קרב הענקיות: מי תוביל את מהפכת המוניות האוטונומיות?
ויימו של גוגל הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר, מה שמגביר את התחרות מול טסלה ומדגיש את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה
חברת ויימו (Waymo), חברה בת של אלפאבית GOOGLE (חברת האם של גוגל), הכריזה על גיוס הון משמעותי שמדגיש את התחרות המתחממת בשוק הרכב האוטונומי. החברה הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר בסבב השקעות שזכה לביקוש יתר מצד משקיעים מובילים, ביניהם אנדרסן הורוביץ', פידליטי וטייגר גלובל.
רכבים Waymo, טוויטר
הגיוס המרשים מגיע בזמן שענף המוניות האוטונומיות צובר תאוצה, כאשר ווימו כבר מפעילה שירות מוניות ללא נהג המבצע למעלה מ-100,000 נסיעות בשבוע. נתון זה מציב את החברה בחזית הטכנולוגיה, עם הוכחות מעשיות ליכולותיה. בעוד ויימו שומרת על חשאיות לגבי שוויה המדויק לאחר הגיוס, הערכות קודמות העמידו את שווי החברה על כ-50 מיליארד דולר. להשוואה, אובר, השותפה העסקית החדשה של ויימו, נסחרת בשווי של כ-165 מיליארד דולר.
השותפות בין ויימו לאובר צפויה להניב פירות כבר בתחילת 2025, עם השקת שירות מוניות אוטונומי בערים אטלנטה ואוסטין שבטקסס. השירות יהיה זמין דרך אפליקציית אובר, מה שמרחיב משמעותית את נגישות הטכנולוגיה לציבור הרחב.
- סין מבטלת את חקירת ההגבלים העסקיים נגד גוגל
- גוגל תשקיע כ-7 מיליארד דולר בבריטניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחרות - טסלה
ענקית הרכב החשמלי בהנהגת אילון מאסק, עם שווי שוק מסחרר של כ-800 מיליארד דולר. אם נפריד את עסקי הרכב והאנרגיה של החברה, המוערכים בכ-200 דולר למניה, נותר שווי של כ-180 מיליארד דולר שניתן לייחס לפעילות המוניות האוטונומיות העתידית.
טסלה רשמה זינוק של 22% במניה לאחר דוחות רבעון שלישי מרשימים, כשבמקביל הציגה תוכניות להשקת שירות מוניות אוטונומי בקליפורניה וטקסס ב-2025. מאסק הצהיר בביטחון כי מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה תהיה טובה יותר מנהגים אנושיים במחצית הראשונה של 2025.
ההבדל המהותי בין הגישות של שתי החברות בולט: ויימו כבר מציגה נתונים המעידים על הפחתה של 75% בתאונות גורמות פציעה בהשוואה לנהגים אנושיים, וזאת ללא התערבות נהג כלל. טסלה, לעומת זאת, מפתחת את המערכת שלה תוך כדי שימוש בפועל, כשנהגים עדיין נדרשים לפקח על המערכת.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
ההשקעות עצומות
ההשקעות העצומות בתחום מדגישות את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, כשחלק ניכר מהסכום הופנה להגדלת יכולות המחשוב בתחום הבינה המלאכותית.
המערכות המתקדמות של טסלה משמשות לא רק לפיתוח רכבים אוטונומיים, אלא גם לפיתוח רובוטים הומנואידיים שהחברה מתכננת להשיק בשנים הקרובות. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו טסלה מנסה להרחיב את פעילותה מעבר לתעשיית הרכב המסורתית.
התחרות בין ויימו לטסלה מדגישה את המרוץ המתחמם בתחום התחבורה האוטונומית, כאשר כל חברה מציגה גישה שונה להשגת המטרה. בעוד ווימו מתקדמת בזהירות עם טכנולוגיה מוכחת, טסלה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר של פיתוח תוך כדי תנועה.
עבור המשקיעים, ההחלטה בין השתיים מורכבת: האם להמר על הניסיון המוכח של ויימו, או על החזון השאפתני והיקף הפעילות הרחב של טסלה? התשובה לשאלה זו עשויה להתברר כבר בשנה הקרובה, עם השקת השירותים המתוכננים של שתי החברות.
- 4.בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות ל 28/10/2024 06:08הגב לתגובה זובישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות למה מה ומדוע
- 3.דורון 28/10/2024 00:07הגב לתגובה זומדינת ישראל זקוקה למכוניות אוטונומיות רמה 5 מלאות
- 2.אלי לוי 27/10/2024 16:45הגב לתגובה זודבר אחד ברור שמובילאיי מחוץ למשחק, מי שהגתה את הרעיון נכשלה במימוש באופן טוטלי, בהצלחה לשאר השחקנים
- 1.אלון 27/10/2024 15:07הגב לתגובה זואין לגוגל אף מתחרה אמיתי בתחום הרכב האוטונומי וברגע שיצליחו להוכיח התמודדות עם תנאי חורף ולהוריד קצת עלויות עם רכבי יונדאי נראה מפלצת שמסוגלת לבלוע את שוק המוניות העולמי פלוס הורדה משמעותית של עלות פר נסיעה ביחס להיום ברכב חשמלי ללא נהג.
- דובון 27/10/2024 22:22הגב לתגובה זורק שגוגל מסוגלת לנסוע באזורים מתוחמים בלבד, שם המערכת שלה מכירה כל תמרור, כל סימן כביש, וכל מהמורה בדרך, בעוד טסלה יכולה לנסוע בכל מקום בארה״ב גם אם לא היתה בו מעולם. רכב גוגל עולה לה 150,000 דולר, רכב טסלה 30,000 בלבד.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.