רודיום, מתכת יקרה
צילום: Alchemist-hp / Creative Commons

תשכחו מזהב: רודיום, המתכת היקרה בעולם עלתה החודש ב-32%

המתכת יקרה פי 5 מזהב ומתקרבת לשיא מ-2008 - חצתה את רף ה-8,000 דולר לאונקיה. בשנה האחרונה עלה המחיר ביותר מ-200%. השימוש ברודיום בתעשיית הרכב, צפוי להמשיך ולדחוף את המחיר למעלה
ארז ליבנה | (17)

הזהב עלה בשנה האחרונה ממחיר של קרוב ל-1,300 דולר לאונקיה ונכון להיום מחיר הזהב עומד על 1,552.92 דולר, עליה של 20%. מצד שני, לא הרבה מכירים את מתכת הרודיום (Rhodium), המתכת היקרה ביותר בעולם, שנכון להיום נסחרת במחיר של 8,000 דולר לאונקיה.

 

רודיום היא מתכת ממשפחת הפלטינות. שמה מגיעה מהמילה היוונית 'רודון', שמשמעותה ורד – בשל צבעי המלח הוורודים שיוצאים בכרייתה של המתכת. הרודיום משמשת את תעשיית הרכב, כמפחיתה של פליטת מזהמים. זו מתכת שמזכירה כסף בצבעה, היא נוגדת חמצון וקורוזיה והיא מוליכה ברמה גבוהה.

 

כמו המתכת האחות פלדיום, רודיום היא תוצר של כריית פלטינום וניקל, אך הרודיום מכוונת לשוק קטן בהרבה, ובכך היא נתונה לתנודות גבוהות יותר במחיר, בשל שינויים בביקוש או בהיצע.

 

ב-5 שנים האחרונות מחיר הרודיום עלה בכ-800%. המחיר בינואר 2015 עמד על קצת למעלה מאלף דולר, כיום כאמור הוא על 8,000 דולר. בכך הרודיום התעלה בביצועיו על כל יתר הסחורות הגדולות בשוק.

רק בחודש האחרון מחיר הרודיום עלה ב-32%. כעת המתכת ברמת התמחור הכי קרובה לרמת השיא שלה ב-2008, אז מחיר אונקיה עמד על 10,100 דולר לאונקיה. ולא מן הנמנע שהמתכת תגיע לרמות אלה בקרוב בשל הביקושים הגבוהים בשוק.

 

תעשיית הרכב נותנת בוסט לרודיום

כאמור, החוקים שהוכנסו במערב ובמדינות נוספות בעקבות הסכם פריז, להורדת כמות פליטות גזי החממה בתעשיית הרכב, הביאו לבום מחודש במחירו של הרודיום, שבשל תכונותיו מסייע בהפחתת הזיהום שפולטות מכוניות. משקיעים רבים הבינו את המגמה וההשקעה במתכת מביאה לעלייה במחיר.

 

גם המתיחות בין ארצות הברית ואיראן הביאו לעלייה במחיר המתכת, כמו יתר המתכות בשל היותן נכס מקלט עבור משקיעים רבים בתקופות של חוסר ודאות.

 

מקור מרבית הרודיום בעולם, כ-80%, הוא דרום אפריקה ומחירו המאמיר הוא חדשות מצוינות עבור הכורים במדינה, כשהמדד של מתכות הפלטינום במדינה שילש את עצמו בשנה האחרונה. אך השליטה הבלעדית הזו משפיעה על השוק. בשנה שעברה, בעיות בחשמל הפריעו לכרייה וגם דרישות עובדים לשכר גבוה יותר, באופן אשר השפיע על המחיר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    להקראט 18/06/2021 18:10
    הגב לתגובה זו
    אתה מוזמן לצפות במדריך להשקעה ברודיום שלנו, אנא צפה בכולו ולמד מדוע מתכת הרודיום מתאימה להשקעה לטווח הארוך בלבד. קישור: https://www.youtube.com/watch?v=Vshnr0f_-D4
  • 11.
    זה שימושי גם נגד זיהום השיח הציבורי על ידי אנשי מרצ ? (ל"ת)
    איצקוביץ' 14/01/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מיכה 13/01/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    להשקיע ברודיום.. זה נחמד כהשקעה קטנה עד 10K..
  • 9.
    דורית 13/01/2020 22:04
    הגב לתגובה זו
    אשמח לתשובה תודה
  • בבני ברק מתחת לבלטות יש המון רודיום (ל"ת)
    הרב בוסט 13/01/2020 23:56
    הגב לתגובה זו
  • נקודה למחשבה 18/01/2021 01:00
    משמרים את הדרך שהבורא נתן לבני ישראל. "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף". מעשה טוב שווה מצווה ששווה אין סוף עושר בעולם האמיתי. לחיות את החומריות זה קל.
  • 8.
    בא לי על שרשרת וגורמט מרודיום (ל"ת)
    יאסו 13/01/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נתי 13/01/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
    פעם אחת שניזכה לקרוא המלצה לפני העליות. תמיד החוכמה היא לאחר מעשה. למה להשקיע אחרי כאלו עליות?
  • תקנה REMX יש לך שם 300% (ל"ת)
    יוסי 13/01/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דן 13/01/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    זהב = 100000$
  • 5.
    עברית וחשבון 13/01/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    בנוסף לעברית הקלוקלת שלו. לא ייאמן
  • אחד שקרא 13/01/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    כל כך מדוייק.
  • חי 13/01/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    לא משנה אך תחשב זה 800% אחי הם לא טעו 200% של 100של זה 200 שקל
  • 4.
    רכב חשמלי לא צריך רודיום !!! (ל"ת)
    טל 13/01/2020 11:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 13/01/2020 11:25
    הגב לתגובה זו
    כך שהפחתת הזיהום לא תבוא משימוש ברודיום אלא בשינוי טכנולגיות הנעה של הרכבים
  • 2.
    עמי 13/01/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    אם אין דרך להשקיע במתכת, חוץ מזה שפתאום יגלו שאפשר ומשתלם לייצר במעבדה, כמו יהלומים ואז המחיר ייפול
  • 1.
    מישהו 13/01/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
    קיים כבר עשרות שנים. קצת פלא שיש התייקרות כזו. במידה ויש התייקרות, יכול לעלות גם מחירים של מחשבים, פלאפונים וכד'. אפשר גם להפיק מדלק רדיואקטיבי.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל
צילום: טוויטר

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה

היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI

אדיר בן עמי |

אורקל Oracle Corp -6.58%  מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.


המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.


היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.

חוב של עשרות מיליארדים

אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.


במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר.  החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.