וול סטריט
צילום: iStock

סגירה ירוקה: הדאו טיפס ב-1.2%, הנאסד״ק עלה ב-0.2%

ההודעה של אסטרהזינקה הצליחה להחזיר את האופטימיות לשווקים ושוב יצרה שוני בין הסקטורים: אפל ירדה ב-2.9%, בואינג קפצה בכ-6%: הבנקים טיפסו עד כ-3.5%, קרניבל עלתה ב-4.6%, NIO זינקה בכ-12.6%
עמית נעם טל |

יום המסחר בוול סטריט התנהל בעליות שערים, כאשר התנודתיות המשיכה להיות גבוהה. נציין ההודעה היום של חברת אסטרהזינקה בנוגע לחיסון לנגיף הקורונה גרמה לשונות בין הסקטורים כאשר מדד הדאו ג׳ונס עקף את מתחריו. 

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%                                                         

דאו ג'ונס 0.16%                                                             

נאסד"ק -0.21%                                                             

    המשקיעים המשיכו להעריך גם היום את ההשפעות של ההודעות האחרונות בנוגע לחיסון לנגיף הקורונה.  לאחר ההודעות בשבועיים האחרונים של פייזר PFIZER  ומודרנה MODERNA  , חברת התרופות הבריטית אסטר הזניקה ASTRAZENECA PLC פרסמה את הנתונים שלה מהניסוי שלב 3 לחיסון לנגיף. ע"פ ההודעה שפורסמה, החיסון הציג יעילות של 70%, אך עשוי להגיע ליעילות של עד 90% במימונים מסוימים. נציין כי היתרון הגדול של אסטרהזניקה הוא העלות הנמוכה והעובדה כי החיסון יכול להישמר בטמפרטורה קירור סבירה (לכתבה המלאה). 

    ההודעות האחרונות בנוגע לחיסון גורמות לשוני רב בין הסקטורים, כאשר 2 השאלות הגדולות כרגע בשוק הן: כיצד המדיניות המוניטרית של הפד' תושפע, וכיצד המדיניות הפיסקלית של הממשל החדש תראה? נראה כי בתקופה האחרונה המשקיעים מקבלים את התשובה – הרבה פחות תמריצים. ביום שישי האחרון הפתיע שר האוצר מנוצ'ין כאשר הודיע על סגירה של מספר תוכניות תמריצים (לכתבה המלאה). 

    קיראו עוד ב"גלובל"

    בגזרת הסחורות, הנפט טיפס ב-1.2% לרמה של כ-43 דולר לחבית. הזהב ירד בכ-2% לרמה של 1,834 דולרים לאונקיה.

    במרכז

    אינטל INTEL CORPORATION  הגיעה למעמד מוביל בנישת הפעולה המובילה שלה (פתוח, ייצור ומכירה של מעבדים ומוצרי הלוואי שלהם) בזכות 4 גורמים בעיקר, חדשנות, מוצר מוביל שאומץ ע"י התעשייה, עצמה שיווקית ובמיוחד יכולות ניהוליות יוצאות דופן. בשל הגורמים הללו והעמידה ברמות האיכות ועצמות השיווק לאורך זמן, הפכה החברה, כמו האחרות שהזכרנו ועוד רבות אחרות, לנכס צאן ברזל בתיקי השקעה אמריקאים ויש לכך הוכחות אינספור. אלו מניות שמכונות "Buy and hold stocks". (לטור של גרינברג)

    מניות ג׳נרל אלקטריק General Electric    (סימול:GE) טיפסה הערב ב-3.2% והשלימה זינוק של מעל ל-65% בתוך חודשיים בלבד. הקונגלומרט התעשייתי הפתיע לטובה את המשקיעים כשדיווח על רווח מתואם ותזרים מזומנים חיובים בתוצאות הרבעון השלישי, וכאשר הציפיות להתאוששות המשק על רקע הודעות החיסון המיוחל, המשקיעים חוזרים לסמל האמריקאי. (לכתבה המלאה)

    מניית בואינג BOEING  (סימול:BA) המשיכה לרכז עניין רקע ההודעה של רשות התעופה בארה"ב כי היא מאשרת את חזרת מטוסי ה-737 מקס לפעילות (לכתבה המלאה). 

    טסלה    TESLA INC (סימול:TSLA) המשיכה לרכז עניין וזינקה בכ-6.6%. בשבוע שעבר דווח כי יצרנית הרכבים החשמליים תתווסף למדד ה-SP500 בעוד כחודש - ב-21 בדצמבר. טסלה תהיה אחת מעשר החברות היקרות ביותר במדד. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ביותר מ-12%, שכן מנהלי כספים עם קרנות העוקבות אחר S&P 500 יצטרכו לקנות את המניה לתיקים שלה. 

    מניות פייזר (סימול:PFE) PFIZER וביונטקס (סימול:BNTX) BIONTECH SE ADR המשיכו לרכז עניין לאחר שהגישו בשישי האחרון בקשה לאישור ה-FDA לחיסון שלהם. 

    בגזרת הישראליות 

    ננו דיימנשן ננו דיימנשן (סימול:NNDM)  צפויה להמשיך לרכז עניין לאחר שצנחה ביום שישי האחרון ב-24% על רקע הודעת החברה על הנפקת מניות בהיקף של 100 מיליון דולר.

    ננוקס NANO-X IMAGING (סימול:NNOX) זינקה הערב והשלימה ראלי של קרוב ל-60% בשבועות האחרונים.

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
    TOP 10

    לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

    דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

    הדס ברטל |
    נושאים בכתבה תוצר לנפש

    הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

    1 # סינגפור

    סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


    עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
    עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


    2 # לוקסמבורג

    מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

    3 # איחוד האמירויות הערביות 

    לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.