כביש 6 בגשם. קרדיט יואב פולסכביש 6 בגשם. קרדיט יואב פולס

נהיגת חורף - טיפים שיעזרו לכם להגיע הביתה בשלום

מזג האוויר הסוער מזכיר לנו כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לחזור הביתה בשלום, כשאנחנו מאמצים כמה כללי התנהגות פשוטים. 

יואב פולס | (1)

החורף שחזר אלינו, והוא עושה זאת מדי שנה, מייצר עבור המשתמשים בכבישים סכנות שלא קיימות ביתר עונות השנה. על מנת שנצא לנסיעה וגם נחזור ממנה בשלום, ריכזנו עבורכם כמה טיפים חשובים שאנחנו מיישמים בעצמנו, וממליצים גם לכם.

ניקוי שמשות 

עוד לפני תחילת הנסיעה בבקרים, כאשר אנחנו באים לרכב, אם הוא חנה בחוץ, השמשות מלאות מים ואדים מבחוץ. לא ניתן לראות דרך החלונות דבר, לא דרך השמשה  הקדמית, לא האחורית ולא בצדדים, ומשכך גם לא ניתן לראות את המראות החיצוניות של הרכב. אני ממליץ על מגב קטן שקונים ברשתות בחמישה שקלים, ומעבר קצר לנגב את כל השמשות של הרכב מבחוץ, כולל המראות החיצוניות. אם אין מגב, גם מטלית 'ג'ילדה' תעשה את העבודה, תוך שאתם סוחטים אותה כשהיא מתמלאת במים.

הפשרת אדים 

ברכב יהיו אדים גם בצד הפנימי של החלונות, בעיקר בשמשה הקדמית והאחורית. זה הזמן להפעיל מזגן, לכוון את הטמפרטורה על חימום, ולכוון את כיוון זרימת האוויר כך שהיא תהיה על השמשה הקדמית. תופתעו לראות כמה מהר האדים ייעלמו. מה לא לעשות – לאולם לא לנגב את השמשה הקדמית עם כף היד. אחת לכמה שבועות ניתן לנקות את השמשה הקדמית עם חומר ניקוי שמשות ולנגב היטב. את האדים בחלון האחורי נפשיר באמצעות מפשיר האדים המותקן בכל רכב. לחיצה קטנה על כפתור ההפשרה, והראות שלכם אחורה תהיה משמעותית יותר טובה.

מגבים 

אל תחכו לטסט השנתי על מנת שבוחן יספר לכם שהמגבים שלכם גמורים. כבר בגשם הראשון אם הם לא מנגבים טוב – לכו להחליף. המגבים היום אוניברסליים ותמצאו אותם בחנויות הנוחות של תחנות הדלק, או ברשתות הגדולות כמו הום סנטר או אייס. בהקשר של המגבים, נזכיר גם את הרסס שעולה מהכביש הרטוב, גם אם לא יורד באותו הרגע גשם. הרסס הזה מעורב עם הרבה לכלוך, ועל מנת לנקות את השמשה לא מספיק לנו מגבים טובים, לפעמים צריך לעזור להם עם מעט מים באמצעות המתזים. וודאו שמערכת ניקוי השמשות שלכם תקינה, ואם היא נסתמה (כי שמתם מים מהברז והאבנית סתמה את הצינורות) דאגו לפתוח אותה.

צמיגים  

החריצים שאתם רואים על סוליית הצמיג נועדו לפזר מים כאשר הצמיג פוגש משטח (כביש) רטוב. על כל צמיג, בתוך החריצים יש 'גשר' גומי קטן. אם הסוליה כבר מגיעה לאותו הגשר סימן שהצמיג שחוק ויש להחליפו בהקדם. הצמיגים הם המגע שלכם עם הכביש. הם יותר חשובים מכל מערכת מולטימדיה שיש לכם ברכב או מגג שמש פנורמי. בצמיגים לא מתפשרים ורוכשים מותג איכותי וטוב, גם אם הוא יקר. צמיגים מחליפים כל כמה שנים או עשרות אלפי ק"מ. אם תחלקו את ההפרש בין צמיג נחות לבין צמיג איכותי תגלו שמדובר בכסף קטן בחישוב חודשי.

אחרי שהשמשות נקיות, המגבים טובים והצמיגים איכותיים אפשר גם לנסוע.

זה הזמן להיות הרבה יותר ערניים לסביבה.


שמירת מרחק

הטיפ הכי נדוש, שחוק, לעוס אבל נכון – שמירת מרחק. בכביש רטוב אחיזת הכביש נמוכה יותר, ומרחקי הבלימה ארוכים יותר. זה המזן לשמור מרחק גדול יותר מהרגיל מהרכב שלפנינו.

הימנעות מבלימות אגרסיביות והאצות חזקות – הכביש רטוב, אחיזת הכביש נמוכה. בלימה חזקה עלולה להביא את הגלגלים 'להינעל', ואז תפעל מערכת ה ABS של הרכב, ותשחרר את הגלגלים עד שיקבלו אחיזה. (מי שלא התנסה באופן עבודת מערכת ה ABS ברכבו, אני ממליץ בחום לנסות את המערכת ולראות את תגובת הרכב שלא תופתעו בזמן אמת). גם בהאצה חזקה עלולים הגלגלים לאבד אחיזה ולהחליק. אז יכנס לפעולה מערכת בקרת היציבות, ותפחית את הכח העובר לגלגלים עד שיקבלו אחיזה. אתם כבר מבינים – נהיגה הרבה יותר מתונה.

מבט רחוק

מבט קדימה רחוק – בנהיגה תמיד מסתכלים מעט יותר רחוק על מנת להימנע מהפתעות בכביש. הכלל הזה נכון שבעתיים בכביש רטוב. אתם נוסעים בכביש מהיר ורואים שרכבים לפניכם נכנסים לקטע מוצף בכביש (רואים את המים ניתזים מהרכב כשהוא נכנס לקטע מוצף), זה הזמן להאט משמעותית, ולהיכנס לקטע המוצף במתינות. אם באפשרותכם לעבוד נתיב בבטחה, ולהימנע מהקטע המוצף – עדיף. כניסה במהירות גבוהה לקטע כביש מוצף מים עלולה לגרום לתופעה שנקראת 'ציפה', כלומר הרכב שלכם יאבד אחיזה עם הכביש, ועלול להחליק.



הולכי רגל

משנה זהירות על הולכי רגל – אתם ברכב המוגן והמחומם. הולכי הרגל בחוץ. קר להם, ואם יורד גשם הם גם נרטבים. הניקוז בערי ישראל אינו מהמשובחים, ולעיתים יש שלוליות גדולות בסוך למדרכות. תאטו. מספיק להולכי הרגל שיורד עליהם גשם מלמעלה, הם לא צריכים לקבל שטיפה גם מלמטה כי אתם נכנסים לשלוליות במהירות גבוהה ומשפריצים מים לכל עבר.

נקודה משמעותית נוספת לגבי הולכי רגל – עם כמה שכבות ביגוד, מעיל, אולי צעיף, כובע, מטריה ועוד, שדה הראיה של הולכי הרגל מוגבל. אתם הנהגים צריכים להיות זהירים שבעתיים, ובוודאי בקרבת מוסדות חינוך – גנים ובתי ספר.


ערפל 

נהיגה בערפל מוסיפה לנו לכל האתגרים גם ראות מאוד מוגבלת. דבר ראשון מורידים מהירות לכזו שניתן יהיה לבלום בבטחה אם משהו יפתיע אותנו בכביש. בכל כלי הרכב עוד משנות ה 80' של המאה הקודמת יש פנסי ערפל אחוריים. תוודאו שאתם יודעים איך להפעיל אותם, ובמידת הצורך תשתמשו בהם. עם זאת אל תשכחו לכבות אותם כשיצאתם מהערפל מאחר והם מאוד מסנוורים את הנהג שמאחוריכם. במרבית כלי הרכב יש גם פנסי ערפל קדמיים. אלו הפנסים הנמוכים שבחלקו התחתון של הפגוש הקדמי. אל תתקמצנו עליהם ותפעילו כשצריך. מה לא לעשות – בשום אופן לא להפעיל אורות גבוהים מאחר והאור יישבר על אדי המים שמרכיבים את הערפל, יסנוור אתכם ויפגע עוד יותר בראות המוגבלת מלכתחילה.

תשומת לב, מיקוד, סבלנות

מיקוד וסבלנות – בתנאי נהיגה קשים, אני לרוב מכבה את מערכת השמע של הרכב, ומבקש מהנוכחים ברכב אם יש, להיות כמה דקות בשקט. אני רוצה את כל הריכוז האפשרי שלי רק בכביש ובנעשה בו, ללא שום הסחת דעת והפרעה חיצונית. הסבלנות היא לעניין הנהגים האחרים בכביש – גלו כלפיהם אורך רוח וסבלנות. זה נכון תמיד, אבל על אחת כמה וכמה בתנאי נהיגה מאתגרים. לא כולם נהגי-על כמוכם, יש כאלה שהם קצת פחות טובים מכם במלאכת הנהיגה. זה הזמן לעזור להם ולא להכניס אותם לעוד יותר לחץ שעלול לגרום להם לעשות טעויות ולאבד שליטה ברכב. 

פשוט תהיו טובים יותר מכמה שאתם מקסימים בדרך כלל.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    להוסיף גם זהירות בסיבובים ומבוץ על הכביש (ל"ת)
    אנונימי 08/02/2025 20:06
    הגב לתגובה זו
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטורס היברידי. צילום רונן טופלברג

טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח

טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח. 

הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין. 

יואב פולס |

טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.

החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס.  מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.

שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.


KGM טורס היברידי. צילום רונן טופלברג

העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.

נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

דאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולסדאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולס

דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה

הביגסטר של דאצ'יה הוא האח הגדול של הדאסטר, וחולק עימו את אותו DNA מחוספס שאנחנו כל כך אוהבים. הוא גם משווק עם גירסאות 4X4 עם תיבת הילוכים, או היברידיות אמיתיות אבל עם הנעה קדמית בלבד.

אהבנו: עיצוב, מרווח גחון, צריכת דלק בהיברידי, גירסאות 4X4 ידניות

פחות אהבנו: אבזור, אבזור בטיחות, ציוני EuroNcap, מחיר 

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה דאצ'יה ביגסטר

דגם הביגסטר ( BIGSTER ) של דאצ'יה הוא הדגם הבכיר ביותר של יצרנית ה Low Cost לכאורה. ה'לכאורה' הוא מפני שבאירופה דגמי דאצ'יה פופולריים מאוד, על אף שאינם מושלמים. לדעת הלקוח האירופאי הם מספקים את התמורה הטובה ביותר לכספו. כלומר מיצוב החברה לא פוגע בביצועי המכירות, אולי אפילו תורם.

את הד'אציה דאסטר אנחנו מכירים כבר שנים, ולמען האמת גם אוהבים מאוד, בעיקר בגירסאות ה 4X4 הידניות.

ביולי האחרון השיקה פריסבי יבואנית דגמי דאצ'יה לישראל את הביגסטר, האח הגדול של הדאסטר, החולק עימו את אותו DNA של היצרנית.


תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר – C-SUV , שטח קל
מימדים (מטר)        אורך 4.57 /רוחב 1.813 /גובה 1.705 /בסיס גלגלים 2.702
מספר מושבים            חמישה
הנעה ותיבת הילוכים         1.2 ליטר היברידי קל / ידני 4X4. 1.8 ליטר היברידי, קדמית 2X4
הספק ומומנט                130 כ"ס ו 23.5 קג"מ ב 1.2 ליטר. 155 כ"ס בהיברידי 1.8 ליטר
נפח מיכל דלק (ליטר)        55 ליטר ב 1.2 / 50 ליטר ב 1.8
צריכת דלק (משולב) ותקן        16.7 ק"מ לליטר ב 1.2 / 21.7 ק"מ לליטר ב 1.8 ליטר. תקן יצרן
בטיחות                            ציון איבזור בטיחות 3 באקספרשן, 4 באקספרשן פלוס, 5 בג'רני . שלושה כוכבים EuroNcap
מחיר                170.0 אש"ח / 175.0 אש"ח / 185.0 אש"ח


                       

עיצוב חיצוני ופנימי