היבטי מיסוי לקראת סוף שנה - טיפים למשקיע
על אף המשברים, אי הוודאות והתהפוכות הגדולות, שנת 2012 מסתמנת כשנה טובה למשקיעים, עם תשואות נאות באפיקי ההשקעה המסורתיים כגון שוק המניות ושוק אגרות החוב. משקיעים רבים משלבים שיקולי השקעה בשיקולי מיסוי ונוהגים לדחות את תשלום המס למועד מאוחר יותר. דחיית המס תורמת לרווחיות המשקיע, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
בשנה החולפת חל שינוי בשיטת גביית מס רווחי הון בישראל. לראשונה ניתן לבצע קיזוז מס ולקבל החזר כספי לחשבון המשקיע במהלך אותה שנה קלנדרית. משקיע ששילם מס מתחילת השנה יוכל לממש הפסדים ולקבל החזר כספי ישירות לחשבונו הפרטי. זה האחרון צריך לבדוק מול חבר הבורסה את סך המס ששילם מתחילת השנה. במידה ושילם מס - הוא יכול למכור ני"ע בהפסד ולקבל בחזרה את המס ששילם. גובה החזר המס לא יעלה על הסכום ששילם המשקיע.
בנוסף, בהמשך לשנים קודמות, מכיוון שמגן המס לא עובר בצורה אוטומטית לשנה הבאה. משקיעים שאינם מגישים דוחות למס הכנסה ויש להם יתרה של מגן מס בחשבונם, יכולים למכור ני"ע ברווח ולנצל את מגן המס בחשבונם. במידה ולא יעשו זאת - מגן המס ימחק.
קיזוז כנגד השקעה בשותפויות נפט - הזכאות לקיזוז הפסדים שנוצרו בשותפות במהלך השנה הם למשקיעים שהחזיקו ביחידות ההשתתפות ביום האחרון בשנה, כולל המשקיעים שרכשו את יחידות ההשתתפות יום לפני כן. בשנת 2012 חלק מהקידוחים לא צלחו ושותפויות כגון מודיעין יהש יסיימו את השנה בהפסד.
משקיעים יכולים לקזז את חלקם בהפסדי השותפות כנגד שאר ההכנסות שלהם (גם כנגד ההכנסות הפירותיות). קיזוז המס יתבצע אך ורק לאחר הגשת דו"ח שנתי, לכן כדאי להתייעץ עם מומחי מס לפני הגשת הדו"ח. הגשת דו"ח מסוג זה מחייבת משנה זהירות מכיוון שהחזקה בשותפויות רווחיות או רווחים משמעותיים בשנים שלאחר מכן יכולים לגרור תשלום מס גבוה יותר.
להלן מספר דגשים לשנת 2012:
1. שיטת הקיזוז הינה רווח כנגד הפסד ולא מס כנגד מס.
2. סלי קיזוז - ניתן לבצע קיזוז בין ני"ע ישראלים לני"ע זרים.
3. מגן מס לא עובר בצורה אוטומטית לשנה הבאה.
4. במהלך השנה, היום הקובע לאירוע מס הינו יום הסליקה. בניירות ערך זרים הסליקה הינה לאחר שלושה ימים (T+3), וברוב ניירות הערך הישראלים הסליקה הינה ביום למחרת (T+1). למרות זאת, עסקאות שבוצעו בימי המסחר האחרונים בשנה, היום הקובע בהן הינו יום הערך ולכן ניתן לבצע עסקאות לצורך קיזוז מס עד יום המסחר האחרון בשנה.
5. ניתן לקזז תשלום מס על תקבולים כגון דיבידנד, ריבית ופדיון אג"ח מול הפסדי הון בני"ע, הקיזוז יכול להתבצע אך ורק באותו חודש קלנדרי.
6. לא ניתן לקזז הכנסות מריבית פיקדונות מול הפסדים או רווחים בניירות ערך.
7. ניתן לקזז רווחים או הפסדים בקרן נאמנות פטורה מול הפסדים או רווחים בשאר ניירות הערך.
8. ניתן להכיר בתשלומי עמלות לצורך הקטנת חבות המס. שימו לב, משקיעים שמבצעים השאלות בני"ע ושילמו מס במהלך השנה יכולים לבצע החזר ההשאלה ולהכיר בעמלה לצורך קבלת החזר המס.
9. בשנת 2012 לא ניתן לבצע קניה ומכירה רעיונית.
- המאמר הנ"ל מתייחס לתשלום מס ליחידים שאינם בעלי שליטה ולמי שאינו בעל שליטה מהותי.
- לפני ביצוע פעולה לצורך אירוע מס יש להיוועץ עם מומחי מס.
- יש לבחון את שיקולי ההשקעה וסחירות ני"ע בטרם ביצוע פעולות לצורך קיזוז מס.
- 5.רועה צאן 11/12/2012 23:37הגב לתגובה זולדעתי הכוונה היתה שבאותו חודש, הקיזוז מתבצע אוטומטית על ידי הבנק. אולם מי שיגיש דוח שנתי יכול לקזז בכל שנת המס.
- 4.מאור טל 11/12/2012 22:34הגב לתגובה זומישהו מקפיד לבחון את דבריו של הליצן לפני הפרסום באתר...טעות אחת גדולה,הייתי מצפה מהאתר לפרסם כתבות שעברו ביקורת איכות לגבי המידע המפורסם בהן ולא לצורך יחצנות של הכותב
- 3.דוד 11/12/2012 20:16הגב לתגובה זואם אני לא טועה-ניתן להתקזז כל השנה ולא רק בחודש קלנדרי
- 2.רו"ח 11/12/2012 15:58הגב לתגובה זולא נכון סעיף 6 נכון
- 1.משה ב, רו"ח 11/12/2012 14:16הגב לתגובה זויש להשמיט "או רווחים בניירות ערך"
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
