אם הממונה יסרב לזניט ומדיה קום - החברות יגיעו עד לביהמ"ש
בקשת שיתוף הפעולה של חברות המדיה זניט ומדיה-קום שנבחנת בחודשים האחרונים על ידי הממונה להגבלים עסקיים צפויה להידחות על הסף. עם זאת הודעת הסירוב שתתקבל במשרדי חברות המדיה של פובליסיס ואדלר חומסקי רחוקה מלהיות המערכה האחרונה בקרב על התחרות בשוק המדיה - כך לפחות מצידן.
לאייס נודע כי במידה ואכן הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאשר לזניט ומדיה קום את הבקשה לרכוש במשותף מדיה בטלוויזיה, החברות יגיעו לשימוע שבמסגרתו ינסו (שוב) להוכיח לממונה את צדקת דרכן. בניגוד לעמדת הממונה, שאיחוד פעילויות מהסוג שביקשו החברות אינו מועיל לשוק, בחברות יציגו לממונה מידע ונתונים מסחריים על השוק, מגובים בחוות דעת כלכלית שהוזמנה על ידם, שבאמצעותם ינסו להצביע על העיוותים הכלכליים בשוק המדיה שלטענתם בסופו של דבר מתגלגלים עד לצרכן הפרטי.
מעבר לשימוע בעניינן, לאייס נודע כי החברות לא יהססו (במידה וימשיכו להסכים ביניהן על קו הפעולה) לפנות להמשך ההליך במסגרת בית המשפט. לטענתן, המטרה היא לטפל בסוגיית העיוות בשוק שנובע מכוחה של חברה אחת (יוניברסל מקאן) ומשפיע באופן ישיר על שאר החברות בהיבטים של תנאים מסחריים, שיבוצים והתחרות בכלל.
לשיטתן של החברות, העיוותים שקיימים כיום בשוק הפרסום בטלוויזיה מובילים לכך שמפרסמים נדרשים לשלם מחיר גבוה עבור תוצאות אפקטיביות שיוכלו להתקבל בהוצאה נמוכה יותר - בשוק משוכלל יותר. עיוות זה הוא, לכאורה, מה שמוביל את המפרסם לגלגל את ההוצאה לצרכן הסופי.
- "עדיין אין החלטה אם לערער על מיזוג מזרחי טפחות ואגוד"
- ביהמ"ש קיבל את הערעור של מזרחי טפחות ואגוד בעד המיזוג - אגוד מזנקת ב-15%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם בכיר אומר לאייס שלא לייחוס כי ישנה בשוק המדיה תחושה של אכזבה מכיוון ש"הפעם זה היה נראה כאילו במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים מבינים טוב יותר את הניואנסים, אבל כנראה שמשהו שם לא עובר הלאה". על פי גורמים בשוק הפרסום, "הממונה על ההגבלים העסקיים מחזיק בידיו חומרים שהועברו אליו על ידי חברות המדיה מיוזמתן ובהתאם לבקשתו, שהם בסוף ראיות נפיצות שהיו יכולים לעשות איתן הרבה יותר – התסכול הוא שפעם אחר פעם – אף אחד לא עושה שום דבר".
כזכור וכפי שנחשף לראשונה באייס, לפני כחודשיים חקירת הממונה נראתה כעולה שלב עם דרישה מגופי המדיה הפועלים בטלוויזיה: קשת, רשת וערוץ עשר, להעביר לידיה מידע שנוגע לסחר בזמן האוויר מול חברות המדיה בישראל. זאת במקביל לדרישה מחברות המדיה לספק לממונה נתונים על העמלות שנכנסו לכיסן, מחזורי הפעילות, הבונוסים, חשבוניות על תשלום לערוצי הטלוויזיה ושיטת העבודה באופן כולל - עבור אילו משרדים ולקוחות הם קונים מדיה ותחת אילו הסכמים. בנקודה זו לאחר שהתקבל המידע מהערוצים בוצעה השוואה של מחיר קנייה שדווח מול מחיר מכירה שדווח על מנת לקבל תמונה ברורה ומלאה של זירת המסחר.
בשורה התחתונה, הבקשות שזורמות לממונה על ההגבלים העסקיים, אם מדובר ברכש משותף על ידי זניט ומדיה קום או מיזוג כמו במקרה של יוניון ו-tmf נועדו כמובן להגבלת כוחה של יוניברסל מקאן או הגדלת כוחן על חשבונה. "תחרות הוגנת" הוא מונח שנשמע רבות על ידן אך נראה שהממונה שוב לא השתכנע כי התחרות כעת אינה הוגנת או שהענקת אישור למיזוג ו/או שת"פ הוא זה שיבצע את התיקון המבוקש, אם בכלל הוא נדרש, וגם הניסיון הזה צפוי להיכשל.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
על פניו נראה שאם על שולחן הממונה לא ינחת מידע ראייתי חד משמעי שמצביע על פעולות שאינן חוקיות או מחקר כלכלי שיאפיל על הבדיקות של הממונה עצמו, גם הפעם הבקשה תגיע למבוי סתום. על האופציה המשפטית שעודנה פתוחה בפני חברות המדיה מרחפת היסטוריית הבקשות של חברות המדיה שאינה מועילה להן. רצף של בקשות מיזוג ושת"פ שהוגשו ליותר ממונה אחד ונדחו על הסף הוא לא משהו שבית המשפט יוכל להתעלם ממנו. מנגד, לממונה עדיין שמורה היכולת ליצור שינוי בשוק - גם אם לא בצורה של אישור הבקשות - אלא בסדרת החלטות והגבלות שיוטלו על השוק, ומן הסתם יוניברסל מקאן היא זו שתושפע מהן בעיקר.
תגובת זניט ומדיה קום לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
