
אנבידיה תוסיף 2% לצמיחת התוצר הישראלי ב-2026 ו-4% ב-2027
ב־2026 פעילות אנבידיה בישראל מוערכת בהכנסות שנתיות של כ-60 מיליארד דולר, עם תרומה של כ-2 נקודות אחוז לצמיחת התוצר. ב-2027 התרומה עשויה להגיע לכ-4 נקודות אחוז, לצד זינוק חד גם בהיקף המסים שהחברה צפויה לשלם בישראל
אם הניתוחים שפורסמו בנוגע לתרומתה האדירה של אנבידיה לצמיחת המשק הישראלי אכן נכונים, מדובר בנתח קטן ממה שעוד מצפה לנו. כי הניתוחים האלו מבוססים על דוחותיה הכספיים לשנת 2024. ולמי שפספס: אנבידיה הייתה אחראית כנראה לכ-40% מצמיחת המשק ב-2025, 1.2% מתוך 2.9%. לפי קצבי הצמיחה של החברה בעולם ויותר מזה בישראל, אומדן שעשיתי מראה שאנבידיה תוסיף 2% לצמיחת התוצר הישראלי בשנת 2026 ו-4% בשנת 2027. גם המיסים ממנה יקפצו באופן דרמטי. אלו חדשות טובות מאד אך גם בעייתיות במובן מסוים.
מדוע? כי הנתונים מספרים לנו שיתר המשק צמח באופן הרבה יותר מתון ב-2025, בשיעור של 1.7% בלבד. אמנם עדיין משק חסין, עמיד ויוצא דופן שעומד במלחמה כה ארוכה וקשה אך מסתבר שגם עבור הכלכלה הישראלית, כוח העבודה שלה והישראלים הנפלאים, יש גבול לכל תעלול. לכן הנתון הזה גם בעצם אומר לנו שהמלחמה צריכה כבר להיפסק, לפחות לטובת המשק. השגנו הישגים צבאיים רבים מאד, אך מה שלא השגנו בשנתיים ו-8 חודשים של לחימה, כנראה שכבר לא נשיג בקרוב. יתכן ומצב החירום התמידי מתאים לנתניהו, עקב משפטו, עקב הבחירות הקרבות, אך הוא ממש כבר לא מתאים למשק ושלא תתבלבלו.
קריאה חשובה: האם האוצר ובנק ישראל מקבלים החלטות על בסיס נתונים מעוותים?
אנבידיה ושאר המשק
אין להתרגש יותר מדי וודאי שלא להיות מוטרדים מכך שאנבידיה תורמת כה הרבה לתוצר הישראלי. היא לא הולכת לשום מקום. להיפך, היא רק הולכת וגדלה כאן. 6,000 עובדים וממשיכה לגייס בקצב. מתעוררים כעת פרשנים כלכליים ואומרים שאסור שנתבסס על חברות הייטק גדולות, כי זה הופך אותנו לתלויים בהן. באמת? בוקר טוב! אנו כבר תלויים בהן לפחות 20 שנה ומזל שכך, כי זה הציל את המשק הישראלי כל פעם מחדש.
פרשנים כלכליים פתאום קופצים ואומרים שאם היינו מוציאים את נתוני אנבידיה מהתוצר אז הצמיחה של יתר המשק הרבה יותר נמוכה. נכון כמובן, אבל זה מזכיר לי את הרעיון ההפוך של להוציא את נתוני פריון העבודה של המגזר החרדי ואז נגלה שפריון העבודה בישראל הרבה יותר גבוה. שני צידי החשיבה הזו הם לא פחות ממשעשעים. במקרה של אנבידיה מדובר לא רק בתוספת ענקית לתוצר אלא לא פחות חשוב מכך, גם על תוספת אדירה לתשלומי המיסים בישראל. החברה עומדת לשלם בישראל מיסים בהיקף של 1.3 מיליארדי דולר (על רווחיה לשנת 2024), כשעובדיה משלמים ע"פ הערכות שונות מעל ל-1 מיליארדי שקלים נוספים על המשכורות ומימוש האופציות שלהם, כל שנה. זה לא פחות ממטורף.
חוץ מזה, מה שמותר לדנמרק אסור לישראל? חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק הפכה למנוע הצמיחה המרכזי של כלכלת דנמרק בשנים האחרונות ולמעסיקה של כ-1% מכוח העבודה הדני. בתקופות השיא של מכירות תרופות ההרזיה והסוכרת אוזמפיק וויגובי הא הניבה קרוב ל-50% משיעור הצמיחה הכלכלית של דנמרק, כאשר ברבעונים מסוימים בלעדיה הצמיחה הייתה עומדת בדנמרק על כ-0.7% בלבד במקום מעל 2%. יש שיאמרו שהמקרה של נובו נורדיסק הוא דווקא בעייתי כי בעקבות קשיים היא פיטרה לאחרונה כ-15% מכוח העבודה שהעסיקה בדנמרק. אבל פרופורציות, אנבידיה מעסיקה רק כ-0.1% מכוח העבודה הישראלי. יש להזכיר שבעבר היו גם השפעות גדולות של אינטל ישראל על היצוא והתוצר. הן היו מהותיות למדי.
גם אינטל לא הלכה לשום מקום והיא חיה ובועטת. אך אין ספק שסדרי הגודל של אנבידיה זה כבר סיפור אחר לחלוטין. כמו כן, עלינו להודות מקרב לב ולמחוא כפיים לאיל וולדמן על שמכר את מלאנוקס לאנבידיה והביא אותה לכאן. להודות למהפכת ה-AI שהקפיצה את אנבידיה לרקיעים ובכלל לאלילת המזל שפעלה במקרה הזה באופן דרמטי לטובת ישראל.
התרומה האדירה לצמיחת התוצר הישראלי
בנוסף לאנבידיה, יצרניות ישראליות של מכונות בדיקה לתעשיית השבבים דוגמת קמטק, נובה ו־KLA הגדילו את פעילותן בחו"ל על רקע הבהלה לשבבי זיכרון ומעבדים גרפיים, שהובילה לעלייה ניכרת במכירותיהן. החברות אמנם מייצרות בישראל, אך עיבו משמעותית את פסי הייצור שלהן בחו"ל, וחלקן אף ביצעו רכישות שתרמו למהלך.
לפי ניתוח שנערך ע"י הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי, תרומתן לצמיחת התוצר הישראלי בשנת 2025 עמדה על 1.3% מתוך 2.9% של התוצר באותה שנה. מפאת גודלה היחסי וקצב צמיחתה בשנים האחרונות, ניתן להניח שאנבידיה הייתה אחראית לכ-90% מהשיעור הזה, משמע לכ-1.2%.
- מיקרוסופט זינקה 5.7%, אלי לילי זינקה 7.2%; מניות ה'טנק' נופלות 8%
- איום על אנבידיה? OpenAI וברודקום פיתחו שבב AI עצמאי
כמה אנבידיה ישראל תוסיף לתוצר של ישראל לשנת 2026 ו-2027?
להלן טבלה ובה הרווחיות השנתית של אנבידיה העולמית בשנים האחרונות והאומדן עבור שנת 2026 :
| שנה | רווחיות במיליארדי דולרים |
| 2022 | 4 |
| 2023 | 30 |
| 2024 | 73 |
| 2025 | 120 |
| 2026 | 227 (צפי) |
הצפי לרווחיות אנבידיה בשנת 2026 כבר עומד על 227 מיליארדי דולר, ז"א קפיצה של 88% ביחס לשנת 2025. רואים מהמספרים שעלייתה המטאורית של אנבידיה לדרגת החברה הגדולה והרווחית בעולם נותנת את אותותיה בכל מובן כאשר מוערך שכ-20% מהכנסותיה מגיעות ממרכזיה בישראל. חישובי תרומתה לעליית התוצר ב-2025 ותשלומי מס החברות שלה, מבוססים על תוצאותיה הכספיות בשנת 2024.
לפיכך, העלייה בתוצר הישראלי ב-2025, מאנבידיה בלבד, שמוערכת בכ-1.2%, היא כנראה עדיין נתח קטן ממה שמצפה לנו. ניקח את אותם 1.2% שמעריך בית ההשקעות מיטב כבסיס לאומדן התוספת לתוצר הישראלי של חברת אנבידיה וננסה לאמוד את השנים 2026 ו-2027.
הרווחיות של החברה גדלה מ-2024 ל-2025 ב-64% והמשקל של ישראל בהכנסותיה עלה ע"פ הערכות מ-15% ל-20%. אלו יחדיו מעלים את שיעור התרומה הצפוי לתוצר של ישראל ללא פחות מ-2.0% לשנת 2026. לשנת 2027, ע"פ אותה שיטת אומדן, התרומה לתוצר הישראלי כבר תהיה תוספת של 4.0% !!! מטורף לחלוטין וכבר מובטח במספרים (בהנחה שגם בחצי השני של 2026 יהיה לאנבידיה טוב כמו בחצי הראשון).
- הכתובת קובעת את המחיר: פערי הענק בקייטנות הקיץ - וכמה זה עולה בעיר שלכם?
- ההשקעות במדעי החיים בישראל בצניחה: “גיוס ההון הפך לאתגר המרכזי”
תשלומי המיסים מאנבידיה: ב-2026 תשלם 1.3 מיליארדי דולר וב-2027 כבר תשלם 7 מיליארדי דולר
המיסים שאנבידיה תשלם בישראל עומדים לגדול דרמטית. מכיוון שב-2025 נכנסו בכ-150 מדינות, כולל ישראל, כללי מס אוניברסליים (DEPS) של 15% במינימום, אנבידיה שערכה מו"מ אינטנסיבי עם רשות המיסים עומדת לסכם כנראה שבמקום 5% עד כה, שיעור המס שלה יעלה אפקטיבית ל-9% (תקבל מהמדינה החזרים על ה-15% שתשלם), על רווחיה החל משנת 2025. בנוסף כאמור, ההכנסות של אנבידיה העולמית מהמרכזים שלה בישראל עלו ע"פ הערכות מכ-15% מהכנסותיה הגלובליות לכ-20%.
ב-2026 הפעילות בישראל כבר מייצרת הכנסות בקצב שנתי של כ-60 מיליארדי דולר. מדובר בזינוק חד של פי 3 לעומת ההכנסות ברבעון המקביל והכל ברווחיות סופר גבוהה. כאשר כוללים את עליית שיעור המס מ-5% ל-9%, נראה שסכום המס שיושת על אנבידיה בישראל על רווחיה ב־2025 יעמוד על 7 מיליארדי דולר (ישולמו ב-2027). לפי אותה שיטה על רווחיה ב-2026 היא אמורה לשלם 13 מיליארדי דולר (ישולמו ב-2028). מטורף לגמרי.
למחוא כפיים לוולדמן
אין לנו אלא להודות מקרב לב ולמחוא כפיים לאיל וולדמן על שמכר את מלאנוקס לאנבידיה. אין לנו אלא להודות לכל הנהלתה ועובדיה בישראל. אין לנו אלא לומר תודה על כך שאנבידיה רק פיתחה והגדילה את המרכז שלה בישראל בעקבות הרכישה והפכה אותו למוקד החברה השני בגודלו בעולם (והיו לה סיבות מצוינות מדוע).
אין לנו אלא להודות על מזלנו הטוב שאנבידיה מצליחה עד כדי כך. אין לנו אלא להודות למהפכת ה-AI שהביאה את אנבידיה להצליח עד כדי כך שהפכה אותה לחברה הגדולה והרווחית בעולם.
הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".