"טיב טעם למכירה, רק אם יתנו מחיר משוגע"

כך אומר חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, בהמשך לפרסומים על כוונתו למכור את החברה.
הדס מגן | (5)
נושאים בכתבה חגי שלום

"טיב טעם לא למכירה, אלא אם בא מישהו ונותן מחיר משוגע, ואני לא מכיר מחירים משוגעים בשוק". כך אומר חגי שלום, בעל השליטה ברשת טיב טעם, על הפרסומים לפיהם הוא מבקש למכור את הרשת.

לביזפורטל נודע, כי שלום מבקש כמיליארד שקל עבור הרשת, הנסחרת לפי שווי של 530 מיליון שקל. ההערכות הן כי יוכל לקבל כ-750 מיליון שקל. החברה נסחרת במכפיל עתידי של כ-10, בעוד שחברות בענף נסחרות במכפיל גבוה יותר: רמי לוי נסחרת במכפיל 14.7 ו-ויקטורי במכפיל מעל 15. 

שלום אומר כי החברה אינה למכירה. "אני אוהב את החברה, נהנה ממנה, ויש לה עתיד פנסטסנטי.  אני בסה"כ בן 78, והיא לא עומדת למכירה". עם זאת, הודה כי "יש הרבה עניין בחברה, והמון מתעניינים. אני אדם נגיש, ומי שרוצה להיפגש איתי, אני נפגש איתו".

למה יש הרבה עניין?

"מחיר השוק (קמעונאות המזון) ירד, אצלנו הוא ירד חזק, וכל אחד חושב שהוא יכול לקנות במחיר שוק.

"הדבר השני, זה שמסתכלים על הגיל שלי, אבל אני נהיה יותר צעיר. יגיע היום שבו ארצה למכור, אבל לא עכשיו".

אם, כמו שאתה אומר, אתה מתכוון להישאר בחברה עוד לשנים רבות, מה כעת על הפרק?

"אנחנו מפתחים את החברה בכל הכיוונים:  למשל,  בנושא האונליין. האונליין שלנו הכי טוב בארץ,  והמחירים הם כמו באופליין.

"דבר שני, אנחנו מקימים עכשיו מרלוג בהשקעה של 150-200 מיליון שקל לחברה שלנו, ישרקו, שמייבאת מכל העולם. דבר שלישי, אנחנו פותחים עוד חנויות: פתחנו שתיים השנה, ונפתח עוד שתיים. 

"השקענו הרבה במועדון הלקוחות, מה שחייב אותנו להפריש 10 מיליון שקל, אבל זו השקעה לטווח ארוך. יש לנו מנהלים מצויינים, ויש לנו DNA.

"מבחינתי, העניין החברתי חשוב יותר מהכל , העובדים שלי והמנהלים שלי. זה השיקול המרכזי מבחינתי".

מה זה אומר? 

"זה אומר שאני רוצה להיות איתם". 

ואם יבוא מישהו ויגיד לך שהוא ידאג לעובדים ולמנהלים לפחות כמוך? 

"אם אמכור, זה ייקח שנים, וזה יהיה בתהליך מבוקר, כדי שכל המערכת תהיה שקטה. אם זה יקרה יום אחד."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טיב טעם זה רשת של רוסים. (ל"ת)
    אסולין 04/05/2024 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בוריס 03/05/2024 00:50
    הגב לתגובה זו
    לא באנו לארץ הקודש כדי שתמכור לנו חזירים.
  • 3.
    יאלה שאושר עד יקנו את המוכרי טריפות. (ל"ת)
    לחזור לשפיות 01/05/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קח שקל ותעוף (ל"ת)
    כלכלן 01/05/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טטיאנה 01/05/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    גם לא כשר וגם בריא
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?