סמארטפון ביד מול מסך הטלוויזיה
צילום: iStock

מחקר חדש חושף: פער הדורות באופן צריכת תוכן עומד על 75%

המחקר שנערך על ידי IPA ופייסבוק, גילה כי רק רבע מהצעירים צורכים תוכן באותו אופן שבו המבוגרים עושים זאת. המשמעות, מבחינתם של גופי התוכן והמפרסמים, היא צורך בשינוי יסודי של דפוסי הפעילות
רועי בהריר-פרל |

ממחקר שערך באחרונה המוסד לבעלי מקצוע בפרסום (IPA) בשיתוף עם פייסבוק, עולה כי בחמש השנים האחרונות חל שינוי דרמטי בצריכת המדיה של קהלים צעירים יותר בגילאי 16-34 לעומת קהל מבוגר יותר של בני 55 ומעלה. מהמחקר עולה כי על גופי התוכן והמפרסמים לגוון את אמצעי הפצת התכנים שלהם באמצעי התקשורת השונים כדי למקסם את האפקטיביות של הפרסום. 

המחקר נערך על יותר מ-6,000 איש באנגליה, וגילה כי בעוד שב-2015 המתאם בין אופן צריכת תכנים בין צעירים למבוגרים עמד על 58%, כלומר צעירים ומבוגרים נחשפו לתכנים באותה דרך ובאותם אמצעים, ב-2019 הקורולציה בין צעירים למבוגרים ירדה ביותר מחצי, ועמדה על 25%.

המשמעות היא שרק רבע מהצעירים צורכים תוכן באותו אופן שבו המבוגרים עושים זאת, ומצב זה מתחיל להיות בעייתי במיוחד מבחינתם של גופי התוכן והפרסום ששואפים להגיע לקהל יעד ספציפי - צעיר או מבוגר.

 

הסיבה לכך היא שצעירים מאמצים במהירות דרכים חדשות לצריכת וליצירת תכנים, אולם אצל קהלים מבוגרים התהליך הזה איטי יותר. ככל שמתקצרים פרקי הזמן בין צמיחתן של טכנולוגיות חדשות לבין צריכת התוכן בקרב הדור הצעיר, כך גדל "פער הדורות" שבין צעירים למבוגרים בכל הנוגע לאימוץ הטכנולוגיה.

מהמחקר עולה כי כשמדובר בקהלים מבוגרים, פרסום בטלוויזיה מסחרית ופרסום OOH (פרסום שפונה ללקוחות פוטנציאליים כשהם מחוץ לבית), נחשבים עדיין לאפקטיביים ולשכיחים ביותר ומסייעים למפרסמים ולגופי תוכן להגיע למספר הגדול ביותר של מבוגרים. הקהל המבוגר, מצדו, מקדיש לטלוויזיה ולרדיו את רוב זמנו הפנוי, ואת מה שנשאר הוא מפנה לאינטרנט ולרשתות החברתיות.

בקרב צעירים בגילאי 16 עד 35, לעומת זאת, המצב שונה בתכלית: השינוי שחל במהלך החמש השנים האחרונות בכל הנוגע לדפוסי צריכה של תוכן הוביל לכך שכיום, לא פחות מ-73% מאוכלוסייה זו צורך ידע ותוכן באמצעות האינטרנט, לרבות הסמארטפון - מה שמהווה זינוק של 24% מ-2015.

הדו"ח קבע כי השינויים הדרמטיים חלו בעיקר נוכח התאוצה שצבר הסמארטפון והפיכתו לכלי המרכזי שבאמצעותו נצרכים תכנים. החשיפה לטלוויזיה, לעומת זאת, הן מסחרית והן לא מסחרית, לא ממש השתנתה במהלך חמש השנים האחרונות. משך הזמן הממוצע שצעירים או מבוגרים מבלים מול הטלוויזיה או בהאזנה לרדיו עדיין עומד על 8 שעות ו-27 דקות בשבוע.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"מהדו"ח עולה בבירור כי שיטת ה'וואן סייז לכולם' – שיטת שיווק אחת שמתאימה כביכול להכל – היא פחות אפקטיבית מבעבר", הסביר סיימון פרייזר, חוקר בכיר ומנהל פרסום ב-IPA, למגזין The Drum. "בעוד שחתירה לקהלים רחבים יותר הכרחית לצמיחת המותג ולרווחיותו, האופן שבו מפרסמים משיגים זאת חייב להפוך מגוון יותר ומותאם לקבוצות הגיל השונות". 

אף שפער הדורות הולך ומתרחב, הדו"ח מעלה כי חברות המדיה נכונות להתמודד עם האתגר ועם הצורך בגיוון בפרסום, וראייה לכך ניתן למצוא בצמיחה בכוח האדם של חברות המדיה בסדר גודל של 7% בחמש שנים כדי להתמודד עם המציאות המשתנה. זאת, בשעה ששאר החברות במשק סובלות מירידה מתמשכת בהיקף כוח האדם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.