חוק המטרו אושר בכנסת. המנצחת הגדולה: המדינה, שתכניס עוד כסף

אחרי הליך ארוך, אושר חוק המטרו בוועדת הפנים והוא כולל תיקונים רבים. מס השבחת המטרו יקטן ל-60% ויעלה בהדרגה. למה בעלי העסקים שנפגעו ירוויחו בעתיד ומה המשמעות עבור הרשויות והיזמים?
איציק יצחקי | (1)

אחרי הליך ארוך ומייגע, זה קרה: חוק המטרו (הצעת חוק רכבת תחתית, מטרו - תיקון, התשפ"ג-2023) אושר הבוקר (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר. החלק המרכזי והמעניין בנושא האישור הוא כמובן מס השבחת המטרו. עוד לפני הדיון, סוכם כי מס השבחת המטרו יופחת עד סוף שנת 2030 ויעמוד על 60% ויעלה אחר כך בהדרגה עד 72%.

מכיוון שעלות הקמת המטרו אמורה לעמוד על 150 מיליארד שקל, כך שמדובר בסכומים לא מבוטלים שאמורים ללכת לקופת המדינה. מצד אחד, היזמים מרוויחים ממס מופחת ומצד שני - המדינה מרוויחה מההסדר כיוון שיש לה אינטרס להאיץ את הפיתוח ולקבל את הכסף. חשוב לציין כי היזמים אמנם ירוויחו מהקלות מיסוי, אך יפסידו מהיטל מימון המטרו, שהוא מס חדש שיוטל על נכסים שאינם למגורים.

כמו כן, המדינה תוכל להפקיע חלק מהשטחים לשימושה האישי. קבוצה נוספת שתרוויח בעתיד הם בעלי העסקים, שבינתיים נפגעים בשל המשך העבודות. גם הם, אגב, יחויבו לשלם את ההיטלים ואולי הדבר יפגע ברווחיות שלהם.

נחמה בוגין (ניר שהרבני)

"התיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם". בוגין (ניר שהרבני)

"יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין מציינת: אני מברכת את הועדה על העבודה המשותפת עם לשכת שמאי המקרקעין ועל אישור החוק. אין ספק שהתיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם. יחד עם זאת, כדי שהמאמץ האדיר שנעשה בוועדה יוביל לתוצאה הרצויה ונראה את גלגלי הפרויקט מתחילים לנסוע, אני קוראת לרשויות התכנון להתגייס גם הן למהלך", אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין לביזפורטל, לאחר הדיון. "לוח הזמנים של 6 השנים בתמריץ ההפחתה להיטל של 60% צפוף מאוד, במיוחד במדינה כמו שלנו שסובלת מהליכים בירוקרטים אינסופיים. חשוב שיו"ר מטה התכנון ומנהל התכנון עצמו ירתמו לקידום מהיר של תמ"א 70 וקידום התוכניות השונות סביב תוואי המטרו. אני סבורה שגיבוש התקן השמאי שסוכם עליו בוועדה באישור משרד המשפטים והאוצר יהווה כזרז לקידום התוכניות השונות. בסופו של יום המעורבות של חוות דעת שמאית תאפשר את החיבור בין התכנון לכלכליות הפרויקט והוצאתו לפועל עבור היזמים".

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון: "אני קורא לשר הפנים ולשר האוצר, לדעתי בתוך הדיונים של להעלות ארנונה או לא, הדיון הזה של מימון המטרו - לא צריך להיות דיון שעל בסיסו יקבלו החלטות. אולי צריך להוציא הנחיה, אני קורא להם לא לאשר העלאות בארנונה בגין הסעיף הזה". חשוב לציין כי הרשויות המקומיות כן מעוניינות לייצר הכנסות חדשות, כיוון שלפי תיקון שאושר הן ישתתפו בסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהעבודות.

כזכור, חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם. עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 6 שנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גברי 16/07/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    מטרו לא מתאים פה במזרח התיכון כי הפסיכים שעוטפים אותנו יכולים בקלות להפעיל פצצות גז שתחנוק את המנהרות שלו ותיגרום להרבה מאד מתים לכן עדיפה רכבת עילית על פס אחד כמו שיש בטוקיו שזה גם גלוי וגם מנטרל ולא מפריע בכלל לתחבורה כי זה מעל לכבישים רק צריך אנשים עם שכל להחליט ולא אינטרסנטים
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.