משרד הבריאות משנה את חוקי המשחק בביטוח הסיעודי – האם זה טוב לציבור?
משרד הביריאות הורה לקופות החולים לפסיק את ביטוחי ביטוח הבריאות עד 2026; איך יהיה לנו ביטוח סיעודי? וכל השאלות והתשובות על המשבר בתחום הביטוח הסיעודי
ביטוחי הסיעוד בישראל, בהם מבוטחים כ-4.9 מיליון תושבים, עומדים בפני טלטלה משמעותית. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הורה השבוע לקופות החולים להפסיק את מעורבותן בביטוחי הסיעוד עד ינואר 2026. המהלך הזה עומד בסתירה להחלטת רשות שוק ההון,
שקבעה מתווה לפעילות הביטוחים עד ינואר 2027, תוך הבטחה לייצר מודל חלופי עד אז. אז מה עומד מאחורי השינוי הדרמטי הזה?
המהלך של משרד הבריאות – למה דווקא עכשיו?
משרד הבריאות טוען כי אין זמן להמתין. ההחלטה על ביטול
ביטוחי הסיעוד תוך שנה נועדה להאיץ את עבודת רשות שוק ההון במציאת פתרון חדש, מתוך חשש שגרירת רגליים תביא שוב להחלטות בדקה ה-90. בפועל, ההקדמה בשנה יוצרת מצב מסובך: קופות החולים יידרשו להפסיק את פעילותן בתחום, אך מודל חדש עדיין אינו מגובש.
Run
Off – מצב שכולם חוששים ממנו
כאשר ביטוח מפסיק למכור פוליסות חדשות אך ממשיך לטפל במבוטחים הקיימים, נכנסים למצב שנקרא Run Off. במצב הזה, עלויות ניהול הביטוח ממשיכות לעלות, בעוד מקורות המימון מצטמצמים. חברות הביטוח חוששות ממצב כזה, משום שהוא עלול
לפגוע ברווחיות ובמוניטין שלהן. גם המבוטחים הקיימים נמצאים בסיכון – איכות השירות עשויה להיפגע, והם עלולים להיתקל בקשיים בתביעות.
מניעים פוליטיים או דאגה אמיתית למבוטחים?
ביקורת נשמעת מצד גורמים בענף הביטוח, הטוענים
כי מדובר במהלך שמטרתו ללחוץ על רשות שוק ההון ולא בהכרח לדאוג למבוטחים.
- כשההורים שלכם תלויים בכם כלכלית - דור הביניים הפך לרשת הביטחון של ההורים
- שילמתם לביטוח סיעודי וגיליתם שאין לכם ביטוח; מה עושים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות למבוטחים – האם אנחנו בדרך לכאוס?
המשמעות המיידית היא שמבוטחים לא יוכלו לרכוש פוליסות חדשות החל מיולי 2025, והפעילות של הביטוחים הקיימים
תופסק בינואר 2026. המשמעות ארוכת הטווח היא חוסר ודאות: האם יימצא פתרון חלופי? האם המדינה תוכל לספק מענה לצרכים הסיעודיים של האוכלוסייה המזדקנת?
שאלות ותשובות על משבר ביטוחי הסיעוד
מה זה ביטוח
סיעודי קבוצתי?
ביטוח סיעודי קבוצתי הוא פוליסה שמציעות קופות החולים למבוטחיהן, במטרה לספק כיסוי כספי לאנשים שהפכו לסיעודיים. זהו המוצר הביטוחי המרכזי בתחום הסיעוד בישראל, לצד קצבאות הביטוח הלאומי.
למה המערכת הגיעה
למשבר הזה?
המשבר נובע מעלייה דרמטית במספר המבוטחים שהוגדרו כסיעודיים, לצד עלויות גבוהות שחברות הביטוח מתקשות לכסות. גם הרגולציה שינתה את כללי המשחק, מה שהוביל לפגיעה בתנאי הפוליסות.
- 27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה
- הפרשים של עשרות אלפי שקלים בביטוח החיים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל...
מה ההבדל בין ביטוח סיעודי קבוצתי
לביטוח לאומי?
ביטוח לאומי מספק קצבאות בסיסיות למי שעומד בקריטריונים מסוימים, כמו מבחן הכנסה. ביטוח סיעודי קבוצתי מעניק כיסוי רחב יותר, אך הוא מותנה בתשלומים חודשיים לאורך השנים.
איך זה ישפיע על מבוטחים קיימים?
המבוטחים הקיימים ימשיכו לקבל כיסוי עד תום תוקף הפוליסה, אך החשש הוא שהשירותים ייפגעו במידה והביטוחים ייכנסו למצב Run Off.
מה הממשלה יכולה לעשות כדי לפתור את המשבר?
אפשרות אחת היא להרחיב את מענה הביטוח הלאומי.
אפשרות נוספת היא ליצור תכניות חיסכון ייעודיות שיאפשרו למבוטחים להיערך לצרכים סיעודיים בעתיד.
איך אפשר להיערך לשינויים?
על מבוטחים קיימים לבדוק את תנאי הפוליסה שלהם ולשקול האם הם זקוקים לכיסוי פרטי נוסף. חשוב גם
לעקוב אחרי ההתפתחויות ולבחון האם יוקם מודל חדש.
האם חברות הביטוח ימשיכו להיות מעורבות?
בשלב זה, נראה כי חברות הביטוח מעוניינות לצאת מהתחום הזה, בשל הסיכון הגבוה. המודל החדש שיגובש עשוי לשנות את מידת המעורבות שלהן.
מה עושה רשות שוק ההון?
הרשות שוקדת על מודל חדש שיאפשר מתן מענה סיעודי ללא מעורבות קופות החולים. המטרה היא למנוע מצב שבו המבוטחים נופלים בין הכיסאות.
מה ההשלכות על קופות החולים?
קופות החולים חוששות שהמשך המעורבות בביטוחי הסיעוד יפגע ביציבות הפיננסית שלהן, במיוחד אם יידרשו לנהל את הביטוחים במצב קריסה.
למה משרד הבריאות כל כך נחוש?
משרד הבריאות מאמין שהשארת האחריות בידי קופות החולים מסכנת
את היציבות שלהן ואת השירות שהן מעניקות למבוטחים. לכן, הם מעוניינים להעביר את האחריות למדינה או למודל ביטוחי אחר
- 1.אסתר 15/01/2025 14:43הגב לתגובה זוהנני אישה בריאה אך מבוגרת ללא שום ביטוח סיעודי מה קורה לגבי אנשים במצבי אם נצטרך טיפול סיכודי

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה
בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"
פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.
המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.
"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור
בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".
הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".
- רוטשטיין תפצה רוכשי דירה - אך לא על הג'קוזי
- המוכר סיפר על הרטיבות - למה יפצה בכל זאת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".