קרפור קרובה לאפס - מה השווי של קרפור והאם יש לה סיכוי להצליח?

באלקטרה צריכה מדברים על שווי של 600 מיליון לקרפור - זה מצחיק; החברה עמוסת החובות, עם חוב גדול לספקים, לא שווה חצי מזה. הבעיה - זה יכול להתגלגל לציבור; למה המיעוט באלקו צריך לסרב להעברת קרפור אל אלקו? וגם - יינות ביתן הצילה את תחום הקמעונאות (כשנפלה); השוק מחכה לנפילה נוספת
נתנאל אריאל | (32)

כשאלקטרה צריכה נכנסה לפני שנתיים להרפתקה של רכישת יינות ביתן, ההנהלה ניסתה לשדר הרבה אופטימיות. "תסמכו עלינו" הם אמרו, "אנחנו יודעים מה אנחנו עושים. אנחנו יודעים לקחת חברות מדשדשות, במשבר ולהבריא אותן. תראו מה עשינו בגולן טלקום. צביקה שווימר לא טירון, הוא יעשה זאת שוב". וזה נכון - אלקטרה צריכה שצמחה מתחום המזגנים הפכה תחת שווימר לסוג של חברת החזקות עם נטייה לתחום הקמעונאי. הכניסה שלה לתחום קמעונאות הספורט דרך אדידס נראית כמו הצלחה גדולה, אבל יינות ביתן זו כנראה עסקה שבקבוצה מתחרטים עליה.

ההשקעה הסתכמה בסכום יחסית נמוך - 350 מיליון שקל, על זה התווספו 100 מיליון שקל של השקעות נוספות, בעיקר מתחילת השנה כדי להסב את הרשת לקרפור, לתת לה את הניחוח הבינלאומי. לגרום לה להצליח. בדרך, כל פעם מחדש הנהלת אלקטרה צריכה החטיאה את התחזיות, ומעריך השווי שעובד איתה "סלח לה" והותיר את המוניטין בסכום של 1.6 מיליארד שקל.

גם עכשיו, אחרי שחיקה משמעותית ברווחיות הגולמית, הפסדים מצרפיים של כ-150 מיליון שקל במחצית, הגעה לגירעון של כ-900 מיליון שקל, ומימון גדול מהבנקים והספקים, הנהלת אלקטרה צריכה וקרפור טוענת שהמחצית השנייה תהיה מצוינת - והרשת גם תגיע לרווחיות. אנחנו בהחלט חושבים שהיא תהיה טובה יותר מהמחצית הראשונה, אבל ההגעה ליעד תיקח זמן ובינתיים - הגירעון בהון גדל, החובות גדלים, הריבית "אוכלת" את הרווחים. המצב של קרפור בעייתי וזה היה ברור וגם נכתב כאן שהחברה לא תממש את האופציה לפי שווי של קרוב למיליארד שקל.

 

הקרב המאסף של הנהלת אלקטרה צריכה

אם היו נותנים לאלקטרה צריכה 450 מיליון - סכום ההשקעה שלה, היא כנראה היתה אומרת תודה והולכת. השאלה כמה שווה קרפור המקומית היא קשה, אבל כשמשווים אותה למשל לויקטורי ולאחרות ומניחים שיהיו עוד השקעות רבות בסניפים ובהמרת הסניפים הישנים מיינות ביתן לקרפור, מבינים שאם ויקטורי שמוכרת כ-10%-20% פחות מיינות ביתן-קרפור נסחרת ב-440 מיליון שקל ואין לה חובות, אז קרפור עם חובות של חצי מיליארד שקל שווה משמעותית פחות, אולי אפילו סכום אפסי.    

אורי קילשטיין מנכ

אורי קילשטיין מנכ"ל קרפור, צילום: ענבל מרמרי

אז למרות כל התשבחות העצמיות, הנהלת הקבוצה נמצאת בקרב מאסף. יינות ביתן-קרפור חיה בתחום מאוד צפוף, עם הרבה מתחרות, ולא ברור מה הערך הגדול שהם יכולים לתת. קרפור הבטיחה מהפכה צרכנית והיא בקושי רפורמה. אין לה בשורה בסניפים, כן יש פוטנציאל השבחה של הסניפים אחרי השקעה גדולה. אבל קחו בחשבון שקרפור העולמית לא תסבסד את הסניפים בארץ, היא רוצה להרוויח, קחו גם בחשבון את הזינוק בשערי החליפין שמכבידים על היבוא.   

מאז שהחברה החלה להפוך את יינות ביתן לקרפור, אלקטרה צריכה בחרה באסטרטגיה אחרת - מחירים לכאורה נמוכים, מבצעים, שאמנם לא הופכים אותה לזולה ביותר, אבל ממצבת אותה כזולה באופן יחסי. עוד קמעונאית מזון. זה בסדר כמובן, אבל לא בשורה חדשה. אסטרטגיה כזו גוררת רווחיות גולמית נמוכה יותר, ובוודאי לא מצדיקה את מימוש האופציות לרכישת יתרת המניות של נחום ביתן, בעל השליטה לשעבר ביינות ביתן (49%) לפי שווי חברה של קרוב למיליארד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

למה שמשקיעי המיעוט באלקו ייקחו על עצמם את הסיכון של יינותן ביתן - קרפור?

בשוק לא מאמינים בקרפור, אבל היא אחראית על חלק קטן מהקריסה במניית אלקטרה צריכה שקרסה תוך שנה וחצי ב-60% - מה שפגע בה יותר מכל, זו הירידה בתחום הליבה, בעיקר בתחומי המזגנים. במקביל גם שופרסל הגדולה איבדה 40%, ויקטורי ב-49%, יוחננוף ב-30%, וגם טיב טעם ב-30%. רמי לוי ירדה רק ב-8%.

האחים זלקינד, בעלי השליטה באלקו, הבעלים של אלקטרה צריכה, רוצים להוציא את אלקטרה צריכה מהבור ו'למשוך' את החברה אליהם, תוך כדי הנפקה שלה בבורסה. למה שבעלי המיעוט באלקו יסכימו למהלך כזה? אז מה אם אלקטרה צריכה חייבת להיפטר מהעסק, שתמכור אותו החוצה. בעלי המיעוט באלקו לא אמורים לקבל את הסיכון הזה לתיק ההשקעות שלהם.

הכוונה של האחים זלקינד לרשום את קרפור בבורסה ולאחר מכן לגייס הון ולדלל את נחום ביתן. יחד עם חוב של חצי מיליארד שקל, קשה להאמין שאלקו תצליח להנפיק את קרפור לפי 600 מיליון שקל - הערכות של הנהלת אלקטרה צריכה. הם לא יקבלו את השווי שלפיו השקיעו. 

האחים מיכאל ודניאל זלקינד. צילום: ישראל הדרי

האחים מיכאל ודניאל זלקינד. צילום: ישראל הדרי

כשמסתכלים על הרווחיות הגולמית - הרווחיות הגולמית של קרפור החדשה היא כ-24.5%, לעומת מעל 30% בתקופה המקבילה אשתקד. לא משהו יוצא דופן ביחס לשאר הקמעונאיות ואפילו קצת מתחת לכולן: ויקטורי עם 25.5%, רמי לוי עם 25.2%, שופרסל עם 26.5%, יוחננוף עם 27.4% וטיב טעם בולטת לטובה עם 32.8%. אז בקרפור מדברים על הגעה בעתיד לרווחיות גולמית של 28% ואולי 30%. 

הסיכויים לכך בהחלט אפשריים, אבל ככל שהשוק תחרותי יותר זה קשה יותר, וכדי להגיע לזה, צריך השקעות גדולות ומימון גדול ואז גם אם מגיעים לרווחיות טובה, מגדילים את הוצאות המימון - במיוחד בתקופה כזו שהמינוף עולה הרבה. 

 

הבעיה בתחום המזון - צפוף, המרווחים נמוכים

וזה מוביל אותנו לבעיה היותר גדולה אצל קמעונאיות המזון - המרווחים נמוכים. ויקטורי סיימה את הרבעון השני של השנה עם שיעור רווחיות נקיה של 1.1%, שופרסל עם 1.8%. טיב טעם וגם יוחננוף עם 3.5%, ורמי לוי עם 4.7%. ברבעונים קודמים התמונה הייתה דומה - החברות רק מתחלפות ביניהן במקומות, אבל כולן עם שיעורי רווחיות נמוכים מאוד. 

 

כשזה המצב, כל שינוי של אחוז בתחזית הרווח הגולמי, כל שינוי בהשקות הסניפים החדשים, ישפיע דרמטית על השורה התחתונה. קרפור-יינות ביתן צריכה גב חזק, היא צריכה מימון של מאות מיליוני שקלים, היא לא צריכה שהציבור יממן אותה. משקיעים לא צריכים להיכנס למניה לפי השווי שבהנהלת אלקטרה צריכה זורקים לאוויר.

סניף קרפור. צילום: יח

סניף קרפור. צילום: יח"צ

ולסיום - הרווחיות הנאה (יחסית) של כל קמעונאיות המזון בעשור האחרון מגיעה בגלל הנפילה של יינות ביתן. הקריסה של הרשת השנייה בגודלה, הפחיתה את התחרות בשוק וגרמה לכל השחקניות להציג במשך שנים רווחיות מרשימה. קצת שכחנו שלפני עשור הרווחיות בתחום היתה קרובה לאפס ודיברו על סיכון ענק בשופרסל הגדולה. זה היה לאחר המחאה החברתית של 2011. הרשתות לא יכלו להעלות מחירים וספגו את עליות המחירים. זה התהפך בזכות המשבר של יינות ביתן - בהרבה מובנים, כל הקמעונאיות חייבות את הרווחים שלהן ואת השווי שלהן לניהול הכושל של יינות ביתן. 

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    אורי קילשטיין 21/09/2023 17:37
    הגב לתגובה זו
    מדובר במנכ"ל שכירון שמרוויח מאות מיליונים. רמי לוי, לניאדו אושר עד, יוחננוף וכל השאר למדו כבר מזמן שאי אפשר לשלם לשכירונים האלה משכורות עתק ולהרוויח כסף. שופרסל בזמנו שילמה משכורות מטורפות לכל הריצ'י, ערן וולף ושאר השכירונים האחרים. בסוף ראו שאחרי שהשכירונים האלה הולכים התוצאות רק משתפרות. תשימו קוף בתפקידים האלה והתוצאות יהיו זהות, זה לא רפואה ולא הייטק. מורידים את הוצאות הנהלה כלליות ופתאום שורת הרווח גדלה. הבעיה שחברות כמו שופרסל ואלקטרה אלה חברות בלי בעל בית אמיתי שמוסדיים מאשרים שם משכורות מטורפות וכל השכירונים האלה מסדרים אחד לשני ג'ובים על חשבון הרווחים של החברה הציבורית.
  • 28.
    מיכאל 16/09/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
    ראשי הענף היו מאוד סקפטיים ולא רק מתוך פוזיציה. התחרות פה מאוד קשה, שיעורי רווחיות נמוכים, שוק די צפוך ואפילו רוויי (תל אביב / סבן אילבן) בסופו של דבר מחלקת בשר וירקות יכולה להגיע עד ל-45% מהרשת. את זה קונים מספקים ישראלים במחירים ישראלים. בנוסף הצרכן הישראלי הוא פראייר למרות שהוא חושב אחרת- מכור למותגים שיקרים משמעותית ממותג פרטי. בכל העולם זה ככה, גם אצלי במשפחה כועסים על יוקר המחיה ואז מספרים על הסל שהם קונים שכולל את המותגים היקרים ולא מוכנים להתפשר על מותג פרטי - קיצר מגיע להם ולנו יוקר המחיה - פראיירים.
  • 27.
    רשלנות עסקית 06/09/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
    הבידול שלהם אמור היה להיות המותג הפרטי. כל עובד ממנכל דרך המנהלים ועד לסדרנים בסניפים היה אמור לשנן את זה ללא הרף בוקר ולילה. בפועל אכזבה, כמה עשרות מוצרים שלא מצלחים לשנות את השוק.
  • 26.
    רווחיות כזאת נמוכה ומחירים כאלה גבוהים (ל"ת)
    יוסי 05/09/2023 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    אאא 05/09/2023 17:33
    הגב לתגובה זו
    בקרוב יכניסו עוד מוצרים
  • 24.
    יקר!החלפת שלט לא מספקת!ללא הורדת מחיר אפשר לחזורלצרפת! (ל"ת)
    עושה שכל 05/09/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    בן 04/09/2023 17:12
    הגב לתגובה זו
    לפני הבחירות, מכר לביביסטים שלא לומדים שהוא שקרן בן שקרן, שהוא יוריד את יוקר המחייה על ידי הקפאת ארנונה, הורדת מחירי החשמל ובעיקר על ידי הורדת חסמים והכנסת רשת קרפור עם מחירים זולים לארץ. ובכן.. כלום ושום כלום. הכל פייק... זה ביביוכפי שאמר עליו סמוטריץ.. השקרן בן שקרן
  • 22.
    צריך להביא יותר מוצרים של קארפור. (ל"ת)
    מוי 04/09/2023 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אבישלום 04/09/2023 12:20
    הגב לתגובה זו
    להרוויח 2% נקי זה כלום. אין לרשתות איך לשחק עם המחיר יותר מידי, אם יש יוקר מחיה בישראל זה לא בגלל הרשתות.
  • 20.
    מי שניסה לקנות בסניפי קארפור ידע שהכתובת על הקיר (ל"ת)
    דנה 04/09/2023 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אלי תל אביב 04/09/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    ביקרתי בסניף. מעט קונים, מחירים גבוהים מאוד. מוצרי קרפור, לא ניתן לעשות סקר שווקים. מעניין מי מתמחר את המוצרים בקרפור. צא לשטח ותבקר בסניפי סופרים אחרים. מחירי יינות ביתן בתחפושת קרפור. כך הם יפלו, שאלה של זמן.
  • 18.
    אכזבה גדולה! מחירי עושק ישראליים בניחוח צרפתי! (ל"ת)
    חבל 04/09/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    עידן קורן 04/09/2023 07:21
    הגב לתגובה זו
    הבטחות גדולות שהתבררו כפלופ! ישרו קו עם מחירי החזירות בישראל!!!
  • 16.
    אלי 04/09/2023 00:24
    הגב לתגובה זו
    כעובד שופרסל לשעבר קילשטיין איש שחצן מבין באקסלים בלבד ,חוסר ידע בניהול עבד על משפחת זלקינג הכי מהר שישלחו אותו הבייתה ויעברו לרווח מהיר דנה עזריאלי חכמה.
  • 15.
    דב 03/09/2023 23:57
    הגב לתגובה זו
    כל עוד המדינית שלא תשונה יברחו ממנה דוגמה קלסית יום שוק עושים צחוק שלושה פריטים בירקות ובמקצת שבר זה כל האירוע..בויקטורי ובשופרסל בשוק חוגג במיגן .ן
  • 14.
    אלון 03/09/2023 22:43
    הגב לתגובה זו
    הלואי שיפשטו רגל והרשת תסגר. מחירים גבוהים במיוחד כמו סופרסל .
  • 13.
    דודו 03/09/2023 22:36
    הגב לתגובה זו
    נכנסתי כמה וכמה פעמים לסניף של קרפור שצמוד ליוחננוף ולא ראיתי שום הבדלים מיוחדים ויש מוצרים שהם זולים במעט מיוחננוף ויש יקרים יותר וכולם שוכחים שקרפור רוכשת את רוב רובה של הסחורה מאותם ספקים שמוכרים ליוחננוף שופרסל רמי לוי ואחרות ובנוסף עלות הקמת הסניפים השכירות היקרה ולכן הם לא יצליחו לשנות את השוק ולגרום להורדה רצינית במחירים
  • 12.
    עבודה בעיניים.אלקטרה היא השותפה בישראל והיא החולבת... (ל"ת)
    טום פלד 03/09/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מטומטמים צריך לקנות דחוף אלקו 03/09/2023 22:08
    הגב לתגובה זו
    מטומטמים צריך לקנות דחוף אלקו
  • 10.
    88 03/09/2023 21:26
    הגב לתגובה זו
    אלקטרה לא עשתה לעצמה שם מאוד טוב בשירות לקוחות ואיכות המוצרים. וקרפור, כמובן, יצאו לשביתה מטעם המחאה.
  • 9.
    בן 03/09/2023 20:28
    הגב לתגובה זו
    תכנסו לסניפים שלהם.ממש פח אשפה...הכל ישן מבולגן ונרא. שאין כח אדם לתחסק. ממש נראה לא טוב
  • 8.
    מאיר 03/09/2023 19:09
    הגב לתגובה זו
    באדידס הם הולכים לאכול לוקש
  • 7.
    הפושע המושחת 03/09/2023 18:20
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 6.
    מריה 03/09/2023 18:16
    הגב לתגובה זו
    גם טעים יותר וגם זול יותר
  • בת אל 05/09/2023 18:10
    הגב לתגובה זו
    מיקרת מאוד את המוצרים
  • איך זה שבטיב טעם מאוד יקר? (ל"ת)
    ר 03/09/2023 22:48
    הגב לתגובה זו
  • מוזר לשיטתך... זבל טעם היא הרשת היקרה ביותר ואינה כשרה (ל"ת)
    שרה 03/09/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קשה לי להאמין.אני מתגורר בכפר סבא בשכונת אליעזר.. 03/09/2023 18:12
    הגב לתגובה זו
    קשה לי להאמין.אני מתגורר בכפר סבא בשכונת אליעזר.. וכל פעם שאני מגיע לפחות 30% מסל הקניות שלי חסר. כל פעם אני ניגש לקופאית הראשית ולמנהל והם מתרצים תירוצים!! פעמיים בשבוע אני ניגש לסניף לקנות שישיית סודה וכרגיל אין!!אז חבר׳ה כדאי שתתעוררו! אני מדבר מידי פעם עם החבר׳ה בשכונה וכולם מאוכזבים כי חסרים המון המון מוצרים! לא נתקלתי מעולם בסופר שלא מחזיק שישיות סודה!!
  • 4.
    הרבה רעש וצלצולים בניחוח צרפתי (ל"ת)
    איציקי 03/09/2023 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    להקים היפרמרקט קארפור כמו איקאה (ל"ת)
    עמנואל 03/09/2023 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צריכים להיכנס בגדול כמו איקאה להקים היפרמרקטים ענקיים שהמותג קארפור הוא המוביל (ל"ת)
    עמנואל 03/09/2023 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לילי 03/09/2023 17:27
    הגב לתגובה זו
    קנייה עם חוב כספי גדול מזמינה את האת הטורפים . בראשם הבנקים 2 הספקים . 3 המתחרים 4 . כל מי שחושב שאתה חלש .
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר

מבצע ״פסגת האש״ בדוחא הזניק את הבורסה לפסגה חדשה כשהמדדים מוסיפים עד 1.7%; בלטו עוד היום: ברן סגרה עסקה של 480 מיליון דולר וזינקה, נאוויטס עם ביקושי שיא לגיוס עבור סי ליון, עין שלישית עם הזמנה משמעותית, אוטומקס הצליחה להחזיר עצמה חלק מהירידה

מערכת ביזפורטל |

תקיפה ישירה בבירת קטאר, הראשונה בהיסטוריה, ממוקדת בצמרת ארגון הטרור חמאס מצליחה להזניק את הבורסה. במבצע שזכה לשם ״פסגת האש״ הותקפה ישיבה של בכירים בארגון כשההערכה המבצעית כעת כי כמה מהבכירים נפגעו. מקורות בחמאס מכחישים את הפגיעה וטוענים כי הצמרת הארגונית שרדה את המתקפה. 

 מדד ת״א 35 זינק 1.5% ות"א 125 הוסיף  1.7%, בשאר הסקטורים המגמה הייתה מעורבת - מדד הבנקים עלה 0.9% ומדד הביטוח מוסיף כ-0.8%.

מדד ת״א נדל״ן הוסיף 1.64%, ת״א נפט וגז סיים בזינוק של 2.9% כשהוא מושפע מהעליה בנאוויטס נאוויטס פטר יהש 9.45%  שזינקה 8.9%. נאוויטס ריכזה את מחזור המסחר השני בגודלו בבורסה שהסתכם על 198 מיליון שקל.


מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל - "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"


אנחנו ממשיכים בפרויקט ׳דבר הגורו׳, בו אנחנו סוקרים את משקיעי-העל המצליחים של כל הזמנים, מדורות עבר וגם מהדורות שלנו, מלקטים את שיעורי ההשקעות שלהם ומסתכלים על איך הם בנו את הונם ואתם דמותם. היום אנחנו מפנים זרקור לפועלו של משקיע שהוא גם אדם עם לב יהודי-חם. ביל אקמן. מי שהתפרסם בזכות הימור מוצלח בתחילת הקורונה שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש. מי שעמד לצד ישראל בשעתה הקשה וביטא את זה גם במעשים, רכש 5% ממניות הבורסה לני״ע השקעה שתגמלה אותו. כשב-19 חודשים שחלפו מאז ההשקעה מניית הבורסה נסחרת סביב 77 שקל, ונסחרת לפי שווי שוק של כ־7.1 מיליארד שקל  מה שמייצג רווח "על הנייר" של כ־260 מיליון שקל ותשואה של כ־270% על ההשקעה הראשונית. הבוקר ביל אקמן היה אורח הכבוד באחוזת העם כשהוא פתח את יום המסחר וגם נשא נאום מרגש ובו גם התייחס לפוזיציה שפתח בבורסה ממנה ״לא יפטר לעולם״ כהגדרתו. דבר הגורו, והפעם על - ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן