תמא 38 נדלן בניה דיור
צילום: מורן ישעיהו

תמ"א 38 - האם זה הסוף?

תוכנית תמ"א 38 אמורה להסתיים ב-2022. בינתיים הכינו תוכנית חדשה, אבל הבעיה שהיא פחות כלכלית וייתכן שדיירים רבים לא יבחרו בה
צבי שוב | (6)

תמ"א 38 צפויה להסתיים בשנת 2022 וכבר עתה משרד הפנים מקדם הצעת חוק חדשה שתחליף את התוכנית במתכונתה הנוכחית. אתחיל דווקא בשורה התחתונה -  השינוי של תמ"א 38, אינו טוב בהכרח ליזם ולדיירים. פטור מהיטל השבחה מותנה בהקצאת שטחים, בנייה על חשבון היזם, תמורה מופחתת לדיירים, שאמנם יקבלו תוספת ממ"ד. אך ייתכן והדיירים ויסבלו ממטרדים המתווספים לשכונה/ אזור. ייתכן ולא ישתלם לדיירים להיכנס לפרויקט כזה. גרוע מכך,  השינויים בתוכנית עדיין אינם מתמרצים יזמים לפיתוח באזורי הפריפריה, לא כל שכן באזורים המועדים לרעידת אדמה והרי זו הייתה מטרתה הראשונית והמרכזית של תמ"א 38. 

תמ"א 38, שבמקור נועדה לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה, הפכה עם הזמן לכלי להתחדשות עירונית וחידוש מבנים. בעלי הזכויות קיבלו לרוב תוספת נאה לדירה, ממ"ד, מעלית וחידוש המבנה ובטחון הדיירים הובטח. הביקורות החלו כשתמ"א 38 תפסה תאוצה באזורי המרכז בלבד, לאור שיקול הכדאיות הכלכלית של היזמים, כאשר מנגד הפריפריה נזנחה, ללא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה וארועים ביטחוניים וללא חידושם.

 

עם זאת, גם התכנית החדשה שהוצגה כעת בשלבי גיבושה אינה חפה מקשיים להם מנהל התכנון יצטרך לתת פתרונות ראויים ותשובות מספקות על מנת שתוכל להתקיים ולהתממש בשטח.

 

השינויים המרכזיים המסתמנים בין היתר, כי יינתנו עד 350% אחוזי בנייה ועד 10 קומות במסלול הריסה ובנייה, ועד 200% בנייה ממצב קיים במסלול חיזוק, תוספת ממ"ד (ללא הגדרת תמורה נוספת). בנוסף, הועדה המקומית תוכל לקבוע, כי רבע משטחי הבנייה החדשים יוקצו לטובת מסחר והרשות תוכל לגבות היטל השבחה מלא, לעומת תמ"א 38 שנתנה פטור. עם זאת, היזם יוכל לקבל פטור תמורת הקצאת שטחי ציבור לרשות.

 

כל אלה, מתווספים לשינויים שעוברת התוכנית בשנים האחרונות. למשל בכל הנוגע להקצאת שטחים לצרכי ציבור כחלק מהפרויקטים. מסתמן כי תמורת פטור מהיטל השבחה, על היזם יהא להקצות שטחי ציבור בנויים לטובת הרשות העירונית. שאלה שעולה בין היתר מבין אינספור שאלות הינה מי יקבע את המפרט ורמת ההשקעה בבנייה השטח הציבורי לטובת הרשות ומי יקבע את השימוש?

 

יש לשים לב להיבט קריטי, שהקצאה זו משמעותה הפקעה רוחבית, ולכן ברור כי הקצאת שטח ציבורי צריכה להיעשות על ידי חוקי ההפקעות, ולא בעקיפין דרך תמ"א 38. אחרת, עלול להיווצר חוסר סדר ואי וודאות, כאשר בחוק אחד כתוב דבר מסוים ובחוק השני דבר אחר וישנן הוראות שונות בחוקי ההפקעות שחייבות לקבל ביטוי על מנת להגן על הפרט מפגיעה אפשרית.

 

מה קורה לדוגמא במקום בו בעתיד ייעוד השטח הציבורי של הרשות ישתנה לייעוד אחר, לייעוד סחיר למשל? לפי סעיפים 195 ו-196 לחוק התכנון והבניה, מקום בו שונה הייעוד הציבורי לייעוד אחר, שאינו ציבורי ולא ניתן היה להפקיע צריך להשיב אותם לנפקע בתנאים המפורטים בסעיפים אלו.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

נציין גם שיש מקרים בהם כאשר הרשות תעשה שימוש בשטח שהוקצה לה, ערך הדירות ואיכות חיי הדיירים יפגעו, למשל מצב שהרשות בונה מבנה לשימוש מטרדי. סביר, כי שימוש זה במבנה מגורים יוריד את איכות החיים ויגרום להפרעה לדיירים, ואף עלול להוריד את ערך הדירות, האם יוכלו הבעלים להגיש תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה או להפחית זאת מהיטל ההשבחה?

 

נזכיר, כי בכנסת עלתה בעבר הצעת חוק להקצאת קומה ציבורית מבונה לצרכי ציבור. התיקון מבקש להוסיף הסדרים למקרים בהם נקבע ייעוד ציבורי כחלק ממבנה. מוצע בה, כי ועדת התכנון המקומית תהיה מוסמכת לקבוע בתכנית שחלק ממבנה יהיה מיועד לצרכי ציבור וירשם על שם הרשות המקומית, ללא תמורה, בכפוף לכך שהתכנית תיצור השבחה גם לאחר העברת חלק מהמבנה לרשות המקומית.

כמובן שיש שני צדדים למטבע. מצד אחד, פגיעה בקניין הבעלים, כשרשויות מתנות היתרי בנייה בהקצאות לצרכי ציבור ונוצרים עיכובים. מנגד, האוכלוסייה גדלה ובהתאם הצורך לבנות לגובה, ולכן אין דרך אחרת אלא להכניס את צרכי הציבור פנימה.

 

אז לסיכום - השינוי של תמ"א 38, כאמור אינו בהכרח טוב ליזם ולדיירים. ייתכן ולא ישתלם לדיירים להיכנס לפרויקט כזה. אז אולי זה סוף התוכנית ואולי צריך פשוט לחכות לעדכונים ושינויים בתוכנית החדשה. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נתן 28/09/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    תמ"א 38 זה בלוף כי ברגע האמת יתמוטט כל הבניין ואילו הממ"ד ישאר עומד בנינים שנבנו בשנות 50-60 אמנם עומדים אך הזיון ( הברזל) המחזק את הבטון כבר בכי רע בשל כך עמידות הבנינים בעומסים במצב קריטי רבים מבנינים אלו נמצאים באזורי פריפריה מרוחקים כגון דימונה באר שבע חיפה וכדומה כלומר לא באזורי הביקוש הקלאסים בלשון המעטה ורעידת אדמה בא תבוא שלאף אחד לא יהיה ספק בעניין ובנינים אלו יתפוררו כמו מגדלי חול אז בעוד בשמאל ובימין נאבקים וחושפים שיניים זה לזה שני הצדדים המטומטמים האלו לא צופים את הסכנה האמיתית
  • 5.
    ג'ק 27/09/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    להשאיר את התוכנית כאופציה למקרה שמסיבה אופרטיבית כל שהיא לא ניתן לבצע פינוי בינוי .
  • 4.
    שמעון 27/09/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    בכל רח בעיר ששם יש תמא 38 אין חניה.ליקויי בניה חמורים ריח של ביובוהכל האישןר העריה המושחתת.
  • 3.
    תמ"א 38 זו צרה שאין ממנה חזרה, צפיפות איומה ובלתי נסבלת (ל"ת)
    משה - חיפה 27/09/2020 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צודק 27/09/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    כי חלק ממנו ילקח לצורך בניית ממד, אין תוספות של מרפסת, חדר נוסף ועוד ואולי בכלל ללא חניה. אז למה לי לעבור יסורים וסבל של שנים רק בשביל לקבל דירה יותר קטנה וחדשה, עם פי 3 שכניםף שטחי ציבור של בית כנסת, מקקוה, גן ילדים ועוד שמחות לטובת השכנים בשכונה? עדיף לי פשוט לשפץ את הדירה שלי וזהו!
  • 1.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 27/09/2020 05:25
    הגב לתגובה זו
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.