יוג'ין קנדל: "אחד התסריטים הוא ירידה של 20%-25% במחירי הדירות בשנתיים"

כך אמר ראש המועצה הלאומית לכלכלה בכנס בת"א. אטיאס: "היזמים מראים נכונות להוריד מחירים באופן ניכר, היזמים מפנימים את שינוי המגמה"
לירן סהר | (21)

אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון, אמר היום (א') בכנס כלכלי בתל אביב, כי "במחצית 2011 קיבלנו את כל האינדיקציות שיש כיום גידול של למעלה מ-50% בהתחלות הבנייה, הדבר המשפיע ביותר על הורדת מחירי הדירות. יש כיום 77 אלף יח"ד בנייה בבנייה פעילה, המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון. יש ירידה בביקושים, ירידה בהיקף ההלוואות לדיור, בדירות החדשות יש ירידה של של 33% ברכישות. מחירי הדירות עדיין גבוהים, צריכים להמשיך להגדיל את היצע הכלכלי, נכון שיש מגמה של התהפכות, אני לא חושב שיש חשש שתהיה נפילה פתאום כי עדיין צריך 40 אלף התחלות בנייה בשנה, אנחנו משלימים כעת פיגורי עבר."

אם תשאלו את היזמים, יש נכונות להוריד את המחירים באופן ניכר. כשעל כל מכרז מתמודדים עשרות קבלנים יש רעב לקרקעות וכשיזמים מציעים לעיתים מאות אחוזים יותר מהשמאי הממשלתי, הם חושבים שהמחיר לקראת מגמת עלייה. הפרט שמלמד על הכלל - מתחילת 2011 אנחנו מזהים שהקבלנים מציעים פחות על הקרקע באזורי הביקוש, בתחילת 2011 היזמים הציעו 714 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור, בשבוע שעבר שילמו 510 אלף שקל ליחידת דיור, השמאי ביקש 900 אלף שקל ליחידה,והוא נסגר ב-500 אלף שקל ליחידת דיור. המחירים צריכים להמשיך לרדת, זה מלמד אותנו שהיזמים מזהים שאנחנו רציניים בכוונות שלנו."

"קבלנים שיתקעו יאלצו להוריד מחירים"

יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אומר כי מוכרי הדירות עדיין נמצאים בציפיות הישנות, אך הקונים לא נמצאים באותו עולם של ציפיות, כשזה קורה השוק נעצר, דיסוננס זה קורה תמיד כשמתהפכת המגמה, זה קורה לרוב שנה לפני תחילת ירידת המחירים. משרדי הממשלה ובנק ישראל הורידו חלק מהציפיות. השוק יכול להיעצר לחצי שנה-שנה, עד שאנשים מתחילים לאבד סבלנות. מי שקנה דירה ורוצה למכור מתחיל להוריד מחיר כשהוא לא יכול להישאר עם שתי משכנתאות. קבלנים שנתקעו גם יאלצו להוריד מחירים. כולם רוצים שהמערכת תהיה בלי תזוזות מחירים גדולות, המטרה שלנו כרגע היא לתת למחירים לרדת אך לעודד את הקבלנים להמשיך לקנות. הכוונה היא ליצור ירידה מתונה של 10% במחירים, אולי במשך שנתיים הורדה של 20%-25%, זה אחד התסריטים. המטרה של כל המערכת צריכה להיות מיזעור תנודתיות במחירי הדיור."

אליעזר פישמן, יו"ר קבוצת פישמן, אמר כי העליהום שנוצר יכול לעצור את עליית המחירים., אבל אם הוא יימשך הקבלנים יפסיקו לבנות. גם אם תמכור את הקרקע בזול, מחירי הפיתוח הגבוהים יובילו למכירות איטיות, אני אסיים לבנות ואשב על הגדר. הקבלנים יורידו קצת את המחיר, אבל אחר כך המחירים ישובו לעלות כי לא יבנו. הבעיה היא שהעיריות רוצות דירות של 4-5 חדרים, רציתי לבנות דירות קטנות באשדוד והעירייה אמרה לא."

"חברות גדולות לא ייכנסו לשוק השכירויות"

"לא כל כך רואה את שוק הדיור להשכרה מתפתח בקרב החברות הגדולות, אין כדאיות כלכלית לכך", אומר נתן חץ, יו"ר אלוני חץ. קנדל טען כי עם כל הביקורת לממשלה, עדיין בכלים שלנו אין כוונה להכריח לבנות מה שהם לא רוצים לבנות. יש כאן פרדוקס - אף קבלן גדול לא רוצה להשכיר דירות. הם מוכרים את הדירות ואנשים פרטיים משכירים בתשואה של 3%-4%, תשואה מאוד נמוכה ויש חיסרון לקוטן כי יש הוצאות גדולות על תחזוקה, התחום בחו"ל רווחי כשמדובר בחברות גדולות."

ד"ר פיליפ המינגס, ראש הדסק הישראלי בחטיבה הכלכלית של ה-OECD, אמר בכנס כי שוק הנדל"ן הישראלי התנהג באופן שונה משאר המדינות בארגון עם עליית מחירים חדה בהשוואה לירידת המחירים. ניכר כי שוק הנדל"ן הישראלי יחווה נחיתה רכה ולא התרסקות קשה.היחס בין שכר הדירה למחיר הדירות בישראל עומד כיום על 20%, בעוד בבריטניה ובספרד עמד היחס על 30%. מערכת הבנקאות הישראלית פועלת באופן שמרני ואחראי, אולם עדיין יש לנקוט בצעדי מניעה כדי להרגיע את עליית המחירים. ניסיון לעודד גידול בבנייה וגידול בהתחלות הבנייה הוא מבורך, אולם ברגע שהשוק נרגע על הרשויות להרגיע את מתן האישורים."

בנושא דיור בר השגה, ציין המינגס כי "חשוב שהתמריצים יינתנו בצורה מסודרת, אנחנו ממליצים שבסופו של דבר תהיה לישראל מערכת שקופה יותר וניצור כמה המלצות בנושא זה."

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    http://buat-nadlan.blogspot.com/ (ל"ת)
    דני 12/12/2011 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הסתרת מידע זה גרם להפסד ים כסף למשקיעים (ל"ת)
    משקיע 12/12/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    קבלן דרומי 12/12/2011 16:04
    הגב לתגובה זו
    אצלנו יש כבוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • דרומי 2 12/12/2011 17:42
    הגב לתגובה זו
    לא עדיף להוריד מחירים כבר???? אז תרוויח שני מיליון במקום 4 על כל כמה דירות שתמכור לא ביג דיל
  • 12.
    אחד שמבין 12/12/2011 15:51
    הגב לתגובה זו
    מה זה משנה במקום 1500000 תקנו ב 1400000 או ב 1600000 אתם בטח לא חושבים שיעלה 1200000 אז תפסיקו לחלום לכל אלה שמחכים ל50 אחוז או 70 אחוז או 90 אחוז ירידה כי אולי עם קצת סבלנות תקנו דירה ב 10000 ש" ח חחח
  • 11.
    אין ירידה 12/12/2011 15:46
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו לבכות אין ירידה במחירי הדירות וגם לא תהיה העיקר שאתם מאמינים במה שאתם כותבים
  • 10.
    הומלס 12/12/2011 11:46
    הגב לתגובה זו
    מחפש בר" ג -שלפי הכותרות בירידה ובפועל נאדה-60 -80 מ" ר במקום סביר :קרינצי/ האשל/הירדן/יונה-1.1-1.4 מליון!
  • 9.
    דור 12/12/2011 09:35
    הגב לתגובה זו
    נראה כמה תגובות נאסוף ואולי נכריז על חרם כללי בקניית דירות ואז המחירים ירדו במהירות כשהקבלנים יפנימו את החרם הארצי הזה.. מי איתי?
  • צודק 12/12/2011 15:19
    הגב לתגובה זו
    הוא צודק אבל למה אף אחד לא מגיב לסקר מה קורה איתכם אנשים...זוהי הבעיה של האזרחים במדינה שלנו אפילו שזה סקר אף אחד לא נותן יד
  • כל המדינה איתך כמעט אין קונים מי שקונה מטומטם (ל"ת)
    ל-9 12/12/2011 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    D 11/12/2011 21:08
    הגב לתגובה זו
    אין אפשרות אחרת
  • 7.
    אפה הם 11/12/2011 20:34
    הגב לתגובה זו
    שרושם שהמחירים לא ירדו, בטח, אך אפשר להתווקח אם עובדות. קריסה בדרך סבלנות זה שם המשחק ולא להתרגש מירידות של כ-20% בגלל שיהיה גם 40%. שבוע טוב
  • 6.
    דודו 11/12/2011 20:09
    הגב לתגובה זו
    למה אני צריך את ראש המועצה לכלכלה בכדי לדעת שזה ...אחד התסריטים...האם יש מישהו שלא ידע שזה אחד התסריטים...אחד מחמישה משישה אולי משיבעה.שמונה...חוכמת הביגלה
  • 5.
    ירון 11/12/2011 19:22
    הגב לתגובה זו
    30 אחוז לפחות. המשכורת שלי לא עלתה מזה 5 שנים-אין סיבה שהנדל" ן עלה בכ-50 אחוז .
  • 4.
    בקיצור:רוצים ירידה דרסטית-חרם צרכנים קומפלט. (ל"ת)
    חרם צרכנים 11/12/2011 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אין דבר כזה!! 11/12/2011 19:01
    הגב לתגובה זו
    בזמן שאתם מתעקשים על המחיר,הקבלנים עושים הנחות של 20% בדירות שבנו ביוקר,שתתעוררו זה יהיה מאוחר
  • 2.
    אזרח 11/12/2011 18:38
    הגב לתגובה זו
    מיסים מטורפים לכל האוחזים בקרקע לשלם מיסים מוגדלים למי שלא בונה את היחידות שרכש.
  • ל2.ע" פ חוזה בין היזם למינהל-קרקע חוזרת למינהל (ל"ת)
    אם הקבלן לא בונה 11/12/2011 19:05
    הגב לתגובה זו
  • ואתה באמת מאמין שמישהו במינהל אוכף זאת? :) (ל"ת)
    אני 11/12/2011 21:14
  • 1.
    קדימה אטיאס.רק ש" ס תדאג לנו.כל הכבוד (ל"ת)
    הומלס 11/12/2011 18:33
    הגב לתגובה זו
  • משקיע 11/12/2011 20:04
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק כמו בורסה אף אחד לא קונה שיש ירידה רק שיש עליה אותו דבר יהיה כאן - אף אחד לא יקנה עד שהמחירים יצנחו - ותוסיפו לזה את המצב הביטחוני וקיבלתם חגיגה של אביב ישראלי.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.