מחקר חדש חושף: פער הדורות באופן צריכת תוכן עומד על 75%
ממחקר שערך באחרונה המוסד לבעלי מקצוע בפרסום (IPA) בשיתוף עם פייסבוק, עולה כי בחמש השנים האחרונות חל שינוי דרמטי בצריכת המדיה של קהלים צעירים יותר בגילאי 16-34 לעומת קהל מבוגר יותר של בני 55 ומעלה. מהמחקר עולה כי על גופי התוכן והמפרסמים לגוון את אמצעי הפצת התכנים שלהם באמצעי התקשורת השונים כדי למקסם את האפקטיביות של הפרסום.
המחקר נערך על יותר מ-6,000 איש באנגליה, וגילה כי בעוד שב-2015 המתאם בין אופן צריכת תכנים בין צעירים למבוגרים עמד על 58%, כלומר צעירים ומבוגרים נחשפו לתכנים באותה דרך ובאותם אמצעים, ב-2019 הקורולציה בין צעירים למבוגרים ירדה ביותר מחצי, ועמדה על 25%.
המשמעות היא שרק רבע מהצעירים צורכים תוכן באותו אופן שבו המבוגרים עושים זאת, ומצב זה מתחיל להיות בעייתי במיוחד מבחינתם של גופי התוכן והפרסום ששואפים להגיע לקהל יעד ספציפי - צעיר או מבוגר.
הסיבה לכך היא שצעירים מאמצים במהירות דרכים חדשות לצריכת וליצירת תכנים, אולם אצל קהלים מבוגרים התהליך הזה איטי יותר. ככל שמתקצרים פרקי הזמן בין צמיחתן של טכנולוגיות חדשות לבין צריכת התוכן בקרב הדור הצעיר, כך גדל "פער הדורות" שבין צעירים למבוגרים בכל הנוגע לאימוץ הטכנולוגיה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהמחקר עולה כי כשמדובר בקהלים מבוגרים, פרסום בטלוויזיה מסחרית ופרסום OOH (פרסום שפונה ללקוחות פוטנציאליים כשהם מחוץ לבית), נחשבים עדיין לאפקטיביים ולשכיחים ביותר ומסייעים למפרסמים ולגופי תוכן להגיע למספר הגדול ביותר של מבוגרים. הקהל המבוגר, מצדו, מקדיש לטלוויזיה ולרדיו את רוב זמנו הפנוי, ואת מה שנשאר הוא מפנה לאינטרנט ולרשתות החברתיות.
בקרב צעירים בגילאי 16 עד 35, לעומת זאת, המצב שונה בתכלית: השינוי שחל במהלך החמש השנים האחרונות בכל הנוגע לדפוסי צריכה של תוכן הוביל לכך שכיום, לא פחות מ-73% מאוכלוסייה זו צורך ידע ותוכן באמצעות האינטרנט, לרבות הסמארטפון - מה שמהווה זינוק של 24% מ-2015.
הדו"ח קבע כי השינויים הדרמטיים חלו בעיקר נוכח התאוצה שצבר הסמארטפון והפיכתו לכלי המרכזי שבאמצעותו נצרכים תכנים. החשיפה לטלוויזיה, לעומת זאת, הן מסחרית והן לא מסחרית, לא ממש השתנתה במהלך חמש השנים האחרונות. משך הזמן הממוצע שצעירים או מבוגרים מבלים מול הטלוויזיה או בהאזנה לרדיו עדיין עומד על 8 שעות ו-27 דקות בשבוע.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
"מהדו"ח עולה בבירור כי שיטת ה'וואן סייז לכולם' – שיטת שיווק אחת שמתאימה כביכול להכל – היא פחות אפקטיבית מבעבר", הסביר סיימון פרייזר, חוקר בכיר ומנהל פרסום ב-IPA, למגזין The Drum. "בעוד שחתירה לקהלים רחבים יותר הכרחית לצמיחת המותג ולרווחיותו, האופן שבו מפרסמים משיגים זאת חייב להפוך מגוון יותר ומותאם לקבוצות הגיל השונות".
אף שפער הדורות הולך ומתרחב, הדו"ח מעלה כי חברות המדיה נכונות להתמודד עם האתגר ועם הצורך בגיוון בפרסום, וראייה לכך ניתן למצוא בצמיחה בכוח האדם של חברות המדיה בסדר גודל של 7% בחמש שנים כדי להתמודד עם המציאות המשתנה. זאת, בשעה ששאר החברות במשק סובלות מירידה מתמשכת בהיקף כוח האדם.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
