דונלד טראמפ מם קוין
צילום: רשת X

מטבע הקריפטו של טראמפ בשווי 10 מיליארד דולר: צעד נועז או הימור מסוכן?

הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, הפתיע את העולם הפיננסי עם השקת $TRUMP, מטבע קריפטו חדש שמעורר עניין רב בשוק הקריפטו. האם מדובר במגמה חדשה או בעוד בועה פיננסית?

אביחי טדסה | (3)

דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ממשיך להפתיע את העולם עם יוזמות ייחודיות: הפעם מדובר בהשקת מטבע קריפטו משלו, הנקרא $TRUMP. המטבע, שמוגדר כ"מטבע מם" (meme coin), הצליח לזנק לשווי שוק של כמעט 6 מיליארד דולר שעות ספורות לאחר השקתו וכעת נסחר בשווי שוק של כ-10 מיליארד דולר.המהלך ממצב את טראמפ לא רק כמנהיג פוליטי אלא גם כמי שמנסה להוביל שינויים בעולם הפיננסי. ההשקה התבצעה בלילה שבין שישי לשבת, והמטבע זכה לחשיפה עצומה בזכות הודעות ברשתות החברתיות של טראמפ, כולל Truth Social ורשת X (לשעבר טוויטר).


מטבע מם או מהפכה כלכלית?


מטבעות מם הם מטבעות קריפטוגרפיים המבוססים על טרנדים ויראליים באינטרנט, לעיתים קרובות ללא ערך כלכלי או יישום מעשי. המטבע של טראמפ אינו שונה, לפחות במובן הזה. באתר הרשמי של המטבע נכתב כי הוא "מוקדש למנהיג שנחישותו גוברת על כל מכשול", תוך התייחסות לניסיון ההתנקשות בטראמפ ביולי 2024. למרות האופי השנוי במחלוקת של מטבעות מם, $TRUMP זכה לאמון יחסי בשוק בזכות העובדה שהושק בערוצים הרשמיים של טראמפ. כמו כן, המעורבות של CIC Digital LLC, חברה שהשתמש בה בעבר למכירת אסימוני NFT, סייעה לחזק את אמינות המהלך. עם זאת, לא כולם אופטימיים. קהילת הקריפטו הביעה חשש מהשקעה במטבע, במיוחד בשל החשדנות האופפת מטבעות מסוג זה, במיוחד כאשר שיעור ההחזקה של המייסדים במטבע הוא גבוה - כ-90%. רבים תהו לגבי הלגיטימיות של הפרויקט, אך עצם הקישור לטראמפ, והפרסום ברשתות החברתיות הרגיעו חלק מהמשקיעים.


היקף המטבע: שוק של עשרות מיליארדים 


לפי אתר המטבע, הונפקו בשלב הראשון 200 מיליון מטבעות $TRUMP, כאשר החברה Fight Fight Fight LLC, המנהלת את ההשקה, מתכננת להנפיק 800 מיליון מטבעות נוספים בשלוש השנים הקרובות. אם יישמר המחיר הנוכחי של המטבע, השווי הכולל של המטבעות שטרם הונפקו עשוי להגיע ל-24 מיליארד דולר. המהלך הזה מעלה שאלות גם לגבי ההכנסות שטראמפ עצמו צפוי להפיק מהפרויקט. עד כה לא נחשפו נתונים רשמיים לגבי רווחיו מהשקת המטבע, אך ברור שמדובר ביוזמה עם פוטנציאל כלכלי עצום.


המעבר של טראמפ ממתנגד לקריפטו - למוביל דעת קהל בתחום, התרחש במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2024. הוא התחייב לפתח את תעשיית הקריפטו, בעיקר על ידי הקלת הרגולציות בתחום, הוא הפך לדמות מרכזית בקידום טכנולוגיות פיננסיות חדשניות. המטבע החדש מדגיש את המחויבות של טראמפ לקדם את תחום הקריפטו בארה"ב. ייתכן שזו רק ההתחלה של מדיניות רחבה יותר שתגביר את אימוץ הקריפטו במדינה ותוביל להשפעות מרחיקות לכת על הכלכלה האמריקאית והגלובלית.



גם מלניה מצטרפת לטרנד


אחרי שהנשיא הנבחר השיק את המטבע, מלניה טראמפ המשיכה בעקבותיו והשיקה מטבע מם משלה. המטבע דיגיטלי שהספיק להגיע לשווי של 1.8 מיליארד דולר. המטבע שנקרא $MELANIA, זכה לתשומת לב רבה, נסחר כעת בכ-7.5 דולר לאחר שהגיע מוקדם יותר למחיר שיא של מעל 13 דולר. על פי האתר הרשמי של $MELANIA, המטבעות מיועדים להיות פריטי אספנות דיגיטליים המשקפים ערכים המזוהים עם דמותה של מלניה, ולא כהשקעה פיננסית. המטבע של טראמפ, לעומת זאת, מוצג כ"חתיכת היסטוריה" הממקמת אותו כנשיא המזוהה עם עידן הקריפטו.



המטבעות של טראמפ ומלניה מצליחים לעורר עניין חסר תקדים בשוק הקריפטו, אך במקביל מעלים שאלות רבות בקרב משקיעים ואנליסטים. מצד אחד, מדובר במהלך יוצא דופן שמציב את הנשיא הנבחר בחזית החדשנות הפיננסית, תוך מינוף הפופולריות שלו ליצירת מטבע שזוכה להיקפי מסחר אדירים. מצד שני, אופיו השנוי במחלוקת של המטבע, המוגדר כ"מטבע מם" ללא ערך כלכלי מובנה, מעלה חששות לגבי יציבותו ארוכת הטווח. עם שווי שוק של 10 מיליארד דולר בתוך ימים ספורים בלבד, השאלה המרכזית היא האם המטבעות יצליחו לבסס את מעמדם כפרויקט משמעותי בעולם הקריפטו או ישארו כטרנד חולף שיגיע לשיאו ואז יקרוס.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 21/01/2025 17:29
    הגב לתגובה זו
    אך לא מתקרב לטראמפ פיננסי מ DJT ודרומה קריפטו מלניהשמיפטוהם רוצים לעשות סיבוב והפראיירים רציםדרך אגב מאסק ומאדים בלשון זהירה זה לא לענייןלו מאסק היה אומר כספי ישמש לשיפורהעוני....
  • 2.
    bb 21/01/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    trump is scam president
  • 1.
    לרון 20/01/2025 20:50
    הגב לתגובה זו
    בפשיטות הרגל שלו נו אז תהיה עוד אחתSO WHAT!
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AIמאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים

כשטסלה מפספסת את הציפיות, וולבו מכה אותן - הסינים הוכיחו שהם יודעים לנהל חברות; קבוצת ג’ילי שרכשה את וולבו מפורד ב-2010 הפכה את השבדית המאובקת להשקעת זהב
מנדי הניג |

למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד למטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס. הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זו יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.

הקרדיט כולו של: ג’ילי

למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.

וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.

במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.