טראמפ התייחס לשאלת הריבית והאשים את יילן במניפולציה

אלמוג עזר | (5)

חוששים מפני הבנק המרכזי? לא יודעים מתי תועלה הריבית? לדונלד טראמפ יש תשובה ברורה בשבילכם. לטענת המועמד לנשיאות של המפלגה הרפובליקאנית טוען כי למרות העצמאות הפוליטית המוצהרת של הבנק המרכזי, ראש הפד' ג'נט יילן פועלת בשיתוף פעולה עם ברק אובמה וזו תותיר את הריבית נמוכה עד הבחירות שיערכו בנובמבר. 

טראמפ שהתראיין מוקדם יותר לרשת החדשות CNBC טען ש"יילן שומרת את הריביות נמוכות עד שאובמה ירד מהנשיאות. התהליך שיקרה אחר כך - זו כבר בעיה רצינית". על פי דברי טראמפ, ריבית נמוכה לאורך זמן עשויה לגרום לעסקים להלוות בצורה עמוקה מדי ולגרום להם להפסדים כאשר הריבית תחל לעלות. 

טראמפ השווה את הבנק המרכזי לארגון ה-FBI. לדבריו, הוא האמין בעבר כי הארגון עצמי, אך עתה הוא משוכנע כי הארגון עובד בכפוף לשלטון. טראמפ בהתייחסותו ל-FBI רמז על נקיטת עמדתו ה"משוחדת" לטענתו, כאשר הראשון בחר שלא להעמיד את הילארי קלינטון לדין על פרשת המיילים. נזכיר כי האחרונה הייתה מאושמת בהתנהלות רשלנית בנוגע לחומרים מסווגים כאשר עבדה מחשבון המייל האישי שלה, שאינו מאובטח כיאות. לאחר שתי חקירות של ה-FBI, הארגון המליץ לפטור אותה באזהרה בלבד ולא להעמידה לדין. 

לטענתו, גם עורך דין מדרגה שלישית יכול להבחין כי יש מקום להעמיד את מועמדת המפלגה הדמוקרטית לדין. בתוך כך החלטתו של ה-FBI מצביעה על כך שהוא לא לגמרי עצמאי. 

התגובות לדבריו של טראמפ לא איחרו לבוא. לדברי המיליארדר מארק קובן, דבריו של טראמפ ממחישים עד כמה הוא מהווה סכנה ליציבות העולמית. כמו כן לטענתו, התבטאויות מהסוג הזה גורמות לו לחשוב כי במידה וטראמפ יבחר, שוק המניות יצנח כ-20%.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שוקה 13/09/2016 00:45
    הגב לתגובה זו
    גם אני מתחיל להשתכנע שטראמפ הזה הוא אידיוט גמור וגם שקרן ומניפולטור חצוף . ביהו פיננס קראתי הערב שמרבית חברי הפד דווקא בעד שלא למהר עם העלאת הריבית עד שהאינפלציה לא תעלה ל2 אחוז לפחות שזה יותר חשוב בכדי לשמר את יכולת הפד להגיב להרעה פתאומית במצב הכלכלי והנתונים השונים שלו . להאשים את ילין שהיא מקבלת הוראות מאובמה , טראמפ הזה מופרע אמיתי . גם בנק ישראל והנגידה מחליטים על מדיניות מוניטרית בהתאם להחלטות ממשלת ישראל לטוב או לרע אבל יש להם תמיד שיקולים מקצועיים שלפעמים גם משכנעים את הממשלה במהלכיה . כנ"ל גם בארצות הברית .
  • 3.
    ריבית נמוכה זה טוב 12/09/2016 20:24
    הגב לתגובה זו
    זה עוזר לכלכלה. רק אינפלציה גבוהה שהורסת את הכלכלה צריכה להתמתן על ידי העלאת ריבית.המצב היום בכלכלות הוא מצויין במיוחד בכלכלת ארצות הברית.יש בסיס טוב לצמיחה כלכלית אז למה להרוס.בגלל כמה ספקולנטים. בריינרד כנראה הכי חכמה שם.
  • 2.
    זמ מה שגרם לעליות בסוף היום (ל"ת)
    X 12/09/2016 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה לא ! 12/09/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    לתפקיד היו לו שני בררות או לתקן את כלכלת ארה"ב וזה אומר כאב אחד גדול שבקדנציה הראשונה אתה מפסיק להיות נשיא , או פשוט להמשיך ולהריץ את שיטת בוש וזה ריביות נמוכות והזרמת כספים לשוק , הוא בחר בדרך הקלה ומבחינתו הוא צדק שמונה שנים של שקט תעשייתי קדנציה נוספת והכל דבש ! אובמה הצליח לדוחות את הצרות של ארה"ב שמונה שנים ע"י מניפולציה מוניטרית .
  • שימי 13/09/2016 00:55
    הגב לתגובה זו
    אתה פשוט לא מבין בכלכלה ועוד פחות מתעלם מהתהליכים שקרו . טוב שציינת שכל הורדת הריבית התחילה כבר אצל בוש אחרי המשבר הגדול של 2008 . ואני מוסיף את מה שהחסרת , מאז הכלכלה האמריקאית רק משתפרת בעוד כלכלות כל העולם רק גוססות , מאז הפסיקו באמריקה את הזרמת הכספים ההקלה הכמותית וגם הרימו את הריבית בניגוד לכל העולם , מאז שכר המינימום רק עולה וכול' הם ממתינים שהאינפלציה גם תעלה שזה הסמן שהציבור האמריקאי במחירי הנפט הנמוכים כיום מוציא את כספו בצריכה פרטית שזה 75 אחוז מהתלג האמריקאי שלא תלוי בכלל בביצועים של העולם . הבנת את זה ברוך ? אז תפסיק לכתוב שטויות לפחות היית כותב שאובמה לא הפריע לתהליכים החיוביים שהחלו אצל בוש!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: