קליטרה חתמה על מזכר הבנות לרכישת חברת סטרו - המניה צוללת ב-30%
חברת קליטרה (Kalytera Therapeutics) הנסחרת בארה"ב מעבר לדלפק (סימול: KALTF) דיווחה היום על חתימת מזכר הבנות לרכישת חברת סטרו (Stero Biotechs) - חברה פרטית ישראלית המפתחת תרופה מבוססת CBD המיועדת למתן במקביל לסטרואידים ומאפשרת הפחתה משמעותית של מינון הסטרואידים.
על פי תנאי מזכר ההבנות קליטרה תרכוש את כל מניות סטרו לפי שווי חברה של 30 מיליון דולר לסטרו, כאשר קליטרה תשלם באמצעות הקצאה של מניות בשווי 15 מיליון דולר עם סגירת העסקה, הקצאת מניות נוספת בשווי 10 מיליון דולר תבוצע עם השלמת מחקר קליני על ידי סטרו והקצאה של מניות בשווי 5 מיליון דולר נוספים עם השלמת מחקר קליני שלב 2a כלשהו נוסף.
על פי הדיווח, התרופה שמפתחת סטרו, עשויה למנוע או להפחית סוגיות בטיחות הכרוכות במתן סטרואידים. סגירת העסקה כפופה להתקיימות תנאים מתלים, בכללם אישור בעלי מניות קליטרה.
ואם כבר בבעלי המניות עסקינן, נראה שבעלי המניות לא ממש אוהבים את הרעיון, שכן המניה צונחת כעת בכ-30% במסגרת המסחר בוול סטריט.
בכל אופן, בקליטרה מסבירים כי שתי החברות דומות בכך שהן מפתחות מוצרי CBD (אחד החומרים הפעילים בצמח הקנאביס - ע.ס). עם זאת, השווקים המסחריים אליהם פונה סטרו גדולים משמעותית ביחס לשווקים אליהם פונה קליטרה.
- לא רק בבורסות: גם ההשקעות הפרטיות והמיזוגים בעולם שוברים שיאים
- נייס מגדילה את השוק הפוטנציאלי באמצעות רכישת Guardian Analytics
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, קליטרה הוציאה פטנטים לשימוש ב-CBD במניעה וטיפול במחלת השתל כנגד המאכסן ("GVHD") שהיא מחלה נדירה. לעומת זאת, לסטרו יש פטנטים המכסים את השימוש ב-CBD לחיסכון בסטרואידים בלמעלה מ-130 מחלות והפרעות שונות, המהווים במצטבר שוק פוטנציאלי בהיקף של מיליארדי דולרים. "הוספת הפורטפוליו של סטרו לזה של קליטרה תמצב את קליטרה בין המובילות בפיתוח תרופות מבוססות CBD", מסבירים בקליטרה.

מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
מחקר מ-1938 נותן את התשובה לאושר ומה השפעה של כסף על האושר?
בשנת 1938, כשהעולם עדיין התאושש מהשפל הכלכלי הגדול ועננים אפלים של מלחמה החלו להתקבץ באופק, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הרווארד החליטה לצאת למסע מדעי שאיש לא שיער שיימשך כמעט מאה שנים. הם רצו לענות על שאלה פשוטה לכאורה: מה הופך את החיים לטובים? מה שהחל כמחקר צנוע על 724 גברים צעירים הפך להיות המחקר הארוך ביותר בהיסטוריה האנושית על אושר ובריאות, וכיום, התובנות שלו מטלטלות את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על חיים מאושרים.
ד"ר רוברט וולדינגר, המנהל הרביעי של המחקר ופסיכיאטר בהרווארד, עומד בראש הפרוייקט שעבר בירושה מדור לדור של חוקרים. כשהוא נכנס לאולמות הרצאות ברחבי העולם, הוא נושא עימו את הסיפור של אלפי שעות של ראיונות, הרים של רשומות רפואיות, סריקות מוח, בדיקות דם ויומנים אישיים. אבל מעל לכל, הוא נושא עימו מסר אחד פשוט ומהפכני שחוזר שוב ושוב מתוך הנתונים: הסוד לחיים טובים אינו טמון בכסף, בתהילה או בהישגים מקצועיים. הוא טמון באיכות היחסים האנושיים שלנו.
המשתתפים במחקר היו קבוצה מגוונת להפליא. חלקם היו סטודנטים מבריקים בהרווארד, ביניהם ג'ון פ. קנדי שהפך לנשיא ארצות הברית. אחרים היו נערים מהשכונות הקשות ביותר של בוסטון, שגדלו בדירות צפופות ללא חימום מרכזי, במשפחות שנאבקו להביא לחם לשולחן. החוקרים עקבו אחריהם כשהלכו למלחמת העולם השנייה, כשהקימו משפחות, כשבנו קריירות וכשהתמודדו עם משברים. הם תיעדו נישואים וגירושים, הצלחות וכישלונות, מחלות והחלמות. כיום, כשרוב המשתתפים המקוריים כבר אינם בחיים, המחקר ממשיך עם יותר מ-1,300 מילדיהם ואף עם נכדיהם.
הממצא שהפתיע את כולם: לא הכולסטרול, לא הקריירה - איכות הקשרים היא שקובעת
מה שמדהים במיוחד הוא העקביות של הממצאים לאורך כל השנים הללו. שוב ושוב, בכל גל מדידות, בכל ניתוח סטטיסטי, אותה אמת בסיסית צפה ועולה: האנשים שהיו מוקפים בקשרים חמים ותומכים חיו חיים ארוכים יותר, בריאים יותר ומאושרים יותר. זה לא היה קשור לכמה חברים היו להם בפייסבוק או כמה אנשים הכירו בשמם. מה שקבע היה העומק, האותנטיות והאמון ביחסים הקרובים ביותר שלהם.
- מה ההון של אמריקאי ממוצע ובכמה הוא גדול מישראלי ממוצע?
- מחקר בבריטניה: זהו הגיל המדויק בו "האושר נשאב מהחיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מספרים סיפור מרתק. כשהחוקרים בדקו מי מהמשתתפים יהיה מאושר ובריא בגיל 80, הם גילו שהמנבא הטוב ביותר לא היה רמת הכולסטרול בגיל 50, לא ההישגים המקצועיים ואפילו לא הרגלי הבריאות. המנבא החזק ביותר היה שביעות הרצון מהיחסים בגיל 50. האנשים שדיווחו שהם מרוצים מהקשרים שלהם עם בני זוג, משפחה וחברים היו אלה שהזדקנו בצורה הבריאה והמאושרת ביותר.

משבר אמון או הזדמנות השקעה? מניית SIG השוויצרית מתרסקת ב-20%
מהחטיבה ההנדסית בשווייץ ועד לשינוי המיקוד לאריזות אספטיות, החברה שנחשבה יציבה ואפילו ״משעממת״ נמצאת עכשיו בנקודה מעניינת - ניתוח של עוזי לוי ממזרחי טפחות
חברת SIG Group AG השווייצרית SIG Group N -6.79% נוסדה עוד בשנת 1853 בעיר נוישאטל שבשוויץ, כיצרנית ציוד תעשייתי. היא ייצרה החל ממכונות דפוס ועד מערכות הנדסיות כבדות לתעשייה. במשך עשרות שנים התבססה החברה כקונצרן הנדסה מכני, אבל בשנות ה־80 וה־90 של המאה הקודמת היא עברה שינוי כיוון. ההנהלה זיהתה את הפוטנציאל בתחום האריזות למזון ולמשקאות, ובעקבות שורה של מהלכים אסטרטגיים רכישות ממוקדות של חברות אריזה, פיתוח פנימי והשקעות בטכנולוגיות מילוי היא התמקדה בתחום האריזות.
אבל נקודת המפנה המרכזית הגיעה עם המיקוד בתחום האריזות האספטיות, שהפך לליבת הפעילות של SIG. בשנות האלפיים היא מכרה בהדרגה את מרבית החטיבות ההנדסיות המסורתיות שלה, והפכה לשחקנית גלובלית שמתחרה ישירות ב־Tetra Pak השבדית ובחברות נוספות. בשנת 2018 הונפקה SIG בבורסה השווייצרית SIX, במהלך שהכניס אותה למרכז תשומת הלב של המשקיעים המוסדיים באירופה. מאז ההנפקה, היא נחשבת לאחת החברות הגדולות בעולם בתחום פתרונות האריזה לנוזלים, עם פריסה בינלאומית נרחבת ומחזור הכנסות של מיליארדי אירו.
אבל כפי שמסביר עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות, דווקא אחרי עשורים של התבססות ויציבות, SIG מוצאת את עצמה היום בצומת דרכים בין משבר פיננסי שמערער את אמון המשקיעים לבין חדשנות ירוקה שאולי תשנה את פניה של החברה וגם תתן למשקיעים תשואה עודפת.
לדברי לוי, עיקר פעילותה של SIG מתרכז בייצור אריזות קרטון אספטיות, אלו אותן קופסאות המאפשרות לאחסן חלב, מיצים ומשקאות אחרים לאורך זמן בלי צורך בקירור. לצד האריזות עצמן, היא מספקת מערכות מילוי מתקדמות ושירותי תחזוקה ותפעול, מה שמייצר לה מודל הכנסות יציב וחוזר. בשנים האחרונות הרחיבה החברה את היצע מוצריה גם לאריזות גמישות, כמו Bag-in-Box ואריזות עם פיות שתייה, שזוכות לביקוש גובר לנוכח מגמות צרכניות של נוחות וקיימות.
- ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד
- מזרחי טפחות ברווח של 1.45 מיליארד ברבעון; תשואה להון של 17.8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוי מציין כי SIG פרוסה כיום עם מפעלים באירופה, אמריקה ואסיה, אך את מנועי הצמיחה המשמעותיים היא מזהה בשווקים המתפתחים סין, הודו, דרום אמריקה ואפריקה. במקביל, היא משקיעה רבות בקידום פתרונות ירוקים: השקת אריזות נטולות אלומיניום, שמפחיתות פליטות פחמן ומשפרות את יכולת המחזור, כבר הובילה לאימוץ מצד רשתות כמו ALDI.