"לא יתכן שמשרד הבינוי יסגרו תנאים מול גינדי על גבם של הזוכים"
פרויקט מחיר למשתכן בית בפארק באור יהודה, בו זכה היזם גינדי החזקות זכה לסיקור נרחב בשל שורה של תקלות ותקדימים. כעת, הפרויקט הגיע לבית המשפט, בשל סוגיה אחת מרכזית המהווה שיטה "עקומה" לביצוע מכרזי מדינה, לפיה היזם מגיש הצעה למכרז בו מוגדר כי יש להשלים את הפרויקט תוך תקופה קצובה (22 חודשים במקרה זה) למרות שאין לו כל כוונה לעמוד בהתחייבות.
מועד המסירה הנוכחי של הדירות בפרויקט בית בפארק הינו תוך 36 עד 42 חודשים (במקרה הטוב), וגם תנאים אלו הושגו לאחר המתקת תנאי הפרויקט נוכח מחאת הזוכים, התאגדותם והפעלת לחץ בכל מישור אפשרי. עם זאת, הזוכים המיוצגים על ידי עוה"ד ליאור לוי ואבי גולדהמר, טוענים כי המועדים הנקובים במכרז מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מהווים תנאי מהותי.
ראשית, לטענת הזוכים המועדים הקבועים במסמכי המכרז אינם בגדר המלצה. מדובר במועדים מחייבים. בהיותו של ההליך מכרזי, אין מקום לסטות מהמועדים, שכן כל סטייה מהווה פגיעה בזכות השוויון של אותם מועמדים שלא ניגשו למכרז בגלל שלא יכלו לעמוד במועדים אלו.
בנוסף, טוענים הזוכים כי "מן הראוי היה, בטרם אישר משרד הבינוי והשיכון לגינדי הקלות והארכות, להביא בחשבון גם אם את האפיון המיוחד של העותרים. לא ייתכן שמשרד הבינוי והשיכון יסגרו תנאים מול גינדי על גבם של הזוכים ומבלי שייקחו בחשבון את האינטרסים שלהם", נכתב בעתירה.
- 1,500 דירות חדשות בצפון אור יהודה, צמוד למפגש המטרו והרכבת הקלה
- כמה עולה לגור באור יהודה - ואיך היא ביחס לשכנותיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזוכים נרשמו להגרלות מתוך אמונה שתנאי המכרז יקוימו, כלומר שידרשו לשאת בהוצאות שכירות של כ-22 חודשים בלבד מרגע מסירת המגרש. לכן, מעבר לכל הפגמים החוקיים שכנגדם יוצאת עתירת הזוכים, מבקשים העותרים מבית המשפט "להתחשב גם בהיבט האנושי ובעוול הכבד שעלול להיגרם לזוכים, שהמתינו חודשים ארוכים בציפייה להתקדמות הפרויקט, ולא רכשו דירה בשוק החופשי או נרשמו להגרלות אחרות".
ממתינים לדירה כבר 9 חודשים
ההגרלה האמורה התקיימה בחודש נובמבר 2017, כאשר מי מבין הזכאים שביקש לדלות מעט פרטים אודות הפרויקט, יכול היה למצוא את פרטי המכרז באתר של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מהם עולה כי על היזם להשלים את בניית הפרויקט תוך 22 חודשים ממועד מסירת המגרש.
אלא שלאחרונה, עם קבלת פרטים ראשוניים מהיזם אודות הפרויקט, התגלו לזוכים שורה של בעיות שונות, הכוללות תמהיל דירות בעייתי, עם דירות כלואות בעלות כיוון אוויר אחד, דירות הכוללות מבואה חסרת תועלת בכניסה לדירה, בגודל של כ-12 מ"ר (יותר גדול מחדר סטנדרטי) ובעלות מיותרת של כ-100 אלף שקל, 40% מהדירות בפרויקט, בנות 6 חדרים ובעלות של מעל שני מיליון שקל, ואם לא די בכך, לכל "התענוג" הזה נדרשו הזוכים להמתין 5-6 שנים, כולל הצמדה למדד תשומות הבניה, באופן אשר מאיין לגמרי את כל "ההנחה" על מחיר השוק, בה הם "זכו".
- שדה נדל"ן: "השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע"
- האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
שיפור מהותי בתנאים בזכות ההתאגדות בפייסבוק
הזוכים ההמומים התאגדו, והחלו להיאבק ברוע הגזירה, הם יצאו להפגין, הגישו ערר ועשו רעש בתקשורת. כתוצאה מכך, באופן תקדימי עבור פרויקטי מחיר למשתכן, בגינדי הגיעו לפשרה עם חלק מהזוכים (אלו שחתמו על הערר) והציעו להם כ-20 אלף שקל לכל אחד תמורת הפסקת התהליך. אלא ששאר הזוכים לא היו ממש מרוצים מהמהלך שהותיר אותם עם כל הבעיות והמשיכו לעשות גלים, עד שכל הגורמים המעורבים, המדינה, עיריית אור יהודה וגינדי, גיבשו מתווה להמתקת התנאים.
כך, לאחר סבב פגישות, הוסכם כי עיריית אור יהודה תספק לפרויקט היתר חפירה באופן מיידי, המשקף הקדמה של כחצי שנה (אבל עדיין לא ניתן), כאשר מדובר כרגע רק עבור הגרלה 400, כלומר רק עבור מגרש אחד הכולל 10 בניינים (מתוך ארבעה מגרשים בפרויקט), מסירת הדירות תבוצע תוך 3-3.5 שנים (כל הפרויקט של "בית בפארק" כולל 27 בניינים שיושלמו בהדרגה תוך פרק זמן שאנו ברור כרגע) תמורת הקלות שהעירייה העניקה לגינדי בשווי מיליוני שקלים.
בנוסף, נקבע כי הצמדת התשלומים למדד תהייה עד לפברואר 2021, לכל הדירות במסגרת הפרויקט, כאשר מועד זה יידחה בהתאמה ככל וקבלת היתר החפירה ידחה.
נקבע כי 13 דירות גן גדולות (הכוללות מרתף) מתוך הדירות שהוצגו כדירות מחיר למשתכן יוחלפו ב-13 דירות 5 חד', בשטח של כ-125 מ"ר, מתוך הדירות שיועדו תחילה לשוק החופשי.
מתן אפשרות להקדמת תשלומים – לרוכשים תינתן אפשרות להקדים תשלומים על חשבון מחיר הדירה עד ליום 31.12.18, ללא צורך בקבלת הסכמת היזם מראש.
הטבה לדירות 6 חד' ומעלה – תישמר הזכות לרוכשי דירות 6 חד' ומעלה לבחור בין האפשרות לקבלת הנחה בגובה 20 אלף שקל, לבין האפשרות של פריסת התשלומים כך ש-50% מהתשלום יהיה במועד מסירת הדירות.
אין קשר בין תנאי המכרז למציאות
- 1.כנראה השחיתות נוגעת שם ומסריחה עד השמיים (ל"ת)תום 16/08/2018 13:54הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת
בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.
בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.
לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.
הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.
