חולדאי נגד ליברמן: "תמ"א 38 נולדה בחטא ולא השיגה את מטרתה"
שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי בכוונתו להאריך את התוקף של תכנית תמ"א 38 עד ל-31 בדצמבר 2023, במטרה להכפיל את התחלות הבנייה באמצעות מכרזי קרקע. אבל ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי מוחה נגד ההחלטה. ראש העיר שנכשל בניסיון להיבחר לכנסת שידוע בהתנגדותו לתוכניות התמ"א מעדיף כי הרשויות המקומיות הן אלה שצריכות להיות אחראיות על ההתחדשות העירונית.
"תמ"א 38 היא כלי אנטי חברתי שהעמיק פערים חברתיים, אך לא עמד בייעודו המקורי" כותב חולדאי לשר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין. לדבריו "הציפייה שהוספת קומות תציף את השוק במבנים הביאה להיעדר טיפול אמיתי במחסור החמור שקיים בדיור. תוכנית לחיזוק מבנים שתהווה פתרון למצוקת הדיור היא הנחה שגויה מיסודה".
במכתב ממשיך חולדאי לתקוף וטוען כי: "תמ"א 38 נולדה בחטא ומטרתה המוצהרת, לחזק מבנים נגד רעידות אדמה, לא הושגה. רק בערים שבהן ערכי הקרקע גבוהים הפכה תמ"א 38 לאמצעי להשבחת נכסים של בעלי דירות פרטיים, שממילא מצבם הסוציו־אקונומי גבוה יותר והם פחות חשופים לרעידות אדמה. האם מגיע למי שבבעלותו דירה בשווי 4 מיליון שקל, לקבל סכום של 700 אלף שקל תמורת הסכמתו לחזק את ביתו – בעוד שבחצור הגלילית, בה יש סכנה מוחשית לרעידות אדמה, לא יכולים לחזק דיירים את בתיהם בשל העדר כדאיות כלכלית?".
כזכור, שר האוצר, אביגדור ליברמן הודיע כי בכוונתו להאריך את התוקף של תכנית תמ"א 38 עד ל-31 בדצמבר 2023, במטרה להכפיל את התחלות הבנייה באמצעות מכרזי קרקע. וזאת לאור הירידה המשמעותית שרשמו התחלות הבנייה, ירידה שנתית של 10%, לפי הלמ"ס בחודשים אפריל 2020-מרץ 2021, כאשר החלה בנייתן של כ-49,990 דירות בלבד.
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- ליברמן קורא למוסדיים להשקיע בהייטק הישראלי: האם זה מהלך נכון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכנית תמ"א 38 היתה אמורה להסתיים בשנת 2022. השינוי של תמ"א 38, אינו טוב בהכרח ליזם ולדיירים. פטור מהיטל השבחה מותנה בהקצאת שטחים, בנייה על חשבון היזם, תמורה מופחתת לדיירים, שאמנם יקבלו תוספת ממ"ד. אך ייתכן שהדיירים יסבלו ממטרדים המתווספים לשכונה/ אזור. ייתכן ולא ישתלם לדיירים להיכנס לפרויקט כזה. גרוע מכך, השינויים בתוכנית עדיין אינם מתמרצים יזמים לפיתוח באזורי הפריפריה, לא כל שכן באזורים המועדים לרעידת אדמה והרי זו הייתה מטרתה הראשונית והמרכזית של תמ"א 38.
תמ"א 38, שבמקור נועד לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה, הפכה עם הזמן לכלי להתחדשות עירונית וחידוש מבנים. בעלי הזכויות קיבלו לרוב תוספת נאה לדירה, ממ"ד, מעלית וחידוש המבנה ובטחון הדיירים הובטח. הביקורות החלו כשתמ"א 38 תפסה תאוצה באזורי המרכז בלבד, לאור שיקול הכדאיות הכלכלית של היזמים, כאשר מנגד הפריפריה נזנחה, ללא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה וארועים ביטחוניים וללא חידושם.
בתגובה להצהרה של ליברמן טענו הקבלנים כי החלטתו של ליברמן היא טובה אמנם אך אינה מספיקה. לדברי רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו: "ההכרזה על המשך התמ"א הינה ללא ספק משב רוח מרענן. לגבי הכפלת התחלות הבנייה, מחד גיסא אין לי ספק שהרעיון להגדיל מכרזים וכמות קרקע משווקת הינו מעולה. יחד עם זאת, על מנת להכפיל את הכמות יהיה צורך לאמץ את הצעתנו בלשכת הקבלנים להגדיל אוטומטית לפחות ב-30% (שבס כחלון) את זכויות הבנייה בכל פרויקט שייצא באזור הביקוש, ומתוך זה להפריש 20% לדיור מוזל ועוד 10% לשכר דירה מסובסד".
- 7.תושב דרום ת"א 30/06/2021 10:55הגב לתגובה זואני לא יודע מי צודק חולדאי או ליברמן ,לא יודע מתמאו"ת ולא משיפורים ,,אנחנו בשכונת התקווה כמו במתקן חולות ,העבירו את מתקן חולות אלינו ,יש אצלנו משפחות אריתראיות 6-8 נפשות בדירת חדר ,כולם חדורי רוח מלחמה ,הם ילדים ורוצים להתפרק ויוצאים בצרחות ובמשחקי כדור על בתינו ועל רכבינו ואין שקט ואין מרגוע ,ואין סיירת עירונית ואין לנו מזור ,להם לעומת זאת יש מיליון אירגונים מסייעים בתוך העירייה ולנו אוזל הכח מסתתרים בחדרים אוטמים ונאטמים
- 6.גורי 29/06/2021 17:25הגב לתגובה זוחולדאי צודק הוא התרגל לגרוף מיליאדים מאגרות ומיסים על בנייה בעירו וזה עלול לפגוע בתזרים הדימיוני של הכסף לקופה שלו
- 5.נולד בחטא 29/06/2021 17:25הגב לתגובה זובהינתן רעידת אדמה עדיף להיוולד בחטא ולהישאר בחיים.צריך לקדם הליך מזורז מגובה ערבות ממשלתית לחיזוק תשתיות וחיזוק או בינוי מחדש.רק כך יעלמ7 המאכרים הספקולנטים והאינטרסנטים.
- 4.באזורים בפריפריה פינוי בינוי. אז יהיה כדאי לקבלנים. (ל"ת)אני 29/06/2021 16:07הגב לתגובה זו
- 3.הגדלת זכויות 29/06/2021 16:05הגב לתגובה זוניהול לחודש. ועוד יתרמו שטחי צבור ודירות מסובסדות לחוליגנים שרק יהרסו . עדיף שרעידת אדמה או טיל יהרסו הכל והמדינה תממן מחדש . רק ככה יזוז פה משהו
- 2.חולדאי חייב לעוף 29/06/2021 16:02הגב לתגובה זומציג את עצמו כמציל הצבור . הפקיע חניות לטובת מיזם כושל כמו אוטותל. מחייב את התושבים בדמי שמירה בארנונה לא ברור על מה הוא בדיוק שומר. החליט להיות שר התחבורה לפתור את בעיית התחבורה על ידי אופניים וקורקינטים. הפקיע מקומות חניה למען מסלול אופניים . יצר עוד מצוקת חניה כאילו זקני תל אביב ירכבו על קורקינט. כעת לא ברור אם המדרכה היא גם כביש צריך להיזהר ולהסתכל אחורה לא לחטוף קורקינט או אופניים חשמליים בגב. הם כבשו את המדרכות וגם את הכבישים . אתמול ראיתי אדיוט עם קורקינט דילג מעל אי תנועה ישר למסלול נסיעה הנהג עצר עצירת פתע ומכונית נכנסה בו מאחור. כמובן שהאדיוט עם הקורקינט ששמע את התאונה לא עצר חבל שלא נדרס . אנשים יורדים מאוטובוסים ישר למסלול אופניים והוא העביר קוים בגלל זה. והוא בונה מגדלים למליונרים וחושב שזה בר השגה דירות מעפנות במגדל בבל נמכרות ב 5 מליון ממש לכל זוג צעיר יש 5 מליון. הוא מתחזה לבולשביק אבל הוא גם זקן גם מנותק וגם מרושע. הגיע הזמן להגביל כהונת ראש ממשלה וראש עיר חולדאי דוגמא לאחד שהתבסס יותר מידי ושכח מי הוא. הוא מתערב בגודל הדירות ורק מפריע כי עינו צרה. שילך כבר
- נועם 29/06/2021 17:44הגב לתגובה זותל אביבים תתעוררו, הגיע זמנו לצאת לגימלאות. כבר נחלד.
- 1.אלעד 29/06/2021 15:04הגב לתגובה זו"על בניינים במסגרת תמ"א 38 אני לא יכול לגבות היטל השבחה ,בעוד שעל אותה התחדשות במסגרת תכנית הרבעים הייתי יכול לעשות קופה".
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
