"יש לספח את גבעתיים לר"ג - ניתן להקים במהרה באזור חצי מיליון דירות"
"עיריית רמת גן כלואה, עד שלא תהיה רכבת קלה תמיד יהיו פקקים בעיר, אבל אנחנו מכינים תכנית בנושא התשתיות בפיתוח כבישים, באזור רחובות הירדן ואלוף שדה יקימו מחלף, מקדמים שבילי אופניים לכיוון תל אביב כדי שאנשים יעזבו את הרכבים, כיום גם מי שגר בעיר יש לו שני רכבים. אנחנו ממפים את רמת גן", כך אמרה אביבית מאור נמרודי, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה ברמת גן בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין באילת.
מאור נמרודי טענה כי לגבי החניות, התמ"א 38 מחייבת חניה, והעירייה מקדמת יחד עם החברה הכלכלית חניונים ציבוריים בדרך של BOT - "המטרה היא שתושבי רמת גן יוכלו לחנות בערבים ואף לקנות חניה. אנחנו מרחיבים בתי ספר ומוסיפים גני ילדים".
יחס של 1 ל-3.5 דירות בתמ"א 38 ברמת גן
מאור נמרודי התייחסה לתוכנית ג-53 הממפה את הכללים לביצוע תמ"א 38 בעיר "התוכנית עוסקת בגובה, קווי בניין ויחס של צפיפות - ברוב העיר היחס הוא 1:3.5 יחידות דיור. בשכונות של צמודי קרקע לא נעמיס גובה, אך בהחלט נבנה לגובה במרכז העיר. התוכנית נותנת מענה ל-70% מהמקרים. אנחנו בהחלט יכולים להתמודד ביעילות עם נושא יוקר הדיור, אנחנו מבקשים מהמדינה לבוא ולעזור בנושא התשתיות. המדינה צריכה להקים פלטפורמה של הסכמי גג גם בערים, ולא רק היכן שיש שטחים פתוחים. המדינה צריכה להציב רף של מספר יחידות דיור לבנייה בעיר ובתמורה העירייה תקבל תקציבים וזירוז של הקמת תשתיות" .
חיים כהן, מהנדס עיריית רמת גן לשעבר, אמר כי ברמת גן כיום למעלה מ-90% ממייזמי התמ"א הם של הריסה ובנייה מחדש "אני מציע לבינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, לא להפשיר כלל קרקע חקלאית לבנייה ולאשר רק תמ"א 38. כדי להקים 500 אלף דירות צריך להרוס 15 אלף בניינים. ברמת גן יש 3,000, יחד עם גבעתיים ותל אביב מתקרבים למספר הזה. אי אפשר להתעסק עם סטטיסטיקה, אם תהיה רעידת אדמה הבניינים שייקרסו יהיו ברמת גן ובגבעתיים. התוכנית מגדילה את היצע הדירות. הגדלת ההיצע בקריית גת ובראש העין היא לא הפתרון, שם יגורו ויבואו לעבוד בתל אביב ורמת גן, לא זאת הכוונה".
"לא לפחד מהגדלת הצפיפות"
"לא צריך לפחד מהגדלת הצפיפות, אנחנו רחוקים מהסטנדרט של העולם המערבי, ולא צריך להפחיד אותנו עם תשתיות עירוניות לא מספיקות כי אנחנו מדברים על ערים לא עניות שיודעות לתת תשובות לכל צרכי הציבור, רק צריך לצופף. לא שוכחים את היבט התעסוקה, זהו מקור לכסף למזלנו, לנו יש את אזור הבורסה, לגבעתיים אין מספיק אבל אולי נחבר אותה לרמת גן ויהיה פתרון לכולם. זה לא רעיון חדש. הצירוף של רמת אפעל לרמת גן היה מהלך נכון מאוד, איחוד רשויות זה דבר יעיל וטוב".
עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת עיריית רמת גן, אמר בתגובה: "לצערי רמת גן הולכת לקראת אחת השגיאות הגדולות שלה במאמץ לא ברור לאשר את רג/53 בשעה שבמרבית הערים בישראל מקדמים תכניות מתאר. מדובר עדיין בתכנית בעייתית מאוד, היא איננה תכנית מתאר, היא איננה קובעת דבר וחצי דבר ביחס לצרכים ציבוריים ותשתיות ובכל זאת, היא עתידה להכפיל בתוך שנים מועטות את הצפיפות באחת הערים הצפופות ביותר במזרח התיכון. הכדאיות הכלכלית בהריסה ובנייה ברמת גן מתקבלת גם במקדמי צפיפות נמוכים בהרבה ונדמה שהתכנית נכתבה מנקודת מבט יזמית ולא תכנונית".
- 16.נוני חלימי, גיסר 19/11/2014 10:41הגב לתגובה זוהתחדשות עירונית. הפרויקט הכי גדול בארץ. מתחם ההסתדרות אדמית המאבק גבעתיים באתר של העירייה ולפני הפקדה. בהצלחה!!!
- 15.אחד 18/11/2014 17:08הגב לתגובה זוכי בינתיים אין כאלה, ואפילו בתוך רמת גן אין שבילי אופניים.
- שיראל 19/11/2014 08:22הגב לתגובה זובין alkmaar ל heiloo
- 14.מ. קוזלובסקי 18/11/2014 16:18הגב לתגובה זוקל לאדריכל לשעבר ולגברת מאור-נמרודי הנכבדה לדבר. הם גרים ברווחה בווילות שלהם או בפנטהאוז שמשקיף על כל האנשים הקטנים והשקופים. תצטופפו אתם בבתים עם קירות גבס, פארטאץ' אחד גדול. בכייה לדורות. ללא חנייה, ללא גינה, ללא ספייס. בקרוב ייחשף שקר התמ"א הגדול כשהבניינים יתמוטטו בזה אחר זה כמו ארמון קלפים
- 13.מ. קוזלובסקי 18/11/2014 16:18הגב לתגובה זוקל לאדריכל לשעבר ולגברת מאור-נמרודי הנכבדה לדבר. הם גרים ברווחה בווילות שלהם או בפנטהאוז שמשקיף על כל האנשים הקטנים והשקופים. תצטופפו אתם בבתים נקירות גבס, פארטאץ' אחד גדול. בכייה לגורות. ללא חנייה, ללא גינה, ללא ספייס. בקרוב ייחשף שקר התמ"א הגדול כשהבניינים יתמוטטו בזה אחר זה כמו ארמון קלפים
- 12.סבא אליעזר 18/11/2014 15:34הגב לתגובה זוכל זמן שראשי ערים הם יושבי ראש ועדות הבניה תישאר שחיתות...מי אמר שכולם צריכים להיות בעלי בתים?....לו היו נותנים אישורי בניה לקבלנים רק בתנאי שיבנו דירות להשכרה לעשרים שנה מינימום לא הייתי מחזיק דירה אלא הולך לגור בשכירות, כי הבעיה היום שכל שנה שנתיים צריך לעבור כתובת ולו זה היה מסודר הרבה זוגות צעירים היו גרים בשכירות וחוסכים כי מחירי השכירות היו שפויים, עוד דוגמאות?...כל מגדל מגורים חייב לבנות חנין תת קרקעי לפי שני מקומות לכל דירה ועוד 10% מקומות לאורחים...הרחובות היו מתרוקנים מצפיפות....עוד דוגמא?....כל נושא התמ"א ....מדוע לא מקודם מדוע לא מאשרים את ההחלטות? לבנות רק עם חניות ופתיחת צירים? שחררו מיידית רק תמא 38/2 עם חניות ותראו איך מיד כולם מורידים מחירים
- 11.ש.ניסים 18/11/2014 15:07הגב לתגובה זולירון סהר עוסק יותר מדי בנושא הנדלן יותר משר השיכון, אני לא מבין למה, אתה באמת חושב שצריך 2 מליון תושבים לתל אביב ולגבעתים , במקום לפזר את האוכלוסיה אתה מצופף אותה
- 10.מתווך 18/11/2014 15:01הגב לתגובה זוגם ככה יש הגירה חיובית לרמת גן מת"א עקב כך שת"א הפכה לעיר של עשירים, פושעים ואוליגרכים, רמת גן נותנת את כל המענה שת"א נותנת רק עם שיפורים כגון , עדיין קרובה לים, רמת חינוך גבוהה יותר, מקומות עבודה רבים, פארקים וגינות ירוקות, אוכלוסייה נהדרת, מקומות בילוי ומגורים מסביב למקומות הבילוי ולא בתוכם כפי שקורה בת"א ומקשה על גידול ילדים, בקיצור, זה עניין של זמן קצר עד שברמת גן מחירי הדירות יהיו שווים לאלו שבגבעתיים ובת"א , כמובן שבערים כגון פתח תקווה, קרית אונו , חולון ועוד דווקא נראה ירידת מחירים עקב המרחק מת"א ועקב העובדה שאין להן שום יתרון להציע.
- 9.יש לספח את עזה לאשקלון! מחירי הדיור ירדו (ל"ת)חוני 18/11/2014 12:50הגב לתגובה זו
- 8.גבעתי 18/11/2014 12:34הגב לתגובה זואין שום סיבה שבעולם ששלושת הערים הקטנות האלו יתפקדו כרשויות מופרדות. הטירוף המדינת ישראל שמונע משחיתות ומהיסטוריה חייב להיפסק. בכל העולם מטרופולינים הם בני מליוני אנשים כל אחד - פריס, לונדון, ניויורק, לוס אנג'לס ודומיה, הם בעלות מליוני תושבים כל אחת. לו היו מאחדים את שלושת הערים האלו היו יכולים לפתור בעיות של כל גוש דן. תחבורה רציפה שתעבור דרך כל הערים, חינוך, תשתיות ועוד. אין שם סיבה שבעולם שהערים האלו יהיו מופרדות, השכונות והרחובות גובלים אחד בשני. יש מקומות שבית ליד בית במרחק 10 מטר, זה רשויות שונות. פשוט בדיחה לא מצחיקה על חשבונינו.
- 7.חצי מליון דירות? ואיך בדיוק יסעו לעבודה? מאבדים עשתונות (ל"ת)קודם רכבות תחתיות 18/11/2014 12:19הגב לתגובה זו
- 6.דידי 18/11/2014 12:06הגב לתגובה זושמופיע כבר באתר של עריית גבעתיים (גב 431/77) ולפני הפקדה במחוזית יוסיף 2900 יחד. חשוב מאד לדאוד לתחבורה וזאת ע"י קנסות לרכב והפיכת העיר ידידותית לאופנים והולכי רגל על חשבון רכב פרטי.
- 5.לא מבין 18/11/2014 11:51הגב לתגובה זואין אישור לתמ''א 38 תיקון 3? דהיינו הריסת מבנים צמודי קרקע באיזורים ניתנת על פי התב''א בנייה גהוהה ומתן הטבות עפ''י התמ''א לבנייה רוויה גבוהה?
- 4.יורם דירות"א 18/11/2014 11:48הגב לתגובה זולבלוע את הקטן תשאלו את פוטין הוא מבין בנדלן
- 3.דני 18/11/2014 11:42הגב לתגובה זוחייבים לתעדף אופניים על פני רכב פרטי ברג לסלול שבילי אופניים על חשבון נתיבים לרכב ולא על מדרכות. זה יעלה את ערך הדירות גם כי זה יהפוך את רגע לעיר מודרנית.
- 2.ברור שניתן, האלה היא האם רוצים? (ל"ת)אחד 18/11/2014 11:35הגב לתגובה זו
- 1.א.מ 18/11/2014 11:24הגב לתגובה זוסתם זבל שאפשר להכניס אותו בהחלט לשובכי יונים ואולי לאפשר לו לנשום.בולמוס של בניה מטורפת של בניין על בניין הושט יד מהחלון ותיגע בבנין השכן.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
