סייברטראק
צילום: אתר טסלה

הסייברטראק של טסלה סוף סוף עולה על הכביש. מה זה יעשה למכירות של החברה?

מחיר הטנדר החשמלי החדשני ינוע בין 40 ל-70 אלף דולר כשצבר ההזמנות עומד על יותר מ-1.5 מיליון 
רוי שיינמן | (4)

ארבע שנים לאחר ההכרזה, ביום חמישי הקרוב תמסור טסלה TESLA INC בשידור חי את ההזמנות הראשונות של הטנדר החשמלי בעל העיצוב העתידני. בעבר, כשטסלה השיקה דגם חדש, זה השפיע לטובה על מכירות יתר הדגמים ועל מחיר המניה. האם זה יקרה גם עכשיו?

הסייברטראק של טסלה, קרדיט: אתר החברה

מאסק הופך עוד חלום למציאות

עוד חזון של אילון מאסק יהפוך השבוע למציאות כאשר חברת טסלה תעביר בשידור חי ביום חמישי בשעה טובה ומוצלחת את המשלוחים הראשונים של רכבי הסייברטראק מתוצרתה. האירוע יתקיים במפעל הייצור של הסייברטראק של טסלה באוסטין, טקסס וישודר באתר האינטרנט של החברה.

הסייברטראק הוא טנדר חשמלי, בעל שלושה דגמים, במראה עתידני במיוחד, כמעט חללי. המחירים נעים בין 40 ל-70 אלף דולר. רכבי הסייבר טראק עברו הרבה עליות ומורדות מאז הכריז עליהם מאסק בסוף 2019. אף שמאסק הבטיח כי הדגמים הראשונים של הטנדר יעלו על הכביש כבר ב-2021, בפועל נתקלה ההבטחה בקשיים בייצור ובשיבושים בשרשרות האספקה שעיכבו את ההשקה שוב ושוב, כאשר באירוע ההצגה של הרכב נרשמה מבוכה כאשר המשאית נכשלה בהדגמה של החלונות, שאמורים להיות חסינים לשבירה, כאשר החלון התנפץ אחרי שנזרק עליו כדור מתכת.

פאשלה בשידור חי, קרדיט: יוטיוב

אבל חובבי רכב בכלל וחובבי טסלה בפרט לא בזבזו זמן. מאז שהרעיון הפך בהדרגה ממילים למעשים, נרשמו יותר מ-1.5 מיליון הזמנות מוקדמות לרכב, כשעל כל הזמנה נדרש תשלום מקדמה של 100 דולר.

ועכשיו, כשההזמנות הראשונות עומדות לצאת סוף סוף מהמפעל, מגיע תורם של המשקיעים לתהות אם מדובר ברב מכר חדש מבית טסלה ועד כמה הוא יעזור לדחוף את מכירות הדגמים האחרים של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אינדיקציה לשאלה הראשונה נתן מאסק עצמו כאשר אמר כי החברה לא תייצר יותר מ-250 אלף רכבי סייברטראק בשנה עד לפחות 2025, בגלל אותם קשיים בייצור. בהתייחסו לתהליך הייצור אמר לפני חודשים אחדים: "למרות שאני חושב שזה המוצר הטוב ביותר שלנו אי פעם, זה מוצר שקשה מאוד לבנות. אנחנו בטריטוריה לא מוכרת, היות שהרכב לא דומה לשום דבר אחר."

בשיחת הוועידה של החברה לרבעון השלישי שהתקיימה באוקטובר הוסיף מאסק: "אני יודע שאנשים נרגשים בנוגע לסייברטראק. אני גם נרגש. נהגתי ברכב. זה מוצר מדהים, אבל אני רוצה להדגיש שיהיו אתגרים עצומים בדרך לייצור המוני של הרכב".

 

מה התרחישים האפשריים?

ומה לגבי ההשפעה על מכירות דגמי טסלה האחרים? דגם חדש ומגניב שמגביר את המכירות של דגמים אחרים וישנים יותר הוא תופעה מוכרת בעסקי הרכב. טסלה עצמה חוותה אותה בעבר, עם מכירות הטסלה דגם Y שכנראה חיזקו את מכירות טסלה דגם 3.

ה-3 הושק ב-2017 וה-Y הושק ב-2020. המשקיעים, בזמן השקת ה-Y, חששו שדגם Y יביא לקניבליזציה של מכירות 3. זה לא קרה. טסלה מכרה יותר רכבי דגם 3 בארה"ב ב-2022 מאשר ב-2020, ובמקביל מכרה כ-250,000 רכבי Y. סך המכירות של טסלה בארה"ב ב-2022 היו גבוהות ב-150% מאשר ב-2020, וגם ה-Y וגם ה-3 נמכרו היטב.

אבל למשקיעים כבר לא אכפת משנת 2022. הם נושאים את עיניהם אל 2023 ו-2024. וול סטריט צופה שטסלה תספק כ-476,000 יחידות ברחבי העולם ברבעון הרביעי של 2023 וכ-487,000 ברבעון הראשון של 2024. עם רבעון אחד שנותר ל-2023, המסירות הראשונות של סייברטראק עשויות שלא להשפיע על המכירות בסוף השנה. אבל אם המכירות ל-2024 יכו את התחזיות, זה עשוי לשכנע את המשקיעים שהסייברטראק הוא רעיון טוב.

כאשר הרכב הושק ב-2019, מניית טסלה עמדה על כ-23 דולר למניה. כעת מחירה עומד על יותר מ-230 דולר למניה. כאשר טסלה השיקה את הסייברטראק בנובמבר 2019, המניות ירדו ב-6.1% כשהמשקיעים עיכלו את העיצוב. לקח כשבוע עד שהמניות חזרו לרמה שלהן לפני ה-הכרזת הסייברטראק. עכשיו נשאר לראות מה יעשו המכירות בפועל למחיר המניה.

מה מצב המניה?

המנייה של טסלה במצב די טוב. היא אמנם למטה 42% מהשיא אבל היא בפלוס 118% מתחילת השנה - הרבה מעל ה-19% של ה-S&P 500 ובעיקר מעל יצרניות רכבים חשמליים אחרות כמו ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE או ניו  NIO INC שבכלל יורדות מתחילת השנה. עם זאת, המנייה עלתה רק ב-28% ב-12 החודשים האחרונים, שזה עדיין יותר מה-14% של מדד ה-S&P 500, אבל אולי לא גבוה כמו שהמשקיעים היו רוצים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דנדי 28/11/2023 07:54
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח שמרכז הכובד שלו יהיה טוב .
  • ביבי 06/12/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    זה לא ביבי
  • 2.
    ביבי היה הראשון שישב קבינה! (ל"ת)
    שרה 27/11/2023 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טנדר גועל נפש,צורה מוזרה. (ל"ת)
    שי.ע 27/11/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".