אירו
צילום: iStock

לאירופה יש צרה חדשה וגדולה: צרפת

מקרון הבטיח אמש לעם הצרפתי לשפר את מצבם הכלכלי. ההבטחות צפויות לגרום לגירעון של 3.5% ב-2019, הרבה מעל חוקי האיחוד האירופאי. הממשלה האיטלקית שספגה בחודשים האחרונים ביקורות רבות, מצפה כעת לראות כיצד ינהג האיחוד במקרה זה
עמית נעם טל | (6)

בעוד סוגיית התקציב של איטליה ותהליך ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד הצליחו לתפוס את רוב תשומת הלב של המשקיעים בחודשים האחרונים, השבועות האחרונים גורמים כעת למשקיעים להבין כי לאירופה יש בעיה הרבה יותר גדולה: צרפת.

לאחר 4 שבועות של עימותים אלימים בפריז וכאשר הפופולריות של הממשל הנוכחי רושמת שפל חדש, התייצב אמש עמנואל מקרון מול המצלמות והבטיח הרבה הבטחות פופוליסטיות במטרה להרגיע את הציבור הצרפתי. מקרון ביקש מהממשלה לעלות החל מינואר הקרוב את שכר המינימום במדינה ב-100 אירו לחודש. בנוסף, טען כי בשנה הבאה תבוטל העלאת מס ביטוח לאומי לגמלאים המרוויחים פחות מ-1,000 אירו בחודש. כמו כן, מקרון הבטיח להאיץ את ההקלות במיסים וביקש מהחברות במדינה לשלם בונוסים לעובדים לקראת סוף השנה.

יש רק בעיה קטנה: מאיפה המימון לכל ההבטחות?

ע"פ הערכות היום בשווקים, מדובר בחבילת תמריצים לאזרחים בשווי של 11 מיליארד אירו, דבר שצפוי להקפיץ את הגירעון הממשלתי לרמה של 3.5% ואף יותר, רמה גבוהה הרבה יותר מכללי האיחוד.

מקרון לא יכול היה לבקש תזמון גרוע יותר להבטחותיו הפופוליסטיות. בחודשים האחרונים איטליה והאיחוד נאבקים ביניהם בסוגיית התקציב, כאשר ההצעה הראשונית של גירעון של 2.4% נתקלה בתגובה תקיפה במיוחד מצד האיחוד האירופאי. בשבועות האחרונים רומזים בכירים בממשלה האיטלקית כי מסכימים להתפשר ולרדת לגירעון של 2.2% "בלבד", אך ההתפתחויות סביב צרפת צפויות להקשיח כעת עמדותיהם.  

שוק האג"ח כבר החלו לתמחר את הצעדים, כאשר ההפרש בין התשואות של גרמניה לצרפת מזנק הערב לשיא מאז מאי 2017. האירו עבר לירידות מול הדולר ברקע לדיווחים.

יהיה מעניין לראות כיצד הבנק המרכזי (ECB) יגיב להתרחשויות ביום חמישי הקרוב. הבנק, שהיה הרוכש היחידי בשוקי האג"ח בשנים האחרונות, שואף לסיים את תוכנית הרכישות שלו בתחילת 2019. השילוב של יציאת הבנק והגדלת צרכי הגיוס של הממשלות עשוי להוביל לזינוק חד בתשואות בשוק האג"ח הממשלתי בחודשים הקרובים. נזכיר כי שוק האג"ח הקונצרני החל לתמחר לאחרונה את הצפי לפעולות הבנק (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ניראה שהירידות הסתיימו (ל"ת)
    שרית 12/12/2018 06:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כן רואים .הבורסות מזנקות באירופה (ל"ת)
    מיכה 12/12/2018 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכאל 11/12/2018 22:57
    הגב לתגובה זו
    הכל הפוך .טען ב 11500 טאואר רק למעלה...נכשל. טען טבע למעלה ל 10 אלף נכשל... טען בזק במגמת עליה..נחתך. עוד פשלות? בבקשה הדקס יירד ל 9000 חחחח. לא יירד לעולם. האס נאד פי 2400 ..2500. חחחח לא יורד מ 2600 . אין לו מושג
  • לרון 12/12/2018 06:06
    הגב לתגובה זו
    עובד בביזפורטל לא אצלכם
  • אחד שמבין 14/12/2018 20:47
    את ההאמר שלו והמיליונים הוא כבר עשה .אם תבדקו לאורך שנים לפחות אייל עקבי מאוד בהטעיות שלו -תמיד טועה . תמיד להמר נגד מגמת גורביץ זה המוטו .
  • 1.
    גורביץ חלש ביותר כשהוא בכתבה קונה לונג (ל"ת)
    מיכאל 11/12/2018 22:56
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: