כמה שווים האחים חג'ג'? השלד אסים מתומחר פי 10 מהמזומן בקופה

רכישת השלד אסים השקעות על ידי האחים חג'ג' תושלם בימים הקרובים. לשלד הריק יוזרמו כ-26 מיליון שקל בתמורה לדילול של כ-90%. עם זאת, אסים מתומחרת בשווי של כמעט 260 מיליון שקל
יונתן גורודישר |

המשקיעים בבורסה מתמחרים את הפעילות העתידית של קבוצת חג'ג' בפרמייה של פי 10 משווי המזומנים שהאחים התחייבו להזרים לשלד הבורסאי אסים השקעות, בו יקבלו את השליטה.

בחודש יוני האחרון הודיעו האחים חג'ג' על רכישת אסים השק כשלד בורסאי לריכוז פעילות הנדל"ן של הקבוצה שבבעלותם. אך בעוד שבינתיים התחייבו האחים להזרמת 26.4 מיליון שקל בלבד בתמורה לדילול של כ-90%, המשקיעים מתמחרים את השלד בשווי של כמעט פי 10 - 260 מיליון שקל.

בעוד שלושה ימים, ב-19 בדצמבר, העסקה למכירת אסים השקעות ויציקת פעילות הנדל"ן של האחים חג'ג' אמורה להיות מושלמת. חברת נץ בונד'ס, בעל השליטה באסים, הפשיטה את החברה מכל פעילות ולקחה על עצמה את אגרות החוב של אסים על מנת למכור את אסים כשלד ליציקת פעילות קבוצת חג'ג'.

כחלק מהעסקה מבצעת אסים הקצאת מניות לאחים חג'ג' ולשותפיהם בתמורה להזרמת כספים לחברה. לפי ההסכם, האחים יצחק ועידו חג'ג' ושותפיהם, יגאל ויינשטיין וחן בוכניק, יקבלו מניות ואופציות להמרה ללא תמורה (ביחס של 1:1), השווים ל-39.8 מיליון מניות. עבור הקצאת המניות יזרימו הארבעה לחברה בסך הכל 26.4 מיליון שקל. כיום, מספר המניות הרשום של אסים השקעות עומד על 3.98 מיליון מניות. לאחר ההקצאה, מספר המניות הרשומות (כולל האופציות) יזנק ל-43.81 מיליון.

מניית אסים השקעות פתחה היום את המסחר בשער בסיס של 5.9 שקל, אשר משקף לחברה שווי של כמעט 260 מיליון שקל לאחר הקצאת המניות זאת בעוד שכל נכסי החברה יסתכמו ב-26.4 מיליון שקל, כמעט עשירית משוויה. אך כאמור, גם אם המשקיעים לוקחים בחשבון את הכרזת האחים כי שווי החברה יהיה כ-100 מיליון שקל, מדובר בפרמייה של מעל ל-130% על השווי הנוכחי.

נציין כי האחים חג'ג' שילמו כבר 16 מיליון שקל בשם החברה לאופציה לרכישת מגרש לבניית שני מגדלים ברחוב הארבעה בתל אביב. במידה והאופציה תמומש, החברה תרכוש את המגרש ב-308 מיליון שקל ותשלם כ-21 מיליון שקל נוספים הוצאות פיתוח. את כספים אלה תיאלץ החברה לגייס, אם בעזרת הלוואות בנקים ובין אם בגיוסים נוספים שתבצע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.