סולאיר עם הסכם למכירת חשמל בסך 350 מיליון דולר

החברה תמכור חשמל המיוצר בפרויקט בצ'ילה בהסכם בהיקף 27 מיליון דולר בשנה למשך 13 שנים
רוי שיינמן |

חברת האנרגיה הסולארית סולאיר  סולאיר 2.25% חתמה על מזכר הבנות למכירת חשמל לחברת אנרגיה מהגדולות בעולם שצפוי להכניס לחברה כ-27 מיליון דולר בשנה. במסגרת מזכר ההבנות, חברת האנרגיה תרכוש מחברה שבשליטת סולאיר חשמל לתקופה של כ-13 שנים, שתחילתה במהלך שנה הבא,ה שייוצר בפרויקטי קצ'יויו וקנקיניה בצ'ילה בהספק כולל של כ-130 מגה-וואט ובתוספת של 780 מגה-וואט שעה אגירה.

סולאיר מעריכה כי התקבולים הצפויים ממכירת החשמל ומתשלומי זמינות מכוח ההסכם הינם 27 מיליון דולר בשנה וכ-350 מיליון דולר לכל התקופה. 

"חתימת מזכר ההבנות מהווה אבן דרך משמעותית בתהליך הפיתוח וההקמה של הפרויקטים בהתאם לתחזיות של החברה ונותנת רוח גבית לפעילות הענפה של החברה בצ'ילה", מסר מנכ"ל סולאיר, אלון שגב. "התקשרות עם אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם ממחישה את יכולות הייזום והפיתוח של החברה, הממקסמות את ערך הפרויקטים ע"י הבטחת הכנסות יציבות לטווח ארוך, ייצור חשמל ואגירתו ע"י סוללות ומכירתו בשעות הערב והלילה בהן הביקוש לחשמל גדל. כמו כן, התקשרות בהסכם למכירת חשמל עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית החברה בדמות גידור התנודתיות בשוק האנרגיה ע"י קיבוע מחירי חשמל לזמן ארוך וקבלת מימון עתידי אטרקטיבי על בסיס נתונים אלה. חתימת מזכר ההבנות מאפשרת לחברה לממש את יעדיה לשנים הקרובות ולצמוח אקספוונציאלית בכל הפרמטרים.

החברה מציינת בדיווח כי התקבולים הללו יתווספו להכנסה אחרת בפרויקט, שתתבסס על מחירי השוק החופשי, גם במהלך תקופת הסכם ה-PPA וגם לתקופה נוספת של כ-17 שנים מסיום ההתקשרות (בהנחת תקופת הפעלה כוללת של 30 שנים בפרויקטים הצ'יליאנים).

עוד מציינת החברה כי במהלך תקופת ההתקשרות, מרבית החשמל שיווצר בפרויקטים בצ'ילה יימכר בשעות הערב והלילה באמצעות אגירה בסוללות. יתרת החשמל (בהיקפים מצומצמים), תימכר בשעות היום במכירים נמוכים יותר. תעריפי החשמל יוצמדו למדד המחירים לצרכן בארה"ב.

 

שגב הגיע לועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל לפני מספר חודשים, שם ציין כי החברה שואפת להגיע לרווח של 250-300 מיליון שקל. לגבי הפעילות בצ'ילה אמר כי "זה מקום שעדיין נוח לפעול בו מבחינת תחרות. הרגולציה טובה ותומכת. אחת הרגולציות המובילות בתחום אגירה וגם התזמון שלנו. היה טוב, הגענו בסוף השפל, יש ביקוש גדול לחשמל, ומחירי החשמל, גם בשל הפער בין מחיר החשמל ביום למחיר החשמל בלילה, צפויים לספק לנו רווחיות טובה".

מנית סולאיר נסחרת לפי שווי של 532 מיליון שקל כאשר מתחילת השנה ירדה ב-1.5% וב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-6.7%.

מנית סולאיר ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳