לאחר ירידה של 20% בשנה הנוכחית: הצרות של אינטל עלולות להימשך גם אל תוך 2021
מניית אינטל נמצאת לאחרונה במומנטום שלילי. מתחילת השנה נפלה המנייה בכמעט 20%, בעוד מדד מניות השבבים זינק בכמעט 50% באותה העת. הזמנים הקשים של אינטל (סימול: INTC) עלולים להימשך אל תוך 2021, כך לפחות צופה אנליסט בנק מורגן סטנלי ג'וזף מור.
מור צופה שהשנה הקרובה תמשיך להיות מאתגרת מבחינה ניהולית עבור ענקית השבבים, זאת על רקע המשך הדרישה של בעלי מניות לנקיטת שינויים בחברה. מור מציין בעיקר את הבעיה של אינטל להחליט איך היא רוצה לפעול בתוכנית המעבדים החדשה שלה, ה-five nanometer. נכון להיום, מיוצרים המעבדים המתקדמים בטיוואן בלבד, משום שרק המפעל בטיוואן הציג יכולות ייצור עדינה שכזו.
על פי מורגן סטנלי, באינטל לא הוחלט עדיין האם להעביר את הייצור בשיעורים גבוהים למיקור חוץ: "למרות היעילות הטמונה בבחירה זו, באינטל קיים חוסר רצון מובן להתחייב באופן מלא לדרך, מתוך החשיבות ההיסטורית שיש לייצור בחברה". לטעמו, הגיע הזמן שהחברה תעביר את הפרויקט המתקדם של החברה לידי מיקור חוץ, או שתבין איך היא יכולה לייצר בעצמה.
אתמול התקבל מכתב במשרדי אינטל שנשלח מבעל קרן הגידור Third Point דניאל לואב. קרן הגידור מחזיקה במניות החברה בשווי מיליארד דולר, ולואב דורש לבחון באמצעות יועץ חיצוני מספר אפשרויות לתמרץ את פעילות החברה. הוא סבור שיש לפצל בין עסקי פיתוח השבבים לבין ייצורם. נושאים נוספים שעלו הם תחרות ממכשירי מיקרו מתקדמים (AMD), הקושי בשימור כישרונות והאיום של חברות כמו אפל לייצר שבבים משלהן.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שתי ביקורות נוספות שהשמיעו משקיעים באינטל הן היעדר של אנשים ותיקים מתעשיית השבבים בדירקטוריון החברה ועל כך שהמנכ"ל בוב סוואן אינו מהנדס. בהקשר הזה, טוען מור, שעל אינטל לגייס מספר שמות מוכחים בענף השבבים ולהציג אותם בפני המשקיעים כדי ליהנות משקט תעשייתי: "בנוסף לניהול פיננסי חזק, הגיע הזמן שמישהו מסוויטת ההנהלה ידבר עם המשקיעים גם על מפת הדרכים של החברה בשנים הבאות" כתב מור.
"האמון של הלקוחות במפת הדרכים חשוב עוד יותר, ואינטל זקוקה למישהו בסוויטת ההנהלה שיכול לדבר עם הנושאים הללו, בנוסף לניהול פיננסי חזק", כתב מור. מור אף דוחף לוותר על הרכישות האחרונות של החברה, בינן מובילאיי. "הן אינן בעלות ערך אך לא משפיעות בצורה משמעותית על הרווחים, ואינן חופפות הרבה לעסקי הליבה" הסביר.
- 5.חביב 02/01/2021 21:34הגב לתגובה זולהחליף את שכבת הניהול הבכיר או למכור לחברה גדולה ( פעם אינטל עצמה היתה חברה גדולה)
- 4.עסקן 02/01/2021 12:35הגב לתגובה זואינטל הופכת לחברה פיננסית שמנסה לשרוד עם הר המזומנים שלה.
- 3.אנונימי 01/01/2021 00:43הגב לתגובה זוממליץ לכל העכברים לנטוש את הספינה הטובעת ומהר!!!
- 2.הוא צודק מובילאיי קנייה כושלת (ל"ת)מהנדס 31/12/2020 21:34הגב לתגובה זו
- 1.ניהול כושל 31/12/2020 18:20הגב לתגובה זוהם צריכים להתייעל בשכבת המנהלים הנפוחים והלא יעילים.לחשובנקדימה על בלוקציין מעבדים זעירים לסלולאר וטאבלטים חכמים.אפילו מיקרוסופט בורחת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
