אינטל בוב סוואן
צילום: צילום מסך, אתר החברה

לאחר ירידה של 20% בשנה הנוכחית: הצרות של אינטל עלולות להימשך גם אל תוך 2021

לאחר ביקורת מבית, גם אנליסט בנק מורגן סטנלי ג'וזף מור מבקר את הנהלת החברה  לדבריו, היא אינה החליטה אם היא רוצה לייצר את השבבים החדשים בעצמה או במיקור חוץ. למה הוא מאמין שיש למכור את מובילאיי? 
אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה אינטל

מניית אינטל נמצאת לאחרונה במומנטום שלילי. מתחילת השנה נפלה המנייה בכמעט 20%, בעוד מדד מניות השבבים זינק בכמעט 50% באותה העת. הזמנים הקשים של אינטל (סימול: INTC) עלולים להימשך אל תוך 2021, כך לפחות צופה אנליסט בנק מורגן סטנלי ג'וזף מור.

מור צופה שהשנה הקרובה תמשיך להיות מאתגרת מבחינה ניהולית עבור ענקית השבבים, זאת על רקע המשך הדרישה של בעלי מניות לנקיטת שינויים בחברה. מור מציין בעיקר את הבעיה של אינטל להחליט איך היא רוצה לפעול בתוכנית המעבדים החדשה שלה, ה-five nanometer. נכון להיום, מיוצרים המעבדים המתקדמים בטיוואן בלבד, משום שרק המפעל בטיוואן הציג יכולות ייצור עדינה שכזו. 

 

על פי מורגן סטנלי, באינטל לא הוחלט עדיין האם להעביר את הייצור בשיעורים גבוהים למיקור חוץ: "למרות היעילות הטמונה בבחירה זו, באינטל קיים חוסר רצון מובן להתחייב באופן מלא לדרך, מתוך החשיבות ההיסטורית שיש לייצור בחברה". לטעמו, הגיע הזמן שהחברה תעביר את הפרויקט המתקדם של החברה לידי מיקור חוץ, או שתבין איך היא יכולה לייצר בעצמה. 

אתמול התקבל מכתב במשרדי אינטל שנשלח מבעל קרן הגידור Third Point דניאל לואב. קרן הגידור מחזיקה במניות החברה בשווי מיליארד דולר, ולואב דורש לבחון באמצעות יועץ חיצוני מספר אפשרויות לתמרץ את פעילות החברה. הוא סבור שיש לפצל בין עסקי פיתוח השבבים לבין ייצורם. נושאים נוספים שעלו הם תחרות ממכשירי מיקרו מתקדמים (AMD), הקושי בשימור כישרונות והאיום של חברות כמו אפל לייצר שבבים משלהן.

שתי ביקורות נוספות שהשמיעו משקיעים באינטל הן היעדר של אנשים ותיקים מתעשיית השבבים בדירקטוריון החברה ועל כך שהמנכ"ל בוב סוואן אינו מהנדס. בהקשר הזה, טוען מור, שעל אינטל לגייס מספר שמות מוכחים בענף השבבים ולהציג אותם בפני המשקיעים כדי ליהנות משקט תעשייתי: "בנוסף לניהול פיננסי חזק, הגיע הזמן שמישהו מסוויטת ההנהלה ידבר עם המשקיעים גם על מפת הדרכים של החברה בשנים הבאות" כתב מור. 

"האמון של הלקוחות במפת הדרכים חשוב עוד יותר, ואינטל זקוקה למישהו בסוויטת ההנהלה שיכול לדבר עם הנושאים הללו, בנוסף לניהול פיננסי חזק", כתב מור. מור אף דוחף לוותר על הרכישות האחרונות של החברה, בינן מובילאיי. "הן אינן בעלות ערך אך לא משפיעות בצורה משמעותית על הרווחים, ואינן חופפות הרבה לעסקי הליבה" הסביר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חביב 02/01/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
    להחליף את שכבת הניהול הבכיר או למכור לחברה גדולה ( פעם אינטל עצמה היתה חברה גדולה)
  • 4.
    עסקן 02/01/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
    אינטל הופכת לחברה פיננסית שמנסה לשרוד עם הר המזומנים שלה.
  • 3.
    אנונימי 01/01/2021 00:43
    הגב לתגובה זו
    ממליץ לכל העכברים לנטוש את הספינה הטובעת ומהר!!!
  • 2.
    הוא צודק מובילאיי קנייה כושלת (ל"ת)
    מהנדס 31/12/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניהול כושל 31/12/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    הם צריכים להתייעל בשכבת המנהלים הנפוחים והלא יעילים.לחשובנקדימה על בלוקציין מעבדים זעירים לסלולאר וטאבלטים חכמים.אפילו מיקרוסופט בורחת.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.