שניים רבים: סייבר ארק מרוויחה ממשחקי הריגול של רוסיה וארה"ב
התסריט של הסיפור הזה הוא כמעט כמו בסרטי ג'יימס בונד. בארה"ב מאשימים את רוסיה באחת ממתקפות הסייבר החמורות בהיסטוריה המודרנית, שהצליחה לחדור עמוק לתוך שרתיהן של עשרות חברות בעלות מידע רגיש הקשור לממשל האמריקאי.
נשיא חברת מיקרוסופט MICROSOFT (MSFT), בראד סמית', חשפה בחמישי בערב כי למעלה מ-40 חברות וארגונים נפרצו על ידי האקרים, ככל הנראה רוסים. הפריצה החלה כבר במארס השנה, כשבין היתר, גם ארגונים במקסיקו, קנדה, בלגיה, ספרד, איחוד האמירויות וגם בישראל - כולם היו קורבן של הפריצה.
ההאקינג החל באמצעות פריצה לשרתי חברת סולארווינד, חברת טכנולוגיה עלומה מאוסטין טקסס, שמספר משרדי ממשל אמריקאים נמנים על לקוחותיה. לאחר שחדרו לשרתים, ההאקרים שלחו מיילים "מורעלים" לכל לקוחות החברה – 33,000 חברות וארגונים. עם זאת, ברשות ני"ע האמריקאית (SEC) מעריכים שפחות מ-18,000 ארגונים נפגעו.
עד כה, רק 3 משרדי ממשל הודו שאכן נפרצו: משרד הכלכלה, משרד האנרגיה וחברת פייראיי FIREEYE INC (FEYE), שמשמשת את הממשל לשמירה על מידע רגיש – ולפי חלק מהדיווחים, גם המשרד לביטחון המולדת.
- ה-AI והסייבר עוד רחוקים ממיצוי: על כנס NEXT 2026
- imper.ai, הנלחמת בהתחזות באמצעות AI, השלימה סבב גיוס של 28 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמריקאים לא מסתירים מי הם חושבים שעומדת מאחורי המתקפה, אבל שוב, יש חילוקי דעות בצמרת. בראיונות לעיתונות האמריקאית, שר החוץ האמריקאי היוצא, מייק פומפאו, אמר כי "ברור לכולם שרוסיה עומדת מאחורי המתקפה". מנגד, נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, המשיך להגן על ידידו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמר כי מדובר ב"פייק ניוז" ושיכול להיות שסין עומדת מאחורי הפריצה.
בכל מקרה, בשירותי הביון וההגנה מסביב לגלובוס ממהרים לאסוף את השברים ולנסות למזער את הנזקים. מי שמרוויחות מכל המצב אלה כמובן חברות הסייבר. אחת מהן, היא חברת סייבר ארק (CYBR) הישראלית הנסחרת בוול סטריט, שמעניקה הגנה לגישה של בכירי מערכת למידע רגיש בתוך המערכות שהם מנהלים.
בעקבות הפרסום בחמישי, המניה זינקה ביום המסחר בשישי בכ-16%, מרמה של 124.7 דולר למניה, לקצת למעלה מ-145 דולר למניה. מה-10 לדצמבר, עלתה המניה ב-35.5% וכעת היא מגרדת את שיא שוויה מיולי 2019, אז עמד מחירה על כמעט 147 דולר.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 1.רק מזומן 20/12/2020 18:12הגב לתגובה זוכל הסייבריסטים מוכרים לוקשים.אי אפשר להגן על הכל. יש לפזר שוב מערכות ולהגן מהקטן לגדול עם הצפנות.כל השאר בבלת
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.17% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
