בחצר האחורית: 3 ניירות בבורסה בת"א עם פוטנציאל של ממש - לראלי מטורף
בניגוד לקזינו 'אופציות המעו ף', שם הסיכוי להרוויח נמוך מאוד, כתבי אופציה מאפשרים לכם חשיפה מושכלת ולטווח ארוך יותר למניה. למי שלא מכיר, כתב אופציה, בדיוק כמו אופציה, הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא החובה, להמירו למניה במחיר ידוע מראש (מחיר המימוש) ובטווח זמן מסוים (מועד המימוש או הפקיעה). כתבי האופציה נסחרים בבורסה מידי יום בדיוק כמו מניות, ועל כן ניתן למכור אותם למשקיע אחר לפני מועד המימוש, ולהשיג רווח הון. אם בכל זאת החלטתם להמיר את האופציה למניה, תצטרכו לשלם לחברה את מחיר המימוש וזו תנפיק עבורכם מניה חדשה.
אחד היתרונות הגדולים של כתב אופציה (ברשותכם מעתה אני אשתמש במילה "אופציה" במקום "כתב אופציה" לשם נוחות), שבאמצעותם אפשר לקבל חשיפה דומה להחזקת המניה תוך השקעת סכום כספי נמוך בהרבה. בצורה זו יישאר בידכם סכום כסף נוסף אותו תוכלו להשקיע ברכיבים סולידיים ולהרוויח תשואה בטוחה במהלך תקופת ההחזקה. בנוסף, גובה ההפסד המקסימלי מהשקעה באופציה, יהיה נמוך מסך ההפסד שיכול להיגרם לכם כתוצאה מהשקעה ישירה במניה.
כמו כן, יתרון נוסף טמון במינוף של האופציה (היחס בין מחיר המניה למחיר האופציה). ככל שהמינוף גדול יותר, מחיר האופציה יעלה בשיעור חד יותר על כל עלייה קטנה במחיר המניה. למינוף יש גם צד שלילי - כל ירידה קטנה במחיר המניה עשויה לגרור ירידה גדולה הרבה יותר במחיר האופציה, כך שתחום האופציות אינו מתאים לבעלי לב חלש.
פרט לכך, הסיכון המרכזי באופציות הוא סיכון הזמן. בניגוד למניה שאפשר להחזיק עד אינסוף, לאופציות יש מועד פקיעה אחריו הן אינן שוות דבר. לכן, צריך לוודא שיש מספיק זמן למניה לעלות כלפי מעלה עוד לפני מועד הפקיעה, זאת בכדי שהשקעתנו באופציה לא תימחק בגלל הגעה למועד הפקיעה. אותו סיכון זו הסיבה העיקרית בגללה לא מומלץ להשקיע באופציות יותר מכמה אחוזים בודדים מהתיק שלכם.
הפרמטר היעיל ביותר לבחון את האטרקטיביות של אופציה היא תשואת האיזון. זהו השיעור השנתי באחוזים בו צריכה לעלות המניה עד מועד הפקיעה כדי שהמשקיע יהיה אדיש בין רכישה ישירה של המניה לבין רכישתה באמצעות קניית האופציה והמרתה. לכן, כדי לאתר אופציות אטרקטיביות, כדאי לחפש כאלו עם תשואת איזון נמוכה מספיק. לטעמי, עדיף אופציות שתשואת האיזון שלהן נמוכה מ-10%, היות ושוק המניות עולה בשיעור דומה בממוצע, מה שיגדיל את הסיכוי שהאופציה תנצח את המניה. כמו גם, יש כמובן יתרון לאופציות בעלות מינוף גדול, כדי שהאפסייד יהיה משמעותי יותר.
שוק כתבי האופציות בארץ סובל מרמות סחירות נמוכות בהרבה, אפילו מאלו של שוק המניות, שגם הוא דליל למדי. עם זאת, בתקופה הנוכחית יש מגוון רחב יחסית של אופציות של חברות איכותיות הנסחרות בתשואות איזון נמוכות. זה אולי היה צפוי לאור התחזיות להאטה במגזר הנדל"ן, אבל חלק נכבד מהאופציות הזולות מגיעות משם. הנה כמה דוגמאות לאופציות מעניינות.
אופציה 6 של ריט 1
ריט 1 אפ 6. החברה היא למעשה קרן ההשקעות (REIT) המאפשרת למשקיעים להשתתף בהשקעה בנדל"ן מניב, תוך חלוקת מרבית התזרים כדיבידנד. הקרן מחזיקה היום כ-25 נכסים מניבים בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל המפוזרים בין כ-490 שוכרים שונים (שיעור תפוסה של 98.4%). החברה פועלת תחת מינוף נמוך יחסית לענף, כך שסיכון האשראי שלה מצומצם.
החברה הציגה צמיחה של 17% ברווח התפעולי הנקי (NOI) במחצית הראשונה של 2013 בהשוואה למחצית הראשונה של 2012, שהגיעו בעקבות המשך הגידול המשמעותי במצבת הנדל"ן להשקעה שברשותה (גידול של 20%). אופציה 6 של ריט ניתנת למימוש למניה תמורת מחיר מימוש של 743.5 אגורות עד לתאריך 14/7/2014. לפי מחיר המניה הנוכחי תשואת האיזון עומדת על כ-3% בלבד. המניה לא נראית יקרה, ובהתחשב בפוטנציאל הצמיחה של החברה בשנה הקרובה, אני מעריך שמחזיקי האופציה ירוויחו כאן לא מעט כסף.
אופציה 2 של דורי בניה
דורי בניה אפ 2. החברה נשלטת על ידי גזית גלוב ועוסקת בניהול וביצוע של עבודות בניה בפרויקטים קבלניים למגורים ולתעשייה. הצמיחה המשמעותית של דורי בשנים האחרונות קצת נבלמה השנה, אולם היא המשיכה לשמור על צבר הזמנות נכבד של 2.5 מיליארד שקלים, שמיועד לבניה בשנתיים הקרובות, כך שהיא מוגנת במידה מסוימת מהאטה אפשרית במגזר. לאחרונה, חוותה המניה ירידת מחיר משמעותית, והיום היא נסחרת בפחות מ-70% מההון העצמי שלה ובמכפילי רווח ומכירות מצחיקים, כך שאני מאמין שהמניה שווה הרבה יותר מהמחיר הנוכחי.
אופציה 2 של דורי נסחרת בעת כתיבת שורות אלו בשער של 58 אגורות, וניתנת למימוש למניה של החברה תמורת מחיר מימוש של 444 אגורות עד ל-30/11/2013. המניה נסחרת כעת בפחות מ-500 אגורות כך שהאופציה עמוק בכסף. אמנם מדובר בטווח זמן קצר עד לפקיעה, אולם אם בעתיד הקרוב השוק יבין שהחמיר מדי עם המניה והיא תעלה אפילו באחוזים בודדים, האופציה תהיה חייבת לטוס למעלה.
אופציה 2 של מגה אור
מגה אור אפ 2. הקבוצה עוסקת בייזום וניהול נדל"ן מניב בתחום המרכזים המסחריים והלוגיסטיים בישראל. ברשות הקבוצה 17 מרכזים מניבים עם שיעורי תפוסה מלאים בשווי של כ-116 מיליון שקלים, ועוד 6 מרכזים נוספים שבנייתם תסתיים במהלך 2013-2014. החברה מחזיקה את הנכסים ביחד עם מספר שותפים כמו רמי לוי, ביג, וילאר וריט 1 שהזכרתי קודם לכן.
אופציה 2 של מגה אור ניתנת למימוש למניה אחת בתוספת מימוש של 8.5 שקלים עד 15/12/2013, ואחרי זה מחיר המימוש יעלה ל-12 שקלים עד לפקיעה ב-15/6/2017. המניה נסחרת סביב ההון העצמי שלה, שגדל בממוצע יותר מ-25% בחמש השנים האחרונות ללא גידול משמעותי במינוף. במילים אחרות, בהנחה שלא תגיע האטה קיצונית במגזר הנדל"ן שתפגע בפעילות החברה כבר בעתיד הקרוב, האופציה נראית אטרקטיבית מאוד.
- 10.דוד מירושלים 26/08/2013 13:46הגב לתגובה זואם אתה טוען בראשית מאמרך שבאופ' מעוף הסיכוי להרוויח קטן אתה טועה בגדול. לידיעתך, אסט' הכוללת כתיבות וקניות,אחרי שלומדים את הנושא היטב, מבינים רווח יפה. אני מקוה שבשאר השטחים שאתה כותב אתה מתמצא יותר.שנה טובה
- 9.משקיע 23/08/2013 19:37הגב לתגובה זוהמניה נסחרת בחצי משווי המזומנים והאופציה פוקעת רק בעוד שנתיים.
- 8.שלום 23/08/2013 17:20הגב לתגובה זודעתי. פוטנציאל מטורף, חברה זהב. תרשמו לעצמכם לבדוק בסוף שנה.
- 7.דעתי 23/08/2013 12:53הגב לתגובה זוכסף רב ע"פ שיטותיך. עזוב פשוטי העם בעצותיך. דעתי, שוטים כמוך (בעלי תארים שונים), הרסו רבבות משפחות, שטרם קמו מהרס שבניתם להם מראש. עדיף ספר לנו איזה בנק/בית השקעות מפעילך לאיזה מטרה? עמלות?
- 6.בונדי 23/08/2013 12:47הגב לתגובה זולא לגעת
- 5.א' 23/08/2013 12:47הגב לתגובה זושהנדל"ן המניב כרגע הוא לפי שווי מנופח מאוד, לאור ירידות צפויות בשל בניית מאות אלפי מ"ר מסיבית במגדלי משרדים. ועל כן שווי החברות הללו עלול דווקא לרדת חזק והאופציה תתרחק מאוד מהכסף כך שכדאי לסכן מעט מאוד אם בכלל.
- 4.רציו 23/08/2013 11:12הגב לתגובה זוהבוננזה האמיתית
- 3.אלניסט 23/08/2013 10:39הגב לתגובה זוהדוחות וההון העצמי של מגה אור לא אמיתי ולא משקף את המציאות לאורך שנים יש רק שיערוכים ולא תזרימי אמיתי השווי צריכה להיות חצי ריט הרווח מוגבל מאחר שהחברה היא קרן ודמי ניהול התשואה של המניה לא יכולה לעלות מידי הרבה לעומת אגח דורי חברה רצינית אבל מסובכת שאתה לא יודע מה באמת יש במאזן הגדול
- חיים 23/08/2013 11:03הגב לתגובה זונתקעת ולא הצלחת לרכוש מנה. הטענות שלך חסרות בסיס ונשמע שאתה חובבן .
- סופר אנליסט 23/08/2013 12:47לפי הרווח של הדוח שפורסם לולא השיערוך היה נגמר הרבעון בהפסד אמיתי תזרימי של 6 מיליון שקל
- יפה ניתחת אלסינט (ל"ת)2 23/08/2013 10:59הגב לתגובה זו
- 2.יורם 23/08/2013 10:28הגב לתגובה זוחברה צומחת, מגדילה מידי רבעון את הNOI וה-FFO ההון העצמי ברבעון השני גדל ל220 מיליון שח כולל ז.מ
- 1.אופציית מגה אור נראת מעולה (ל"ת)GG 23/08/2013 10:26הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
