מימין: עדי כהן, רן בר-און ודן אלעזרי
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

אם הממונה יסרב לזניט ומדיה קום - החברות יגיעו עד לביהמ"ש

עוד בקשה לשת"פ ברכש מדיה צפויה להידחות. אכזבה בשוק המדיה לאור התחושה כי "הפעם זה היה נראה כאילו אצל הממונה מבינים את הניואנסים", לדברי גורם בכיר
משה בנימין |

בקשת שיתוף הפעולה של חברות המדיה זניט ומדיה-קום שנבחנת בחודשים האחרונים על ידי הממונה להגבלים עסקיים צפויה להידחות על הסף. עם זאת הודעת הסירוב שתתקבל במשרדי חברות המדיה של פובליסיס ואדלר חומסקי רחוקה מלהיות המערכה האחרונה בקרב על התחרות בשוק המדיה - כך לפחות מצידן.

לאייס נודע כי במידה ואכן הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאשר לזניט ומדיה קום את הבקשה לרכוש במשותף מדיה בטלוויזיה, החברות יגיעו לשימוע שבמסגרתו ינסו (שוב) להוכיח לממונה את צדקת דרכן. בניגוד לעמדת הממונה, שאיחוד פעילויות מהסוג שביקשו החברות אינו מועיל לשוק, בחברות יציגו לממונה מידע ונתונים מסחריים על השוק, מגובים בחוות דעת כלכלית שהוזמנה על ידם, שבאמצעותם ינסו להצביע על העיוותים הכלכליים בשוק המדיה שלטענתם בסופו של דבר מתגלגלים עד לצרכן הפרטי.

מעבר לשימוע בעניינן, לאייס נודע כי החברות לא יהססו (במידה וימשיכו להסכים ביניהן על קו הפעולה) לפנות להמשך ההליך במסגרת בית המשפט. לטענתן, המטרה היא לטפל בסוגיית העיוות בשוק שנובע מכוחה של חברה אחת (יוניברסל מקאן) ומשפיע באופן ישיר על שאר החברות בהיבטים של תנאים מסחריים, שיבוצים והתחרות בכלל.

לשיטתן של החברות, העיוותים שקיימים כיום בשוק הפרסום בטלוויזיה מובילים לכך שמפרסמים נדרשים לשלם מחיר גבוה עבור תוצאות אפקטיביות שיוכלו להתקבל בהוצאה נמוכה יותר - בשוק משוכלל יותר. עיוות זה הוא, לכאורה, מה שמוביל את המפרסם לגלגל את ההוצאה לצרכן הסופי. 

גורם בכיר אומר לאייס שלא לייחוס כי ישנה בשוק המדיה תחושה של אכזבה מכיוון ש"הפעם זה היה נראה כאילו במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים מבינים טוב יותר את הניואנסים, אבל כנראה שמשהו שם לא עובר הלאה". על פי גורמים בשוק הפרסום, "הממונה על ההגבלים העסקיים מחזיק בידיו חומרים שהועברו אליו על ידי חברות המדיה מיוזמתן ובהתאם לבקשתו, שהם בסוף ראיות נפיצות שהיו יכולים לעשות איתן הרבה יותר – התסכול הוא שפעם אחר פעם – אף אחד לא עושה שום דבר".

כזכור וכפי שנחשף לראשונה באייס, לפני כחודשיים חקירת הממונה נראתה כעולה שלב עם דרישה מגופי המדיה הפועלים בטלוויזיה: קשת, רשת וערוץ עשר, להעביר לידיה מידע שנוגע לסחר בזמן האוויר מול חברות המדיה בישראל. זאת במקביל לדרישה מחברות המדיה לספק לממונה נתונים על העמלות שנכנסו לכיסן, מחזורי הפעילות, הבונוסים, חשבוניות על תשלום לערוצי הטלוויזיה ושיטת העבודה באופן כולל - עבור אילו משרדים ולקוחות הם קונים מדיה ותחת אילו הסכמים. בנקודה זו לאחר שהתקבל המידע מהערוצים בוצעה השוואה של מחיר קנייה שדווח מול מחיר מכירה שדווח על מנת לקבל תמונה ברורה ומלאה של זירת המסחר.

בשורה התחתונה, הבקשות שזורמות לממונה על ההגבלים העסקיים, אם מדובר ברכש משותף על ידי זניט ומדיה קום או מיזוג כמו במקרה של יוניון ו-tmf נועדו כמובן להגבלת כוחה של יוניברסל מקאן או הגדלת כוחן על חשבונה. "תחרות הוגנת" הוא מונח שנשמע רבות על ידן אך נראה שהממונה שוב לא השתכנע כי התחרות כעת אינה הוגנת או שהענקת אישור למיזוג ו/או שת"פ הוא זה שיבצע את התיקון המבוקש, אם בכלל הוא נדרש, וגם הניסיון הזה צפוי להיכשל. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על פניו נראה שאם על שולחן הממונה לא ינחת מידע ראייתי חד משמעי שמצביע על פעולות שאינן חוקיות או מחקר כלכלי שיאפיל על הבדיקות של הממונה עצמו, גם הפעם הבקשה תגיע למבוי סתום. על האופציה המשפטית שעודנה פתוחה בפני חברות המדיה מרחפת היסטוריית הבקשות של חברות המדיה שאינה מועילה להן. רצף של בקשות מיזוג ושת"פ שהוגשו ליותר ממונה אחד ונדחו על הסף הוא לא משהו שבית המשפט יוכל להתעלם ממנו. מנגד, לממונה עדיין שמורה היכולת ליצור שינוי בשוק - גם אם לא בצורה של אישור הבקשות - אלא בסדרת החלטות והגבלות שיוטלו על השוק, ומן הסתם יוניברסל מקאן היא זו שתושפע מהן בעיקר. 

תגובת זניט ומדיה קום לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.