
אחרי פולין והולנד: אגד נכנסת גם לליטא עם מכרז של 424 מיליון יורו
החברה-הבת TOKS, שנרכשה לאחרונה על ידי אגד, תפעיל קווי אוטובוסים חשמליים בבירה וילנה; הזיכיון ניתן לשבע שנים עם אופציה להארכה בשלוש שנים נוספות
חברת התחבורה אגד מרחיבה את פעילותה באירופה ונכנסת לפעילות משמעותית בליטא. החברה-הבת TOKS, שבה מחזיקה אגד ב-51%, זכתה במכרז להפעלת קווי אוטובוסים חשמליים בעיר הבירה וילנה. היקף ההכנסות הצפוי לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-424 מיליון יורו, שהם כ-1.5 מיליארד שקל.
מדובר בזיכיון לתקופה של שבע שנים, עם אפשרות להארכה בשלוש שנים נוספות. במסגרת ההפעלה צפויה TOKS להפעיל כ-180 אוטובוסים חשמליים ברחבי וילנה, בנסועה שנתית מוערכת של כ-15.5 מיליון קילומטר. לפי הפרסומים, מדובר באחד המכרזים הגדולים בליטא בתחום התחבורה הציבורית החשמלית.
אגד נכנסה ל-TOKS בחודשים האחרונים, לאחר שרכשה את השליטה בחברה הליטאית יחד עם קרן ההשקעות המקומית Žabolis, המחזיקה ב-49% מהמניות. העסקה בוצעה לפי שווי חברה של כ-33 מיליון יורו, כאשר חלקה של אגד ברכישה עמד על כ-21 מיליון יורו.
TOKS אינה חברה חדשה בשוק המקומי. היא מפעילה כבר כיום שירותי תחבורה ציבורית בליטא, בין היתר בווילנה ובקלייפדה, לצד קווים בין־עירוניים ובינלאומיים. בנוסף, החברה מחזיקה בזכויות הפעלה של התחנות המרכזיות בווילנה ובקלייפדה, וכן במרכזים לוגיסטיים המשמשים את פעילות התחבורה שלה. לקראת הרחבת הפעילות החשמלית, TOKS רכשה מתחמים לוגיסטיים נוספים, ובהם מתחם בשטח של כ-40 דונם המיועד לתפעול, תחזוקה וטעינה של צי האוטובוסים החשמליים. במקביל, החברה רכשה לאחרונה מרכז לוגיסטי נוסף בהיקף של כ-10 מיליון יורו, כחלק מהיערכות להרחבת הפעילות בעיר.
אגד כבר פעילה בפולין ובהולנד
הזכייה בליטא מצטרפת לפעילות הקיימת של אגד באירופה, שמתבצעת בעיקר דרך החברות־הבנות Mobilis בפולין ו-EBS בהולנד. בפולין מפעילה הקבוצה כ-370 אוטובוסים בערים ורשה, קרקוב וורוצלב, ובהולנד היא מפעילה כ-720 אוטובוסים.
בסך הכול מפעילה אגד באירופה כ-1,100 אוטובוסים, מעסיקה אלפי עובדים ומבצעת עשרות מיליוני קילומטרים של נסועה בשנה. בשנת 2025 ייצרה הפעילות האירופית של אגד הכנסות של כ-1.35 מיליארד שקל, שהיוו כ-24% מהכנסות החברה, ו-EBITDA של כ-221 מיליון שקל.
אגד, שמנוהלת על ידי היו"ר אמיר לוי והמנכ"ל גלעד ריקלין, היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. בשנים האחרונות היא פועלת להגדלת חלקה בפעילות מחוץ לישראל, בין היתר באמצעות רכישת חברות מקומיות וזכייה במכרזי תחבורה ציבורית באירופה.
קיסטון נהנית מהתרחבות אגד
בעלת השליטה באגד היא קרן קיסטון קיסטון אינפרא 2.69% , המחזיקה בכ-65% ממניות החברה בשרשור. קיסטון רכשה את השליטה באגד בשנת 2022 לפי שווי של כ-5 מיליארד שקל, ולאחרונה נכנס בית ההשקעות מיטב כשותף בעסקה לפי שווי של כ-6 מיליארד שקל לאגד.
אגד היא הנכס המרכזי של קיסטון, שבשליטת גיל דויטש, רוני בירם והמנכ"ל נבות בר. לפי נתוני קיסטון, שווי החזקתה באגד עמד בסוף מרץ 2026 על כ-2.66 מיליארד שקל. מניית קיסטון עלתה מתחילת השנה בכ-100%, בין היתר על רקע שינוי מבנה הפעילות שלה מקרן ריט לחברת השקעות רגילה, לצד קידום עסקאות ופרויקטים נוספים בתחומי התשתיות.
- נסע באוטובוס בלי לתקף, ואז גילה שחשבונו עוקל
- עובד אגד תובע 700,000 שקל על פיטורים - ומפסיד: "נעדר שלוש שנים ללא אישור רפואי אחד"
מעבר לאגד, קיסטון מקדמת פעילות גם בתחומים נוספים, בהם דאטה סנטרים, תחנות כוח ותשתיות תקשורת. בין היתר, היא שותפה בקבוצה הרוכשת את הוט מובייל, לצד דלק ישראל ולאומי פרטנרס, בעסקה שטרם הושלמה.
לצד ההתרחבות באירופה, אגד רשמה ירידה בתוצאות הרבעון הראשון של 2026. הכנסות החברה הסתכמו בכ-1.37 מיליארד שקל, לעומת כ-1.44 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2025. באגד ייחסו את הירידה בין היתר להשפעות המלחמה בישראל ולירידה בהכנסות מקרן ההצטיידות.
הרווח הנקי ירד ברבעון הראשון ל-25 מיליון שקל, לעומת 116 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. על רקע זה, הרחבת הפעילות באירופה מקבלת חשיבות כחלק מהמשך פיזור מקורות ההכנסה של החברה מעבר לשוק הישראלי.