amd
amd

מניית AMD מקבלת שדרוג המלצה - התחרות מול אנבידיה גוברת

בתרחיש הבסיסי של HSBC, יצרנית השבבים תחזיק ב-10% משוק מעבדי הבינה המלאכותית ב-2025, מה שיניב לה הכנסות AI בסך 12.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (2)

בעוד AMD ADVANCED MICRO DEVICES ידועה בעיקר כיצרנית מעבדים למחשבים ושרתים הנמצאת בתחרות צמודה מול אינטל INTEL CORPORATION , מה שמניע כיום את המניה הם מאמצי החברה להתחרות באנבידיה NVIDIA COR על הנתח בשוק המעבדים הגרפיים ליישומי בינה מלאכותית. על סמך זה, ב-HSBC משדרגים את מניית החברה ל"קנייה" מ"החזק" ומעלים את מחיר היעד ל-225 דולר מ-180 דולר. 

מניית AMD קפצה עד כה השנה ב-10% וזינקה ב-77% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, בחודש האחרון היא איבדה 15%, ירידה שלפי הערכות הגיעה מציפיות מתונות יותר עבור התחזית לשבב ה-MI300 של החברה שהושק לאחרונה וכן עבור מכשולים בשוק הסיני. ב-HSBC סבורים כי תחזיות המכירות לשבב החדש קוצצו לטווח של בין 4 מיליון ל-5 מיליון דולר מ-6-8 מיליארד דולר קודם לכן. בנוסף, גם התחזיות ל-2025 ירדו לטווח של 9-10 מיליארד דולר, מ-10-12 מיליארד קודם לכן.

התחזית של AMD עצמה לגבי ה-MI300 לשנת 2024 היא למכירות של לפחות 3.5 מיליארד דולר. עם זאת, ב-HSBC צופים כי החברה עשויה להגביר את התחזית שלה למעל 5 מיליארד דולר. האנליסטים סבורים כי השבב החדש של החברה מהווה מתחרה רציני יותר ל-שבבי  H100 ו-H200 של אנבידיה, מאשר למעבד הדור הבא שהוכרז לאחרונה ונראה Blackwell B200.

לפי HSBC, השבבים הבאים של AMD עבור יישומי בינה מלאכותית - MI350, MI375 ו-MI400 - שיושקו במחצית השנייה של 2024, אמורים להוות תחרות רצינית יותר ל-Blackwell. האנליסטים בחברת החזקות פיננסית צופים כי בתרחיש הבסיסי, AMD תחזיק בנתח שוק של 10% משוק מעבדי הבינה המלאכותית ב-2025, מה שאומר שהכנסות ה-AI של החברה צפויות להגיע ל-12.3 מיליארד דולר. הקונצנזוס כעת בוול-סטריט עומד על 9.1 מיליארד דולר. בתרחיש השורי יותר, AMD תחזיק ב-15% משוק ה-AI ותכניס ממעבדי בינה מלאכותית סכום של 18.5 מיליארד דולר. 

 

הבעיות בשוק הסיני

בכירים בסין הנחו לאחרונה את חברות הטלקום הגדולות במדינה להוציא בהדרגה שבבים של חברות זרות מהמערכות שלהם עד 2027, ביניהן AMD ואינטל. עד כמה סין תצליח להחליף את החומרה של אינטל ו-AMD בחלופות מקומיות עדיין לא ברור, אך איכות השבבים המקומיים השתפרה והביצועים שלהם הפכו ליציבים יותר. נראה כי המהלך הוא חלק מהמאמץ סיני ארוך טווח לקדם את תעשיית השבבים המקומית של המדינה. 

כבר בחודש שעבר דווח בארה"ב כי שבבי אינטל ו-AMD יוסרו בהדרגה מהמחשבים והשרתים של ממשלת סין לטובת חלופות מקומיות.

במהלך 12 החודשים האחרונים, אינטל ייצרה כ-27% מהכנסותיה מהשוק הסיני, יותר מכל שוק בודד אחר, בעוד עבור AMD סין היוותה את השוק השלישי בגודלו עם כ-15% מההכנסות. נתוני ההכנסות הללו מייצגים את המשלוחים לסין לצורך מכירה ללקוחות במדינה והרכבה למחשבים הנמכרים במקומות אחרים, כלומר ייתכן שהם לא מייצגים לגמרי את הצריכה הסינית. 

השאלה הקריטית שנשאלת היא האם החלטות הממשל יתרחבו גם למגזר הפרטי בסין? חברות רבות בשוק הסיני נמצאות בבעלות או תחת השפעה ממשלתית כזו או אחרת, כך שתרחיש כזה הוא בכלל לא מופרך, במיוחד לאור מה שקרה עם אפל  APPLE   למשל - הממשל הסיני הטיל איסור על שימוש באייפון על ידי עובדי ממשלה, איסור שהתרחב גם לעובדים של חברות נוספות בסין שנמצאות תחת בעלות ממשלתית ברמה כזו או אחרת.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שחף 16/04/2024 18:54
    הגב לתגובה זו
    אין חיה כזו שוק חד צדדי והסינים צריכים להרגיש את זה בכיס.
  • 1.
    הסינים קונים, מייצריים מחשבים ומוכרים בעולם ..לנובו (ל"ת)
    כתב דפקט!! 16/04/2024 18:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".