משתלם או לא? "זה מיתוס - אין פער במחירים בין קבוצות הרכישה לקבלנים"

כך אומר ראול סרוגו מהתאחדות הקבלנים, בעימות שערך BizportalTV בינו לבין דייב עזר מג'י גרופ שאמר: "דירה מקבוצת רכישה זולה בכ-20% וגם תנאי הרכישה נוחים יותר"
עינת פז-פרנקל |

מחירי הדירות, שעלו בשיעור ממוצע ב-3.6% ברבעון השלישי (לכתבה המלאה), ממשיכים להיות שיחת היום. לא מעט ישראלים מחפשים לחסוך בעלויות הדיור ופונות לקבוצות רכישה. האם הבטחת קבוצות הרכישה לחסכון משמעותי ממשיכה להתקיים?

על מנת לענות על שאלה בוערת זו ואחרות, ערך BizportalTV עימות טלוויזיוני בין ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים, לבין דייב עזר, מנכ"ל משותף בג'י גרופ, המתמחה בארגון קבוצות רכישה.

שאלה: מיהו קהל היעד שלכם?

סרוגו: "זה אותו קהל יעד. זאת הבעיה של הקבלנים - משום שהתחרות מול קבוצות הרכישה על אותו קהל יעד אינה הוגנת. יש אפליה בתחום המיסוי - המיסוי נמוך יותר בקבוצות רכישה. דיירי קבוצת הרכישה משלמים מס רכישה רק על מרכיב הקרקע".

עזר: "אצלי הרוכשים משלמים 5% על ערך הקרקע. מדינת ישראל לא מפסידה. ואני לא מתקזז על מע"מ".

סרוגו: "אנחנו מתקזזים על המע"מ? זו שטות גמורה. את המע"מ משלם בסופו של דבר רוכש הדירה. לכן, לא צריכה להיות לך התנגדות לשלם את המע"מ על הקרקע".

עזר: "איפה שיש מע"מ אני משלם באהבה, איפה שאין - אני לא משלם".

ש': מה היתרונות הבולטים של רכישת דירה מקבלן ומקבוצת רכישה?

דייב עזר, מנכ"ל משותף ב-G גרופ: "אנחנו פונים לאנשים שרוצים לקנות דירה ומאד קשה להם לקנות דירה מקבלן עקב בעיות מימון והון עצמי. אנחנו מציעים דירה במחיר הנמוך ב-15%-20% ממחיר דירה אצל קבלן".

סרוגו: "היזמים של קבוצות רכישה עושים כסף קל מאד וזאת הבעיה - הם לא לוקחים אחריות על שום דבר".

לגבי חוק ערבות מכר, אמר עזר: "הליווי הבנקאי שאני נותן לרוכש הוא פי כמה וכמה עדיף מערבות חוק מכר".

סרוגו: "ליווי בנקאי זו שיטת מימון, אין לזה שום קשר".

עזר: "חפציבה פשטו רגל - ראית מה שווה חוק ערבות מכר. הרבה יותר קל לזוג צעיר לקנות בקבוצת רכישה מאשר מקבלן. אצלנו צריך הון עצמי של כ-30% ואני לא דורש מהלקוח כלום עד מסירת המפתח".

ש': האם ההבטחה של קבוצות הרכישה למחיר סופי נמוך יותר ממשיכה להתקיים?

עזר: "אנחנו עושים מו"מ לא פחות קשיח מהקבלנים עם בעלי הקרקע. אנחנו עוד לא חרגנו מתקציב של דירה שנתנו. הרווח היזמי שלנו יותר קטן, וכך גם הוצאות הפרסום שלנו. המימון ללקוח הרבה יותר נוח. יותר נוח לקנות דירה מקבוצת רכישה מאשר מקבלן".

סרוגו: "כמה עולה הבנייה? אין לך מושג אם לא תכננת. אתה לא מסוגל בחיים לדייק בעלויות הבנייה אם לא תתכנן את הבניין מא' עד ת'". לגבי רכישה מקבלן או מקבוצות רכישה, אמר סרוגו: "אני רוצה לשבור פה מיתוס, אין פער במחירי הדירות בין קבוצות הרכישה לקבלנים. פער המחירים על הנייר הוא לא יותר מ-5%. בפועל, הפער לא קיים כי יזם קבוצות רכישה לא מסוגל לעמוד במחיר הדירה. אין קבוצת רכישה שעמדה במחיר שלה".

מחירי דירות בכל הארץ - אתר "זזים"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.