השופט מנחם מזרחי (צילום: איתמר לוין)
השופט מנחם מזרחי (צילום: איתמר לוין)

נשיאי בתי משפט השלום יקודמו למחוזיים עם סיום כהונתם הנוכחית

הוועדה לבחירת שופטים אישרה את הצעתו של לוין, כחלק ממינוי 70 שופטים לאחר שנתיים של קיפאון. הקידום ייעשה בין מארס 2028 לינואר 2031

איתמר לוין |

נשיאי בתי משפט השלום ימונו לשופטים מחוזיים עם סיום כהונתם הנוכחית - קבעה הוועדה לבחירת שופטים, אשר אימצה את הצעתו של שר המשפטים, יריב לוין. הוועדה מינתה 70 שופטים לבתי משפט השלום - בעיקר בתחומי התעבורה והמשפחה - לאחר קרוב לשנתיים של שיתוק משום שלוין דרש הסכמה פה אחד על המועמדים. לוין אמור גם לקדם מינוי שופטים לבתי המשפט המחוזיים בחיפה ובאר שבע, מה שיתאפשר אם הבחירות לא יוקדמו.

נשיאי השלום מכהנים שבע שנים, כך שההחלטה כעת תבוצע מספר שנים קדימה; כל עוד המינוי לא נחתם בפועל, יכולה הוועדה בעתיד לבטל אותו. היתרון שבמינוי כעת הוא ביצירת קאדר של שופטים מחוזיים, הצוברים שנים רבות של ניסיון גם בניהולם של עשרות שופטים אחרים. החיסרון הוא שייתכן ובהמשך יתגלו כשלים בעבודתם או שצרכי המערכת ישתנו.

מבקרי ההצעה טענו, כי היא מכוונת "לתגמל" את נשיא בתי משפט השלום במחוז המרכז, מנחם מזרחי. הוא מתח ביקורת שוב ושוב על המשטרה בפרשות קטארגייט והבילד, אם כי בית המשפט המחוזי מרכז הפך כמעט את כל החלטותיו שהקלו עם החשודים השונים ובראשם יונתן אוריך. מזרחי גם נטל לידיו את תביעת הדיבה שהגיש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד העיתונאים אורי משגב ובן כספית ועו"ד גונן בן-יצחק, למרות שעיקר עיסוקו הוא בתחום הפלילי; בשבוע שעבר ניהל מזרחי את עדותו של נתניהו בצורה שספגה ביקורת גם מצד משקיפים אובייקטיביים. מזרחי התמנה לנשיא השלום מרכז באוקטובר 2022, כך שיעבור למחוזי באוקטובר 2029.

לוין דחה את הביקורת והצביע על העובדה, שכאמור מדובר בהחלטה רוחבית לגבי כל נשיאי השלום. הראשונה להתקדם תהיה נשיאת בית משפט השלום בחיפה, שלי אייזנברג, המסיימת את כהונתה הנוכחית במארס 2028. אחריה יבוא נשיא בית משפט השלום בירושלים, שמואל הרבסט, ביוני 2029; לוין הזכיר את שמו כמועמד לבית המשפט העליון, בהקפצה חסרת תקדים מבית משפט השלום, אך הרעיון לא התקדם.

מזרחי ימונה כאמור למחוזי באוקטובר 2029, יחד עם נשיא בתי משפט השלום במחוז הצפון, ניר מישורי לב-טוב. נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, עמית יריב, יקודם במארס 2030. האחרונה תהיה נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב, אפרת אור-אליאס, בינואר 2031.

הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה