מטבע הקריפטו של טראמפ בשווי 10 מיליארד דולר: צעד נועז או הימור מסוכן?
הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, הפתיע את העולם הפיננסי עם השקת $TRUMP, מטבע קריפטו חדש שמעורר עניין רב בשוק הקריפטו. האם מדובר במגמה חדשה או בעוד בועה פיננסית?
דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ממשיך להפתיע את העולם עם יוזמות ייחודיות: הפעם מדובר בהשקת מטבע קריפטו משלו, הנקרא $TRUMP. המטבע, שמוגדר כ"מטבע מם" (meme coin), הצליח לזנק לשווי שוק של כמעט 6 מיליארד דולר שעות ספורות לאחר השקתו וכעת נסחר בשווי
שוק של כ-10 מיליארד דולר.המהלך ממצב את טראמפ לא רק כמנהיג פוליטי אלא גם כמי שמנסה להוביל שינויים בעולם הפיננסי. ההשקה התבצעה בלילה שבין שישי לשבת, והמטבע זכה לחשיפה עצומה בזכות הודעות ברשתות החברתיות של טראמפ, כולל Truth Social ורשת X (לשעבר טוויטר).
מטבע מם או מהפכה כלכלית?
מטבעות מם הם מטבעות קריפטוגרפיים המבוססים על טרנדים ויראליים באינטרנט, לעיתים קרובות ללא ערך כלכלי או יישום מעשי. המטבע של טראמפ אינו שונה, לפחות במובן הזה. באתר הרשמי של המטבע נכתב כי הוא "מוקדש
למנהיג שנחישותו גוברת על כל מכשול", תוך התייחסות לניסיון ההתנקשות בטראמפ ביולי 2024. למרות האופי השנוי במחלוקת של מטבעות מם, $TRUMP זכה לאמון יחסי בשוק בזכות העובדה שהושק בערוצים הרשמיים של טראמפ. כמו כן, המעורבות של CIC Digital LLC, חברה שהשתמש בה בעבר למכירת
אסימוני NFT, סייעה לחזק את אמינות המהלך. עם זאת, לא כולם אופטימיים. קהילת הקריפטו הביעה חשש מהשקעה במטבע, במיוחד בשל החשדנות האופפת מטבעות מסוג זה, במיוחד כאשר שיעור ההחזקה של המייסדים במטבע הוא גבוה - כ-90%. רבים תהו לגבי הלגיטימיות של הפרויקט, אך עצם הקישור
לטראמפ, והפרסום ברשתות החברתיות הרגיעו חלק מהמשקיעים.
היקף המטבע: שוק של עשרות מיליארדים
לפי אתר המטבע, הונפקו בשלב הראשון 200 מיליון מטבעות $TRUMP, כאשר החברה Fight Fight Fight LLC, המנהלת את ההשקה, מתכננת
להנפיק 800 מיליון מטבעות נוספים בשלוש השנים הקרובות. אם יישמר המחיר הנוכחי של המטבע, השווי הכולל של המטבעות שטרם הונפקו עשוי להגיע ל-24 מיליארד דולר. המהלך הזה מעלה שאלות גם לגבי ההכנסות שטראמפ עצמו צפוי להפיק מהפרויקט. עד כה לא נחשפו נתונים רשמיים לגבי רווחיו
מהשקת המטבע, אך ברור שמדובר ביוזמה עם פוטנציאל כלכלי עצום.
המעבר של טראמפ ממתנגד לקריפטו - למוביל דעת קהל בתחום, התרחש במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2024. הוא התחייב לפתח את תעשיית הקריפטו, בעיקר על ידי הקלת הרגולציות בתחום, הוא הפך
לדמות מרכזית בקידום טכנולוגיות פיננסיות חדשניות. המטבע החדש מדגיש את המחויבות של טראמפ לקדם את תחום הקריפטו בארה"ב. ייתכן שזו רק ההתחלה של מדיניות רחבה יותר שתגביר את אימוץ הקריפטו במדינה ותוביל להשפעות מרחיקות לכת על הכלכלה האמריקאית והגלובלית.
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- טראמפ רכש אג"ח ב-82 מיליון דולר, כולל של חברות הנשענות על מדיניותו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מלניה מצטרפת לטרנד
אחרי שהנשיא הנבחר השיק את המטבע, מלניה טראמפ המשיכה בעקבותיו והשיקה מטבע מם משלה. המטבע דיגיטלי שהספיק להגיע לשווי של 1.8 מיליארד דולר. המטבע שנקרא $MELANIA, זכה לתשומת לב רבה, נסחר
כעת בכ-7.5 דולר לאחר שהגיע מוקדם יותר למחיר שיא של מעל 13 דולר. על פי האתר הרשמי של $MELANIA, המטבעות מיועדים להיות פריטי אספנות דיגיטליים המשקפים ערכים המזוהים עם דמותה של מלניה, ולא כהשקעה פיננסית. המטבע של טראמפ, לעומת זאת, מוצג כ"חתיכת היסטוריה" הממקמת
אותו כנשיא המזוהה עם עידן הקריפטו.
המטבעות של טראמפ ומלניה מצליחים לעורר עניין חסר תקדים בשוק הקריפטו, אך במקביל מעלים שאלות רבות בקרב משקיעים ואנליסטים. מצד אחד, מדובר במהלך יוצא דופן שמציב את הנשיא הנבחר בחזית החדשנות
הפיננסית, תוך מינוף הפופולריות שלו ליצירת מטבע שזוכה להיקפי מסחר אדירים. מצד שני, אופיו השנוי במחלוקת של המטבע, המוגדר כ"מטבע מם" ללא ערך כלכלי מובנה, מעלה חששות לגבי יציבותו ארוכת הטווח. עם שווי שוק של 10 מיליארד דולר בתוך ימים ספורים בלבד, השאלה המרכזית
היא האם המטבעות יצליחו לבסס את מעמדם כפרויקט משמעותי בעולם הקריפטו או ישארו כטרנד חולף שיגיע לשיאו ואז יקרוס.
- 3.לרון 21/01/2025 17:29הגב לתגובה זואך לא מתקרב לטראמפ פיננסי מ DJT ודרומה קריפטו מלניהשמיפטוהם רוצים לעשות סיבוב והפראיירים רציםדרך אגב מאסק ומאדים בלשון זהירה זה לא לענייןלו מאסק היה אומר כספי ישמש לשיפורהעוני....
- 2.bb 21/01/2025 08:33הגב לתגובה זוtrump is scam president
- 1.לרון 20/01/2025 20:50הגב לתגובה זובפשיטות הרגל שלו נו אז תהיה עוד אחתSO WHAT!

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
