"האפסייד הגדול של טיב טעם הוא בזרוע התעשייתית"

כך טוענת שירה אליעז, אנליסטית קמעונאות מזון ב-IBI, שממליצה על מחיר מניה של 7 שקל לטיב טעם, כ-30% מעל מחירה בבורסה
הדס מגן | (1)

"מניית טיב טעם נסחרת כיום בדיסקאונט של כ=30% מהתמחור המגיע לה". כך אומרת שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות מזון ב-IBI, בעקבות הפרסומים על כך שבעל השליטה בטיב טעם, חגי שלום, מעוניין למכור את הרשת לפי שווי הכפול משוייה הנוכחי. טיב טעם נסחרת כיום בשווי של כחצי מיליארד שקל.

שלום מחזיק כ-47% מטיב טעם. קופות הגמל של הפניקס מחזיקות כ-7%, וקופות הגמל של הראל מחזיקות כ-6%. 

טיב טעם היא רשת סופרמרקטים לא כשרה הפתוחה גם בשבתות. הרשת, שכוללת כ-45 סניפים, נוסדה ב-1990 על ידי היזם, קובי טרייביש. ב-2007 התנהל משא ומתן למכירתה לאיש העסקים ממוצא רוסי, ארקדי גאידמק, שאף הצהיר כי יהפוך את הרשת לכשרה. העיסקה עם גאידמק לא יצאה לבסוף לפועל.

שנתיים לאחר מכן, רכש שלום את הרשת, באמצעות חברת הארגז השקעות בשליטתו. בתחילת דרכה, פנתה בעיקר לקהל היעד של האוכלוסיה ממוצא רוסי, אך כיום הרשת פונה לכלל הציבור.

את הרבעון הרביעי של שנת 2023 סיכמה טיב טעם עם גידול של כ- 2.7% בהכנסות, שעמדו על כ- 433.7 מיליון שקל לעומת 422.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. הפדיון בחנויות זהות עלה בכ-5.2% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח התפעולי הסתכם בכ- 17.5 מיליון שקל בהשוואה לכ- 28.9 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022. הרווח הנקי הסתכם לכ- 7 מיליון שקל בהשוואה לכ- 17.2 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022.

 

לטענת אחיעז, לרשת יש פוטנציאל משמעותי של השבחה, בעיקר בזרוע התעשייתית שלה, כמספקת מוצרי מזון לשוק המוסדי בתחום המזון. אחיעז: :"טיב טעם היא לא רק קמעונאית, אלא מייבאת, מייצרת ומשווקת מוצרי מזון יחודיים, ושם האפסייד הגדול שלה. הפעילות הזו נפגעה בשנת 2023, גם בשל הרפורמה המשפטית וגם בשל המלחמה. מעבר לזה, בשנה זו התמודדה הרשת עם עלייה  משמעותית בתשומות – חומרי גלם, כוח אדם, שכר דירה , מים, חשמל, ארנונה, וכן התמודדה עם חבלי הלידה של מיזוג פעילות מעדני זילבר, שהיא השלימה את רכישתה תמורת 20 מיליון שקל.

בשנה זו השקיעה טיב טעם השקיעה גם בחיזוק מועדון הלקוחות שלה. אחיעז: "לרשת היה מועדון לקוחות בתשלום שנתי ובהדרגה היא הפכה אותו למועדון לקוחות ללא תשלום. כעת, אחרי שהשיגה מספר יפה של חברים, היא החליטה להמשיך את האסטרטגיה של החיזוק ולהעניק צבירה של נקודות ללקוחות של טיב טעם. בכך היא מניחה את היסודות לצמיחה עתידית ". 

בהשוואה לרשתות אחרות, טיב טעם  ירדה ב-2023 ברמת הרווחיות התפעוליות, בין היתר לאור עלייה משמעותית בתשומות, שהכבידה עליה יותר מאחרות, בשל העובדה שלרשת יש נתח עירוני גבוה בהשוואה לחלק ממתחרותיה.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

במהלך השנה החולפת, מציינת אחיעז, הרשת עשתה מהלך להוזלת מחירים. אחיעז: "היא הורידה  בהדרגה מחירים של 2000 מוצרים והשוותה את המחירים לאלה  של שופרסל די.  במטרה לשנות את שינוי תפיסת המחיר של הרשת ולהציע הצעה יותר אטרקטיבית ללקוחות שלה, היא ממשיכה בזה". פעילות נוספת שבה רואה אחיעז פוטנציאל לאפסייד, היא פעילות האונליין של הרשת.

 

עד כמה העובדה שהיא לא כשרה ופתוחה בשבת מעניקה לה בידול מול המתחרות? "היא מעניקה לה יתרון ובידול, אם כי פחות מאשר בעבר. בעבר זה היה משמעותי יותר מול המתחרות, אך עדיין זה מבדל אותה ותורם לה בעיקר בסניפים במרכזי הערים".

באשר לאפקט של התנועה הערה בענף קמעונאות המזון, עם כניסתה של קארפור ועם מהלך רכישת השליטה בשופרסל בידי האחים אמיר, בפרמיה של כ-15%, אומרת אחיעז כי אכן הדבר הביא למומנטום חיובי בשוק קמעונאות המזון. יחד עם זאת, הסיבה העיקרית לדבריה להתעניינות בטיב טעם, היא הדיסקאונט שבו נסחרת המניה.

לדבריה, המתחרה הגדולה של טיב טעם היא שופרסל, וניתן אף לראות במהלכים של טיב טעם, כמו השוואה מחירי מוצרים לאלה של שופרסל, שהיא רואה בשופרסל כמתחרה העיקרית שלה. לטיב טעם אין מותג פרטי, ואולם, לדברי אחיעז,  זרוע התעשייה שלה היא אלטרנטיבה למותג הפרטי.

עוד מציינת אחיעז, שהעובדה שהרשת אינה כשרה ופתוחה בשבת, תשפיע מן הסתם על זהות הרוכש שלה, כך שהמתעניינים ודאי לא יגיעו מקרב המגזר הדתי.

בסקירה שערכה בזמנה אחיעז על מניית טיב טעם בהמשך לדוחות רבעון 4 של 2023, היא ציינה: "אומנם הדוחות לרבעון הרביעי היו חלשים (כצפוי), אך בשנת 2024 אנו מעריכים שיפור בתוצאות החברה הן בתחום הקמעונאות והן בתחום התעשייה. במגזר הקמעונאות נצפה לצמיחה בין היתר על רקע פתיחת סניפים חדשים, הרחבת תפיסת המחיר של הרשת, עלייה בפעילות האונליין ועיתוי החגים בהשוואה לשנת .2023 נציין כי תכנית הנאמנות החדשה (חיזוק מועדון הלקוחות – ה.מ), שגררה הוצאות של כ10- מיליון שקל בשנה שחלפה, צפויה להעיב גם על הרבעון הראשון של ,2024 אך מבססת את היסודות לצמיחת הפעילות בהמשך. ובמגזר התעשייה נצפה לשיפור בתוצאות בעיקר לאור תרומת הסינרגיות עם חברת זילבר לאחר המהלכים שבוצעו להטמעת הפעילות. בשורה התחתונה, אנו נותרים במחיר יעד של 7 שקל למניה (כיום המניה עומדת על כ-5.3 שקל) ובהמלצת תשואת יתר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בנאל 01/05/2024 16:58
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הרשת לא תהיה כשרה הפוטינצאל העיסקי שלם לא מגולם כראוי בשוק
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?