חמישי בשעה טובה ומוצלחת את המשלוחים הראשונים של רכבי הסייברטראק מתוצרתה. האירוע יתקיים במפעל הייצור של הסייברטראק של טסלה באוסטין, טקסס וישודר באתר האינטרנט של החברה.
הסייברטראק הוא טנדר חשמלי, בעל שלושה דגמים, במראה עתידני במיוחד, כמעט חללי. המחירים נעים בין 40 ל-70 אלף דולר. רכבי הסייבר טראק עברו הרבה עליות ומורדות מאז הכריז עליהם מאסק בסוף 2019. אף שמאסק הבטיח כי הדגמים הראשונים של הטנדר יעלו על הכביש כבר ב-2021, בפועל נתקלה ההבטחה בקשיים בייצור ובשיבושים בשרשרות האספקה שעיכבו את ההשקה שוב ושוב, כאשר באירוע ההצגה של הרכב נרשמה מבוכה כאשר המשאית נכשלה בהדגמה של החלונות, שאמורים להיות חסינים לשבירה, כאשר החלון התנפץ אחרי שנזרק עליו כדור מתכת.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פאשלה בשידור חי, קרדיט: יוטיוב
אבל חובבי רכב בכלל וחובבי טסלה בפרט לא בזבזו זמן. מאז שהרעיון הפך בהדרגה ממילים למעשים, נרשמו יותר מ-1.5 מיליון הזמנות מוקדמות לרכב, כשעל כל הזמנה נדרש תשלום מקדמה של 100 דולר.
ועכשיו, כשההזמנות הראשונות עומדות לצאת סוף סוף מהמפעל, מגיע תורם של המשקיעים לתהות אם מדובר ברב מכר חדש מבית טסלה ועד כמה הוא יעזור לדחוף את מכירות הדגמים האחרים של החברה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אינדיקציה לשאלה הראשונה נתן מאסק עצמו כאשר אמר כי החברה לא תייצר יותר מ-250 אלף רכבי סייברטראק בשנה עד לפחות 2025, בגלל אותם קשיים בייצור. בהתייחסו לתהליך הייצור אמר לפני חודשים אחדים: "למרות שאני חושב שזה המוצר הטוב ביותר שלנו אי פעם, זה מוצר שקשה מאוד לבנות. אנחנו בטריטוריה לא מוכרת, היות שהרכב לא דומה לשום דבר אחר."
בשיחת הוועידה של החברה לרבעון השלישי שהתקיימה באוקטובר הוסיף מאסק: "אני יודע שאנשים נרגשים בנוגע לסייברטראק. אני גם נרגש. נהגתי ברכב. זה מוצר מדהים, אבל אני רוצה להדגיש שיהיו אתגרים עצומים בדרך לייצור המוני של הרכב".
מה התרחישים האפשריים?
ומה לגבי ההשפעה על מכירות דגמי טסלה האחרים? דגם חדש ומגניב שמגביר את המכירות של דגמים אחרים וישנים יותר הוא תופעה מוכרת בעסקי הרכב. טסלה עצמה חוותה אותה בעבר, עם מכירות הטסלה דגם Y שכנראה חיזקו את מכירות טסלה דגם 3.
ה-3 הושק ב-2017 וה-Y הושק ב-2020. המשקיעים, בזמן השקת ה-Y, חששו שדגם Y יביא לקניבליזציה של מכירות 3. זה לא קרה. טסלה מכרה יותר רכבי דגם 3 בארה"ב ב-2022 מאשר ב-2020, ובמקביל מכרה כ-250,000 רכבי Y. סך המכירות של טסלה בארה"ב ב-2022 היו גבוהות ב-150% מאשר ב-2020, וגם ה-Y וגם ה-3 נמכרו היטב.
אבל למשקיעים כבר לא אכפת משנת 2022. הם נושאים את עיניהם אל 2023 ו-2024. וול סטריט צופה שטסלה תספק כ-476,000 יחידות ברחבי העולם ברבעון הרביעי של 2023 וכ-487,000 ברבעון הראשון של 2024. עם רבעון אחד שנותר ל-2023, המסירות הראשונות של סייברטראק עשויות שלא להשפיע על המכירות בסוף השנה. אבל אם המכירות ל-2024 יכו את התחזיות, זה עשוי לשכנע את המשקיעים שהסייברטראק הוא רעיון טוב.
כאשר הרכב הושק ב-2019, מניית טסלה עמדה על כ-23 דולר למניה. כעת מחירה עומד על יותר מ-230 דולר למניה. כאשר טסלה השיקה את הסייברטראק בנובמבר 2019, המניות ירדו ב-6.1% כשהמשקיעים עיכלו את העיצוב. לקח כשבוע עד שהמניות חזרו לרמה שלהן לפני ה-הכרזת הסייברטראק. עכשיו נשאר לראות מה יעשו המכירות בפועל למחיר המניה.
מה מצב המניה?
המנייה של טסלה במצב די טוב. היא אמנם למטה 42% מהשיא אבל היא בפלוס 118% מתחילת השנה - הרבה מעל ה-19% של ה-S&P 500 ובעיקר מעל יצרניות רכבים חשמליים אחרות כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE או ניו NIO INC שבכלל יורדות מתחילת השנה. עם זאת, המנייה עלתה רק ב-28% ב-12 החודשים האחרונים, שזה עדיין יותר מה-14% של מדד ה-S&P 500, אבל אולי לא גבוה כמו שהמשקיעים היו רוצים.
- 3.דנדי 28/11/2023 07:54הגב לתגובה זולא בטוח שמרכז הכובד שלו יהיה טוב .
- ביבי 06/12/2023 10:32הגב לתגובה זוזה לא ביבי
- 2.ביבי היה הראשון שישב קבינה! (ל"ת)שרה 27/11/2023 20:04הגב לתגובה זו
- 1.טנדר גועל נפש,צורה מוזרה. (ל"ת)שי.ע 27/11/2023 19:07הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
