ברקת לווה 280 מיליון שקל נוספים מכלל לטובת פרויקט כיכר המדינה

סך כל ההלוואה של כלל ביטוח ופיננסים לטובת הפרויקט מסתכמת כעת בלמעלה ממיליארד שקל; האשראי של ברקת לפרויקט היוקרתי עומד על מעל 2 מיליארד שקל

דור עצמון |
נושאים בכתבה ברקת כלל

חברת ברקת ברקת -1.13% שצפויה להעמיד את המימון לפרויקט כיכר המדינה מעדכנת כי כחלק ממקורותיה, החברה התקשרה עם כלל ביטוח כלל עסקי ביטוח -1.96% בהסכם לקבלת הלוואה נוספת לטובת מימון הפרויקט בסכום כולל של כ-280 מיליון שקל. בחודש מאי האחרון עדכנה החברה כי תקבל הלוואה בסך של עד כ-1.7 מיליארד שקל מחברות הביטוח, מגדל וכלל, לטובת מימון הפרויקט.

 

החברה מציינת כי שיעורי הריבית האפקטיבית שישולמו על ידה לכלל ביטוח אינם שונים באופן מהותי משיעורי הריבית האפקטיבית לפי מרבית הסכמי ההלוואה של החברה מול גופים מוסדיים. הסכם ההלוואה הנוסף כולל זכות סירוב לחברת כלל ביטוח להגדיל את סכום ההלוואה ב-25 מיליון שקל, אם ברקת תבחר שלא להעמידם ממקורותיה.

 

במסגרת הפרויקט בכיכר המדינה, יוקמו 3 מגדלי ספירלה זכוכית שיכללו כ-450 דירות, כל בנין ימנה כ-40 קומות מעל חניון תת קרקעי לשימוש אישי (906 מקומות חניה), וחניון ציבורי בבעלות פרטית (720 מקומות חניה), פארק ושצ"פ, לרבות אגם מלאכותי, בשטח של כ-50 דונם. הפרויקט יבנה בשטח של 77.7 דונם.

עוד עדכנה ברקת בחודשים האחרונים כי היא מצויה בתהליך של חתימות על הסכם מימון עם כ-240 בעלי זכויות בכיכר המדינה בת"א להעמדת מסגרות אשראי לטובת הקמת הפרויקט, כאשר סך האשראי שיועמד על ידי ברקת לפי הסכם המימון עומד על מעל 2 מיליארד שקל. הפרויקט סיים את שלב החפירה והדיפון, וכלל העבודות צפויות להימשך כ-5 שנים.

 

עדי גזית, מנכ"ל ברקת: "העמדת האשראי היא צעד משמעותי לברקת, המשלים את המימון לפרויקט המגורים המוערך בתקציב של כ-4.3 מיליארד שקל. מדובר בפרויקט מורכב ואדיר ממדים ובמקביל להוצאתו לפועל אנו נפעל להרחבת והאצת פעילות החברה, במימון מגוון בפרויקטים ברחבי הארץ והגדלת תיק האשראי של ברקת הן לקבוצות בעלי קרקע, ליווי יזמים, הלוואות גישור ומזנין".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳