טסלה
צילום: אתר החברה

למה מעלה טסלה מחירים בפעם ה-5 מאז פברואר?

לפי האתר ELECTREK העוקב אחר שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, ייתכן ומחסור בחלקים מניע את המהלך או שהחברה מנצלת את הביקושים הגבוהים לרכביה. המחירים על חלק ממודלים 3 ו-Y עלו בלמעלה מ-8% מפברואר
ארז ליבנה | (14)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

חברת הרכב בעלת השווי הגבוה בעולם, טסלה TESLA INC (TSLA), העלתה את מחיר רכביה בפעם ה-5 בחודשים האחרונים, כשרק מודל ה-3 הפשוט עלה מ-37 אלף דולר ל-40 דולר. עלייה של למעלה מ-8%. העלאת המחיר מגיעה אחרי שבתחילת החודש הנוכחי המחיר עלה, לפני כן באפריל, במארס ובפברואר. העלאות המחירים תקפות רק לרכבים הזולים יותר, כשהמודלים היוקרתיים יותר שומרים על רמת תמחור זהה. 

 

הוספת המחיר האחרונה הייתה רק 500 דולר, לא סכום מהותי, במיוחד לגיקים של טסלה, שכמו באפל, יספגו כל עלייה במחירים ואפילו יחבקו אותה. אבל עלייה של 3,000 דולר ב-4 חודשים היא כן מהותית למי שאינו פריק של החברה ואילון מאסק.

 

אבל זה הופך את טסלה ליקרה ממתחרותיה, רק ברביעי בערב השיקה פורד את הטנדר החשמלי F-150 שיושק רשמית ב-2022. הרכב יהיה הגרסה החשמלית של הרכב הכי נמכר של פורד ובמחיר התחלתי של 40 אלף דולר. עד אז, סביר להניח שטסלה תעלה את המחיר עוד כמה פעמים.

 

אז למה TSLA עושה את זה. לפי האתר אלקטרק (ELECTREK) העוקב אחר שוק הרכבים החשמליים והאוטונומיים בארה"ב, ייתכן ויש לכך כמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שהחברה, כמו כל הסקטור ועוד לא מעט סקטורים נחבלת מהמחסור העולמי בשבבים.

 

החברה הודיעה כבר על השבתת קווי ייצור בשל מחסורים, שנובעים מהמשבר הזה, אבל גם מהסדקים בשרשרת האספקה העולמית שגרמה לחברה להשבית עבודה על 30 אלף רכבים.

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אבי 23/05/2021 07:03
    הגב לתגובה זו
    אולי בישראל , מדינת העשירים לא!!!
  • 7.
    בן 22/05/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    טריק שיווקי
  • 6.
    א 22/05/2021 15:49
    הגב לתגובה זו
    צריך להבין שרק מצבר אמור לעלות לטסלה לפחות 10000 דולר. כנראה 12-14 לדגם בסיסי. אין רווח על סדרה 3 ללא קניית תוספות על ידי הלקוח. אז מעלים מחיר.זה עדיין הצעה כדאית
  • 5.
    אריק 22/05/2021 15:26
    הגב לתגובה זו
    בחו"ל אפשר לקנות אוטו ספורט שעולה בארץ 300 אלף בארץ סתם גנבים.
  • 4.
    מוטי 22/05/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    כמה משלמים לכם כדי ללכלך כל יום ולספר פייק ניוז !!!
  • 3.
    אורן 22/05/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    במקום למלא בנזין ברבע דקה אתה נאלץ להטעין את הרכב כמה שעות טובות כל פעם מחדש, שלא לדבר על הסוללה שצריך להחליף כל כמה שנים בעלות של כמה עשרות אלפי שח
  • אבי 22/05/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    אתה כנראה לא מבין 1.הרכב יכול לנסוע 500 קמ ככה שאתה יכול להטעין בעבודה או בערב בבית כשאתה ישן ! 2.העלות של הנסיעה ברכב היא בערך רבע מרכב בנזין ! 3.הביצועים של רכב חשמלי לרוב יותר טובים מבנזין 4.אין כמעט טיפולים לאוטו עוד חיסכון לאורך שנים 5.הנושא של הבטריה הוא היחידי שבעייתי - אבל רוב הרכבים יש אחריות עד 10 שנים וגם אחכ לא צריך להחליף אותה אפשר לתקן או שהתפוקה תרד קצת לא נורא . לי אין עדיין רכב חשמלי אבל אין ספק שבעתיד אקנה ! מדובר בהשקעה משתלמת מאד !!
  • ליסה 22/05/2021 17:03
    הגב לתגובה זו
    אין מקום לספונטניות, לטיולים, לנהיגות ארוכות. הכל מתוכנן. כל טיול ארוך מחוייב בעצירות לטעינה שהן בין שעה במקרה הטוב לשלוש ארבע שעות במקרה שיש בתור לפניך טוענים נוספים. דרעק
  • אבי 22/05/2021 16:23
    הגב לתגובה זו
    אם היה דראק לא היו קונים אותו בכאלה כמויות
  • התותח 22/05/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    אתה מטעין בלילה ולא מבזבז דקה של זמן. טעינה אחד מספקת להגיע מחיפה עד אילת או מחיפה עד באר-שבע וחזרה. במטען מהיר (כמו תחנת דלק) את הטעין 100ק"מ נסוע ב4דקות. אז אל תכתוב שטויות...
  • 2.
    טסלה אכזבה בישראל 21/05/2021 21:46
    הגב לתגובה זו
    עכשיו מתקיים תביעה ייצוגית נגד טסלה ישראל. אחרי 20 הזמנות ראשונות שהגיעו מכוניות מהמפעל בארה"ב שהם מאובזרות, יותר ומפנקות יותר, כל האלף הזמנות הבאות יצאו ממפעל אחר בסין שהוא פחות טוב בהרבה מישורים חשובים ופשוט רימו את הלקחות בלי ליידע אותם ולתת להם להחליט. אני חושב שזה משהו מטסלה בארץ שרצה לחסוך לחברה ולהרוויח על חשבונם ולנסות לרמות ככה את הלקוחות. פשוט יפטרו אותו וישלמו בתביעה מיליונים עכשיו על ההפסד. יצאו רמאים ולא אמינים בגרוש. ממש חבל על מוצר כמו טסלה.
  • .. 22/05/2021 09:29
    הגב לתגובה זו
    הרכבים מהמפעל בסין כנראה באיכות גבוהה מהמפל האמריקאי. המפעל הסיני מיצא גם לאירופה. מה שכן, טסלה היתה חייבת להבהיר לצרכנים מה יקבלו. בדגם הסיני הורידו כריות אויר ברכיים שלטענת טסלה מיותרות בגלל מבנה הרכב שכולל איזור ספיגה ענק מקדימה )איפה שהאין מנוע). ובכל זאת זה משהו שחובתם להודיע מראש לקונים פוטנציאלים. פשלה רצינית מצידם. הרכב הסיני מכיל גם בטריה בכימיה שונה שיש לה יתרונות וחסרונות (לתנאי הארץ - כנראה בעיקר יתרונות)
  • 1.
    שלומי 21/05/2021 21:23
    הגב לתגובה זו
    בסוף מחיר הרכב הזה יצנח ולא ירצו בו. מאסק שחקן הימורים.
  • אביה 22/05/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    תן לזמן להחליט בינתיים אני- מחיר מציאה- אוגר עוד טסלה לפרוטפוליו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

ג'אנג ג'יאנז'ונג, מנכ"ל ומייסד מור ת'רדס. קרדיט: רשתות חברתיותג'אנג ג'יאנז'ונג, מנכ"ל ומייסד מור ת'רדס. קרדיט: רשתות חברתיות

המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם

הסטארט־אפ הסיני של יוצא אנבידיה, שמבקש לנתק את סין מאנבידיה, עם שבבי AI, ארכיטקטורה חדשה וזינוק של מאות אחוזים

רן קידר |

חברת השבבים הסינית Moore Threads Technology, שהוקמה על ידי בכיר לשעבר באנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   , חשפה אתמול דור חדש של שבבי בינה מלאכותית שמטרתם לצמצם את התלות של מפתחי AI בסין בחומרה אמריקאית. ההכרזה התקיימה בכנס המפתחים הראשון של החברה בבייג'ינג, זמן קצר לאחר הנפקה מוצלחת בשנגחאי שבה זינקה המניה ב-425%, מה שהפך אותה לאחת ההנפקות הבולטות בשוק השבבים הסיני ב-2025 עם גיוס של 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) ושווי שוק של מאות מיליארדי יואן.

את ההכרזה הוביל המנכ"ל והמייסד, ג'אנג ג'יאנז'ונג, שעבד 14 שנים באנבידיה לפני שהקים את Moore Threads ב-2020. ג'אנג הציג את ארכיטקטורת Huagang החדשה, שמגדילה את צפיפות החישוב ב-50% ומשפרת את היעילות האנרגטית פי 10 בהשוואה לדורות קודמים, עם תמיכה בפורמטים מתקדמים כמו FP4 עד FP64 ופורמטים ייחודיים כגון MTFP4 ו-MTFP6. 

השבבים מבוססי הארכיטקטורה הזו כוללים את Huashan, המיועד לאימון והרצת מודלים גדולים, עם ביצועים שמתקרבים לאלה של שבבי Blackwell של אנבידיה ומתעלים על Hopper במדדים מסוימים, כמו קיבולת זיכרון גבוהה יותר, ואת Lushan, המיועד לגיימינג עם שיפור של פי 15 בביצועי משחקי AAA, פי 50 בביצועי Ray Tracing ותמיכה מלאה ב-DirectX 12 Ultimate. Huashan תומך בחיבור של למעלה מ-100,000 שבבים באשכולות מחשוב, כולל עד 1,024 שבבים לצומת אחת, עם רוחב פס חיבור של עד 1,314 GB/s, מה שמאפשר בניית מרכזי נתונים בקנה מידה שמתחרה במערכות של אנבידיה כמו DGX H100 שמכילות 8 שבבים עם 700 וואט צריכה לשבב.

המעבר של Moore Threads מגיימינג ל-AI משקף את הדרישה הסינית לפתרונות מקומיים על רקע מגבלות ייצוא אמריקאיות מחמירות. החברה התחילה עם שבבים כמו MTT S80 ו-S4000, שתמכו במשחקים ברזולוציה 4K עם 60 פריימים לשנייה, אך עברה להתמקד במאיצי AI מאז 2022. השוק הסיני ל-AI צומח ב-33% בשנה, עם ערך צפוי של 170 מיליארד דולר ב-2025, והשקעות של עשרות מיליארדי דולר בתעשייה מקומית. 

חברות כמו Huawei עם סדרת Ascend שמספקת 2.5 פטהפלופס בחישוב FP16, Cambricon ו-MetaX רושמות צמיחה מהירה. Moore Threads טוענת שה-Huashan מציע קיבולת זיכרון גבוהה יותר מ-Blackwell, עם תמיכה באימון מודלים של 70 מיליארד פרמטרים ומעלה, ויעילות אנרגטית של 300 וואט לשבב בודד, מה שמפחית עלויות תפעול במרכזי נתונים סיניים שצורכים כיום מיליארדי קילוואט-שעה.