ויימו טסלה
צילום: טוויטר

קרב הענקיות: מי תוביל את מהפכת המוניות האוטונומיות?

ויימו של גוגל הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר, מה שמגביר את התחרות מול טסלה ומדגיש את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה גוגל טסלה

חברת ויימו (Waymo), חברה בת של אלפאבית GOOGLE (חברת האם של גוגל), הכריזה על גיוס הון משמעותי שמדגיש את התחרות המתחממת בשוק הרכב האוטונומי. החברה הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר בסבב השקעות שזכה לביקוש יתר מצד משקיעים מובילים, ביניהם אנדרסן הורוביץ', פידליטי וטייגר גלובל.

   

  רכבים Waymo, טוויטר

הגיוס המרשים מגיע בזמן שענף המוניות האוטונומיות צובר תאוצה, כאשר ווימו כבר מפעילה שירות מוניות ללא נהג המבצע למעלה מ-100,000 נסיעות בשבוע. נתון זה מציב את החברה בחזית הטכנולוגיה, עם הוכחות מעשיות ליכולותיה. בעוד ויימו שומרת על חשאיות לגבי שוויה המדויק לאחר הגיוס, הערכות קודמות העמידו את שווי החברה על כ-50 מיליארד דולר. להשוואה, אובר, השותפה העסקית החדשה של ויימו, נסחרת בשווי של כ-165 מיליארד דולר.

השותפות בין ויימו לאובר צפויה להניב פירות כבר בתחילת 2025, עם השקת שירות מוניות אוטונומי בערים אטלנטה ואוסטין שבטקסס. השירות יהיה זמין דרך אפליקציית אובר, מה שמרחיב משמעותית את נגישות הטכנולוגיה לציבור הרחב.

 

התחרות - טסלה

ענקית הרכב החשמלי בהנהגת אילון מאסק, עם שווי שוק מסחרר של כ-800 מיליארד דולר. אם נפריד את עסקי הרכב והאנרגיה של החברה, המוערכים בכ-200 דולר למניה, נותר שווי של כ-180 מיליארד דולר שניתן לייחס לפעילות המוניות האוטונומיות העתידית.

טסלה רשמה זינוק של 22% במניה לאחר דוחות רבעון שלישי מרשימים, כשבמקביל הציגה תוכניות להשקת שירות מוניות אוטונומי בקליפורניה וטקסס ב-2025. מאסק הצהיר בביטחון כי מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה תהיה טובה יותר מנהגים אנושיים במחצית הראשונה של 2025.

ההבדל המהותי בין הגישות של שתי החברות בולט: ויימו כבר מציגה נתונים המעידים על הפחתה של 75% בתאונות גורמות פציעה בהשוואה לנהגים אנושיים, וזאת ללא התערבות נהג כלל. טסלה, לעומת זאת, מפתחת את המערכת שלה תוך כדי שימוש בפועל, כשנהגים עדיין נדרשים לפקח על המערכת.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ההשקעות עצומות

ההשקעות העצומות בתחום מדגישות את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, כשחלק ניכר מהסכום הופנה להגדלת יכולות המחשוב בתחום הבינה המלאכותית.

המערכות המתקדמות של טסלה משמשות לא רק לפיתוח רכבים אוטונומיים, אלא גם לפיתוח רובוטים הומנואידיים שהחברה מתכננת להשיק בשנים הקרובות. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו טסלה מנסה להרחיב את פעילותה מעבר לתעשיית הרכב המסורתית.

התחרות בין ויימו לטסלה מדגישה את המרוץ המתחמם בתחום התחבורה האוטונומית, כאשר כל חברה מציגה גישה שונה להשגת המטרה. בעוד ווימו מתקדמת בזהירות עם טכנולוגיה מוכחת, טסלה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר של פיתוח תוך כדי תנועה.

עבור המשקיעים, ההחלטה בין השתיים מורכבת: האם להמר על הניסיון המוכח של ויימו, או על החזון השאפתני והיקף הפעילות הרחב של טסלה? התשובה לשאלה זו עשויה להתברר כבר בשנה הקרובה, עם השקת השירותים המתוכננים של שתי החברות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות ל 28/10/2024 06:08
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות למה מה ומדוע
  • 3.
    דורון 28/10/2024 00:07
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל זקוקה למכוניות אוטונומיות רמה 5 מלאות
  • 2.
    אלי לוי 27/10/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    דבר אחד ברור שמובילאיי מחוץ למשחק, מי שהגתה את הרעיון נכשלה במימוש באופן טוטלי, בהצלחה לשאר השחקנים
  • 1.
    אלון 27/10/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    אין לגוגל אף מתחרה אמיתי בתחום הרכב האוטונומי וברגע שיצליחו להוכיח התמודדות עם תנאי חורף ולהוריד קצת עלויות עם רכבי יונדאי נראה מפלצת שמסוגלת לבלוע את שוק המוניות העולמי פלוס הורדה משמעותית של עלות פר נסיעה ביחס להיום ברכב חשמלי ללא נהג.
  • דובון 27/10/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    רק שגוגל מסוגלת לנסוע באזורים מתוחמים בלבד, שם המערכת שלה מכירה כל תמרור, כל סימן כביש, וכל מהמורה בדרך, בעוד טסלה יכולה לנסוע בכל מקום בארה״ב גם אם לא היתה בו מעולם. רכב גוגל עולה לה 150,000 דולר, רכב טסלה 30,000 בלבד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".