ויימו טסלה
צילום: טוויטר

קרב הענקיות: מי תוביל את מהפכת המוניות האוטונומיות?

ויימו של גוגל הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר, מה שמגביר את התחרות מול טסלה ומדגיש את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה גוגל טסלה

חברת ויימו (Waymo), חברה בת של אלפאבית GOOGLE (חברת האם של גוגל), הכריזה על גיוס הון משמעותי שמדגיש את התחרות המתחממת בשוק הרכב האוטונומי. החברה הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר בסבב השקעות שזכה לביקוש יתר מצד משקיעים מובילים, ביניהם אנדרסן הורוביץ', פידליטי וטייגר גלובל.

   

  רכבים Waymo, טוויטר

הגיוס המרשים מגיע בזמן שענף המוניות האוטונומיות צובר תאוצה, כאשר ווימו כבר מפעילה שירות מוניות ללא נהג המבצע למעלה מ-100,000 נסיעות בשבוע. נתון זה מציב את החברה בחזית הטכנולוגיה, עם הוכחות מעשיות ליכולותיה. בעוד ויימו שומרת על חשאיות לגבי שוויה המדויק לאחר הגיוס, הערכות קודמות העמידו את שווי החברה על כ-50 מיליארד דולר. להשוואה, אובר, השותפה העסקית החדשה של ויימו, נסחרת בשווי של כ-165 מיליארד דולר.

השותפות בין ויימו לאובר צפויה להניב פירות כבר בתחילת 2025, עם השקת שירות מוניות אוטונומי בערים אטלנטה ואוסטין שבטקסס. השירות יהיה זמין דרך אפליקציית אובר, מה שמרחיב משמעותית את נגישות הטכנולוגיה לציבור הרחב.

 

התחרות - טסלה

ענקית הרכב החשמלי בהנהגת אילון מאסק, עם שווי שוק מסחרר של כ-800 מיליארד דולר. אם נפריד את עסקי הרכב והאנרגיה של החברה, המוערכים בכ-200 דולר למניה, נותר שווי של כ-180 מיליארד דולר שניתן לייחס לפעילות המוניות האוטונומיות העתידית.

טסלה רשמה זינוק של 22% במניה לאחר דוחות רבעון שלישי מרשימים, כשבמקביל הציגה תוכניות להשקת שירות מוניות אוטונומי בקליפורניה וטקסס ב-2025. מאסק הצהיר בביטחון כי מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה תהיה טובה יותר מנהגים אנושיים במחצית הראשונה של 2025.

ההבדל המהותי בין הגישות של שתי החברות בולט: ויימו כבר מציגה נתונים המעידים על הפחתה של 75% בתאונות גורמות פציעה בהשוואה לנהגים אנושיים, וזאת ללא התערבות נהג כלל. טסלה, לעומת זאת, מפתחת את המערכת שלה תוך כדי שימוש בפועל, כשנהגים עדיין נדרשים לפקח על המערכת.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ההשקעות עצומות

ההשקעות העצומות בתחום מדגישות את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, כשחלק ניכר מהסכום הופנה להגדלת יכולות המחשוב בתחום הבינה המלאכותית.

המערכות המתקדמות של טסלה משמשות לא רק לפיתוח רכבים אוטונומיים, אלא גם לפיתוח רובוטים הומנואידיים שהחברה מתכננת להשיק בשנים הקרובות. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו טסלה מנסה להרחיב את פעילותה מעבר לתעשיית הרכב המסורתית.

התחרות בין ויימו לטסלה מדגישה את המרוץ המתחמם בתחום התחבורה האוטונומית, כאשר כל חברה מציגה גישה שונה להשגת המטרה. בעוד ווימו מתקדמת בזהירות עם טכנולוגיה מוכחת, טסלה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר של פיתוח תוך כדי תנועה.

עבור המשקיעים, ההחלטה בין השתיים מורכבת: האם להמר על הניסיון המוכח של ויימו, או על החזון השאפתני והיקף הפעילות הרחב של טסלה? התשובה לשאלה זו עשויה להתברר כבר בשנה הקרובה, עם השקת השירותים המתוכננים של שתי החברות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות ל 28/10/2024 06:08
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות למה מה ומדוע
  • 3.
    דורון 28/10/2024 00:07
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל זקוקה למכוניות אוטונומיות רמה 5 מלאות
  • 2.
    אלי לוי 27/10/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    דבר אחד ברור שמובילאיי מחוץ למשחק, מי שהגתה את הרעיון נכשלה במימוש באופן טוטלי, בהצלחה לשאר השחקנים
  • 1.
    אלון 27/10/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    אין לגוגל אף מתחרה אמיתי בתחום הרכב האוטונומי וברגע שיצליחו להוכיח התמודדות עם תנאי חורף ולהוריד קצת עלויות עם רכבי יונדאי נראה מפלצת שמסוגלת לבלוע את שוק המוניות העולמי פלוס הורדה משמעותית של עלות פר נסיעה ביחס להיום ברכב חשמלי ללא נהג.
  • דובון 27/10/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    רק שגוגל מסוגלת לנסוע באזורים מתוחמים בלבד, שם המערכת שלה מכירה כל תמרור, כל סימן כביש, וכל מהמורה בדרך, בעוד טסלה יכולה לנסוע בכל מקום בארה״ב גם אם לא היתה בו מעולם. רכב גוגל עולה לה 150,000 דולר, רכב טסלה 30,000 בלבד.
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פיירפליי נופלת ב-12%, טסלה יורדת יותר מ-1%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות יחסית, עם תנודתיות נמוכה ומחזורי מסחר דלילים, כאשר המשקיעים חזרו מחופשת חג המולד ליום מסחר בודד לפני סוף השבוע. מדדי דאו ג’ונס, S&P 500 ונאסד״ק נעו סביב רמות הפתיחה, ללא כיוון ברור, על רקע היעדר חדשות כלכליות משמעותיות.

המסחר השקט מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי דאו ג’ונס ו־S&P 500 ננעלו ברמות שיא, וכל שלושת המדדים המרכזיים רשמו חמישה ימי עליות רצופים. בכך נכנסה וול סטריט רשמית לתקופת “ראלי סנטה קלאוס”, הנמשכת מסוף דצמבר ועד תחילת ינואר.

במבט רחב יותר, השווקים בדרך לשבוע חיובי נוסף ולסיכום שנה חזקה במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ־18% מתחילת השנה והוא מציג אחת השנים הטובות בעשור האחרון. מדד נאסד״ק מוביל את העליות עם זינוק של יותר מ־20% בשנת 2025, למרות תנודתיות חריפה מוקדם יותר השנה, כולל ירידה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הנרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל לשווקי המניות, שוק הסחורות ממשיך למשוך תשומת לב. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר. מגמות אלו מחזקות את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי־ודאות גלובלית. למרות העליות המתמשכות, המשקיעים מגלים זהירות בנוגע למדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. ההסתברות להפחתת ריבית כבר בחודש הקרוב ירדה לפחות מ־15%, והציפיות לגבי חודש מרץ נותרות מעורבות. בהיעדר נתוני מאקרו ודוחות כספיים משמעותיים בימים הקרובים, המסחר לקראת סיום השבוע צפוי להמשיך להתנהל בשקט יחסי.


משקיע אקטיביסט נכנס לטארגטTarget Corp. 2.34%  : רשת הקמעונאות תחת לחץ להחזיר את הצמיחה - לאחר שנה של חולשה מתמשכת במכירות ושחיקה חדה במניה, קרן Toms Capital בונה אחזקה ברשת, רגע לפני חילופי מנכ״ל ותוכנית השקעות של 5 מיליארד דולר בניסיון לעצור את ההידרדרות