אילון מאסק
צילום: יוטיוב

טסלה נתקלת בקשיים בהשתלטות על שוק הרכבים החשמליים- ונופלת במסחר ב-8%

לחברה של אילון מאסק יש קשיים בייצור שאילצו אותה לסגור פסי ייצור, יש תחרות גוברת בשוק הסיני ועכשיו במורגן סטנלי אומרים כי המוסטאנג החשמלית של פורד נוגסת לה בנתח השוק בארה"ב
ארז ליבנה | (23)

בעיניהם של לא מעט משקיעים, טסלה TESLA INC (TSLA) כמניה וכחברה, מסמלת את העתיד של עולם הרכבים, לא רק בשל היתרון התחרותי היחסי שיצרה שנובע מקדימותה בשוק. יש בה מגוון רחב של אספקטים, בהן סוללות חדישות שמניעות את הרכבים החשמליים (EV) האוטונומיים, שלבדן מהוות קניין רוחני בעל ערך רב. טסלה, טוענים השוריים, היא הרבה מעבר לחברת הרכבים – היא מפעל של ידע.

 

המציאות עם זאת, קצת יותר מורכבת. טסלה חיה בעולם שהולך ונהייה יותר צפוף. כל ענקיות הרכב מפנות את מיטב המשאבים שלהן לכיוון ומדובר בסכומים לא מבוטלים. פולקסוואגן VOLKSWAGEN AG ADR REPSTG 1/10TH SH (VWAGY), שגם לה יש מאגר ידע לא קטן המבוסס על למעלה מ-100 שנות ייצור, משקיעה מיליארדים כדי להדביק את הפער. גם פורד FORD MOTOR CO (F) שם, כשהציבה לעצמה יעדים שאפתניים לרכבים חשמליים באירופה, כולל בנייה והסבה של מפעלים. גם ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) בדרך, כשרק היום הודיעה כי היא בונה מפעל לסוללות לרכבים חשמליים כחלק ממפעל שעלות בנייתו נאמדת ב-2.3 מיליארד דולר באוהיו. ויש עוד עשרות מתחרות קטנות שנכנסות לשוק כמו פיסקר, לוסיד ועוד רבות וטובות - כאלה יותר וכאלה פחות.

 

גם בשוק הסיני, השוק הכי רווחי של אילון מאסק עד כה, יש קשיים. מאסק מגלה שהסינים אולי אוהבים לשבח, אבל הנתונים האחרונים מראים שהוא מאבד לקוחות ל-NIO  (NIO), לי (LI) ואקספנג (XPEV), בין היתר בבעיות שהתגלו בייצור המכוניות במפעלים של החברה בסין, אבל גם בשל תחושת הגאווה הסינית הלאומית, שלרוב יעדיפו "אחד משלהם" על פניו של הזר - ולא משנה כמה הוא נחמד.

 

מאסק נאלץ גם לסגור מפעלים בשל מחסור בחלקים, מה שמעיב על הייצור. יתר על כן, ביום הסוללות האחרון של החברה, היא לא הצליחה להראות פריצות דרך בתחום. אז אם בהתחלה טסלה הייתה הדבר הכי מגניב בשכונה, לתוך השכונה הזו התגלגלו עוד כמה קנדידטים ששווים את דמיונם של הצרכנים והמשקיעים. אפילו סטיב ווסטלי, שכיהן בדירקטוריון החברה אמר ביום שלישי כי החברה "לא תישאר מלכת הגבעה לנצח".

 

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) אומרים שמכירות המוסטאנג מאך E בארה"ב נוגסות במכירות של טסלה, כשבשל עלייה של 40% בשוק ה-EV, % המכירות של טסלה ירד מ-81% מכלל הרכבים החשמליים שנמכרו בפברואר 2020, ל-69% בחודש שעבר – בעיקר הודות לרכב הספורט החשמלי. ירידה של 15%. יתר על כן, הם חוזים שחלקה של טסלה בשוק ילך ויקטן כשב-2022 החלק של החברה צפוי לרדת מתחת ל-50%.

 

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אביהו 05/03/2021 21:10
    הגב לתגובה זו
    כל מכונית שהיא מייצרת היא מוכרת. בשנה האחרונה פורד הצטרפה לשוק ומכרה כ10000 כלי רכב, אז שוק כלי הרכב החשמליים גדל ב10000 ולכן באחוזים טסלה ירדה. אבל לא איבדה שום נתח שוק.
  • אנונימי 07/03/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
    באור שהיא איבדה נתח שוק. היית מצפה שחברה כזו תמכור כמות גדולה יותר בשנה החולפת אם היא רוצה לשמור על המוניטין שלה בשוק
  • 16.
    עליות יפות היום (ל"ת)
    יעקב אלחמלך 05/03/2021 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    קנו לונג דקס ולונג הסדק תרוויחו (ל"ת)
    יעקב דהן 05/03/2021 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רמי 05/03/2021 15:10
    הגב לתגובה זו
    ואקנה היום נצחק עוד חודש גג חודשיים
  • 13.
    ציון 05/03/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
    השבוע התפרסם מחירה של DS3 חשמלית 200,000 ש"ח , מחירו של הרכב באירופה 23,000 יורו בערך 40% פחות ממחיר הטסלה ,באירופה , היתה אמורה להמכר ב 130,000 שח לכל היותר , לא פלא שיש שפע של כתבות מגמתיות
  • 12.
    שגב 05/03/2021 13:20
    הגב לתגובה זו
    המון התלהבות עם אפס יכולות !
  • 11.
    שלומי 05/03/2021 11:41
    הגב לתגובה זו
    בגלל המצב במניות של הרכבים הסניות אמורת לעלות בגלל המצב
  • 10.
    ארי 05/03/2021 08:26
    הגב לתגובה זו
    אחת אחרי השניה...
  • 9.
    קו הייצור נסגר? 05/03/2021 07:14
    הגב לתגובה זו
    לפורד אין יכולת למכור יותר מכמה עשרות אלפי מכוניות חשמליות. אין להם תשתית לייצור סוללות. כנ"ל כל יצרני הרכב האירופאיות. פולקסווגן סוחבת חובות אדירים ונאלצת להוציא לחופשה עשרות אלפי עובדים.
  • 8.
    הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:06
    הגב לתגובה זו
    במכוניות חשמליות הידע שלהם אפסי. כדי להיות רווחיים הם צריכים להסב את המפעלים ולשלוח את המהנדסים שלהם בחזרה לאקדמיה ללמוד על טכנולוגיית הסוללות ועוד.
  • עמי 06/03/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    כך שכל יצרני המכוניות הרגילות יאכלו בלי מלח את טסלה אם יחליטו ללכת על חשמליות כמיין סטרים...אבל כנראה זה יקח עודשנים כי רכב חשמלי לא עדיין כלכלי וחסרות תשתיות
  • 7.
    הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:04
    הגב לתגובה זו
    .
  • 6.
    צביה רוטמן 05/03/2021 05:10
    הגב לתגובה זו
    יתכןו שאילון גאון אך בבצוע הרבה יותר חלש. פגמים רבים במכוניות בסין. השבתת קו יצור דגם 3. כנראה מתפשט יותר מדי קופץ מטילים דמתפוצצים לבאלגאן ביצור ובשיווק.וכמבן התחרות העצומה. ביצור מאסק הוא כבר לא מאסט. לא מזמן קראתי שהפיץ.מכתב לעובדיו שאם לא יחסכו בהוצאות המפעל יפשוט את הרגל לכאורה.
  • 5.
    רונן 05/03/2021 00:45
    הגב לתגובה זו
    הדבר החשוב הייחידי עבור טסלה שהיא מוכרת כל רכב שהיא מצליחה לייצר, כל השאר טראש טוק, ההצלחה של טסלה פוגעת בשוק הרכב ולכן יהיו עוד מאמרים ודעות כאלו, שמלוות את טסלה כבר מספר שנים. המציאות היא שטסלה תגדיל השנה את מכירות הרכבים למעל 800 אלף ובשנת 2022 ל 1.4 מיליון.
  • 4.
    עמי 04/03/2021 23:31
    הגב לתגובה זו
    מזכיר את חברת בטר פלייס ואגסי הנוכל, רק בקנה מידה אמריקאי. הבלון מתפוצץ...
  • אהוד 05/03/2021 09:15
    הגב לתגובה זו
    יש לי אותו 9 שנים
  • 3.
    כן בגלל זה המניה יורדת או כי כל השוק יורד (ל"ת)
    משקיע 04/03/2021 22:33
    הגב לתגובה זו
  • טסלה היא העתיד 05/03/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    טסלה תואכל אותכם! די לרכיבים מזהמים ! השינוי הזה היה צריך להיות לפני 30 שנה
  • ארז ליבנה 05/03/2021 11:24
    הגב לתגובה זו
    הרבה לפני שהחלו הירידות האחרונות
  • 2.
    טסלאי 04/03/2021 21:41
    הגב לתגובה זו
    וארז ליבנה ממשיך לרשום שטויות בביזפורטל
  • 1.
    דובון 04/03/2021 21:26
    הגב לתגובה זו
    הוא גם אמר שב-2030 טסלה תייצר 20 מיליון רכבים. הוא גם אמר שב-2030 עסקי האנרגיה של טסלה יהיו גדולים יותר מעסקי הרכב שלה. הוא גם אמר שטסלה תקים צי של 10 מיליון אוטונומיות שירוויחו מאות מליארדי דולרים לטסלה בכל שנה. אז אם אתה כבר מצטט את מאסק, כדאי שתביא את כל הציטוטים שלו.
  • ארז ליבנה 05/03/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    בוא ניתן ספקולציות ל-2050?
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 2.35%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מאנדיי צונחת 20%, פאגאיה מזנקת 22%; אנבידיה וטסלה עולות - הנאסד"ק מזנק 1.7%

התקדמות לקראת סיום ההשבתה הממשלתית מעודדת גם את וול סטריט ושבוע המסחר נפתח בטריטוריה חיובית; אנבידיה וחברות השבבים רושמים התאוששות; טסלה מטפסת בעקבות אישור חבילת השכר למאסק - הישראליות גונבות את הפוקוס כשמאנדיי צונחת 20% ואילו פאגאיה מזנקת בשיעור דומה ברקע התוצאות הרבעוניות

צוות גלובל |

וול סטריט פותחת את שבוע המסחר במגמה חיובית, על רקע התקדמות בוושינגטון לעבר הסכם שיביא לסיום ההשבתה הממשלתית שנמשכת כבר 4 שבועות ומעיבה על הכלכלה האמריקאית. הנאסד"ק מזנק כ-1.5%, ה-S&P 500 מטפס בכ-0.9%, והדאו ג'ונס מוסיף כ-0.4%.

הגורם המרכזי לאופטימיות הזאת היא ההתקדמות המשמעותית בסנאט, שאישר הלילה הצעת ביניים ברוב של 60 מול 40 קולות לקראת הסכם דו-מפלגתי שיאפשר את פתיחת הממשל מחדש. שמונה סנאטורים דמוקרטים הצטרפו להצבעה בעד, אבל התהליך עוד לא הושלם ויגיע לאישור סופי בסנאט ובבית הנבחרים. לפי הערכות, ההסכם שנרקם יאפשר תקצוב ממשלתי עד לינואר הקרוב, וגם יבטל חלק מצעדי הפיטורים האחרונים בשירות הציבורי. גורמים המעורים בנושא מציינים שלמרות שהפשרה הנוכחית אינה כוללת את דרישת הדמוקרטים המרכזית להמשך סבסוד ביטוח הבריאות, היא עשויה לסלול את הדרך לפתרון רחב יותר כבר בימים הקרובים.

השווקים מקבלים את המהלך הזה באופטימיות גם בגלל שסיום ההשבתה עשוי להחזיר את פרסום הנתונים הכלכליים, שנעצר בשבועות האחרונים. השבוע צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה והאבטלה לחודש אוקטובר, ובהמשך גם נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד המחירים ליצרן. המשקיעים מחפשים אינדיקציות שיסייעו להעריך את הכיוון הבא של מדיניות הריבית של הפד'. במקביל, תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מטפסת קלות ל-4.15%, אחרי עלייה מתונה בסוף השבוע.

לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.

מאקרו

הכסף האמריקאי עובר לטוקיו: מדד הניקיי מכה את מדדי וול סטריט עם תשואה של 30% מתחילת השנה משקיעים אמריקאים נוהרים לבורסה היפנית בקצב שלא נראה מזה עשור - הין מתחזק, הממשלה מזרימה תמריצים, ומניות יפניות הופכות לטרנד חם